onduidelijke factuur | NS Community
beantwoord

onduidelijke factuur

  • 14 September 2021
  • 41 reacties
  • 1355 Bekeken

Reputatie 1

Wij kan mij mijn facturen uitleggen . De NS kan t niet

 

Ik heb gisteren gebeld met de klantenservice over mijn factuur. De medewerkster kon mij niet helpen en adviseerde te wachten op n volgende factuur. Welnu dat wil ik niet, ik wil nog de mogelijkheid hebben om binnen 14dagen mijn bestelling ongedaan te maken.

 

Ik heb twee dagen geleden via de Klantenservice NS mijn Flexdalvrij laten upgraden naar 1steclass,  Los van de 1steclass supplement zoude dit geen verdere financiele gevolgen hebben aldus de medewerker.

 

Ik ben 65 plus, maak gebruik van de korting op het DALvrij abonnement

 

1 : Welnu ik heb de volgende factuur gekregen: 

NS Flex Dal Vrij Omschrijving Toelichting Bedrag incl. BTW 65+-korting 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 42,00 

1e klas reizen buiten de spits 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 15,40 

1e klas reizen in het weekend 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 4,20 

Subtotaal € 61,60 

 

De periode betreft 20dagen; Dus 61,60. Op maandbasis is  92,40!! En niet 72euro volgens mijn abonnement.

 

2 : Ik heb reeds betaald over de periode tot 2 oktober 46 euro.

 

Onbeperkt reizen buiten de spits 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 75,00 

Onbeperkt reizen in het weekend 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 31,00

 Vol tarief in de spits 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 0,00 

65+-korting 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 60,00 - 

Subtotaal € 46,00.

 

3 : Op mijn account zie ik een creditering van 18 euro?? over de dubbel in rek gebrachte periode van 12-09-21 t/m 02-10-2021. ( waarom geen 30 euro?)

 

Totaal betaal ik dus over de periode van 03-09-2021 ™ 02-10-2021 :

61,60 + 46 minus 18 = 89,60.!! 

Dit terwijl mijn abonnement 72 euro bedraagt.

 

Lang verhaal hoop dat iemand dit begrijpt en mij eea kan uitleggen.

 

icon

Beste antwoord door Robert B 14 September 2021, 18:41

Bekijk origineel

41 reacties

Welkom bij de Community, HBLOM.

Ik begrijp dat je je Dal Vrij abonnement dus hebt aangepast en 1e klas reizen hebt toegevoegd. Dit is € 28,00 per maand. Jouw periode loopt zo te zien van de 3e van de maand tot en met de 2e van de maand erop. De wijziging heb je gedaan op 12 september begrijp ik. Dus voor de periode 12 september tot en met 2 oktober brengen we de kosten voor de aanpassing naar 1e klas in rekening. Dus voor 21 dagen, dat is € 19,60.

Wel vind ik het vreemd dat je, althans zo lees ik het, ook van de 65+ korting weer € 42,00 dient terug te betalen. Er had dus eigenlijk alleen € 19,60 in rekening gebracht moeten worden. Ik wil je vragen om mij via een privébericht te voorzien van je voorletters, achternaam, geboortedatum en adres. Dan kan ik er bij onze financiële afdeling achteraan.

Badge +3

We gaan even rekenen, en @HBLOM ik zeg voor het gemak maar ‘je’ tegen u (senior) omdat het een redelijk algemeen voorbeeld is :smiley:

2e klas Dal Vrij kost €106 per maand, 65+ geeft €60 korting.
1e klas Dal Vrij kost €134 per maand, 65+ geeft €62 korting.

Het abonnement loopt van de 3e van de maand t/m de 2e van de volgende maand.

Het betaalde bedrag van €46 klopt natuurlijk (puntje 2.) maar je hebt een wissel naar 1e klas gedaan per 12-09-2021 dus daar moet nog wat geld bij (tot de volgende maandelijkse factuur).

Het te betalen bedrag voor 1e klas tot de volgende factuurdatum is 21/30 van €72 = € 50,40
Het terug te ontvangen bedrag voor 2e klas is 21/30 van €46 = € 32,20

Je zou dus een (tussentijdse) factuur verwachten van € 18,20 (zou dat puntje 3. zijn?) en daarmee is het klaar. Die € 18,20 is dan géén creditering. @Denice NS, jij zat warm met € 19,60 maar lees even verder..

Die €42 is 21/30 van de €60 korting 2e klas, en die moet je betalen omdat je van 12-09 t/m 02-10 geen recht meer hebt op die korting (want je hebt geen 2e klas Dal Vrij meer).

