beantwoord

Op rekening rijden - maar niet op Amsterdam CS en Utrecht CS?

• 11 augustus 2019
  • 8 reacties
  • 207 Bekeken

Sinds februari rijd ik op rekening, en dat werkt uitstekend. Tot gisteren, zaterdag 10 augustus 2019. Ik reed eerst met bus 305 (EBS) naar Amsterdam CS. Bij het in- en uitloggen krijg je te zien dat je op rekening rijdt. Prima dus.
Op Amsterdam CS gingen echter de poortjes niet open omdat ik onvoldoende saldo op de chipkaart had staan. Dat klopt, want ik rij op rekening, en heb dus geen saldo meer op de chipkaart. Maar wat ik ook deed, de poortjes bleven gesloten! Ik was genoodzaakt om toch weer 20 euro op de kaart te laden, voordat ik het poortje door kon.
Op de terugweg had ik op Utrecht CS hetzelfde probleem. Poortje ging niet open. Inmiddels was mijn eerder opgeladen 20 euro geslonken tot 15 euro en moest ik noodgedwongen dus nog eens 5 euro bijladen om naar de trein te kunnen.
Maar ik rij op rekening! Toch? Hevig vertwijfeld vervolgde ik mijn reis. Bij het uitloggen op Amsterdam CS stond er echter op het poortje weer: Rijden op rekening.
Schiet mij maar lek, ik snap het niet meer.
Ik heb echter nu wel weer ruim 15 euro op mijn OV chipkaart staan, die ik hopelijk niet meer gebruik ivm het rijden op rekening, maar die ik ook niet van de kaart kan afhalen.
Wat een gedoe!
Wat ging hier mis, hoe los ik dit op en hoe krijg ik mijn overgebleven 15 euro terug? Iemand een idee?
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Maxime NS 11 augustus 2019, 14:02

Hallo MiekeBies, welkom op de NS Community.

Wat raar dat het gisteren fout is gegaan. Er is mij geen algemene storing hierin bekend. Ik hoop dat het uiteindelijk dan niet alleen bij de bus weer werkt maar ook gewoon bij de trein. Het saldo kan je er inderdaad bij de balie af laten halen. Om verder te kunnen kijken naar wat er precies misgaat, lijkt het me het beste dat je contact opneemt met onze klantenservice. We zijn via Twitter en Facebook 24/7 bereikbaar.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
U kunt naar een servicepunt van NS of een andere vervoerder gaan en het tegoed dat u niet nodig heeft terugvragen. Meer informatie op:
https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen/nog-niet-verlopen-kaart.htm

Ik denk wel dat het verstandig is dat iemand van NS controleert of alles in orde is met de kaart. Het zou niet mogen gebeuren dat de poortjes gesloten blijven terwijl u op rekening reist.
U kunt naar een servicepunt van NS of een andere vervoerder gaan en het tegoed dat u niet nodig heeft terugvragen. Meer informatie op:https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen/nog-niet-verlopen-kaart.htm
Ik denk wel dat het verstandig is dat iemand van NS controleert of alles in orde is met de kaart. Het zou niet mogen gebeuren dat de poortjes gesloten blijven terwijl u op rekening reist.

Omdat ik zo stond te stuntelen bij de poortjes kwam een medewerker van Amsterdam CS me al helpen. Die kon niet terugzien op de gegevens van de kaart waarom hij niet werkte. Uiteindelijk (ook vanwege tijdgebrek want ik moest een trein halen) besloten we die 20 euro op te laden zodat ik in ieder geval verder kon. Op de terugreis in de bus stond de kaart wel weer op "op rekening rijden", dus volgens mij was er iets raars aan de hand op de treinstations?

Wat raar dat het gisteren fout is gegaan. Er is mij geen algemene storing hierin bekend. Ik hoop dat het uiteindelijk dan niet alleen bij de bus weer werkt maar ook gewoon bij de trein. Het saldo kan je er inderdaad bij de balie af laten halen. Om verder te kunnen kijken naar wat er precies misgaat, lijkt het me het beste dat je contact opneemt met onze klantenservice. We zijn via Twitter en Facebook 24/7 bereikbaar.

Dank je Maxime, ga ik doen.
Badge +3
Het schijnt soms te helpen om het product Reizen op Saldo NS op de kaart te zetten. Dat kan bij een NS kaartautomaat en dan kiezen voor Laden overige producten, of anders bij een servicebalie.

Het saldo wordt dan niet aangesproken, maar de melding bij poortjes en paaltjes is dan weg.
Badge +3
Het is natuurlijk erg onlogisch dat je Reizen op Saldo NS zou moeten aanzetten om rekening te kunnen reizen bij NS.
Badge +3
Het is natuurlijk erg onlogisch dat je Reizen op Saldo NS zou moeten aanzetten om rekening te kunnen reizen bij NS.
Is het ook, maar voor een goede werking van Flex is het in ieder geval nodig op de Valleilijn (Connexxion). Wellicht dat het ook elders speelt dus? Vandaar de tip.
Badge +3
Met de tip is niks mis. Ik ben gek op absurdisme maar dit gaat echt een beetje te ver.

Reageer