beantwoord

onduidelijke factuur

  • 14 September 2021
  • 41 reacties
  • 1360 Bekeken


Toon eerste bericht

41 reacties

Badge +3

Volgens mij heeft de klant nu al 2 maanden achter elkaar een foute factuur. Lijkt mij toch niet de bedoeling. @Thom : ben met je eens dat het uitsplitsen in 3 bedragen voor Dalvrij 1e klas niet zinnig is.

Als het werkt zoals @Denice NS zei (de leeftijdskorting wordt na een klassewissel pas op de volgende maandfactuur verrekend) dan klopte de vorige factuur, en deze bijna (behalve die verkeerde datum 12-09-2021 t/m 11-10-2021 en het bijbehorende bedrag).

Verdient geen schoonheidsprijs.

Badge +3

Ik post het maar even hier i.p.v. een nieuw topic. De situatie:

  • Mijn maandelijkse ‘flex datum’ is de 9e (factuurdatum de 10e)
  • Ik wissel op 29 september van Basis naar Dal Voordeel
  • Krijg daags erna de verwachte factuur van € 1,70 voor de periode 29-09 t/m 08-10
  • Ik wissel op 31 oktober terug naar Basis
  • Krijg daags erna een (credit) factuur van -€ 1,48 voor de periode 31-10 t/m 08-11

Dat is allemaal prima, maar mijn reguliere maandfactuur voor de periode 09-10 t/m 08-11 zou dan € 5,10 moeten zijn zou je denken. En wat zie ik daar? 🤔

Kan me niet (actief) herinneren dat ik iets wilde testen en gebruik gemaakt heb van herroepingsrecht.

Heb daarnaast ook nog een (lege) ‘nulfactuur’ met als datum 29 september.

Zelfde kaart, zelfde debiteur/overeenkomstnummer (kan ook niet anders want op die account geen meerdere kaarten).

Dus in feite heb ik voor € 0,22 ca. 32 dagen Flex Dal Voordeel gehad?

Maakt mij niet uit verder want ik heb uiteindelijk niet gereisd, maar het is wel een puzzel op deze manier. 🙄

Badge +3

De link naar het nog veel ingewikkelder topic (van iets meer dan een jaar geleden) in mijn voorlaatste reactie. Leesvoer voor de ‘liefhebbers’. Bij de NS zelf kwamen ze er ook niet echt uit toen… 

@Tochjo bij jou gaat het toch om het verschil tussen Dal Vrij en Weekend Vrij (plus eventueel iets met 1e en 2e klas)? Leeftijdskorting zal niet van toepassing zijn, anders komt dat er ook nog bij qua rekenwerk.

En je volgende factuur komt de Sint persoonlijk brengen… 🤣

Badge +3

Klopt, met name omdat die korting apart verrekend wordt!

Als er puur met de nettoprijs van een abonnement gerekend zou worden, dan was het lange gemarkeerde antwoord (met precies dezelfde correcte uitkomst) nog geen 10 regels lang geweest:

2e klas Dal Vrij kost €106 per maand, 65+ geeft €60 korting.
1e klas Dal Vrij kost €134 per maand, 65+ geeft €62 korting.

Het abonnement loopt van de 3e van de maand t/m de 2e van de volgende maand.

Het betaalde bedrag van €46 klopt natuurlijk (puntje 2.) maar je hebt een wissel naar 1e klas gedaan per 12-09-2021 dus daar moet nog wat geld bij (tot de volgende maandelijkse factuur).

Het te betalen bedrag voor 1e klas tot de volgende factuurdatum is 21/30 van €72 = € 50,40
Het terug te ontvangen bedrag voor 2e klas is 21/30 van €46 = € 32,20

Je zou dus een (tussentijdse) factuur verwachten van € 18,20 bij een wissel van 2e naar 1e klas Dal Vrij voor de rest van de ‘lopende maand’.

Badge +3

Och weet je… als het in jouw voordeel is dan laat maar zitten (eerdere reactie van NS in ditzelfde topic).

