beantwoord

Opladen Keuzedag

• 27 maart 2014
  • 12 reacties
  • 4396 Bekeken

Kun je alleen op de dag dat je hem gebruikt de keuzedag opladen??????
icon

Beste antwoord door Anonymous 27 maart 2014, 18:51

Hallo Ellen,

Even voor alle duidlijkheid.

De keuzedagen die je voortaan op de OV-chipkaart moet laden, staan vanaf een dag voor hun geldigheid klaar om op de OV-chipkaart gezet te worden.

Loopt jouw abonnement bijv. van 29 maart 2014 t/m 28 maart 2015, dan staan vanaf 28 maart zowel de keuzedag voor de eerste periode van 2 maanden (29 maart t/m 28 mei), als ook de keuzedag die het hele jaar geldig is voor je klaar in de automaat.
Op 28 mei staat dan weer de volgende keuzedag klaar voor de periode 29 mei t/m28 juli.
En zo voorts.

Zo lang je nog de keuzedag die het hele jaar geldig is nog niet hebt gebruikt, is het het verstandigst om de keuzedagen NIET in de supermarkt of welke winkel ook op de OV-chipkaart te zetten.
Er zijn in de 6 weken dat dit forum actief is al ettelijk klachten geweest van mensen die dachten een keuzedag op hun OV-chipkaart te zetten met zo'n kleine gele automaat, maar achteraf tot de ontdekking kwamen dat beide keuzedagen op de OV-chipkaart terecht waren gekomen.
Met als gevolg dat bij de eerste de beste reis de eerste keuzedag werd gebruikt (zoals ook de bedoeling was), maar dat bij de volgende treinreis prompt de tweede keuzedag werd aangesproken. (wat nou net niet de bedoeling was).

Als je dus met een keuzedag wilt gaan reizen, zet die keuzedag bij de NS kaartautomaat op het station op de OV-chipkaart.
En niet via de knop ophalen bestelling, maar gewoon ophalen keuzedag.

Voor alle duidelijkheid nog een link naar een demonstratie filmpje waarin stap voor stap wordt getoond hoe je te werk moet gaan.

En wat voor verschil maakt het uit of je de keuzedag de avond tevoren op de OV-chipkaart zet of vlak voordat je daadwerkelijk op stap gaat.
In het eerste geval moet je speciaal daarvoor naar het station (tenzij dat tegenover je huis ligt, zoals bij mij) en in het tweede geval moet je toch al naar het station om op stap te gaan. Kun je dat laden meteen op dat moment doen.

Want wat als je de keuzedag al eerder al de OV-chipkaart hebt herladen en het uitstapje gaat onverhoopt niet door?
Dan is dat vette pech hebben, want een eenmaal op de OV-chipkaart geladen keuzedag kan niet meer terug gezet worden; die ben je in feite dus kwijt.
Daarom, nooit te lang van tevoren een keuzedag ophalen, maar gewoon op het moment dat je er daadwerkelijk gebruik van wilt maken.

Hoop dat een en ander nu wat duidelijker is.
Zo niet, gewoon verder vragen.

Vriendelijke groet,
Hans

Bekijk origineel

12 reacties

Dag Ellen, welkom op ons forum. Ik heb het onderwerp van je topic even aangepast en deze verplaatst zodat deze beter vindbaar is voor andere forumgebruikers. Je hoeft niet per se je Keuzedag te activeren op de dag dat je deze wenst te gebruiken. Je kan deze ook eerder activeren. Houd er wel rekening mee dat indien je de Keuzedag hebt geactiveerd deze wordt gebruikt bij de eerstvolgende check-in. Groet Ramon
Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat dit gaat over het bekende probleem, zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/keuzedag-ophalen-de-kaartautomaat-425.

Het woord ophalen/opladen suggereert "alvast hebben", niet noodzakelijk "direct gaan gebruiken", maar bij een keuzedag betekent het dat je aangeeft dat je bij het eerstvolgende inchecken de keuzedag in wil laten gaan.

Hallo Ellen,

Even voor alle duidlijkheid.

De keuzedagen die je voortaan op de OV-chipkaart moet laden, staan vanaf een dag voor hun geldigheid klaar om op de OV-chipkaart gezet te worden.

Loopt jouw abonnement bijv. van 29 maart 2014 t/m 28 maart 2015, dan staan vanaf 28 maart zowel de keuzedag voor de eerste periode van 2 maanden (29 maart t/m 28 mei), als ook de keuzedag die het hele jaar geldig is voor je klaar in de automaat.
Op 28 mei staat dan weer de volgende keuzedag klaar voor de periode 29 mei t/m28 juli.
En zo voorts.