Korting wordt bij NS Flex altijd apart verrekend en restituties voor abonnementsgeld worden op basis van de prijs zonder korting gedaan (zie dit Edit: gearchiveerde topic), maar dat is hier niet aan de orde omdat het om een upgrade gaat.

Wat je nu ziet is het verschil tussen 1e en 2e klas Dal Vrij.

Doordeweeks vrij buiten de spits kost 2e klas €75 en 1e klas €97
Bij te betalen bedrag voor 21 dagen: 21/30 × (97-75) = € 15,40

Weekend vrij (vast onderdeel van Dal Vrij) kost 2e klas €31 en 1e klas €37
Bij te betalen bedrag voor 21 dagen: 21/30 × (37-31) = € 4,20

Dat is samen de € 19,60 die Deniece noemt. Maar… 

Te verrekenen (door u te betalen) 65+ korting: 21/30 × 60 = € 42,00
Te verlenen (door u te ontvangen) 65+ korting: 21/30 × 62 = € 43,40
Verschil: € 1,40 (in jouw voordeel)

Totaal te betalen (tussentijdse factuur): € 15,40 + € 4,20 - € 1,40 = € 18,20

Een screenshot zou handig zijn, maar ik lees dat @Denice NS er al mee bezig is.

Conclusie: Ze zijn je € 43,40 leeftijdskorting gewoon vergeten!

Want € 18,20 + € 43,40 is inderdaad € 61,60

De Klantenservice kan dat wel voor je corrigeren (op je volgende Flex maandfactuur), voor zover dat niet ‘automagisch’ gebeurt.. :sleeping:

Reputatie 1

Geweldig Robert!

 

Had niet gedacht aan een screenshot, maar wat ik vermeld bij mijn punt 1 en 2 is gekopieerd uit de facturen.

 

Hoe dan ook, zeer bedankt.

Onno

Amsterdam

Nou, ik heb het even nagevraagd :sweat_smile:

Uiteindelijk gaat het goedkomen :grin:

In het geval van HBLOM start het abonnement op de 3e van de maand. Rond die datum is ook altijd de facturering.

Bij een wijziging, zelfs al gaat het alleen maar om het toevoegen van de standaard 1e klas optie, ziet ons systeem dit als een opzegging van het oude abonnement. Dit betekent dan ook dat de verkregen korting (deels) terugbetaald moet worden. Dat is in dit geval € 42,00 voor de periode 12 september t/m 2 oktober.

Jammer genoeg zet ons systeem er niet gelijk een nieuwe korting in na het wijzigen van het Dal Vrij abonnement. Deze korting zal pas op de eerstvolgende factuur verschijnen. Kortom, op de volgende factuur (rond 3 oktober) krijgt HBLOM de korting die hij nu dus eerst weer terug moet betalen weer terug. Dat is dan de korting voor de periode 12 september t/m 2 oktober 2021 + op die factuur staat dan natuurlijk ook het factuurbedrag voor de periode 3 oktober t/m 2 november + de € 60,00 65+ korting voor die periode.

Reputatie 7

Nou, ik heb het even nagevraagd :sweat_smile:

Uiteindelijk gaat het goedkomen :grin:

In het geval van HBLOM start het abonnement op de 3e van de maand. Rond die datum is ook altijd de facturering.

Bij een wijziging, zelfs al gaat het alleen maar om het toevoegen van de standaard 1e klas optie, ziet ons systeem dit als een opzegging van het oude abonnement. Dit betekent dan ook dat de verkregen korting (deels) terugbetaald moet worden. Dat is in dit geval € 42,00 voor de periode 12 september t/m 2 oktober.

Jammer genoeg zet ons systeem er niet gelijk een nieuwe korting in na het wijzigen van het Dal Vrij abonnement. Deze korting zal pas op de eerstvolgende factuur verschijnen. Kortom, op de volgende factuur (rond 3 oktober) krijgt HBLOM de korting die hij nu dus eerst weer terug moet betalen weer terug. Dat is dan de korting voor de periode 12 september t/m 2 oktober 2021 + op die factuur staat dan natuurlijk ook het factuurbedrag voor de periode 3 oktober t/m 2 november + de € 60,00 65+ korting voor die periode.

 

Kort gezegd: Jullie zijn toe aan nieuwe systemen. Dit is voor de gemiddelde klant onbegrijpbaar. Zie ook bijvoorbeeld de topics waarbij eerst € 31,00 werd afgeschreven en vervolgens de korting van € 6,00 werd terugbetaald.

 

 

Ik begrijp het volkomen, Macklobell. Om eerlijk te zijn ontging mij de logica hier ook.:nerd: Er wordt achter de schermen aan verbetering gewerkt!

