beantwoord

Onjuiste informatie voor het aanvragen van een studentenabonnement

• 30 augustus 2018
  • 18 reacties
  • 198 Bekeken

Reputatie 4
Op de site van de NS staat onjuiste informatie over het aanvragen van een NS abonnement met korting voor studenten bleek uit contact met de klantenservice.

Zo moet het woord 'exstudent' in hoofdletters worden vermeld in het actiecodeveld en dit staat niet op de website.

Daarnaast werd mij door diverse klantenservicemedewerkers gezegd dat ik 48 uur moet wachten na de stopzetting om het gratis dalvoordeelurenabonnement te kunnen bestellen.

Daarnaast werd ook nog verteld dat ik de stopzetting ook weer moet ophalen bij een kaartautomaat. Hier staat niks over op de site van de NS.

Ik vind dit zeer verwarrend. Kan iemand mij uitleggen hoe ik een abonnement aanvraag als ex student?
Zou iemand mij ook persoonlijk kunnen contacteren en als het kan telefonisch. Graag wel iemand die hier verstand van heeft.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 30 augustus 2018, 12:52

Ik zie inderdaad dat er 2 dingen ontbreken, mrfreeze, de hoofdletters in de actiecode en de vermelding dat het pas na 48 uur kan. Ik ga de beheerders van de pagina vragen dit aan te passen.
Bekijk origineel

18 reacties

Wat spijtig dat je er niet uitkomt, johnnyvtz1990.

Je kunt op deze website alle informatie vinden. Wat ontbreekt er precies, volgens jou?
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt op deze website alle informatie vinden. Wat ontbreekt er precies, volgens jou?

Zo moet het woord 'exstudent' in hoofdletters worden vermeld in het actiecodeveld en dit staat niet op de website.

Daarnaast werd mij door diverse klantenservicemedewerkers gezegd dat ik 48 uur moet wachten na de stopzetting om het gratis dalvoordeelurenabonnement te kunnen bestellen.

Daarnaast werd ook nog verteld dat ik de stopzetting ook weer moet ophalen bij een kaartautomaat. Hier staat niks over op de site van de NS.

Overigens klopt dat laatste niet, dat staat als punt 1 bij "Dit moet je doen".
Ik zie inderdaad dat er 2 dingen ontbreken, mrfreeze, de hoofdletters in de actiecode en de vermelding dat het pas na 48 uur kan. Ik ga de beheerders van de pagina vragen dit aan te passen.
Reputatie 4

Daarnaast werd ook nog verteld dat ik de stopzetting ook weer moet ophalen bij een kaartautomaat. Hier staat niks over op de site van de NS.Overigens klopt dat laatste niet, dat staat als punt 1 bij "Dit moet je doen".

Tegen mij werd verteld dat als ik het studentenreisproduct heb stopgezet, nogmaals naar de kaartautomaat moet om de stopzetting op te halen.

Ik vond dit een vaag verhaal.

Als je het eenmaal hebt stopgezet moet je dan nogmaals naar de kaartautomaat om die stopzetting te bevestigen. Kan iemand mij dit is uitleggen?
Reputatie 5
Een stopgezet reisproduct moet van de OV-Chipkaart worden afgehaald, anders blijft het een geldig product en kan er mee gereisd worden, terwijl er geen betaling meer tegenover staat. Het chipkaartsysteem is zo ontworpen, omdat er bij het korte contact tussen kaart en poortje geen tijd is om in een centrale backoffice na te gaan of het reisproduct op de kaart nog wel geldig is.

Deze regeling leidt met name bij het studentenreisproduct nogal eens tot vergissingen ("oh, vergeten..."), waarna de ex-student alsnog een rekening krijgt. NS en Translink geven aan dat er teveel beëindigingen van het studentenreisproduct zijn om hiervoor een geautomatiseerde oplossing te maken.
Reputatie 4
Een stopgezet reisproduct moet van de OV-Chipkaart worden afgehaald, anders blijft het een geldig product en kan er mee gereisd worden, terwijl er geen betaling meer tegenover staat. Het chipkaartsysteem is zo ontworpen, omdat er bij het korte contact tussen kaart en poortje geen tijd is om in een centrale backoffice na te gaan of het reisproduct op de kaart nog wel geldig is.

