Oppassen met vervangende bus

• 11 mei 2021
  • 9 reacties
  • 144 Bekeken

Ik moest tussen 5 t/m 9 mei met de bus i.p.v. de trein van Schothorst naar Amersfoort Centraal v.v.

Er wordt niet verteld dat die incheck paaltjes NS incheck paaltjes zijn en ik check in met mijn buskaart, want daar zit korting op.

Tegenwoordig heb je voor busabonnementen en treinabonnementen een aparte kaart nodig, anders krijg je voor de bus de korting niet.

Nu heb ik dus de volle mep 2,50 trein betaald i.p.v. 1,12 bus en dat 5x.

Ik vind dat dit aandacht nodig heeft en dat moet worden verteld dat je met je trein abonnement incheckt. Dit is namelijk voor de NS een goudmijn om bij veel nietsvermoedende mensen dubbel geld te pakken 5 dagen lang.

Ik had het misschien kunnen zien, maar wat meer info mag zeker, want dat is er erg weinig bij werkzaamheden aan het spoor. 

Ik krijg het geld niet terug, maar meldt het bij werkzaamheden. NS flex werkt niet met bus en treinabonnementen op 1 kaart. Tenminste niet in de provincie Utrecht.

Zolang dit nog steeds niet geregeld is, graag info bij werkzaamheden

9 reacties

Het zou ook fijn zijn als die bussen gewoon op tijd gingen rijden. Heb ook 2x een trein gemist omdat die mannen het praatje naast de bus belangrijker vonden dan op tijd wegrijden

Reputatie 7
Badge +3

Op zo'n tijdelijk incheck paaltje bij een NS bus staat toch duidelijk een NS logo. Tenzij je blind of slechtziend ben kun je zelf zien dat het een paaltje van NS is. Ik heb verder nog niet eerder iemand erover gehoord dat men niet wist dat de incheckpaaltjes bij de NS bussen niet van NS zouden zijn. Bus maatschappijen hebben ook zover ik weet ook geen paaltjes maar alleen de mogelijkheid om in de bus zelf in te checken.

Daarnaast is sinds enige tijd wel mogelijk om zowel een NS Flex abonnement een kortingsabonnement voor de bus op 1 kaart te hebben. Via de klantenservice kun je het bus/trein/metro gedeelte uit laten zetten en kun je dus een apart abonnement daarvoor op dezelfde kaart als je NS Flex abonnement staat zetten.

Badge +3

Als je reis in Amersfoort aanving en je een NS bus genomen hebt dan betaal je € 2,50 voor de eerste 8 km/tariefeenheden bij geen korting, dat is normaal.

Reis je daarna (vanaf Schothorst) verder met de trein dan is dat goedkoper dan dat je op Schothorst in zou checken.

Voor korting had je een stadsbus moeten nemen (en dus niet bij NS inchecken).

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik het lees heeft-ie met z'n busabonnement in- en uitgecheckt bij de NS-bus. Dat is natuurlijk zonde geld, want en geen korting op de bus en geen langeafstandskorting bij NS.

Ik heb gezien het aantal vragen hier op het forum wel het idee dat het lang niet bij iedereen duidelijk is dat treinvervangend vervoer in principe gewoon een NS-reis is en dezelfde voorwaarden kent als de trein. Hoe vaak komt wel niet de vraag terug of een treinticket ook geldig in die bussen is. Misschien kan communicatie daar 's over nadenken.

Reputatie 7
Badge +3

Als je reis in Amersfoort aanving en je een NS bus genomen hebt dan betaal je € 2,50 voor de eerste 8 km/tariefeenheden bij geen korting, dat is normaal.

Tenzij je een NS kortingsabonnement., Bij 40% korting zou het dan €1,50 zijn. Dan is het met een kortingsabonnement voor de bus nog iets goedkoper als je alleen dit stukje reist.

Het is mij niet duidelijk of TS een NS abonnement heeft. Aan de ene staat er “ ik check in met mijn buskaart, want daar zit korting op.” waardoor je kan denken dat hij geen NS kortingsabonnement heeft, aan de andere kant is er de opmerking over aparte kaarten nodig hebben voor busabonnementen en treinabonnementen, wat impliceert dat hij wel een NS abonnement heeft. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij niet duidelijk of TS een NS abonnement heeft.

:wink:

Reputatie 7
Badge +3

Correctie op eerdere post, ik ging alleen af op wat er in de openinspost staat en had niet verder gekeken. :blush:

Aan de andere kant, wat daat staat hoeft niet altijd zo te zijn, of niet meer. Ik dacht er bv pas na bijna een jaar nadat ik mijn Traject Vrij had gewijzigd in Flex aan om het ook daar te wijzigen. En zojuist zag ik nav deze post dat ik nog had staan dat ik de afgelopen 12 maanden 1 of 2 dagen heb gereist, dat is intussen ook niet meer zo aangezien ik de afgelopen 12 maanden helemaal niet meer met de trein heb gereisd. 

Jullie vullen dat serieus in?

Overigens vind ik het probleem hier wel boeiend. Dit specifieke geval komt misschien niet heel veel voor, maar het is wel typerend voor de werking van de OV-chipkaart op dit moment. Als al die workarounds die nodig zijn om triviale zaken als een trein- en busabonnement op een kaart te krijgen niet nodig waren, had dit probleem niet gespeeld. Het systeem zoekt maar uit welk product/abonnement/whatever aangesproken dient te worden, dat probleem wordt nu bij de reiziger gelegd (want gedoe met meerdere kaarten), en zie daar, dit soort klachten ontstaan.

Dit probleem is inderdaad wel vaker naar voren gekomen. Gelukkig hebben we het grootste probleem met NS Flex al gekanteld doordat we het bus, tram en metro gedeelte kunnen uitzetten. Ik zal ook nog een suggestie doorzetten om nog duidelijk kenbaar te maken dat je met een vervangende reis van NS gewoon bij NS moet inchecken en dan het liefste met je OV-chipkaart met NS abonnement zodat je alsnog korting krijgt.

Reageer