Reputatie 1

Ok Denice, merci voor het uitzoeken. Ik wacht op de volgende factuur. 

groet

Onno ( gemiddelde klant :grin: )

Reputatie 1

En oja, nog n toevoeging.

Niet alleen voor klanten onbegrijpbaar. De medewerker van de telefonische klantenservice van de NS wist er ook geen raad mee, ook niet na inschakeling van een collega.

Hoog tijd dus idd voor verbetering.

 

Badge +3

Onno je zou het alvast kunnen controleren via het tellertje ‘kosten deze periode’ in Mijn NS of de NS app.

Daar zou dan als volgende factuurdatum 3 oktober moeten staan met een bedrag van € 72 - € 43,40 = € 28,60

Helaas is dat tellertje na een wijziging vaak van slag, dus schrik niet als er iets heel anders staat.

Reputatie 1

tja, daar staat idd iets anders nl:

Kosten deze periode

Uw eerstvolgende factuur is naar verwachting 30 oktober beschikbaar.

Abonnementskosten

€ -18,00

Dus, afwachten maar:slight_frown:

Badge +3

Dank @HBLOM (Onno) Inderdaad afwachten (klopt dus weer niets van dat tellertje, en de datum ook niet).

Heb je pas sinds 3 september NS Flex? Dan zal die € 18,00 een terugbetaling van je saldo zijn.

In je Reishistorie staat er dan € Klanten service bij, maar dat heeft weer niets met je abonnement te maken en zo.. Zucht :sleeping:

Hoe dan ook, hier ben je op de juiste plek voor afwijkingen/uitleg over je facturen, ook al kunnen wij (forum/community leden) er verder helemaal niets mee :relieved:

Hou je facturen in de gaten dus.

Badge +3

Oh, die €18 zou ook nog over restitutie van een ouder abonnement kunnen gaan, maar dat zou normaal gesproken via een aparte factuur gaan, die binnen een week uitbetaald wordt.

Reputatie 1

Ik wacht af. Ik heb al n tijdje flex dal vrij.

Zodra ik n nieuwe factuur heb kom ik terug op het klantenforum,

ciao

 

Reputatie 1

Nieuwe factuur ontvangen: Dit keer twee maal 65+korting!!! 

Ik wacht nu de factuur van begin november af, voordat ik met de klantenservoce ga bellen.

 

 

 

 

 

Reputatie 7

Uit bovenstaand screenshot blijkt in ieder geval dat je teveel korting ontvangt want van 12-9 t/m 11-10 en van 3-10 t.m 2-11 dan is in ieder geval de periode van 3-10 t/m 11-10 dubbel.

 

Ik vind het nogal chaotisch overkomen. Zou beter zijn als NS een slotfactuur voor het oude abonnement stuurt en dan de volgende maand een nieuwe factuur voor het nieuwe abonnement stuurt. Je bent dan ook gelijk van het gezeur over aanpassing van de datum kwijt, want nieuw abonnement is dan gewoon nieuwe factuurdatum.

Reputatie 7

Misschien kan Denice opheldering verschaffen, ik zie dat ze dienst heeft vandaag en dit topic onder haar hoede heeft.

Ik ga dit ook even uitzoeken inderdaad want het lijkt er inderdaad op dat er teveel korting is berekend :disappointed_relieved: . Mijns inziens had je de € 42 die je aan ons terug hebt moeten betalen terug moeten krijgen (periode 12 september - 2 oktober) en zoals het nu lijkt is er dus € 20 teveel korting toegepast. Wordt vervolgd.

 

Badge +3

Haha, die korting zou bij 1e klas inderdaad € 43,40 moeten zijn (21/30*62), maar goed ik zou dat natuurlijk lekker zo laten als het systeem dat vindt :laughing:

De 21/30*60= € 42,00 voor 2e klas over diezelfde periode had je al terugbetaald. Eigenlijk had er op je vorige factuur gewoon € 1,40 aan korting moeten staan, dat was netter geweest.

Heb je die € 18,00 restitutie nog ergens terug kunnen vinden?

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af of een dergelijke specificatie van de kosten voor Dalvrij senioren wel nodig is. Het te betalen bedrag en de opmerking dat er een ouderenkorting is verrekend lijkt mij voldoende informatie. Ik heb ook Dalvrij voor 65 plus en de specificatie voegt niets toe. Wat moet ik er mee dat voor onbeperkt reizen buiten de spits een theoretisch bedrag van € 75 in rekening wordt gebracht? 

