beantwoord

Oneens stopzetten samenreiskorting

• 15 juni 2020
  • 7 reacties
  • 190 Bekeken

LS, Ik wil graag laten weten dat ik het onterecht vind dat de samenreiskorting voor willekeurig iedereen is opgeheven. Wij hebben als gezin geen auto, en reizen, als we reizen, altijd met plezier met het OV. We hebben geen onderling besmettingsgevaar volgens het RIVM en gebruiken de trein niet vaak, maar als we moeten reizen vind ik het totaal onterecht dat we opeens geen gebruik kunnen maken van de korting. Dat is mijns inziens geen ontmoedigingsbeleid, want we reizen als wij het nodig vinden om te reizen, ik zie het eerder als diefstal. Ik druk me niet graag radicaal uit op deze manier, maar wil dit wel laten weten, hoogachtend, I. von Asmuth

icon

Beste antwoord door Stijn NS 15 juni 2020, 17:09

Goedemiddag caramela02 en welkom bij de NS Community!

Bedankt voor je feedback. De mogelijkheid om gebruik te maken van Samenreiskorting is uitgezet als onderdeel van onze maatregelen om niet-noodzakelijke reizen zoveel mogelijk te ontmoedigen. Het is goed mogelijk dat jij of jullie hier gebruik van maakten juist voor noodzakelijke reizen, maar er zullen vele anderen zijn waarbij dat niet het geval was. Het is niet mogelijk om op individuele basis te controleren wie het gebruikt voor een noodzakelijke en wie voor een niet-noodzakelijke reis, dus is er besloten om het algemeen niet meer aan te bieden, net als andere actieproducten. Het staat je natuurlijk vrij om het hier niet mee eens te zijn, maar ik vrees dat er vooralsnog weinig zal veranderen aan deze maatregelen.

Bekijk origineel

7 reacties

LS, Ik wil graag laten weten dat ik het onterecht vind dat de samenreiskorting voor willekeurig iedereen is opgeheven. Wij hebben als gezin geen auto, en reizen, als we reizen, altijd met plezier met het OV. We hebben geen onderling besmettingsgevaar volgens het RIVM en gebruiken de trein niet vaak, maar als we moeten reizen vind ik het totaal onterecht dat we opeens geen gebruik kunnen maken van de korting. Dat is mijns inziens geen ontmoedigingsbeleid, want we reizen als wij het nodig vinden om te reizen, ik zie het eerder als diefstal. Ik druk me niet graag radicaal uit op deze manier, maar wil dit wel laten weten, hoogachtend, I. von Asmuth

Ik vind dit een bijzondere redenering van u. NS heeft volgens mij te allen tijde het recht om een actie stop te zetten. Samenreiskorting is helemaal geen recht. Er is dus geen sprake van diefstal.

Goedemiddag caramela02 en welkom bij de NS Community!

Bedankt voor je feedback. De mogelijkheid om gebruik te maken van Samenreiskorting is uitgezet als onderdeel van onze maatregelen om niet-noodzakelijke reizen zoveel mogelijk te ontmoedigen. Het is goed mogelijk dat jij of jullie hier gebruik van maakten juist voor noodzakelijke reizen, maar er zullen vele anderen zijn waarbij dat niet het geval was. Het is niet mogelijk om op individuele basis te controleren wie het gebruikt voor een noodzakelijke en wie voor een niet-noodzakelijke reis, dus is er besloten om het algemeen niet meer aan te bieden, net als andere actieproducten. Het staat je natuurlijk vrij om het hier niet mee eens te zijn, maar ik vrees dat er vooralsnog weinig zal veranderen aan deze maatregelen.

Badge +3

Samenreiskorting laten vervallen geeft geen nadeel voor de abonnementshouder, wel voor de medereizigers (die betalen nu voltarief). Maar omdat het in dit geval om een gezin gaat treft het inderdaad ook jezelf.

Voor de andere gezinsleden, een Flex Dal Voordeel abonnement (evt. met gratis persoonlijke ov-chipkaart) kost €5 voor een maand. Dat heb je er al uit na één retourtje Utrecht - Amsterdam. Meereizende kinderen jonger dan 12 kunnen gratis reizen met Kids Vrij (op een eigen kaart).

@Robert B 

Kids Vrij is tot en met 11, niet tot en met 13. Denk dat je de leeftijden met het mondkapje ff door mekaar haalt 😉

Badge +3

Aangepast, klopt.

Reputatie 6
Badge +1

Je kan samenreiskorting vergelijken met een aanbieding in de supermarkt. Een aanbieding is er ook niet altijd en dan zou je toch de volle prijs moeten betalen voor het product als je het wilt kopen. Als de appels deze week niet in de aanbieding zijn kan ik ook niet tegen de supermarkt zeggen dat het diefstal is. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je stopzetten van samenreiskorting diefstal vindt, kun je aangifte doen bij de politie. Bedenk wel dat jij niet betaalt om samenreiskorting te krijgen en samenreiskorting niet jouw eigendom is. Alleen iets wat jou toebehoort en zonder toestemming afgenomen wordt, is diefstal. Je kunt het stopzetten onterecht vinden, maar het is geen diefstal!

Samenreiskorting is een extraatje voor abonnementhouders om af en toe iemand met korting mee te nemen. Het is vervelend dat jij er nu niet met het hele gezin gebruik van kan maken, maar omdat het de bedoeling is om alleen gebruik te maken van OV als je echt moet reizen, zijn allerlei acties zoals o.a. samenreiskorting stopgezet. Moet je er echt met het hele gezin er op uit, dan kun je kijken naar de flexprodructen.

Reageer