beantwoord

onduidelijke factuur

  • 14 september 2021
  • 11 reacties
  • 248 Bekeken

Wij kan mij mijn facturen uitleggen . De NS kan t niet

 

Ik heb gisteren gebeld met de klantenservice over mijn factuur. De medewerkster kon mij niet helpen en adviseerde te wachten op n volgende factuur. Welnu dat wil ik niet, ik wil nog de mogelijkheid hebben om binnen 14dagen mijn bestelling ongedaan te maken.

 

Ik heb twee dagen geleden via de Klantenservice NS mijn Flexdalvrij laten upgraden naar 1steclass,  Los van de 1steclass supplement zoude dit geen verdere financiele gevolgen hebben aldus de medewerker.

 

Ik ben 65 plus, maak gebruik van de korting op het DALvrij abonnement

 

1 : Welnu ik heb de volgende factuur gekregen: 

NS Flex Dal Vrij Omschrijving Toelichting Bedrag incl. BTW 65+-korting 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 42,00 

1e klas reizen buiten de spits 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 15,40 

1e klas reizen in het weekend 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 4,20 

Subtotaal € 61,60 

 

De periode betreft 20dagen; Dus 61,60. Op maandbasis is  92,40!! En niet 72euro volgens mijn abonnement.

 

2 : Ik heb reeds betaald over de periode tot 2 oktober 46 euro.

 

Onbeperkt reizen buiten de spits 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 75,00 

Onbeperkt reizen in het weekend 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 31,00

 Vol tarief in de spits 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 0,00 

65+-korting 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 60,00 - 

Subtotaal € 46,00.

 

3 : Op mijn account zie ik een creditering van 18 euro?? over de dubbel in rek gebrachte periode van 12-09-21 t/m 02-10-2021. ( waarom geen 30 euro?)

 

Totaal betaal ik dus over de periode van 03-09-2021 ™ 02-10-2021 :

61,60 + 46 minus 18 = 89,60.!! 

Dit terwijl mijn abonnement 72 euro bedraagt.

 

Lang verhaal hoop dat iemand dit begrijpt en mij eea kan uitleggen.

 

icon

Beste antwoord door Robert B 14 september 2021, 18:41

We gaan even rekenen, en @HBLOM ik zeg voor het gemak maar ‘je’ tegen u (senior) omdat het een redelijk algemeen voorbeeld is :smiley:

2e klas Dal Vrij kost €106 per maand, 65+ geeft €60 korting.
1e klas Dal Vrij kost €134 per maand, 65+ geeft €62 korting.

Het abonnement loopt van de 3e van de maand t/m de 2e van de volgende maand.

Het betaalde bedrag van €46 klopt natuurlijk (puntje 2.) maar je hebt een wissel naar 1e klas gedaan per 12-09-2021 dus daar moet nog wat geld bij (tot de volgende maandelijkse factuur).

Het te betalen bedrag voor 1e klas tot de volgende factuurdatum is 21/30 van €72 = € 50,40
Het terug te betalen bedrag voor 2e klas is 21/30 van €46 = € 32,20

Je zou dus een factuur verwachten van € 18,20 (zou dat puntje 3. zijn?) en daarmee is het klaar. Die € 18,20 is dan géén creditering. @Denice NS, jij zat warm met € 19,60 maar lees even verder..

Die €42 is 21/30 van de €60 korting 2e klas, en die moet je betalen omdat je van 12-09 t/m 02-10 geen recht meer hebt op die korting (want je hebt geen 2e klas Dal Vrij meer).

Korting wordt bij NS Flex altijd apart verrekend en restituties voor abonnementsgeld worden op basis van de prijs zonder korting gedaan (zie dit topic), maar dat is hier niet aan de orde omdat het om een upgrade gaat.

Wat je nu ziet is het verschil tussen 1e en 2e klas Dal Vrij.

Doordeweeks vrij buiten de spits kost 2e klas €75 en 1e klas €97
Bij te betalen bedrag voor 21 dagen: 21/30 × (97-75) = € 15,40

Weekend vrij (vast onderdeel van Dal Vrij) kost 2e klas €31 en 1e klas €37
Bij te betalen bedrag voor 21 dagen: 21/30 × (37-31) = € 4,20

Te verrekenen (door u te betalen) 65+ korting: 21/30 × 60 = € 42,00
Te verlenen (door u te ontvangen) 65+ korting: 21/30 × 62 = € 43,40
Verschil: € 1,40 (in jouw voordeel)

Totaal te betalen (tussentijdse factuur): € 15,40 + € 4,20 - € 1,40 = € 18,20

Een screenshot zou handig zijn, maar ik lees dat @Denice NS er al mee bezig is.