Andersom gaat die vlieger natuurlijk niet op… 🪁

Badge +3

Eigenlijk mag onderstaand topic ook wel uit het archief, want soortgelijke dingen spelen dus nog steeds (ook al klopt het na een paar maanden uitmiddelen van facturen wel).

 

Badge +3

Oh, die €18 zou ook nog over restitutie van een ouder abonnement kunnen gaan, maar dat zou normaal gesproken via een aparte factuur gaan, die binnen een week uitbetaald wordt.

Badge +3

De ingangsdatum na een wijziging zou gefactureerd moeten worden voor tot je vaste maandelijkse factuurdatum.

Hopelijk staat dat er ook zo, op de (tussentijdse) factuur. Een deel van een maand dus. Maar te verrekenen leeftijdskorting (te ontvangen door jou) komt dus pas op de volgende maandfactuur.

Dat is dus nog wel een dingetje. Liever met nettobedragen werken dus (met de korting al verrekend) dan is het veel duidelijker.

Badge +3

Het zou niet zo moeten zijn dat 4 of 5 mensen , inclusief NS klantenservice, hun hoofd breken over facturen en dat het dan nog niet klopt.

Tja het gaat om € 6,20 korting (die je dus terecht moest ‘terugbetalen’ maar waar is die € 6,00 voor 2e klas Dal Vrij voor die 3 dagen dan gebleven?

Eventueel op een volgende maandfactuur. Maar die zijn ze bij de NS dus veer vrolijk vergeten!?

Onno heeft dus gewoon recht op € 6,00 terug voor niet genoten korting (je had het 1e klas abonnement niet, die 3 dagen, maar wel hetzelfde 2e klas abonnement!) op de factuur van juli 2021.

Reputatie 7

Ik heb contact gehad met de betreffende afdeling. Op de laatste factuur is er wat betreft de korting teveel korting toegekend (een overlappende periode berekend van 3 t/m 10 oktober). Dit gaan we, om het niet nóg ingewikkelder te maken, niet herstellen aangezien deze fout bij ons ligt. Ik verwacht, mits HBLOM geen tussentijdse wijzigingen doet, dat de volgende factuur (3 november), netjes aangeeft Dal Vrij 1e klas 3 november - 2 december € 134 - € 62 65+ korting = € 72,00. Zo niet, dan verneem ik dat tegen die tijd graag!

 

Met deze oplossing ben ik blij. Positief voor TS. NS zou wel eens moeten gaan nadenken over een gemakkelijkere facturatie. Volgens mij is het nog steeds het beste om bij beëindiging van een oud abonnement een slotfactuur te maken en het nieuwe abonnement apart te factureren. Zo bliojft .e.e.a gescheiden en duidelijk te volgen.  

Reputatie 1

Merci Denice.

Voorlopig geen wijzigen in petto. Nu maar hopen dat de volgende factuur klopt.

groet

blom

 

Ik begrijp het volkomen, Macklobell. Om eerlijk te zijn ontging mij de logica hier ook.:nerd: Er wordt achter de schermen aan verbetering gewerkt!

Reputatie 1

Ok Denice, merci voor het uitzoeken. Ik wacht op de volgende factuur. 

groet

Onno ( gemiddelde klant :grin: )

Reputatie 1

En oja, nog n toevoeging.

Niet alleen voor klanten onbegrijpbaar. De medewerker van de telefonische klantenservice van de NS wist er ook geen raad mee, ook niet na inschakeling van een collega.

Hoog tijd dus idd voor verbetering.

 

Badge +3

Onno je zou het alvast kunnen controleren via het tellertje ‘kosten deze periode’ in Mijn NS of de NS app.

Daar zou dan als volgende factuurdatum 3 oktober moeten staan met een bedrag van € 72 - € 43,40 = € 28,60

Helaas is dat tellertje na een wijziging vaak van slag, dus schrik niet als er iets heel anders staat.

Reputatie 1

Nieuwe factuur ontvangen: Dit keer twee maal 65+korting!!! 

Ik wacht nu de factuur van begin november af, voordat ik met de klantenservoce ga bellen.

 

 

 

 

 

Reageer