Onduidelijkheid blijft over keuzedagen in juli en augustus 2020

• 4 juli 2020
  • 19 reacties
  • 792 Bekeken

Gisteren 3 juli wilde ik voor negenen reizen met E-ticket. Dit was de verzilvering van een 

eerder nog niet op te opgenomen keuzedag. Echter bij het poortje werd ik er attent op gemaakt dat ik met dit biljet niet voor negenen mocht reizen. Echter als je de informatie van de NS daarover leest mag het in de maanden juli en augustus wel. De conducteur heeft het nog eens nagevraagd en kwam terug met de mededeling dat het niet mocht. Hij heeft het door de vingers gezien.

Op de site van de NS klantenservice lees ik bij het tweede aandachtspuntje dat klanten met een voordeelurenkaart met digitale keuzedagen wel voor negenen mogen reizen in de maanden juli en augustus.

Begrijp ik iets niet, vraag ik me af?

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dan had u mogen reizen met deze kaart voor negen uur in de maanden juli en augustus. Ik denk dat het een technische kwestie is en uw e-ticket niet goed wordt verwerkt. Het zou goed kunnen dat in de haast niet aan de VDU-houders is gedacht. U staat in uw recht als u echt een oud VDU heeft.

Gelukkig had het ook geen consequenties.

VDU'ers bestaan niet meer voor NS. Werd de afgelopen maanden geadviseerd om VDU niet op te zeggen of om te zetten, maar als men om compensatie vraagt, wordt gezegd dat je maar had moeten omzetten opzeggen….

Reputatie 7
Badge +1

Of het ticket niet door iedereen te gebruiken is ben ik niet zo zeker over. Ik kan nergens in de voorwaarden lezen dat een (digitale) Dag Voordeeluren niet overdraagbaar is aan andere personen. 

Op het e-ticket staat dat het een Keuzedag betreft en geen Dag(kaart) Voordeeluren, dus ik verwacht bij controle wel problemen als je (te) jong bent. 

Of je dat dan door iemand met een VDU laat gebruiken of DalVoordeel lijkt dan weer niet uit te maken, want ze hebben blijkbaar couponcodes voor hetzelfde soort ticket gekregen.

Hmm dat is interessant. Onder 'Mijn tickets' staat inderdaad 'Keuzedag', maar als je het E-ticket opent staat er bij mij dat het een 'Dag Voordeeluren' is. En in de voorwaarde staat niet dat een Dag Voordeeluren persoonsgebonden is. 

Reputatie 7
Badge +2

Dat is vreemd want op zich mag je best voor 9:00 het station binnen, je mag er alleen niet mee reizen bij de normale beperkingen. 

Je mag tegenwoordig van NS ook de stations niet meer in als je niet mag reizen met je e-ticket. Pas vanaf 8:55 lukt dat.

Van de keuzedagen die wegens corona ongebruikt zijn gebleven en een vervangcode is verstrekt-onduidelijk of die persoonsgebonden zijn. 

Dat zijn ze niet. Ik heb voor iemand met een VDU en verlopen keuzedag een couponcode besteld en bij het verzilveren kun je zelf een naam ingeven. Er staat wel op het ticket dat het een Keuzedag betreft, dus je kunt hem niet door iedereen laten gebruiken.

Op het ticket staat verder: 

Geldig op Ma - Vr na 9:00, Za - Zo en feestdagen de hele dag.

Het e-ticket zelf kent dus geen uitzondering voor juli en augustus. Je mag reizen, maar het station mag/kom je niet in. Behalve als het door de vingers wordt gezien natuurlijk...

Badge +3

Het is twijfelachtig, want een Dagkaart Voordeeluren (als chipkaartje of als e-ticket) is gewoon geldig zoals het is, en een e-ticket op iemands naam en datum gezet natuurlijk ook.

Maar volgens @Thom zijn er geen andere varianten van die kaarten, dus dat het tegenwoordig per definitie om een Keuzedag gaat?

