beantwoord

Onduidelijk wat ik gebruik

  • 6 juni 2021
  • 6 reacties
  • 105 Bekeken

Sinds een paar dagen heb ik NS Flex. Niet omdat ik daarom gevraagd heb, maar omdat ik mijn dalvrij wilde omzetten naar 1e klas.

Gisteren checkte ik voor het eerst in, en tot mijn verbazing krijg ik alleen maar te zien: “reizen op rekening”. Ook bij het uitchecken en in de tram.

Ook in mijn reishistorie zie ik niets over de kosten die ik maak, geen inzicht in de te verwachten factuur. En dus ook geen waarschuwing als ik per ongeluk iets te vroeg of te laat incheck voor de daluren?

Bij de info balie kon men mij ook niet vertellen of ik nu wel of niet in de 1e klas mag reizen.

 

Kortom, stressen in de trein, niet fijn!

 

PS weet iemand of ik nu nog een OV-fiets abonnement heb? Ook al niet duidelijk

icon

Beste antwoord door Tochjo 6 juni 2021, 11:48

Bij NS Flex staat niet het abonnement zelf op de kaart, maar alleen het generieke product “Reizen op rekening”. Eigenlijk staat dat er twee keer op, een keer voor de trein en een keer voor bus, tram en metro.

De paaltjes en poortjes kunnen bij in- en uitchecken dan ook niet uw abonnement tonen: zij lezen alleen uit welk product er op uw kaart staat, en dat is dus niet het abonnement. Voor de klasse geldt hetzelfde: ook die staat niet op de kaart zelf, maar alleen in een achterliggend systeem.

Deze aanpak maakt het mogelijk om nog na het inchecken van klasse te wisselen, en ook om een abonnement te wijzigen zonder dit bij een automaat te hoeven bevestigen. Maar het is wel iets lastiger om daardoor te weten met welk abonnement en in welke klasse gereisd wordt. En het is inderdaad zaak goed op te letten hoe laat u incheckt.

In Mijn NS (de website, niet de app) kunt u zien welk abonnement u hebt. Het zien van de klasse van uw abonnement is lastiger. Dat kunt u eigenlijk alleen maar afleiden uit de abonnementsprijs die daar genoemd is. Kennelijk vindt NS het niet belangrijk dat duidelijker zichtbaar te maken, hoewel er vaker over geklaagd is. In welke klasse u reist buiten de tijden dat uw abonnement geldig is, kunt u eveneens zien in Mijn NS, maar dat kan wel ook in de app.

De kosten komen wel in de reishistorie te staan, maar het duurt bij NS Flex enige dagen voordat reizen daar zichtbaar zijn.

OV-fiets is onderdeel van NS Flex, dus u kunt nog gewoon fietsen huren. De kosten daarvoor komen bij de reis- en abonnementskosten op de factuur te staan.

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Bij NS Flex staat niet het abonnement zelf op de kaart, maar alleen het generieke product “Reizen op rekening”. Eigenlijk staat dat er twee keer op, een keer voor de trein en een keer voor bus, tram en metro.

De paaltjes en poortjes kunnen bij in- en uitchecken dan ook niet uw abonnement tonen: zij lezen alleen uit welk product er op uw kaart staat, en dat is dus niet het abonnement. Voor de klasse geldt hetzelfde: ook die staat niet op de kaart zelf, maar alleen in een achterliggend systeem.

Deze aanpak maakt het mogelijk om nog na het inchecken van klasse te wisselen, en ook om een abonnement te wijzigen zonder dit bij een automaat te hoeven bevestigen. Maar het is wel iets lastiger om daardoor te weten met welk abonnement en in welke klasse gereisd wordt. En het is inderdaad zaak goed op te letten hoe laat u incheckt.

In Mijn NS (de website, niet de app) kunt u zien welk abonnement u hebt. Het zien van de klasse van uw abonnement is lastiger. Dat kunt u eigenlijk alleen maar afleiden uit de abonnementsprijs die daar genoemd is. Kennelijk vindt NS het niet belangrijk dat duidelijker zichtbaar te maken, hoewel er vaker over geklaagd is. In welke klasse u reist buiten de tijden dat uw abonnement geldig is, kunt u eveneens zien in Mijn NS, maar dat kan wel ook in de app.

De kosten komen wel in de reishistorie te staan, maar het duurt bij NS Flex enige dagen voordat reizen daar zichtbaar zijn.

OV-fiets is onderdeel van NS Flex, dus u kunt nog gewoon fietsen huren. De kosten daarvoor komen bij de reis- en abonnementskosten op de factuur te staan.

Reputatie 4

Hallo @Lies Muller,

 

“reizen op rekening" geeft die standaard weer bij het in of uitchecken als je ns flex hebt.

Bij ns flex staat je abonnement niet meer op je kaart maar in de backoffice. Hierdoor hoef je dus ook niet meer naar een kaartautomaat als je van abonnement gewisseld bent.

