beantwoord

Oplossing voor 1e klas traject vrij en 2e klas buiten traject

  • 12 juni 2019
  • 12 reacties
  • 519 Bekeken

Ik vroeg me af of er al een oplossing is voor de casus dat ik een 1e klas traject-vrij zou willen nemen (mijn werkgever betaald die dan) maar ik buiten mijn traject 2e klas wil reizen.

Op het forum vind ik zo al een topic van 4 jaar geleden dat het 'doorgegeven' is, maar ik vrees dat dit niet betekent dat er ook iets mee gedaan is. Zie:
https://community.ns.nl/abonnementen-2/eerste-klas-traject-vrij-tweede-klas-reizen-7289#post45881

Ook bij de introductie van NS Flex zijn de traject-vrij abonnementen buiten beschouwing gelaten, terwijl dat al een abonnement was met betalen achteraf (reizen op rekening), dus bij uitstek geschikt zou zijn om ook via NSFlex aan te bieden.

Maar concreet. Wanneer komt er een optie dat ik met een traject-vrij 1e klas kan opgeven dat ik buiten mijn traject (standaard/altijd?) 2e klas wil reizen?
icon

Beste antwoord door Denice NS 12 juni 2019, 17:45

Met het huidige Traject Vrij abonnement reis je ook buiten je traject op basis van de klasse van je abonnement. Is je abonnement 1e klas dan betaal je voor de rit buiten het traject ook 1e klas.

NS Flex is inderdaad een mooi product wat betreft het kunnen aangeven van een reisklasse als het gaat om het reizen buiten de geldigheid van het abonnement om. NS Flex is nog steeds in ontwikkeling en ook voor Traject Vrij zal een variant komen. Per wanneer dat zal zijn zou ik niet durven zeggen. Dat is ook voor ons nog een vraag
Bekijk origineel

12 reacties

Met het huidige Traject Vrij abonnement reis je ook buiten je traject op basis van de klasse van je abonnement. Is je abonnement 1e klas dan betaal je voor de rit buiten het traject ook 1e klas.

NS Flex is inderdaad een mooi product wat betreft het kunnen aangeven van een reisklasse als het gaat om het reizen buiten de geldigheid van het abonnement om. NS Flex is nog steeds in ontwikkeling en ook voor Traject Vrij zal een variant komen. Per wanneer dat zal zijn zou ik niet durven zeggen. Dat is ook voor ons nog een vraag
Dag Denise

Je reactie geeft helaas geen antwoord op mijn vraag, 4 jaar geleden gaf de NS aan dat dit signaal door meerdere klanten gegeven werd en dat deze genoteerd is. Lijkt mij dat er onder tussen wel iets meer concreets te melden is.
Ik snap dat jullie het als moderatoren niet nu direct weten, maar neem aan dat er wel ergens een roadmap ligt van de ontwikkelingen zodat als jullie iets doorzetten je ook kan zien of er iets mee gedaan wordt en je de klant ook kan informeren als de NS besluit er niets mee te doen.

Zou je willen nagaan wat er gedaan is met het doorzetten van 4 jaar geleden (toen er veel vragen kwamen omdat met het oude traject-abonnement die geen probleem was, maar met de verplichte overgang naar traject-vrij ineens niet meer kon)?
Ik ga er voor je achteraan marv87. Persoonlijk heb ik het vermoeden dat het straks de bedoeling is dat er een NS Flex variant beschikbaar komt die dit issue oplost!

Zodra ik meer weet zal ik dat laten weten!
Update: de vraag ligt nog steeds bij een andere afdeling. Heb ik aanstaande woensdag geen reactie dan ga ik er opnieuw weer achteraan!
Nog geen nieuws.... dus ik heb de betreffende afdeling wederom een bericht gedaan! To be continued!
Update: Helaas niet echt een bevredigend antwoord gekregen. De betreffende afdeling heeft me niet kunnen informeren of het bij Traject Vrij in de toekomst nog mogelijk gemaakt zal worden om buiten het afgekochte traject een andere reisklasse aan te geven. Ik ga nu bij onze NS Flex specialisten informeren wat betreft de ontwikkelingen van NS Flex Traject Vrij.
Met een trajectkaart 1e klas ben je dus verplicht om 1e klas te gaan reizen. Ik zou een 2e ov chipkaart aanraden eventueel met ns flex. Dit is afhankelijk hoe vaak je buiten traject wil reizen. Als prijs voorbeeld een enkele reis Amsterdam - Rotterdam met korting 1e klas kost € 15,44 2e klas € 9,66. Dit is al een prijs verschil van € 6,28 voor een enkele reis. Ik denk daarom dat een 2e ov-chipkaart met korting abonnement de moeite van het overwegen waard is.
Update: nog geen nieuw nieuws te melden helaas. Ik heb onze Flex specialisten een reminder gestuurd!
Ik was graag met goed nieuws gekomen maar helaas geen nieuws vanuit onze NS Flex specialisten wat betreft de ontwikkelingen van Traject Vrij als NS Flex variant 😓. Kortom, het blijft voorlopig zoals het is. Heb je een 1e klas Traject Vrij, dan reis je ook buiten je traject 1e klas. Een mogelijke 'oplossing' is inderdaad een 2e kaart met daarop Dal Voordeel of NS Flex Dal Voordeel.
Spijtig. Dat de NS zoals zo vaak geen aandacht heeft voor de oude trajectabonnementen, de huidige traject vrij.

Twee kaarten met alle onduidelijkheid en risico op fouten door de verkeerde kaart gebruiken en soms uit een trein moet springen om snel om te checken en in dezelfde trein doorreizen wil ik niet, is toch echt het probleem bij de klant leggen van een probleem dat de NS zelf veroorzaakt heeft. Bij de oude jaartraject abonnementen kon dit wel gewoon en bij traject vrij niet.
De "oplossing" van NS, koop maar een tweede abonnement met alle ellende van dien.
Reiziger op 1, 2 en 3?
Ik snap ook echt niet dat met alle technologie van tegenwoordig hier geen oplossing voor is. En inderdaad 4 jaar geleden is dit probleem al aangekaart door meerdere NS klanten en lijkt het alsof er niks, noppes nada mee is gedaan. Dat kan je toch geen klantenservice noemen als je niet serieus genomen word. om een kortings kaart aan te schaffen kost toch ook weer geld dus dat lost het probleem toch niet op. Het komt voor mij persoonlijk nauwelijks voor dat ik een x buiten mijn traject reis dus ik zal dan het geld voor de aanschaf van een kortingskaart er niet uithalen. Maar het gaat mij gewoon om het principe dat hier nu ondertussen toch wel een oplossing voor gezocht zou moeten worden.

Reageer