Dat betwijfel ik dus, want ik heb er hier nog wel een paar (oude, gebruikt) liggen, en ik ben nog lang geen 60+

Denk ook niet dat conducteurs moeilijk doen als wie dan ook op een Dagkaart Voordeeluren (chipkaartje of e-ticket) reist… “hey, dat is een Keuzedag dus laat je VDU maar eens zien!”

Een digitale keuzedag/dag voordeeluren is natuurlijk niet overdraagbaar, en kan alleen maar op de ov-chipkaart van de abonnementhouder geladen worden.

Reputatie 7
Badge +4

Het mag alleen als u een oude Voordeelurenkaart heeft. Als u een VDU had, had u die al in 2011 en heeft u die steeds verlengd en betaald.

Let wel als u een Dalvoordeelabonnement heeft, dan mag het niet. De termen Voordeelurenkaart en Dalvoordeel worden vaak door elkaar gehaald en daar zit meestal het probleem.

Met een e-ticket kan dat alleen zo zijn als u een e-ticket ter compensatie heeft gekregen al tegemoetkoming voor een niet opgenomen keuzedag.

Met een andere e-ticket dan als compensatie voor een VDU-keuzedag mag reizen voor negen uur door de week niet. 

Ik heb inderdaad een oude voordeelurenkaart.

Reputatie 7
Badge +4

Dan had u mogen reizen met deze kaart voor negen uur in de maanden juli en augustus. Ik denk dat het een technische kwestie is en uw e-ticket niet goed wordt verwerkt. Het zou goed kunnen dat in de haast niet aan de VDU-houders is gedacht. U staat in uw recht als u echt een oud VDU heeft.

Gelukkig had het ook geen consequenties.

Wanneer je een oud Voordeelurenabonnement met Keuzedagen hebt, dan gelden er dit jaar nog gunstigere voorwaarden. Zo zijn Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement gedurende de maanden juli en augustus de gehele dag geldig. Dit geldt echter niet voor Keuzedagen in combinatie met een Dal Voordeel abonnement. Die kennen ook in de maanden juli en augustus een spitsbeperking. De voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en het Dal Voordeel abonnement worden vanaf 1 januari 2021 gelijkgetrokken. Dan kennen alle Keuzedagen een spitsbeperking het hele jaar door. Wel zijn ze dan het hele contractjaar geldig. 

Indien je gebruik hebt gemaakt van een e-ticket ter vervanging van een Keuzedag, dan zal daar die spitsbeperking automatisch in meegenomen zijn. De couponcodes zijn namelijk specifiek voor een ticket die vanaf 9 uur geldig is, ook wanneer je een Voordeelurenabonnement hebt. Wanneer je in het bezit bent van een Voordeelurenabonnement bent en in de maanden juli en augustus toch voor 9 uur wilt reizen met een e-ticket specifiek ter vervanging van een Keuzedag, dan mag dat. 

Tja maar toch wordt er verschillend mee om gegaan.

Toevallig probeer ik nu mijn overige keuzedagen op Mijn NS te vinden maar dat lukt met gewoon niet. Kan dat ook niet wat makkelijker.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een oud Voordeelurenabonnement met Keuzedagen hebt, dan gelden er dit jaar nog gunstigere voorwaarden. Zo zijn Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement gedurende de maanden juli en augustus de gehele dag geldig. Dit geldt echter niet voor Keuzedagen in combinatie met een Dal Voordeel abonnement. Die kennen ook in de maanden juli en augustus een spitsbeperking. De voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en het Dal Voordeel abonnement worden vanaf 1 januari 2021 gelijkgetrokken. Dan kennen alle Keuzedagen een spitsbeperking het hele jaar door. Wel zijn ze dan het hele contractjaar geldig. 

