beantwoord

Onterechte melding onvoldoende saldo

• 10 maart 2020
  • 18 reacties
  • 474 Bekeken

Vandaag de volgende reis gemaakt:

Te Amsterdam CS de reis onderbroken bij de poortjes voor een toiletbezoek en koffie. Krap 15 minuten later opnieuw in willen checken maar de melding onvoldoende saldo gekregen. Hoe kan dat, je zou verwachten dat de reis binnen de 35 minuten gewoon doorloopt tegen initieel tarief (gratis dus). Reis nu voortgezet op Businesscard, maar zou die kosten natuurlijk graag vergoed zien. Kan een moderator dat organiseren? Via andere kanalen is dat vaak een gedoe, omdat men zo snel geen inzicht heeft in de andere transactie, et cetera.

icon

Beste antwoord door Sascha NS 18 maart 2020, 13:37

Ik kan het niet verklaren. Als je tussentijds saldo op de kaart laadt of een klassewissel uitvoert bij de kaartautomaat kan de overstap komen te vervallen. Hetzelfde geldt voor een incheck bij een nieuwe vervoerder (GVB zou in dit geval kunnen). Dat is allemaal niet van toepassing. Ik kan niet anders dan het gooien op een fout van het systeem.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 4

Ik denk omdat je al in spits aan het reizen was.

En ja dan moet je betalen helaas met een dalvrij.

Reputatie 7
Badge +3

Reis is begonnen in de daluren en de overstap was minder dan 35 minuten waardoor het 1 reis zou moeten zijn. En er wordt ook niet gewisseld van vervoerder. 

• De eerste check-in is bepalend voor het tarief van je volledige reis. Wanneer je dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen spits is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis. 
  • Je dient wel binnen 35 minuten in te checken voor het vervolg van je reis. Doe je dit niet, dan bepaalt je tweede check-in het tarief van het vervolg van je reis. Reis je tijdens de spits verder, dan betaal je dus het volledige tarief.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Reputatie 6
Badge +2

Misschien zoiets als https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/bug-van-rit-naar-reis-45192 (btm-rit vooraf)? Of waren de 6 uur van de 6-uursregel om (andere treinreis vooraf)?

Badge +3

Dat probleem met een BTM rit vooraf (of bij @Henk_NL misschien een Blauwnet treinnaar Zwolle?) en dan een ongeldige NS-NS overstap in de spits vind ik het meest bizarre ooit.

Kon het zelf niet reproduceren (BTM Hermes/Connexxion Dal Vrij en dan met Dal Voordeel even naar de Mac op Hoog Catharijne, zie link van Dennis), maar als het nog steeds speelt mag dat wel rap opgelost worden.

Blauwnet een uur eerder ofzo idd. Verder wat @Momo zegt, je zou verwachten dat tarief doorloopt. Zat nog geen 10 minuten tussen zag ik uiteindelijk. 

Kan een moderator dit even oppakken svp?

Stuur je mij alle benodigde gegevens toe in een DM Henk_NL?

Wat wil je allemaal weten? 😏

:smirk:  Ik had verwacht dat je het standaard klantenservice-riedeltje wel zou kennen. Ik ontvang graag je initialen, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer, IBAN en OV-chipkaartnummer(s) in een DM.

Voor de meelezers, zoals aangegeven in de huisregels is het enkel toegestaan om een moderator een DM te sturen op zijn/haar aanvraag.

Dacht dat ik inmiddels wel berucht genoeg was 👀

Henk_NL stuurt mij wederom een DM zodra de reishistorie inzichtelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

Dacht dat ik inmiddels wel berucht genoeg was 👀

Ik dacht dat jij was als Sinterklaas, wie ken hem niet. Of ben jij misschien Zwarte Piet? 

Ik heb Henk_NL het te veel betaalde bedrag handmatig gerestitueerd.

Ik zou toch graag willen weten wat hier aan de hand was. Henk_NL is het opgevallen maar als 1 iemand hier last van heeft zijn er ongetwijfeld meer dus wat is hier nu daadwerkelijk niet goed gegaan?

Ik kan het niet verklaren. Als je tussentijds saldo op de kaart laadt of een klassewissel uitvoert bij de kaartautomaat kan de overstap komen te vervallen. Hetzelfde geldt voor een incheck bij een nieuwe vervoerder (GVB zou in dit geval kunnen). Dat is allemaal niet van toepassing. Ik kan niet anders dan het gooien op een fout van het systeem.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan niet anders dan het gooien op een fout van het systeem.

Dat is juist zo gevaarlijk. Als het een menselijke fout was, was het waarschijnlijk eenmalig, of in elk geval niet structureel. Als het een systeemfout is, zit er dus een fout in het systeem en hebben vermoedelijk (veel) meer mensen hier last van en moet ICT aan de slag :slight_smile:

Ja het is een beetje hetzelfde in dit topic, waarbij NS dus ook alleen maar de mensen die het is opgevallen gaat compenseren. Ik persoonlijk vindt dit compleet Not Done. Als er systeem fouten zijn dient iedereen vanuit NS actief te worden gecompenseerd.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664/index7.html

Ben zelf ook nog wel even op onderzoek uitgegaan in de transaction log e.d., maar kan er ook geen goede verklaring voor vinden.

Ik heb Henk_NL het te veel betaalde bedrag handmatig gerestitueerd.

Was zelf ook ff een paar dagen niet in orde, maar zie inmiddels een bijschrijving, waarvoor dank!

Reageer