beantwoord

oplichterij of slechte communicatie?

• 12 oktober 2014
  • 3 reacties
  • 155 Bekeken

Ik heb een ns trajectkaart van A'dam naar Den Haag. Nu staat in de voorwaarden dat ik met 40% korting mag reizen in de daluren buiten het traject. Daarom heb ik een andere prive ov-kaart gekocht. Een conducteur gevraagd hoe ik zonder papieren kaartje met 40% korting kan reizen. Hij zei via samenreiskorting aan te zetten op de privekaart. Ging dus prima op de heenreis, maar word ik op de terugreis van Castricum naar.Amsterdam in de intercity van 23.04 uur op 12 oktober verplicht om in te checken via haar systeem met de trajectkaart. Dit betekent dus dat ik wat aan mijn werkgever uit te leggen heb... De conductise wist duidelijk niet wat zij met de situatie aan moest en wilde mij door mijn protest ook nog op de bon slingeren? vraag is dus: hoe gaan jullie met deze casus om en hoe informeren jullie je personeel hierover? bij uitchecken met privekaart bleek 20 euro extra te zijn afgeschreven. Het neigt naar mijn idee naar valselijke informatie en ga dit juridisch uitzoeken...
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 13 oktober 2014, 00:07

Het advies van de conducteur over het activeren van samenreiskorting had nooit gegeven mogen worden. De 40% korting is gekoppeld aan de zakelijke Traject Vrij kaart waardoor je ook van die zakelijke kaart gebruik moet maken om voor 40% korting in aanmerking te komen. Mag dat niet van je werkgever dan heb je pech en zul je je werkgever ervan moeten overtuigen dit wel toe te staan of een privé TrajectVrij afsluiten. Daarnaast werkt samenreiskorting bij inchecken in de voordeeluren en geeft TrajectVrij korting bij inchecken tijdens de daluren waardoor je door het gebruik van samenreiskorting onterecht wel of geen korting zou krijgen bij reizen in de vroege ochtend of tijdens de middagspits.

Wanneer er ongewenst 20 euro van het saldo is verdwenen dan heb je met de kaart zonder samenreiskorting ingecheckt en niet uitgecheckt of uitgecheckt zonder check-in.

Mocht je nog een Jaartrajectkaart hebben i.p.v. TrajectVrij dan moet je reizen buiten het traject vooraf laden via de kaartautomaat of een e-ticket met korting kopen voor de Voordeeluren.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge
Het advies van de conducteur over het activeren van samenreiskorting had nooit gegeven mogen worden. De 40% korting is gekoppeld aan de zakelijke Traject Vrij kaart waardoor je ook van die zakelijke kaart gebruik moet maken om voor 40% korting in aanmerking te komen. Mag dat niet van je werkgever dan heb je pech en zul je je werkgever ervan moeten overtuigen dit wel toe te staan of een privé TrajectVrij afsluiten. Daarnaast werkt samenreiskorting bij inchecken in de voordeeluren en geeft TrajectVrij korting bij inchecken tijdens de daluren waardoor je door het gebruik van samenreiskorting onterecht wel of geen korting zou krijgen bij reizen in de vroege ochtend of tijdens de middagspits.

Wanneer er ongewenst 20 euro van het saldo is verdwenen dan heb je met de kaart zonder samenreiskorting ingecheckt en niet uitgecheckt of uitgecheckt zonder check-in.

Mocht je nog een Jaartrajectkaart hebben i.p.v. TrajectVrij dan moet je reizen buiten het traject vooraf laden via de kaartautomaat of een e-ticket met korting kopen voor de Voordeeluren.
Beste pacdune,

Welkom op het NS serviceforum. Ik zie dat Gert-Jan G je al voorzien heeft van het juiste antwoord. Het is sowieso niet toegestaan om de samenreiskorting op je andere OV-chipkaart te laden en je jaartrajectkaart gebruiken als meereiskaart. De eerste conducteur is ook coulant mee omgegaan, maar strikt genomen zou deze op dat moment een boete moeten uitschrijven. De samenreiskorting kan je alleen gebruiken als je met iemand meereist. Met jouw jaartrajectkaart kun je buiten het traject reizen door het traject op de kaart te laden, het is ook nog steeds mogelijk voor jaartrajectkaarthouders om een e-ticket met korting te kopen. Vind hier meer info.

Je kunt voor de gemiste check uit een privebericht sturen met je NAW-gegevens + OV-chipkaartnummer.
Reputatie 3
Badge
Mag dat niet van je werkgever dan heb je pech en zul je je werkgever ervan moeten overtuigen dit wel toe te staan of een privé TrajectVrij afsluiten.

Ik begrijp dat het gaat om incidentele reizen buiten het traject dat door de zakelijke Traject Vrij is afgedekt. In dat geval valt ook te overwegen om gewoon Dal Voordeel of Altijd Voordeel te nemen, toch?
Dan heb je in Daluren overal 40% korting, ook als je bijvoorbeeld een keer op je vaste traject wilt reizen en het niet nodig vindt dat je werkgever dat weet. Met Altijd Voordeel heb je in de spits ook 20% korting . . . Dus het hoeft niet per se Traject Vrij te zijn, en Dal Voordeel heb je er als snel uit.

Reageer