onrechtvaardige bedrag geïncasseerd

• 1 december 2019
  • 7 reacties
  • 85 Bekeken

Goedenavond, ik heb een klacht: ns wil een bedrag van mij incasseren die ik onjuist/oneerlijk vind. Ik heb een Traject Vrij abonnement Eindhoven-Venlo. Tussen 4 en 8 november waren werkzaamheden op deze route en reden er geen treinen. Er was een busdienst als vervanging ingesteld tussen Helmond en Venlo, dus ik moest eerst naar Helmond met de trein gaan en daarna met de bus naar Venlo. Op de heenreis ging het goed want ik reisde op de bovengenoemde manier. Op de terugreis ging echter niet goed: de bussen waren er niet op tijd en ik vroeg een medewerkster van ns hoe lang zou het duren voordat de bussen zouden verschijnen. Zij wist het niet en zij adviseerde me om van Venlo naar Roermond op Arriva te reizen en van Roermond naar Eindhoven op de Intercity. Dit heb ik gedaan (en ik was niet de enige) en ik vond het een goede oplossing voor de vervelende situatie. Nu krijg ik de nare verrassing dat ik €43,85 aan ns schuldig ben omdat ik "buiten traject” heb gereisd! Dit vind ik onacceptabel. Ik probeerde me aan de situatie te passen en nu vind ik dat ik bij moet betalen! Toen ik op de machine incheckte, stond er geen bericht dat dit extra zou kosten, anders had ik het niet gedaan. Het was een combinatie van slechte service van het systeem en onvoldoende informatie door de medewerkers. Ik kreeg nooit een waarschuwing dat als ik een abonnement had, zou ik alleen met ns reizen. Ik eis dat het bedrag van €43,85 van mij niet geïncasseerd wordt, aub. Alvast bedankt voor het luisteren/lezen.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vrees dat hier weinig aan te doen is. U heeft een abonnement voor een NS-traject en Arriva gaat u dan natuurlijk niet gratis vervoeren. Die willen gewoon dat u voor hun diensten betaalt (hoezo is dat onrechtvaardig?). Arriva en NS zijn immers twee verschillende bedrijven die financieel niets met elkaar te maken hebben.

U kunt in dit soort situaties met uw abonnement eventueel omreizen met andere NS-treinen maar niet met andere treinvervoerders, streekbussen, taxi's, etc.

Wat u eventueel wellicht wel terug zou kunnen krijgen is het geld van het NS-traject Roermond-Eindhoven. U kunt daarom het beste de Klantenservice bellen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het was niet de bedoeling (er zouden bussen komen?)

Maar als je Venlo - Roermond - Eindhoven gereisd hebt met dat stukje Arriva erbij dan krijg je de kosten daarvoor natuurlijk gewoon terug.

Van de NS en wegens je Traject Vrij. Leg het even uit bij de Klantenservice.

Reputatie 7
Badge

dan krijg je de kosten daarvoor natuurlijk gewoon terug

Dat kun je als forumgebruiker wel makkelijk stellen @Robert B , maar zo werkt het natuurlijk niet. De NS Klantenservice bepaald  wel of er eventueel coulance richting @juanmarsancor wordt toegepast. Er was immers gewoon NS vervangend vervoer per bus.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik het lees was het wel de bedoeling dat er bussen zouden komen, alleen was de bus te laat. Tja, dat kan gebeuren met bussen, door bv drukte op de weg.

Dan kan een NS medewerker wel adviseren om met Arriva om te reizen maar dat is dan nog niet een officieel advies, het is alleen sneller.  En omdat het buiten je traject valt betaal je ervoor.  Dat is het “voordeel” van concurrentie op het spoor en apart in/uitchecken per vervoerder.

Het had alleen wel netjes geweest als de NS medewerker erbij had vermeld dat er wel extra kosten berekend konden worden door niet op de NS bus te wachten maar om te reizen met Arriva.

Reputatie 7
Badge +3

Alleen wanneer in de reisplanner de reis die u nu met o.a. Arriva hebt gemaakt was vermeld, kunt u de gemaakte kosten van buiten uw traject terugvragen. Eisen kunt u niets.

Had u de NS medewerker gevraagd of de omreis binnen uw traject viel of dat er met het reizen met Arriva extra kosten gemoeid waren?

Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties en belangstelling. Ik realiseer me dat ik de dupe ben geweest van een aantal omstandigheden: inefficiëntie van de vervangende busdienst die als vervanging (te laat) kwam, onvoldoende informatie van de NS medewerkster die mij niet heeft verteld dat die alternatieve reis extra kosten zou kunnen veroorzaken, en mijn onwetendheid over het Nederlandse treinsysteem (al heb ik nu de Nederlandse nationaliteit, kom ik oorspronkelijk uit het buitenland): ik dacht dat de verschillende treinbedrijven allemaal onder NS hoorden, en zelfs als ze niet bij elkaar hoorden, zou ik denken dat ze afspraken zouden hebben zodat één aan de andere betaalt in bovengenoemde geval. Ik ga jullie advies volgen en met de Klantenservice contact opnemen en ze proberen te overtuigen dat ik recht heb om het geïncasseerde bedrag terug te vragen. Nog een keer bedankt voor de opmerkingen!

Badge +3

Met een traject vrij en dan omreizen kost geld, voor iedereen en of je Nederlander bent doet daar natuurlijk weinig toe.

Ik was misschien wat te voorbarig dat een reis via Roermond zomaar vergoed zou worden.

Bij werkzaamheden is dat overigens wél zo, mits de reisplanner dat advies geeft (en die kreeg ik op die dag volgens mij gewoon, maar dan in de andere richting).

Dat ging over de eerste mogelijkheid van Rotterdam naar Venlo (via Eindhoven) op zondagochtend, met een (mogelijk te korte) overstap.

Dan mocht je dus omreizen óf 33 minuten wachten, met als resultaat dat je door om te reizen 1 hele minuut eerder in Venlo was…

Tja, dat mag met je trajectabonnement, stond in de reisplanner en eventuele reiskosten (wegens buiten kortste traject) zullen dan ook gewoon vergoed worden, lijkt mij.

Gevalletje Sloterdijk eigenlijk. Als je er via die route sneller kunt zijn, dan ga je gang!

Reageer