Deze regeling leidt met name bij het studentenreisproduct nogal eens tot vergissingen ("oh, vergeten..."), waarna de ex-student alsnog een rekening krijgt. NS en Translink geven aan dat er teveel beëindigingen van het studentenreisproduct zijn om hiervoor een geautomatiseerde oplossing te maken.

Ja dat begrijp ik maar ik hoef hem toch maar één keer stop te zetten bij een kaartautomaat of moet ik daarna nog wat doen?
Reputatie 7
Badge +3
Was het niet zo dat je het aanbod en code toegestuurd krijgt als je je studentenreisproduct opzegt?
Badge +3
Dat stopzetten bij een ophaalpunt is eenmalig. Je SRP is daarna van de kaart verwijderd. Na 48 uur (vaak al de volgende dag) kan je gaan bestellen met je (ex)student code.

Na betaling moet je natuurlijk wel nogmaals naar een ophaalpunt om je Dal Voordeel op de kaart te zetten.

Overigens is de pagina aangepast zo te zien. Snel gedaan!
Als het goed is, is de informatie op de website inmiddels aangepast. Mocht je alsnog problemen ervaren, johnnyvtz1990 dan mag je me een privébericht sturen. Zet daarin je naam, adres, geboortedatum, kaartnummer en e-mailadres. Dan ga ik kijken wat ik voor je kan betekenen. Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor "Stuur Bericht". Laat je even weten als het gelukt is?
Badge +3
Was het niet zo dat je het aanbod en code toegestuurd krijgt als je je studentenreisproduct opzegt?
Nee, dat doen ze niet, of niet meer. NS mag niet zomaar mails naar niet-klanten gaan sturen. Wellicht dat ze dat dan per post doen, dat weet ik niet.

Tijdens het opzeggen (bij DUO) krijg je wel een verwijzing naar het aanbod van NS.

De code is gewoon exstudent3528×××××××××××× (je ov-chipkaartnummer) en als exstudent niet werkt gebruik je student.
Reputatie 4
Dat stopzetten bij een ophaalpunt is eenmalig. Je SRP is daarna van de kaart verwijderd. Na 48 uur (vaak al de volgende dag) kan je gaan bestellen met je (ex)student code.

Na betaling moet je natuurlijk wel nogmaals naar een ophaalpunt om je Dal Voordeel op de kaart te zetten.

Overigens is de pagina aangepast zo te zien. Snel gedaan!

Ja precies ik snapte het verhaal van de medewerker van de klantenservice ook niet die beweerde dat je na het stopzetten dit nogmaals moest doen bij de kaartautomaat.

Blijft voor mij wel de vraag hoe je kan zien dat je binnen de 48 uur al kan bestellen.

Als ik het abonnement bijvoorbeeld een uur na stopzetting wil bestellen gaat dit dan niet?
Helaas, johnnyvtz1990 dat kan echt pas na 48 uur. Die tijd is nodig voordat DUO aan NS heeft doorgegeven dat je Studentenreisproduct is stopgezet. Pas daarna is je code actief en kun je hier daadwerkelijk gebruik van maken.
Reputatie 4
Helaas, johnnyvtz1990 dat kan echt pas na 48 uur. Die tijd is nodig voordat DUO aan NS heeft doorgegeven dat je Studentenreisproduct is stopgezet. Pas daarna is je code actief en kun je hier daadwerkelijk gebruik van maken.

Dus als ik bestel binnen de 48 uur wat gebeurt er dan precies in het bestelproces van het abonnement dat moet u mij dan is uitleggen?

Hoezo zou die code niet actief zijn?
Badge +3
De code wordt ofwel geaccepteerd of is nog niet geldig. Het systeem zegt dus OK of NEE.

De gegevens worden vanuit DUO naar NS dagelijks (in de nacht) aangeleverd en verwerkt. Voor de zekerheid houden ze dus 48 uur aan, maar dat is dus een (veilig) maximum.

Ergens tussen de volgende dag en 48 uur gaat de code werken, dus als je geen haast hebt gewoon tot 2 dagen na het stoppen van je SRP wachten met bestellen.
Reputatie 4

Ik snap het die code is natuurlijk EXSTUDENT OV Chipkaartnummer.
Reputatie 4
Nog een vraagje. Ik heb het dal voordeelabonnement op mijn OV-Chipkaart geladen. Moet ik deze nou ook nog activeren voor reizen op saldo?
Badge +3
Nee.
Reputatie 4
Nee.
Bedankt.

Reageer