beantwoord

onterecht kosten gefactureerd!

• 20 oktober 2015
  • 16 reacties
  • 472 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Er zijn onterecht kosten bij mij in rekening gebracht voor reizen die ik in het weekend heb afgelegd. De kosten zijn onterecht in rekening gebracht, aangezien ik een weekendvrij-abonnement heb. Mogelijk is er iets fout gegaan in het systeem, aangezien ik tegelijkertijd een trajectvrij-abonnement had. Hierover heb ik telefonisch en per e-mail contact gehad, waarbij aangegeven is dat ik het per se per post moest indienen. Ongeveer 5/6 weken geleden heb ik deze claim per post ingediend, maar tot op heden niets vernomen. Ik vind het erg vervelend dat NS zo ondoorzichtig en vaag doet.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 20 oktober 2015, 16:58

Het is niet mogelijk om Traject Vrij en Weekend Vrij tegelijkertijd op dezelfde OV-chipkaart te gebruiken. Wil je toch beide abonnementen afwisselend gebruiken, dan moet je ze op verschillende OV-chipkaarten zetten en zelf opletten welke je wanneer gebruikt.
Bekijk origineel

16 reacties

Bij het aanschaffen van een Traject Vrij ga je akkoord met het feit dat reizen buiten je afgekochte traject in rekening worden gebracht. Ik heb niet gezegd dat daarbij het recht op korting vervalt. Vandaar ook dat TS restitutie heeft ontvangen. Doen we ook helemaal niet moeilijk over. Het is spijtig dat het Traject Vrij (Maand) een (bijvoorbeeld) Dal Voordeel of Weekend Vrij overschaduwd, maar dit is technisch momenteel niet anders in te regelen. Daar kun je gefrustreerd over zijn, terecht, maar we melden het wel op onze site. Op de pagina Traject Vrij Maand melden we het volgende:

Met uw Traject Vrij Maandabonnement reist u buiten uw traject met 40% korting tijdens de daluren. Het is niet mogelijk om Traject Vrij (Reizen op rekening) te combineren met een ander NS-abonnement (Reizen op saldo), zoals Altijd Vrij, Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Voordeel.

Niet iedereen neemt de moeite dat te lezen, maar bij situaties zoals in dit topic doen we ondanks dat totaal niet moeilijk over eventuele restitutie.

Ps: Excuses voor de late reactie
Ik weet niet wat ik erger vind, dit soort berichten waarbij de NS maar weer een nieuwe regel verzin (je verliest je recht op een actief abonnement bij reizen buiten je traject) als men weer eens moet uitleggen waarom het systeem is anders berekend heeft dan wat je met logisch nadenken zou verzinnen..

Ik vind het jammer dat Klaas-Jan niet het fatsoen heeft om even te reageren op dit topic maar ik interpreteer het uitblijven van een reactie van hem als het erkennen dat zijn eerdere reactie er een uit het grote smoezenboek was en dat die regel niet bestaat.
Voor de rest sluit ik me volledig aan bij je reactie. Blijkbaar kan of wil men de fouten in de eigen software niet op (laten) lossen en past men bij gebreken liever de regels aan. Dat de reiziger hiervan de dupe is, interesseert hen blijkbaar niet.
Ik weet niet wat ik erger vind, dit soort berichten waarbij de NS maar weer een nieuwe regel verzin (je verliest je recht op een actief abonnement bij reizen buiten je traject) als men weer eens moet uitleggen waarom het systeem is anders berekend heeft dan wat je met logisch nadenken zou verzinnen.

Of
Dat ik de hoop dat de NS dit soort zaken eens gaat oplossen aan het verliezen ben. Iedere keer als er een complexiteit ontstaat in een product wat de NS verzonnen heeft (dus hou alsjeblieft op met richting je klanten aan te geven dat het zo complex is) het zo opgelost wordt dat de klant in eerste instantie extra moet betalen en als de klant hier achter komt er een nieuwe regel verzonnen wordt waarom de berekening terecht is.

Een normaal bedrijf zou in deze situatie toch gelijk actie ondernemen om:
1. de klant te compenseren en een extra attentie te geven voor de overlast van het foutief berekenen van de prijs.
2. Zorgen dat zsm de fout niet meer voorkomt.

Waarbij het oplossen prima kan zijn dat jullie bij het afsluiten van een trajectvrij een controle opnemen op basis van het chipkaart nummer dat er geen conflicteren abonnementen zijn. Mooier zou natuurlijk zijn om gewoon wel mogelijk te maken om dit soort abonnementen te kunnen combineren.
Iemand zonder auto zou best nuttig gebruik kunnen maken van een dergelijke combinatie.
Heb je de bewuste passage inmiddels kunnen vinden, Klaas-Jan?
Kun je mij aanwijzen waar in de voorwaarden van Traject Vrij precies staat aangegeven dat ik akkoord ga met het opgeven van mijn recht op korting op basis van eventuele andere reisproducten op dezelfde ov-chipkaart?

