beantwoord

Omzetten abonnement

• 22 september 2017
  • 19 reacties
  • 481 Bekeken

Ik wil dus graag een Weekend Vrij abonnement. Heb nu een Dal Voordeel.
Volgens de computers van NS (zowel de klantenservice als Mijn NS) mag ik pas over 3 weken overstappen. Terwijl er op de site staat dat met een bestaande OV-Chipkaart (nota bene van de NS) het omzetten binnen een werkdag geregeld kan worden. Ik wil nota bene een duurder abonnement betalen, en zit zeker niet in mijn eerste abonnementsjaar. Ik heb dit abonnement al 5 jaar, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Wat gaat hier fout!? Want ik vind dit toch wel heel onklantvriendelijk.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 22 september 2017, 20:55

Hallo JW-H, welkom op ons Serviceforum.

De reactie van Thom klopt inderdaad. Een wijziging kan alleen plaatsvinden op de maandelijkse vervaldatum. Je kunt dit via onze Klantenservice of je Mijn NS-account in orde maken. In het geval van Robert pakt dit goed uit, maar in jouw situatie is dit natuurlijk erg vervelend. Ik ben even op onderzoek uit gegaan en ben het met je eens dat dit duidelijker vermeld dient te worden op onze website. Op de site die je aangeeft staat niet dat dit binnen een werkdag geregeld kan worden. Kun je de link naar deze site geven? Dan kan ik dat ook aankaarten.

Helaas kan ik je niet verder helpen dan dat mijn collega's en de forumleden hier hebben aangegeven. Je kunt er inderdaad voor kiezen om het Dal Voordeel nog even door te laten lopen en het Weekend Vrij toch aan te schaffen of nog even geduld te hebben.
Bekijk origineel

19 reacties

Bedankt voor je uitleg JW-H!

Ik heb de vraag met je toevoeging uitgezet ter verbetering 🙂.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt het per meteen laten ingaan als u een persoonlijke chipkaart heeft en Weekendvrij daar op kan. De mogelijkheid is er wel, maar kost geld. Uw oude abonnement loopt dan namelijk wel door. Een overgang kan alleen per maandelijkse vervaldatum, als u echt pech heeft, is dat pas na iets minder dan zes weken.

Persoonlijk vind ik dat het best zou kunnen waarbij de kosten van het abonnement dan naar rato worden berekend maar daar is het administratieve systeem niet of nog niet op berekend.

Er gaat niets fout, het werkt helaas zo.
Badge +3
Je hoeft volgens mij echt geen 6 weken te wachten als je een abonnementswijziging doet in Mijn NS.

Wellicht is het inderdaad wel zo dat dit pas op de maandelijkse vervaldatum actief wordt, maar dat zou ik vreemd vinden.
Reputatie 7
Badge +4
Als je net te laat bent met twee weken van te voren opzeggen kan het pas met de daaropvolgende vervaldatum. Dan wacht je dus twee weken plus de vier weken tussen de vervaldata. Wat is er fout aan deze redenering?

Ik schrijf 'als u echt pech heeft' en dan hebben we het hierover.

Ik ben wel benieuwd eigenlijk wat er niet klopt in mijn redenering maar dat zul je me dan wel duidelijk maken.
Dat vind ik dus ook, en als je het technisch bekijkt op pagina;
http://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/overstappen-naar-ander-abonnement.html
dan wordt dat eigenlijk ook gesuggereerd.
De (on)vriendelijke medewerker van de NS Klantenservice zei dat jouw (Robert 😎 oplossing niet kon en dat het gewoon pas over 3 weken kon ingaan. Een gevalletje "Computer says NO!"
Heb aangegeven dat dat klantonvriendelijk is. En het is ook raar dat het niet via Mijn NS kan.
Zowel Mijn NS als de Klantenservice zeggen dus dat jouw oplossing niet kan. Mijn NS wil pas over 3 weken laten ingaan. Terwijl de website zegt dat het volledig kan en mogelijk moet zijn.
Ik voel een klacht en een Kannietwaarzijn aankomen.
Reputatie 6
Badge
De redenering van Thom klopt 'helaas'. Een wijziging moet twee maanden voor de vervaldatum bij NS bekend zijn. Dit heeft mij vorig jaar best wat geld gekost, omdat die twee weken niet heel duidelijk gecommuniceerd worden.