Het te betalen bedrag en het kortingsbedrag op het normale tarief biedt voldoende en niet-verwarrende informatie. De vnu verrekening van abonnementen is ingewikkelder maar de huidige specificatie verduidelijkt ook bepaald niet.

 

 

Reputatie 7

Volgens mij heeft de klant nu al 2 maanden achter elkaar een foute factuur. Lijkt mij toch niet de bedoeling. @Thom : ben met je eens dat het uitsplitsen in 3 bedragen voor Dalvrij 1e klas niet zinnig is.

 

Door dit zo te factureren wekt NS ook de schijn op dat dit los zo bestelbaar is (Dalvrij doordeweeks) en dat is nu juist niet zo.

Badge +3

Mee eens @Thom , maar de Flex abonnementen zijn dus ‘modulair’ opgebouwd, en blijkbaar vindt men dat nodig om op de factuur te specificeren. :disappointed_relieved:

Voorheen was dat geen probleem, je had gewoon Dal Vrij (€106, prijspeil 2021) en declareerde dat bij een werkgever of penningmeester van een vereniging of zo.

Nu zien die €31 voor in het weekend en €75 voor doordeweeks en doen daar soms moeilijk over. Maar ja, Weekend Vrij (die €31) is nou eenmaal onderdeel van Dal Vrij.

Dat het 1e klas tarief apart vermeld wordt kan ik me nog wel iets bij indenken (voor vergoeding 2e klas).

Badge +3

Volgens mij heeft de klant nu al 2 maanden achter elkaar een foute factuur. Lijkt mij toch niet de bedoeling. @Thom : ben met je eens dat het uitsplitsen in 3 bedragen voor Dalvrij 1e klas niet zinnig is.

Als het werkt zoals @Denice NS zei (de leeftijdskorting wordt na een klassewissel pas op de volgende maandfactuur verrekend) dan klopte de vorige factuur, en deze bijna (behalve die verkeerde datum 12-09-2021 t/m 11-10-2021 en het bijbehorende bedrag).

Verdient geen schoonheidsprijs.

Reputatie 7
Badge +3

“Verdient geen schoonheidsprijs” vind ik nog een understatement. Als deze verkeerd berekende korting op weer een volgende factuur wordt gecorrigeerd duurt het 3 facturen voor het weer klopt na een wijziging. Stel dat TS ergens eind oktober weer terug wijzigt naar Dal Vrij 2e klas of naar een ander abonnemt (bv Weekend Vrij) dan wordt het helemaal onoverzichtelijk. 

Badge +3

Klopt, met name omdat die korting apart verrekend wordt!

Als er puur met de nettoprijs van een abonnement gerekend zou worden, dan was het lange gemarkeerde antwoord (met precies dezelfde correcte uitkomst) nog geen 10 regels lang geweest:

2e klas Dal Vrij kost €106 per maand, 65+ geeft €60 korting.
1e klas Dal Vrij kost €134 per maand, 65+ geeft €62 korting.

Het abonnement loopt van de 3e van de maand t/m de 2e van de volgende maand.

Het betaalde bedrag van €46 klopt natuurlijk (puntje 2.) maar je hebt een wissel naar 1e klas gedaan per 12-09-2021 dus daar moet nog wat geld bij (tot de volgende maandelijkse factuur).

Het te betalen bedrag voor 1e klas tot de volgende factuurdatum is 21/30 van €72 = € 50,40
Het terug te ontvangen bedrag voor 2e klas is 21/30 van €46 = € 32,20

Je zou dus een (tussentijdse) factuur verwachten van € 18,20 bij een wissel van 2e naar 1e klas Dal Vrij voor de rest van de ‘lopende maand’.

Reputatie 1

Dank allen voor de vele reacties. 

Nog enige aanvulling:

Ik had eerder dalvrij1ste class en heb dit laten downgraden naar 2declass eind juni 2021 Reis in de zomer minder met de trein. En flex is flex nietwaar.

Ook toen een onbegrijpelijke factuur, geen correctie later, en de telefonische klantenservice wist er ook geen raad mee. Heb t toen verder laten zitten, had geen zin in al het gedoe en onwetende NS medewerkers.

Hier drie facturen:

1: dalvrij abonnement 1ste class 65+  3juni  factuur klopt

 

2: Factuur 30 juni downgrade naar 2declass per 30 juni. Er wordt een korting inrekening gebracht!?

Lijkt mij dat ik 2,80 retour had moeten krijgen ipv 3,40 te betalen. Dus tegoed van de NS heb ik 6,20

 

3: factuur 3 juli dalvrij 65+ 2de class deze klopt ook

 

Dus Denice zou je dit meteen kunnen meenemen bij een herbereking. Thx.

groet

onno

 

Reageer