Kun je tevens aangeven waar ik überhaupt meer informatie kan vinden over de prijsbepaling van de reizen buiten het afgekochte traject, hier wordt op dit forum namelijk al minimaal 14 maanden om gevraagd en tot op heden weigert NS deze vragen te beantwoorden.
Ik heb Bekir ondertussen geholpen middels een privébericht. En ja, de vergoeding is uit coulance.
TS is zelf akkoord gegaan met de voorwaarden van Traject Vrij toen hij deze op de ov chipkaart plaatste. Eén van die voorwaarden is dat reizen buiten het afgekochte traject achteraf in rekening worden gebracht, al dan niet met reductie.
Ik zie ook liever dat het technisch anders geregeld wordt. Uiteraard kom ik klanten als Bekir tegemoet.
Wanneer je Traject Vrij Maand op een ov-chipkaart met Weekend Vrij zet zal het eerstgenoemde product het tweede overschaduwen. Bij deze met klem de oproep dat niet meer te doen. Kosten zullen uiteraard uit coulance vergoed worden, dat lijkt me duidelijk. Ik ontvang middels een privébericht graag NAW-gegevens, chipkaartnummer en IBAN. Volgende keer a.j.b. Traject Vrij Maand op een lege ov-chipkaart plaatsen.

Ik heb je een bericht gestuurd.
Kosten zullen uiteraard uit coulance vergoed worden, dat lijkt me duidelijk.

Waarom noem je dat coulance? Als de reiziger niet op dit gedrag wordt gewezen bij aanschaf van het product is toch gewoon sprake van een softwarefout?
Dat komt echter niet overeen met wat Sivan hier (en volgens mij ook elders in een sticky topic) beweert
Je doelt op dit andere topic en dat is een correcte observatie. Wat Klaas-Jan NS hierboven met klem afraadt, is iets wat volgens Sivan NS al automatisch een foutmelding zou opleveren als je het probeert. Ik zou medereizigers aanraden het advies van Klaas-Jan NS te volgen.
Wanneer je Traject Vrij Maand op een ov-chipkaart met Weekend Vrij zet zal het eerstgenoemde product het tweede overschaduwen. Bij deze met klem de oproep dat niet meer te doen. Kosten zullen uiteraard uit coulance vergoed worden, dat lijkt me duidelijk. Ik ontvang middels een privébericht graag NAW-gegevens, chipkaartnummer en IBAN. Volgende keer a.j.b. Traject Vrij Maand op een lege ov-chipkaart plaatsen.
Het spijt me dat ik niet helemaal duidelijk was. Het is inderdaad wel mogelijk om Weekend vrij (doorlopend) en Traject Vrij Maand op dezelfde OV-chipkaart te zetten, maar dan blokkeert Traject Vrij die maand het Weekend Vrij abonnement. In de maand dat Traject Vrij geldig is, kan Weekend Vrij dus niet gebruikt worden.

Dat komt echter niet overeen met wat Sivan hier (en volgens mij ook elders in een sticky topic) beweert:
Zij stelt daar namelijk dat de volgende producten niet op 1 kaart kunnen worden geplaatst:
1. Twee doorlopende producten
2. Een product waarmee op rekening wordt gereisd en een product waarmee op saldo wordt gereisd

Zolang NS hier onjuiste informatie over verschaft neem ik aan dat zij de onterecht geïnde bedragen terugstorten.
Nou toch was het wel mogelijk, want ik heb beide abonnementen op hetzelfde moment gehad. Dit kan nagekeken worden in het systeem. Ik wil dat het onterecht in rekening gebrachte teruggestort wordt.

Het spijt me dat ik niet helemaal duidelijk was. Het is inderdaad wel mogelijk om Weekend vrij (doorlopend) en Traject Vrij Maand op dezelfde OV-chipkaart te zetten, maar dan blokkeert Traject Vrij die maand het Weekend Vrij abonnement. In de maand dat Traject Vrij geldig is, kan Weekend Vrij dus niet gebruikt worden.
Waarschijnlijk was het niet twee keet de jaar versie van het abonnement. Dat zou moeten werken volgens de NS. Al had dat bericht een vrij hoog probeer het maar en dan kijken we achteraf wel of we een verklaring voor de prijs kunnen vinden.
Nou toch was het wel mogelijk, want ik heb beide abonnementen op hetzelfde moment gehad. Dit kan nagekeken worden in het systeem. Ik wil dat het onterecht in rekening gebrachte teruggestort wordt.
Het is niet mogelijk om Traject Vrij en Weekend Vrij tegelijkertijd op dezelfde OV-chipkaart te gebruiken. Wil je toch beide abonnementen afwisselend gebruiken, dan moet je ze op verschillende OV-chipkaarten zetten en zelf opletten welke je wanneer gebruikt.
Nou dat is ook belachelijk. Ik had dat een paar maanden geleden ook. Ik hoop dat ze je snel gaan helpen!

Reageer