Stel dat TS morgen al van het weekendvrij gebruik wil maken, zou ik dat laten ingaan en dat andere abonnement nog heel even door laten lopen. Dat betaal je iets van 5 euro teveel maar hoef je niet nog drie weken te wachten.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vertel hoe het zit, dat is niet wat ik er van vind. Aan dat laatste heeft een vragensteller ook niets. Ik heb jouw suggestie van meteen nemen met een andere persoonlijke chipkaart ook gegeven, als JW-H het abonnement inderdaad al lang heeft en het opzegt, kost het niet te veel.

Heeft JW-H geen persoonlijke chipkaart over dan is er eentje bestellen bij ov-chipkaart een optie, die is er in drie werkdagen en dan kan Weekendvrij er meteen op. Nieuw aanvragen duurt langer maar dan is het er ook voor het volgend weekend en JW-H heeft al Dalvoordeel.

Het heeft wel een nadeel want na het omzetten van Dalvoordeel in Weekendvrij houdt JW-H de mogelijkheid tot maandelijkse opzegging en met mijn of jouw oplossing niet.
Dat is het hele punt ook. Ik wil niet opzeggen, ik wil gewoon 'omzetten'. Iets wat volgens de eigen website gewoon moet kunnen, maar blijkbaar bij de klantenservice niet bekend is. Andersom staat op de website totaal niet duidelijk dat je misschien wel 2 a 3 weken moet wachten. Maar staat er wel dat je met een bestaande NS OV-Chipkaart kan omzetten op 1 werkdag.
Vreemd, IK WIL GEWOON NETJES BETALEN, maar blijkbaar willen ze mijn geld niet bij de NS. Tsja.....
Reputatie 7
Badge +4
Ze willen je geld echt wel maar het is een administratieve kwestie binnen NS.

Persoonlijk vind ik dat je per dag moet kunnen omzetten en je deel van de maand gewoon moet kunnen betalen. Dat is als systeem echt niet onmogelijk, maar wel lastiger binnen een complexe administratie als die van NS dan dat het van buiten lijkt.
Dan zijn er maar twee oplossingen. Een klacht indienen/Kanniewaarzijn een seintje geven 😉 (pun intended)
en 3 weken wachten.
Badge +3
Als je net te laat bent met twee weken van te voren opzeggen kan het pas met de daaropvolgende vervaldatum. Dan wacht je dus twee weken plus de vier weken tussen de vervaldata. Wat is er fout aan deze redenering?

De 'fout' is dat er geen sprake is van opzeggen. Je kunt in Mijn NS per maand je abonnement aanpassen of uitbreiden, toch? Weet je wat, is ga het eens proberen (heb ook Dal Voordeel) en dan kijken hoe ver ik kom. :P

En dat lukt dus, want ik krijg te zien dat ik per 25 september over kan van Dal Voordeel naar Weekend Vrij.

QED, dus nooit 6 weken met ook nog 2 weken opzegtermijn, maar per direct gaat dus ook niet en kan je pech hebben dat je de huidige maand uit moet zitten.

Dat was dan een stukje wishful thinking, geef ik toe, en ben wel benieuwd waar het staat dat het per direct kan, of staat er iets in de trant van "op elk moment (dus niet pas na een jaar)"? Je kunt het dus wel per direct regelen maar de ingansdatum is -in mijn geval- altijd de 25e.
Hallo JW-H, welkom op ons Serviceforum.

De reactie van Thom klopt inderdaad. Een wijziging kan alleen plaatsvinden op de maandelijkse vervaldatum. Je kunt dit via onze Klantenservice of je Mijn NS-account in orde maken. In het geval van Robert pakt dit goed uit, maar in jouw situatie is dit natuurlijk erg vervelend. Ik ben even op onderzoek uit gegaan en ben het met je eens dat dit duidelijker vermeld dient te worden op onze website. Op de site die je aangeeft staat niet dat dit binnen een werkdag geregeld kan worden. Kun je de link naar deze site geven? Dan kan ik dat ook aankaarten.

Helaas kan ik je niet verder helpen dan dat mijn collega's en de forumleden hier hebben aangegeven. Je kunt er inderdaad voor kiezen om het Dal Voordeel nog even door te laten lopen en het Weekend Vrij toch aan te schaffen of nog even geduld te hebben.
Badge +3
Het Dal Voordeel even door laten lopen met Weekend Vrij op een nieuwe kaart kan ongunstig zijn, als Dal Voordeel nog in het eerste jaar zit.

Want dan kan je het pas na het eerste jaar per maand opzeggen (met 2 weken opzegtermijn, in mijn geval de 25e, dus voor de 11e opzeggen). De ongebruikte maanden (à € 4,17 per maand) krijg je dan terug.