Zo lang je nog de keuzedag die het hele jaar geldig is nog niet hebt gebruikt, is het het verstandigst om de keuzedagen NIET in de supermarkt of welke winkel ook op de OV-chipkaart te zetten.
Er zijn in de 6 weken dat dit forum actief is al ettelijk klachten geweest van mensen die dachten een keuzedag op hun OV-chipkaart te zetten met zo'n kleine gele automaat, maar achteraf tot de ontdekking kwamen dat beide keuzedagen op de OV-chipkaart terecht waren gekomen.
Met als gevolg dat bij de eerste de beste reis de eerste keuzedag werd gebruikt (zoals ook de bedoeling was), maar dat bij de volgende treinreis prompt de tweede keuzedag werd aangesproken. (wat nou net niet de bedoeling was).

Als je dus met een keuzedag wilt gaan reizen, zet die keuzedag bij de NS kaartautomaat op het station op de OV-chipkaart.
En niet via de knop ophalen bestelling, maar gewoon ophalen keuzedag.

Voor alle duidelijkheid nog een link naar een demonstratie filmpje waarin stap voor stap wordt getoond hoe je te werk moet gaan.

En wat voor verschil maakt het uit of je de keuzedag de avond tevoren op de OV-chipkaart zet of vlak voordat je daadwerkelijk op stap gaat.
In het eerste geval moet je speciaal daarvoor naar het station (tenzij dat tegenover je huis ligt, zoals bij mij) en in het tweede geval moet je toch al naar het station om op stap te gaan. Kun je dat laden meteen op dat moment doen.

Want wat als je de keuzedag al eerder al de OV-chipkaart hebt herladen en het uitstapje gaat onverhoopt niet door?
Dan is dat vette pech hebben, want een eenmaal op de OV-chipkaart geladen keuzedag kan niet meer terug gezet worden; die ben je in feite dus kwijt.
Daarom, nooit te lang van tevoren een keuzedag ophalen, maar gewoon op het moment dat je er daadwerkelijk gebruik van wilt maken.

Hoop dat een en ander nu wat duidelijker is.
Zo niet, gewoon verder vragen.

Vriendelijke groet,
Hans

Bedankt Hans, Kennelijk kan je dus ook nog de fout in gaan op de automaten. Ik dacht idd dat ik dat misschien ook wel bij AH kon doen. Maar dat gaat dus niet. En zelfs bij het station moet ik dus op zoek naar de juiste ophaalknop. Zo'n soort systeem is dus echt niks voor gelegenheids reizigers.:@
Bedankt Hans, Kennelijk kan je dus ook nog de fout in gaan op de automaten. Ik dacht idd dat ik dat misschien ook wel bij AH kon doen. Maar dat gaat dus niet. En zelfs bij het station moet ik dus op zoek naar de juiste ophaalknop. Zo'n soort systeem is dus echt niks voor gelegenheids reizigers.:@

Hoi Huub,

Bij de NS kaartautomaat op het station hoef je echt niet te zoeken, hoor.
Je houdt de OV-chipkaart voor de kaartlezer en dan schakelt het scherm vanzelf om en krijg je links een aantal blauwe veldjes te zien.
En op de vierde van boven staat "Ophalen keuzedag".
Zo moeilijk is dat toch niet?

Bij die kleine gele automaten bij die grootgrutter is het in principe ook mogelijk. Natuurlijk. NS geeft dat ook zelf aan. Je moet echter wel heel erg goed bij de les blijven met die verduveld kleine schermpjes.
En hier op het forum is het de afgelopen tijd al wel duidelijk geworden dat het daar vaak mis gaat als er meerdere keuzedagen klaar staan. Of dat komt door het systeem, het apparaat of onoplettendheid van de mensen zelf is nog niet helemaal duidelijk.
Vandaar dat wij - als medereizigers - het dringend advies geven bij voorkeur de keuzedag op het station bij de kaartautomaat op de OV-chipkaart te zetten.
ALs je ermee wilt gaan reizen ga je toch al naar het station en bovendien zijn de beeldschermen daar stukken groter en overzichtelijker.

Een weet wat er in de praktijk ook wel gebeurt? Mensen die een of meer dagen tevoren bij AH (of welke winkel ook) alvast de keuzedag op hun OV chipkaart zetten ("kan maar gebeurd zijn").
En dan komt er ineens iets tussen waardoor ze niet op reis gaan - weg keuzedag, Want bewaren kan alleen als je toch de volgende keer dat je die keuzedag wilt bewaren niet met de trein reist, althans niet op je OV-chipkaart. Bij het inchecken kijkt het systeem n.l. eerst of er een keuzedag o.i.d.. Blijkt die erop te staan, dan wordt de keuzedag geactiveerd. Ook al is het voor een ritje van het ene station naar het volgende station.
Zonde van die keuzedag.
Begrijp je nu dat enkele forumleden (waaronder ik) dringend adviseren om pas op het laatste moment - dus als je op het punt staat daadwerkelijk te gaan reizen - die keuzedag pas op het station op de OV-chipkaart te zetten?
Daar hoef je geen dagelijkse reiziger voor te zijn. Als het verhaal duidelijk wordt verteld snapt vrijwel iedereen dat wel.