Indien je gebruik hebt gemaakt van een e-ticket ter vervanging van een Keuzedag, dan zal daar die spitsbeperking automatisch in meegenomen zijn. De couponcodes zijn namelijk specifiek voor een ticket die vanaf 9 uur geldig is, ook wanneer je een Voordeelurenabonnement hebt. Wanneer je in het bezit bent van een Voordeelurenabonnement bent en in de maanden juli en augustus toch voor 9 uur wilt reizen met een e-ticket specifiek ter vervanging van een Keuzedag, dan mag dat. 

Moeten wel de poortjes open gaan voor 9 uur…..

Reputatie 7
Badge +4

Abonnementskosten worden niet gecompenseerd. De uitzonderingspositie van het VDU was dat omzetten in Flex geen verstandige optie was, omdat het na de beperkingen nog steeds 40 procent korting gaf. Ik heb het VDU om die reden gehouden en Dalvrij  met deze truc  tijdelijk opgezegd. 

Daar komt nog iets bij, want als houder van een VDU krijg ik nog steeds een setje papieren keuzedagen die geldig zijn tot eind 2021. En dat tegen de oude voorwaarden aangaande de middagspits.  Nou dat is mij die paar tientjes ‘verlies’, die u eerder in een topic noemde door de Corona-ellende, wel waard.

Het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Ik ben blij dat ik het VDU niet heb opgezegd, ondanks dat het leek dat de naam wel bleef bestaan maar de voorwaarden de facto niet. En in die termen redeneer ik in deze. Opzeggen is wel een manier om compensatie te krijgen, strikt genomen is het een optie, maar het lijkt me bepaald onverstandig.

Badge +3

Even voor de beeldvorming, het ging dus om een e-ticket (compensatie Keuzedag mrt/apr/mei/juni) dat vóór 9 uur geweigerd werd bij poortjes?

Dat is vreemd want op zich mag je best voor 9:00 het station binnen, je mag er alleen niet mee reizen bij de normale beperkingen. Uiteraard op vertoon van je VDU wél, in juli en augustus.

Mocht het nog een keer voorkomen, gewoon door het poortje door in te checken met je ov-chipkaart en eenmaal binnen meteen weer uitchecken.

Keuzedagen niet kunnen zien in Mijn NS zal met een eerdere storing vandaag te maken hebben.

Reputatie 5
Badge

Toevallig is het zo dat mijn al jarenoude VDU per 1/7 is vernieuwd. Daarover kwamen uitgebreide en soms zelfs duplicaat in drievoud berichten. Elke keer als er keuzedag beschikbaar komt krijg je een mail. In de brief/PDF erbij staat ook nog eens hoe je kan inzien op mijnNS wat er nog beschikbaar is.

Er zijn enkele maren die ik de anderen toch wil meedelen-voor de volledigheid.

Inderdaad lijkt NS inmiddels geheel vergeten te zijn dat er nog steeds een paar 100.000 van die VDU-houders zijn. Over geldigheid hele dag in jul+ aug staat niks. Over de gratis Rail+ staat totaal niks. In het ´service´bericht dat werd verstuurd voor de dag van 1/7 staat ook dat die niet geldt voor 9.00-terwijl het voor die dus juist de periode jul_+aug is.

Overigens komen nog steeds niet alle keuzedagen meteen beschikbaar-nog steeds per 2 mnd, maar die dit jaar worden uitgegeven kan je tot 31/12 gebruiken. Je kan dus niet meteen alle 7 dagen opmaken (zou lekker gunstig zijn nu met de hele dag).

Uit de laatste cijfers, alweer enkele maanden terug, is me bijgebleven dat ruim de helft van de rond de 6/700.000 nog steeds bestaande VDU houders senior is. Van die helft gebruikt ook weer ruim de helft het VDU nooit als kortingskaart, enkel slechts de keuzedagen.