Zowel Thom als ik zei de gek hadden dus gelijk. We wachten op de link waar 'per direct' staat.
Als je op; http://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij.html
kijkt dan staat er onder het kopje levertijd dat met een bestaand NS OV kaart er per direct geleverd kan worden.
Als je vervolgens op:
http://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/overstappen-naar-ander-abonnement.html
kijkt zie je dat het mogelijk is, zelfs in het eerste jaar van een abonnement, om over te stappen. Nergens wordt vermelding gemaakt van de maandelijkse ingangsdatum, sterker nog, door beide pagina's ontstaat de indruk dat het snel te regelen is.
Het maakt mij niet uit dat ik mijn geld van die laatste drie weken niet terugkrijg van het Dal Voordeel, maar ik zou graag nú met Weekend Vrij beginnen. Dat kost mij minder dan nog drie weken op Dal Voordeel doorreizen.
Hopelijk is hier toch nog een mouw aan te passen.
Reputatie 7
Badge +4
Een ov-chipkaart bestellen bij www.ov-chipkaart.nl Die is er in drie werkdagen. Dan kun je, zodra die er is, per direct WeekendVrij op die kaart zetten en er komend weekend nog mee reizen.

Het is over het algemeen geen nadeel een extra ov-chipkaart te bezitten.
Mocht je liever niet de extra kosten van €7,50 voor de OV-chipkaart willen hebben, dan raad ik je aan om een nieuwe OV-chipkaart bij het abonnement gratis te bestellen. Je hebt dan het product wel iets later dan wanneer je de OV-chipkaart besteld en meteen het abonnement hierop zet bij aankomst.
Mocht je liever niet de extra kosten van €7,50 voor de OV-chipkaart willen hebben, dan raad ik je aan om een nieuwe OV-chipkaart bij het abonnement gratis te bestellen. Je hebt dan het product wel iets later dan wanneer je de OV-chipkaart besteld en meteen het abonnement hierop zet bij aankomst.

Hoewel ik dat niet de meest ideale oplossing vind, is het een oplossing.
Wat ik alleen wel hoop, is dat jullie wat doen met de links die ik hierboven heb gegeven. Op die webpagina's wordt wel degelijk de indruk gewekt dat met een bestaande NS OV-chipkaart, er per direct geupgrade kan worden naar een duurder abonnement. De geboden oplossing valt daar niet onder.
Het is dus misschien eens zaak om naar de geboden informatie op de genoemde pagina's te kijken, en mensen niet op het verkeerde been te zetten / valse hoop te geven.
Zou je me nog kunnen helpen met wat eventueel wel duidelijk zou zijn voor jou JW-H?

"Overstappen naar een ander abonnement
Wilt u uw huidige abonnement wisselen voor een ander abonnement? Dit kan eenvoudig via Mijn NS of NS Klantenservice."

Zou je hierbij nog een termijn als, per eerstvolgende contractdatum en minstens 2 weken van tevoren willen zien? Of is dat juist weer verwarrend?

Hier is de quote te vinden van je andere link:
"Heeft u al een persoonlijke OV-chipkaart (met pasfoto)? Voer dan tijdens het bestellen uw OV-chipkaartnummer in. Uw abonnement is dan al binnen 1 werkdag op te halen bij de kaartautomaat. U reist dan direct voordeliger."?

Zou dit moeten worden: Heeft u nog geen abonnement, maar wel een persoonlijke OV-chipkaart (met pasfoto)? etc... Of moet het juist duidelijker worden wat het onderscheid is tussen een abonnement wijzigen en een nieuw abonnement aanschaffen?
Ik denk inderdaad dat het goed is als er 'per eerstvolgende contractdatum' staat.

Wat bij het tweede duidelijk moet worden is het wijzigen van een (NS) abonnement, dus met een al in het bezit hebbende (NS) OV-Chipkaart.
De suggestie ontstaat, op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/overstappen-naar-ander-abonnement.html
dat je tijdens de looptijd van een abonnement je abonnement elk moment kunt wijzigen in een duurder abonnement, ook al is de contractdatum nog niet in zicht, zoals bij een eerste jaar van een contract. Er wordt gezegd contact op te nemen daarvoor, zoals je inderdaad quote, met de klantenservice, die je vervolgens verteld te moeten wachten op de volgende contractdatum.
Dat is verwarrend en staat met elkaar in contrast.

Dus resumerend; het moet duidelijker worden wanneer een duurder abonnement in kan gaan. Na 1 jaar, of op elk moment (en dit zou dan ook moeten gelden voor de abonnementen die een contractdatum hebben van een maand, de maandelijks opzegbare abonnementen red.)

Hopelijk is mijn uitleg hierbij iets duidelijker, en bedankt voor de vraag.

Reageer