Conclusie: Ze zijn je € 43,40 leeftijdskorting gewoon vergeten!

€ 18,20 + € 43,40 is inderdaad € 61,60

De Klantenservice kan dat wel voor je corrigeren (op je volgende Flex maandfactuur).

Bekijk origineel

11 reacties

Welkom bij de Community, HBLOM.

Ik begrijp dat je je Dal Vrij abonnement dus hebt aangepast en 1e klas reizen hebt toegevoegd. Dit is € 28,00 per maand. Jouw periode loopt zo te zien van de 3e van de maand tot en met de 2e van de maand erop. De wijziging heb je gedaan op 12 september begrijp ik. Dus voor de periode 12 september tot en met 2 oktober brengen we de kosten voor de aanpassing naar 1e klas in rekening. Dus voor 21 dagen, dat is € 19,60.

Wel vind ik het vreemd dat je, althans zo lees ik het, ook van de 65+ korting weer € 42,00 dient terug te betalen. Er had dus eigenlijk alleen € 19,60 in rekening gebracht moeten worden. Ik wil je vragen om mij via een privébericht te voorzien van je voorletters, achternaam, geboortedatum en adres. Dan kan ik er bij onze financiële afdeling achteraan.

Badge +3

We gaan even rekenen, en @HBLOM ik zeg voor het gemak maar ‘je’ tegen u (senior) omdat het een redelijk algemeen voorbeeld is :smiley:

2e klas Dal Vrij kost €106 per maand, 65+ geeft €60 korting.
1e klas Dal Vrij kost €134 per maand, 65+ geeft €62 korting.

Het abonnement loopt van de 3e van de maand t/m de 2e van de volgende maand.

Het betaalde bedrag van €46 klopt natuurlijk (puntje 2.) maar je hebt een wissel naar 1e klas gedaan per 12-09-2021 dus daar moet nog wat geld bij (tot de volgende maandelijkse factuur).

Het te betalen bedrag voor 1e klas tot de volgende factuurdatum is 21/30 van €72 = € 50,40
Het terug te betalen bedrag voor 2e klas is 21/30 van €46 = € 32,20

Je zou dus een factuur verwachten van € 18,20 (zou dat puntje 3. zijn?) en daarmee is het klaar. Die € 18,20 is dan géén creditering. @Denice NS, jij zat warm met € 19,60 maar lees even verder..

Die €42 is 21/30 van de €60 korting 2e klas, en die moet je betalen omdat je van 12-09 t/m 02-10 geen recht meer hebt op die korting (want je hebt geen 2e klas Dal Vrij meer).

Korting wordt bij NS Flex altijd apart verrekend en restituties voor abonnementsgeld worden op basis van de prijs zonder korting gedaan (zie dit topic), maar dat is hier niet aan de orde omdat het om een upgrade gaat.

Wat je nu ziet is het verschil tussen 1e en 2e klas Dal Vrij.

Doordeweeks vrij buiten de spits kost 2e klas €75 en 1e klas €97
Bij te betalen bedrag voor 21 dagen: 21/30 × (97-75) = € 15,40

Weekend vrij (vast onderdeel van Dal Vrij) kost 2e klas €31 en 1e klas €37
Bij te betalen bedrag voor 21 dagen: 21/30 × (37-31) = € 4,20

Te verrekenen (door u te betalen) 65+ korting: 21/30 × 60 = € 42,00
Te verlenen (door u te ontvangen) 65+ korting: 21/30 × 62 = € 43,40
Verschil: € 1,40 (in jouw voordeel)

Totaal te betalen (tussentijdse factuur): € 15,40 + € 4,20 - € 1,40 = € 18,20

Een screenshot zou handig zijn, maar ik lees dat @Denice NS er al mee bezig is.

Conclusie: Ze zijn je € 43,40 leeftijdskorting gewoon vergeten!

€ 18,20 + € 43,40 is inderdaad € 61,60

De Klantenservice kan dat wel voor je corrigeren (op je volgende Flex maandfactuur).

Geweldig Robert!

 

Had niet gedacht aan een screenshot, maar wat ik vermeld bij mijn punt 1 en 2 is gekopieerd uit de facturen.

 

Hoe dan ook, zeer bedankt.