En ja, we leven nou eenmaal in een tijdperk waarin alles geautomatiseerd en gedigitaliseerd wordt.
Jong of oud, we zullen er gewoon aan moeten wennen.

Hoop je met mijn nadere uitleg toch wat te hebben kunnen opbeuren :)

Vr.gr.
Hans
Bij de NS kaartautomaat op het station hoef je echt niet te zoeken, hoor.
Je houdt de OV-chipkaart voor de kaartlezer en dan schakelt het scherm vanzelf om en krijg je links een aantal blauwe veldjes te zien.
En op de vierde van boven staat "Ophalen keuzedag".
Zo moeilijk is dat toch niet?
[/quote]
Daar heb je best gelijk in, zo moeilijk is dat niet. Maar dat geldt niet voor iedereen. Zoals elders vermeld heb ik schoonouders van 90+ een bijna blind de ander doof en ziet ook niet meer scherp op een schermpje. Met papieren keuzedagen geen enkel probleem. Nu komt het probleem op mijn bordje. En praktisch is het niet te doen om alleen voor het helpen met inchecken extra naar een station te gaan waar geen parkeerruimte is en zo. Ik begrijp NS best dat ze willen bezuinigen maar dit gaat over de ruggen van derden. Die papieren kaartjes moeten blijven. En wat dit forum betreft: ik kwam hier terecht toen ik op de website zocht naar antwoorden van NS. Dan sturen ze je hier naar toe en laten de klanten het werk doen. Dat is toch te gek voor woorden!
Reputatie 6
Badge +2
En wat dit forum betreft: ik kwam hier terecht toen ik op de website zocht naar antwoorden van NS. Dan sturen ze je hier naar toe en laten de klanten het werk doen. Dat is toch te gek voor woorden!

Het is een winwinsituatie, en NS is hier zelf ook heel actief.
Nog even een extra aanvulling voor reizigers, die op onbemande stations moeite hebben met de bediening van de kaartautomaat, op elke kaartautomaat staat een nummer van de automaat en een gratis nummer dat je kan bellen.

Hier een link hoe die hulp op afstand werkt. Het telefoonnummer dat op de automaat vermeldt staat is 0800-0540.

Daar heb je best gelijk in, zo moeilijk is dat niet. Maar dat geldt niet voor iedereen. Zoals elders vermeld heb ik schoonouders van 90+ een bijna blind de ander doof en ziet ook niet meer scherp op een schermpje. Met papieren keuzedagen geen enkel probleem. Nu komt het probleem op mijn bordje. En praktisch is het niet te doen om alleen voor het helpen met inchecken extra naar een station te gaan waar geen parkeerruimte is en zo. Ik begrijp NS best dat ze willen bezuinigen maar dit gaat over de ruggen van derden. Die papieren kaartjes moeten blijven. En wat dit forum betreft: ik kwam hier terecht toen ik op de website zocht naar antwoorden van NS. Dan sturen ze je hier naar toe en laten de klanten het werk doen. Dat is toch te gek voor woorden!

Helaas Huub, het is niet een idee van NS om die papieren kaartjes af te schaffen.
Met de Wet Personenvervoer van 2000 heeft de politiek (dus wij, via onze volksvertegenwoordigers) ervoor gekozen om in het openbaar vervoer over te stappen op elektronisch betalen en daarmee de kaartjes af te schaffen.
Na 14 jaar ontwikkelen en stap voor stap invoeren is NS nu toe bezig met de volgende stap: afschaffen papieren keuzedagen en deze (geheel conform de wet) vervangen door elektronische.

En dat NS op dit forum voornamelijk klanten aan het woord laat is op zich natuurlijk niet zo verkeerd. Naast de inbreng van NS zelf, kunnen klanten hun eigen praktische ervaringen aandragen.
Een NS medewerk(st)er kan jou vanaf een beeldscherm precies vertellen hoe de situatie op station XYZ er uit moet zien. Iemand die daar woont en/of regelmatig op dat station komt weet het soms beter vanuit de eigen praktijkervaring.

Dit forum is bedoeld om onderling met elkaar te discussieren.
Dan kan het dus gebeuren dat een medereiziger c.q. klant van NS op een vraag van iemand reageert.

Als jij geen reactie wilt hebben van een willekeurig forumlid, maar uitsluitend van een NS medewerker, dan is daar de Klantenservice voor.
Nog even een extra aanvulling voor reizigers, die op onbemande stations moeite hebben met de bediening van de kaartautomaat, op elke kaartautomaat staat een nummer van de automaat en een gratis nummer dat je kan bellen.

Hier een link hoe die hulp op afstand werkt. Het telefoonnummer dat op de automaat vermeldt staat is 0800-0540.

Is die nummer van NS klantenservice??
HVH
Nee, DAT nummer is van het team dat ondersteuning biedt bij het gebruik van de kaartautomaat.
@ HVH: Het telefoonnummer van de Klantenservice is 030-7515155.

Reageer