beantwoord

ontbreken kaartnummer op factuur

• 2 april 2021
  • 4 reacties
  • 91 Bekeken

Beste NS

niet handig dat het kaartnummer van het NS-abonnement waar ik voor wordt gefactureerd niet gewoon in de brief staat. 

icon

Beste antwoord door Mark NS 2 april 2021, 11:09

Het uitgangspunt bij mails is om het benoemen van persoonsgegevens en kaartnummers zoveel als mogelijk te beperken. Zo staan in mails bijvoorbeeld enkel de laatste 4 cijfers van een OV-chipkaart en bij een IBAN benoemen we enkel de laatste 3 cijfers. Dit heeft met de bescherming van persoonsgegevens te maken. Details zoals kaartnummers, factuurinformatie en andere zaken kunnen via de beveiligde omgeving van Mijn NS wel volledig ingezien worden. Op de daadwerkelijke factuur die in Mijn NS terug te vinden is, staan zaken als kaartnummers wel volledig uitgeschreven. 

Bekijk origineel

4 reacties

Het uitgangspunt bij mails is om het benoemen van persoonsgegevens en kaartnummers zoveel als mogelijk te beperken. Zo staan in mails bijvoorbeeld enkel de laatste 4 cijfers van een OV-chipkaart en bij een IBAN benoemen we enkel de laatste 3 cijfers. Dit heeft met de bescherming van persoonsgegevens te maken. Details zoals kaartnummers, factuurinformatie en andere zaken kunnen via de beveiligde omgeving van Mijn NS wel volledig ingezien worden. Op de daadwerkelijke factuur die in Mijn NS terug te vinden is, staan zaken als kaartnummers wel volledig uitgeschreven. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik begrijp je verklaring, maar met meerdere kaarten zou de juiste vermelding en liefst met omschrijving echt veel handiger zijn, ook op het bankafschrift. De privacywetgeving slaat wat door en wordt onpraktisch. Je krijgt nu een rekening waarbij je eerst moet gaan puzzelen waar die  voor is.

Het is niet de privacywetgeving die hier doorslaat, maar de interpretatie van de NS. Er is geen enkele wet dit verbeid om een klant een mail te sturen met daarin een factuur met de details die over die persoon gaan. De keuze van de NS om dit niet te doen is niet gebaseerd op de wet, maar puur een keuze van de NS.

Het is ook schijnveiligheid, want als iemand toegang tot het mailadres heeft (en dus mogelijk de privegegevens kan inzien) dan kan deze persoon ook gewoon kiezen voor ‘herstel wachtwoord’ en zo toegang tot de NS-omgeving krijgen.  

Helaas heeft de NS nog nooit uitgelegd welk onderdeel van de privacywetgeving er voor zorgt dat dit niet meer mag.   Verder dan ‘IVM privacy’ komt men nooit.

Enige dat zou kunnen is dat men binnen de NS het niet goed geregeld heeft en teveel mensen bij de emails die uit gaan kunnen komen en daarbij er teveel medewerkers van de NS toegang tot de gegevens zouden hebben. Maar dat is natuurlijk niet iets waarmee je de klant moet lastigvallen.

Badge +3

Bovendien krijgen zakelijke klanten gewoon (het voorblad van) de factuur als bijlage.

Voor de meeste consumenten is dat ook voldoende, en als je de volledige specificatie wilt (met reishistorie of zo) dan kijk maar in Mijn NS.

En zijn er tegenwoordig genoeg mogelijkheden om een e-mail ‘beveiligd’ te versturen, maar dat is voor de NS blijkbaar te ingewikkeld.

https://blog.networking4all.com/2016/06/e-mail-beveiliging-spf-dkim-en-dmarc/

Reageer