beantwoord

Onterecht 10€ boete krijgen bij passeren van een poortje.

• 2 augustus 2014
  • 8 reacties
  • 437 Bekeken

Mijn vrijtrajectkaart werd op mijn thuisstation met 10€ "boete" belast via mijn werkgever (afhouden van salaris).
Waarschijnlijk met mijn trajectkaart door poortje gegaan.
Ik had voor die dag echter een papieren kaartje, dus geldig vervoerbewijs.
Waarom mag je met een vrijtrajectkaart niet door een poortje gaan?
icon

Beste antwoord door Waterdamp 3 augustus 2014, 21:58

Maakt niet uit? Dat maakt 10 euro uit.

Als ik uitga van het verhaal van Theofiel kunt u een oude trajectkaart als sleutelkaart gebruiken ipv reizen via in en uitcheck en zou het niet mogelijk moeten zijn dat u een boete kreeg waardoor uw boete dus onterecht is.

Wanneer er op uw Businesscard het 'moderne' Trajectvrij Jaar of Maand staat dan reist u met deze kaart via in en uitcheck waardoor u buiten uw vaste traject kunt reizen. Wanneer u met deze moderne variant uitcheckt aan de uitcheckzijde van een poortje zonder eerder ingecheckt te zijn wordt u als zwartrijder bestempeld en krijgt u een boete ter hoogte van het borgtarief aan de broek. Dat is 10 euro bij een abonnement maar zou een beperkte tijd naar 0,01 euro verlaagd zijn.

Ik mik op een enkele kaart, die ik voor alle reizen gebruik.
Elke passage is dan echt en uniek, behalve als ik even door het station moet lopen.
Bekijk origineel

8 reacties

Mijn vrijtrajectkaart werd op mijn thuisstation met 10€ "boete" belast via mijn werkgever (afhouden van salaris).
Waarschijnlijk met mijn trajectkaart door poortje gegaan.
Ik had voor die dag echter een papieren kaartje, dus geldig vervoerbewijs.
Waarom mag je met een vrijtrajectkaart niet door een poortje gaan?

Als je een trajectkaart (oud abonnement) bij het poortje scant, check je niet in (volgens correspondentie van de NS, ik heb het bewust niet uitgeprobeerd want mijn vertrouwen in het systeem is verre van groot), maar open je uitsluitend het poortje (indien gesloten).
Als je een Traject Vrij abonnement (nieuw abonnement) bij het poortje scant, check je in. Als je vervolgens niet uitcheckt brengt de NS (volgens eigen zeggen) niet het reguliere tarief van € 10,- in rekening maar een coulant gewenningstarief van € 0,01 cent.
Als je een papieren kaartje hebt (met wegwerpchip?) wordt je geacht met dit kaartje in te checken bij het poortje.

Ik kan het genoemde bedrag nog niet verklaren, kun je een en ander nader toelichten?
Mooie filosofie, maar wat wil je bijdragen?
Mooie filosofie, maar wat wil je bijdragen?

Ik probeer te achterhalen om wat voor abonnement het gaat (vrijtrajectkaarten bestaan niet, trajectkaarten wel evenals Traject Vrij abonnementen) en wat er precies gebeurd is dat heeft geleid tot het in rekening brengen van 10 euro.
Dat lijkt me namelijk vrij essentiële informatie bij het beantwoorden van de vraag en het bepalen of je in aanmerking kunt komen voor restitutie.
Maakt niet uit, mijn businesscard trajectvrij rekent 10 euro zonder de mogelijkheid te overwegen, dat ik een papieren kaartje heb zonder chip.
Reputatie 4
Badge

Als ik uitga van het verhaal van Theofiel kunt u een oude trajectkaart als sleutelkaart gebruiken ipv reizen via in en uitcheck en zou het niet mogelijk moeten zijn dat u een boete kreeg waardoor uw boete dus onterecht is.

Wanneer er op uw Businesscard het 'moderne' Trajectvrij Jaar of Maand staat dan reist u met deze kaart via in en uitcheck waardoor u buiten uw vaste traject kunt reizen. Wanneer u met deze moderne variant uitcheckt aan de uitcheckzijde van een poortje zonder eerder ingecheckt te zijn wordt u als zwartrijder bestempeld en krijgt u een boete ter hoogte van het borgtarief aan de broek. Dat is 10 euro bij een abonnement maar zou een beperkte tijd naar 0,01 euro verlaagd zijn.

Ik mik op een enkele kaart, die ik voor alle reizen gebruik.
Elke passage is dan echt en uniek, behalve als ik even door het station moet lopen.
Badge
Waterdamp, ik wil het wel voor je nakijken. Want als ik het goed begrijp had je een treinkaart gekocht. Heb je deze bewaard? Indien je op een jaartrajectkaart reist, wordt er geen saldo afgeschreven. Met het Jaartrajectkaart is het mogelijk om poorten te openen (sleutelkaart) Zou je via een privébericht je naw- gegevens en je OV-chipkaartnummer willen sturen. Wellicht kan ik je verder helpen. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'abonnementen'.
Waterdamp, ik wil het wel voor je nakijken. Want als ik het goed begrijp had je een treinkaart gekocht. Heb je deze bewaard? Indien je op een jaartrajectkaart reist, wordt er geen saldo afgeschreven. Met het Jaartrajectkaart is het mogelijk om poorten te openen (sleutelkaart) Zou je via een privébericht je naw- gegevens en je OV-chipkaartnummer willen sturen. Wellicht kan ik je verder helpen. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'abonnementen'.
Blijkbaar mag je met een jaartrajectkaart niet een exit-poort openen zondermeer, want dan krijg je: vergeten in te checken, 10€, dank u.

Reageer