Onno

Amsterdam

Nou, ik heb het even nagevraagd :sweat_smile:

Uiteindelijk gaat het goedkomen :grin:

In het geval van HBLOM start het abonnement op de 3e van de maand. Rond die datum is ook altijd de facturering.

Bij een wijziging, zelfs al gaat het alleen maar om het toevoegen van de standaard 1e klas optie, ziet ons systeem dit als een opzegging van het oude abonnement. Dit betekent dan ook dat de verkregen korting (deels) terugbetaald moet worden. Dat is in dit geval € 42,00 voor de periode 12 september t/m 2 oktober.

Jammer genoeg zet ons systeem er niet gelijk een nieuwe korting in na het wijzigen van het Dal Vrij abonnement. Deze korting zal pas op de eerstvolgende factuur verschijnen. Kortom, op de volgende factuur (rond 3 oktober) krijgt HBLOM de korting die hij nu dus eerst weer terug moet betalen weer terug. Dat is dan de korting voor de periode 12 september t/m 2 oktober 2021 + op die factuur staat dan natuurlijk ook het factuurbedrag voor de periode 3 oktober t/m 2 november + de € 60,00 65+ korting voor die periode.

Reputatie 6

Nou, ik heb het even nagevraagd :sweat_smile:

Uiteindelijk gaat het goedkomen :grin:

In het geval van HBLOM start het abonnement op de 3e van de maand. Rond die datum is ook altijd de facturering.

Bij een wijziging, zelfs al gaat het alleen maar om het toevoegen van de standaard 1e klas optie, ziet ons systeem dit als een opzegging van het oude abonnement. Dit betekent dan ook dat de verkregen korting (deels) terugbetaald moet worden. Dat is in dit geval € 42,00 voor de periode 12 september t/m 2 oktober.

Jammer genoeg zet ons systeem er niet gelijk een nieuwe korting in na het wijzigen van het Dal Vrij abonnement. Deze korting zal pas op de eerstvolgende factuur verschijnen. Kortom, op de volgende factuur (rond 3 oktober) krijgt HBLOM de korting die hij nu dus eerst weer terug moet betalen weer terug. Dat is dan de korting voor de periode 12 september t/m 2 oktober 2021 + op die factuur staat dan natuurlijk ook het factuurbedrag voor de periode 3 oktober t/m 2 november + de € 60,00 65+ korting voor die periode.

 

Kort gezegd: Jullie zijn toe aan nieuwe systemen. Dit is voor de gemiddelde klant onbegrijpbaar. Zie ook bijvoorbeeld de topics waarbij eerst € 31,00 werd afgeschreven en vervolgens de korting van € 6,00 werd terugbetaald.

 

 

Ik begrijp het volkomen, Macklobell. Om eerlijk te zijn ontging mij de logica hier ook.:nerd: Er wordt achter de schermen aan verbetering gewerkt!

Ok Denice, merci voor het uitzoeken. Ik wacht op de volgende factuur. 

groet

Onno ( gemiddelde klant :grin: )

En oja, nog n toevoeging.

Niet alleen voor klanten onbegrijpbaar. De medewerker van de telefonische klantenservice van de NS wist er ook geen raad mee, ook niet na inschakeling van een collega.

Hoog tijd dus idd voor verbetering.

 

Badge +3

Onno je zou het alvast kunnen controleren via het tellertje ‘kosten deze periode’ in Mijn NS of de NS app.

Daar zou dan als volgende factuurdatum 3 oktober moeten staan met een bedrag van € 72 - € 43,40 = € 28,60

Helaas is dat tellertje na een wijziging vaak van slag, dus schrik niet als er iets heel anders staat.

tja, daar staat idd iets anders nl:

Kosten deze periode

Uw eerstvolgende factuur is naar verwachting 30 oktober beschikbaar.

Abonnementskosten

€ -18,00

Dus, afwachten maar:slight_frown:

Badge +3

Dank @HBLOM (Onno) Inderdaad afwachten (klopt dus weer niets van dat tellertje, en de datum ook niet).

Heb je pas sinds 3 september NS Flex? Dan zal die € 18,00 een terugbetaling van je saldo zijn.

In je Reishistorie staat er dan € Klanten service bij, maar dat heeft weer niets met je abonnement te maken en zo.. Zucht :sleeping:

Hoe dan ook, hier ben je op de juiste plek voor afwijkingen/uitleg over je facturen, ook al kunnen wij (forum/community leden) er verder helemaal niets mee :relieved:

Hou je facturen in de gaten dus.

Reageer