beantwoord

Opladen keuzedag op NS kortingskaart of liever "hoe er weer afhalen"?

Een beetje ingewikkeld verhaal: ik heb een NS kortingskaart met keuzedagen, mijn eerstvolgende keuzedag is vanaf 15 juli 2016 geldig en de keuzedag, die een jaar geldig is heb ik nog niet verbruikt.
Onlangs werkte in een tram van het gvb het uitcheckapparaat niet goed en heb ik via hun uitcheckgemist formulier geld teruggeclaimd.
Dit bedrag moet je dan via zo'n kaartautomaat bij o.a. de AH op je kaart zetten. Dat heb ik gedaan op 3 juni om 17.04 uur.
Regelmatig bekijk ik via de OV-chipkaart app op mijn telefoon mijn travel history daar er wel vaak wat fout gaat bij het gebruik van de OV-Chipkaart.
Tot mijn verbazing zie ik op dezelfde dag om 17.05 uur Keuzedag geladen staan. Bij mijn weten heb ik helemaal niet aangegeven dat ik een keuzedag wilde laden. Dit moet dan de extra keuzedag zijn en deze wil ik nog helemaal niet gebruiken.
Hoe kan deze keuzedag teruggezet worden? Als ik nu een 'gewone treinreis' wil maken ga ik deze keuzedag gebruiken wat helemaal niet de bedoeling is!
Graag een oplossing hiervoor....
icon

Beste antwoord door Thom 10 juni 2016, 21:44

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice, die kunnen u wellicht helpen. 030 7515155, ze zijn er altijd en nu ook. Geef duidelijk aan dat het mis is gegaan bij een automaat van AH. Klantenservice kan de keuzedag terugzetten als dat nodig is.

Ongevraagd advies: Maak nooit gebruik van de automaten anders dan die van NS zelf. De apparaten van de winkelketens vormen een grote bak ellende waar van alles mis gaat. U bent slachtoffer nummer zo veel.

Zet uw keuzedagen er altijd op met 'Ophalen Keuzedagen' op een NS-automaat.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice, die kunnen u wellicht helpen. 030 7515155, ze zijn er altijd en nu ook. Geef duidelijk aan dat het mis is gegaan bij een automaat van AH. Klantenservice kan de keuzedag terugzetten als dat nodig is.

Ongevraagd advies: Maak nooit gebruik van de automaten anders dan die van NS zelf. De apparaten van de winkelketens vormen een grote bak ellende waar van alles mis gaat. U bent slachtoffer nummer zo veel.

Zet uw keuzedagen er altijd op met 'Ophalen Keuzedagen' op een NS-automaat.
Bedankt, toch maar even die Klantenservice gebeld en gelijk in orde gemaakt....!

Reputatie 7
Badge +4
Mooi zo, we hebben nut 😉
Reputatie 4

Dat kan niet altijd. Als ik op familiebezoek in Veendam ben geweest kan ik daar geen vrije reisdag op mijn kaart zetten via een NS-automaat om de simpele reden dat er daar geen NS-automaat is.
Reputatie 7
Badge +4
Het is inderdaad een van de weinige stations waar het niet kan. Slechte zaak want op veel Arriva- en Veoliastations kan het wel. In Zuidbroek al, meen ik te weten, maar Veendam is een fact of life.
Reputatie 4
In Zuidbroek al, meen ik te weten, maar Veendam is een fact of life.
Ja, maar als je 10 kilometer verderop in Veendam staat heb je daar niet zo veel aan.
Reputatie 7
Badge +3
Het ophalen van een keuzedag kan in Veendam tegenwoordig wel via de Arriva automaat onder "ophalen bestelling". Je kunt dan selecteren welke dag je op de kaart wil zetten en welke niet.
Reputatie 4
@Tamzin
O, dan zal ik over twee weken eens kijken of me dat lukt.
Vroeger kon het in ieder geval niet en moest je naar de AH.
Reputatie 7
Badge +4
In een eerder topic heb ik het beschreven. Het kan wel bij Arriva, is wat omslachtiger, maar het lukt zeker. Mijn opmerking sloeg ook op de apparaten in de winkelketens.

Het gaat bij Arriva bijna hetzelfde als bij NS maar niet helemaal:

Het ophalen van de Keuzedag bij een Arriva automaat gaat als volgt:

Kies voor ‘gebruik eigen OV-chipkaart’.

Let wel: wat nu komt is bij Arriva iets anders dan bij NS:

Kies de optie: ‘ophalen bestelling’.
Kies uw keuze dag uit het rijtje met Keuzedagen. U kiest de door u gewenste dag/datum en drukt op de *ja* knop. Daarna moet u bij de andere keuzedagen *nee* selecteren.

Bevestig uw keuze.

U moet daarna ook de ovchipkaart voor de lezer houden.

Uw Keuzedag is nu op uw OV-chipkaart geplaatst. Wanneer u nu incheckt op uw Keuzedag, kunt u ermee gaan reizen. In- en uitchecken bij Arriva is wel nodig, zo ook bij NS.

Belangrijk om te weten:

Er kunnen 2 Keuzedagen vermeld staan op het scherm. De Keuzedag die het hele jaar onbeperkt geldig is en eentje die de eerstkomende 2 maanden geldig is. U kunt kiezen welke u op uw kaart wilt plaatsen.
Pas voorafgaand aan uw reis met een Keuzedag selecteert u de door u gewenste Keuzedag. Want de eerstvolgende keer dat u incheckt, reist u automatisch met deze Keuzedag.
Indien u een Keuzedag heeft opgehaald of nadat de geldigheid van een Keuzedag verstreken is, staat deze niet meer op het scherm.

Eén dag voordat de geldigheidsperiode van een Keuzedag ingaat, wordt er een nieuwe Keuzedag voor u klaargezet en kunt u deze ophalen bij het kaarrautomaat.

Verder kunt u met uw keuzedag gewoon naar Weener of Leer reizen zonder extra kosten.

Er wordt vaak beweerd dat in- en uitchecken in het buitenland niet kan maar het kan dus wel in Weener en Leer. U rijdt gratis heen en weer naar Leer, net als alle reizigers die een keuzedag hebben, dus ook als die keuzedag bij NS is geactiveerd, dat maakt niks uit.
De keuzedag is geldig voor Arriva en de andere binnenlandse treinvervoerders, behalve voor Thalys.

Maar de Westereen of een andere binnenlandse bestemming kan net zo goed.
like this0

https://forum.ns.nl/archief-43/mijn-vrije-rit-activeren-gebruiken-op-arriva-treintraject-buitenpost-groningen-2351
Bedankt voor de uitleg Thom en Tamzin. Nuttig om die info in dit topic te vermelden 🙂

Reageer