 

Ook kun je als je geen eerste klas abonnement hebt tot 15 minuten na inchecken upgraden naar de 1e klas.

 

De berekening van de prijzen bij ns is meestal binnen 48 uur zichtbaar. Andere treinvervoerder kan het iets langer duren.

 

Met bus, tram en metro kan dit nog enkele dagen langer duren.

Het gekke is dat ik bij mijn NS ook niet zie welke klasse ik heb. Alleen in de mail die ik ontving.

Begrijp ik dat de conducteur dus wel in het achterliggend systeem kijkt??

Dat in en uitchecken blijft een zware last, voor een verstrooid iemand. Op Utrecht CS - mijn standaard station - is er natuurlijk geen probleem, ook de tijd is daar makkelijk af te stemmen. Maar op andere stations staan de paaltjes nu eens binnen, dan weer buiten en soms goed verstopt.

De bus komt wel eens te vroeg aan, zodat je ZORGVULDIG moet wachten met inchecken en het ook weer niet moet vergeten.

Niet blij dus

Badge +3

In Mijn NS ziet u het volgende:
 


Als u NS Flex Dal Vrij voor de 2e klas hebt, dan is de klasse die u hier ziet, de klasse waarin u altijd reist. U kunt hier van klasse wisselen voor een vaste periode of voor langere tijd. Als u NS Flex Dal Vrij voor de 1e klas hebt, dan is de klasse die u hier ziet alleen de klasse waarin u in de spitsuren reist. In de daluren reist u dan immers altijd 1e klas.

Als u klikt op Bekijk en wijzig abonnement, dan ziet u de prijs van uw abonnement. Als dat 134 euro is, dan hebt u een abonnement voor de 1e klas. Als de prijs 106 euro is, dan hebt u een abonnement voor de 2e klas. Zoals ik al zei is de vraag om duidelijker aan te geven wat de klasse van het abonnement is, al vaker bij NS neergelegd, maar dat heeft er nog niet toe geleid dat NS dit ook heeft doorgevoerd.

Het controleapparaat van de conducteur haalt inderdaad wel de gegevens over uw abonnement en reisklasse op uit het achterliggende systeem via een gegevensverbinding.

Reputatie 6
Badge

 

Begrijp ik dat de conducteur dus wel in het achterliggend systeem kijkt??

Niet blij dus

Enkel de vlijtige-als er überhaupt al gecontroleerd wordt, of de dienstkloppers. Men moet dan nl een extra handeling doen, net zoals wij dat soms moeten bij sommige functies van je mobiel. Het wemelt op dit forum van klachten van mensen die onterecht ´beboet´ worden als hebbende gereisd 1e klasse en daar niet voor betaald zouden hebben maar het wel gedaan hebben. Dus ook hiervoor; Veel succes gewenst. Wel lijkt het erop, dit ter geruststelling, dat het ´systeem´ inmiddels zover is opgetuigd dat het in die gevallen van melding eerst zelf gaat controleren of dit klopt. en daardoor veel onterechte boetes/aanmaningen al vervallen.

Uw klacht klotp helemaal, vindt dit zelf ook vergeleken met het oude weekendvrij een verslechtering. Maar het is de toekomst: er wordt hard aan gewerkt dat die chipkaart weg gaat en men met bankpas of telefoon met een dito hele smarte chip dat in/uitsjekgedoe kan verrichten. Heeft U nog meer te klagen….…..

Badge +3

Het op de juiste tijd inchecken heeft op zich weinig te maken met NS Flex, want aan de tijd rechtsboven op het schermpje van een paaltje/poortje kun je natuurlijk zien of het spits of dal is.

Er is een marge van 5 minuten in het voordeel van de reiziger, dus inchecken op dal(vrij) tarief kan tot 6:34, vanaf 8:55, tot 16:04 en vanaf 18:25 (de weergegeven tijd op het incheckpunt dus).

Misschien een idee om naast de tijd op een poortje/paaltje nog de tekst spits/dal/weekend (evt. feestdag) te tonen, dan weet je het in ieder geval zeker.

Of na het inchecken die tekst te tonen, waar je voorheen (zonder NS Flex) te zien kreeg ‘vol tarief’, ‘40% korting’ of ‘vrij reizen’. Krijg je dan ‘spits’ te zien dan kan je weer uitchecken en wachten tot de daluren.

In Utrecht zou je dan (spits) ook nog aan de andere kant van een poortje kunnen uitchecken (incheck geannuleerd) en op het perron bij een overstappaal weer inchecken, die staan in ieder geval op spoor 5/7 en 18/19.

De klasse weergeven bij het inchecken is inderdaad niet mogelijk zonder het achterliggende systeem te raadplegen, en dat kost te veel tijd want je wilt natuurlijk niet te zien krijgen “momentje, uw gegevens worden opgehaald” voordat een poortje opent.

Voor de rest, wat @Tochjo zegt.

Reageer