Van de keuzedagen die wegens corona ongebruikt zijn gebleven en een vervangcode is verstrekt-onduidelijk of die persoonsgebonden zijn. Wel kan je blijkbaar toch je aanhangend DalVrdl afkappen (naar Flex omzetten) en dan blijf je toch die resterende keuzedagen ontvangen en kan je dus blijkbaar gebruiken zonder het aanhangend ABO. Dat was de ervaring van/voor mijn zus die voorlopig niet kan reizen.

Als nogal kritische consument blijf ik me keer op keer verwonderen wat toch al die marketingmensen daar doen-ze lijken me wegens gebrek aan andere aanbiedingen toch tijd zat te hebben.

Badge +3

Weet je dat zeker van je zus?

Ik las namelijk dat vanaf het moment van overstappen naar NS Flex er geen nieuwe keuzedagen meer verstrekt worden. De keuzedagen/couponcodes die je al hebt blijven wel staan.

De couponcodes kan je verzilveren op elke naam.

Gisteren 3 juli wilde ik voor negenen reizen met E-ticket. Dit was de verzilvering van een 

eerder nog niet op te opgenomen keuzedag. Echter bij het poortje werd ik er attent op gemaakt dat ik met dit biljet niet voor negenen mocht reizen. Echter als je de informatie van de NS daarover leest mag het in de maanden juli en augustus wel. De conducteur heeft het nog eens nagevraagd en kwam terug met de mededeling dat het niet mocht. Hij heeft het door de vingers gezien.

Op de site van de NS klantenservice lees ik bij het tweede aandachtspuntje dat klanten met een voordeelurenkaart met digitale keuzedagen wel voor negenen mogen reizen in de maanden juli en augustus.

Gisteren kreeg ik bericht van de NS over een nieuwe keuzedag die ik kan gebruiken t/m 31 december. Helaas staat daar weer niet bij dat je in juli en augustus alle dagen voor negenen mag reizen. Welke informatie is nu juist? Wat er in dit servicebericht staat of wat de site van NS aangeeft?

Het servicebericht is een standaard automatisch gegenereerd bericht, waarbij de reguliere voorwaarden qua tijdstippen worden aangegeven. De zomervakantietijden voor Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement zijn speciale voorwaarden, in wezen een uitzondering, en wordt daarom ook niet specifiek toegelicht, om de e-mail enigszins beknopt te houden.

Je kunt het eerdere antwoord van mijn collega aanhouden.

Reputatie 7
Badge +1

Van de keuzedagen die wegens corona ongebruikt zijn gebleven en een vervangcode is verstrekt-onduidelijk of die persoonsgebonden zijn. 

Dat zijn ze niet. Ik heb voor iemand met een VDU en verlopen keuzedag een couponcode besteld en bij het verzilveren kun je zelf een naam ingeven. Er staat wel op het ticket dat het een Keuzedag betreft, dus je kunt hem niet door iedereen laten gebruiken.

Of het ticket niet door iedereen te gebruiken is ben ik niet zo zeker over. Ik kan nergens in de voorwaarden lezen dat een (digitale) Dag Voordeeluren niet overdraagbaar is aan andere personen. Dat een e-ticket persoonsgebonden is na het verzilveren is duidelijk.

Reputatie 7
Badge +2

Of het ticket niet door iedereen te gebruiken is ben ik niet zo zeker over. Ik kan nergens in de voorwaarden lezen dat een (digitale) Dag Voordeeluren niet overdraagbaar is aan andere personen. 

Op het e-ticket staat Keuzedag en geen Dag Voordeeluren, dus misschien problemen bij controle als je (te) jong bent? Ik zal er zelf niet achter komen of dat zo is, want het ticket wordt gewoon door de abonnementhouder zelf gebruikt.

Of je dat ticket dan door iemand met een VDU laat gebruiken of DalVoordeel lijkt dan weer niet uit te maken, want ze hebben blijkbaar couponcodes voor hetzelfde ticket gekregen.

Reputatie 7
Badge +2

Oh ja, je hebt gelijk. In het ene scherm heet het een Keuzedag en in het andere Dag Voordeeluren. :thinking: 

Reageer