beantwoord

Opzeggen abonnement voor einde van eerste contractjaar

Beste NS,

Zojuist heb ik een servicemedewerker aan de telefoon gesproken die me deze vraag al bevestigd had alleen niet per email kon toesturen, vandaar dat ik deze vraag hier nogmaals stel om zekerheid te hebben.

Ik wil een langstuderen abonnement aanschaffen, echter studeer ik nog maar een half jaar en ga ik daarna eerst op reis en verhuis ik vervolgens naar het buitenland. Normaliter sluit je een dergelijk abonnement voor een jaar af, de medewerker aan de telefoon gaf echter aan dat ik op het moment dat ik naar het buitenland ga gewoon mijn abonnement op kan zeggen.

Graag zie ik hier een bevestiging van.

Vriendelijke groet,
Wouter
icon

Beste antwoord door Femke NS 7 juli 2014, 12:01

Beste wouterv, je kunt drie maanden na ingang van je abonnement, je abonnement al beeindigen. Let er wel op dat je abonnement dan beeindigd wordt per de einddatum van je contract. Voor jaarabonnementen is dit na één jaar.

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum 'abonnementen'.
Bekijk origineel

19 reacties

Beste wouterv, je kunt drie maanden na ingang van je abonnement, je abonnement al beeindigen. Let er wel op dat je abonnement dan beeindigd wordt per de einddatum van je contract. Voor jaarabonnementen is dit na één jaar.

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum 'abonnementen'.
Reputatie 3
Badge
Even voor alle duidelijkheid:

De informatie van Femke is formeel natuurlijk juist, maar kan je wel op het verkeerde been zetten.

Als je je abonnement na drie maanden beeindigt, betaal je dus wel voor het hele jaar!!!! Het enige dat je doet is zeggen dat je er aan het eind van het jaar vanaf wilt, zodat je dat niet meer kunt vergeten. . .
Heh? De NS heeft mij geïnformeerd dat een jaarabonnement na drie maanden opgezegd kan worden en dat het dan ook volledig ontbonden wordt. Er wordt dus alleen voor de eerste drie maanden betaald.

In de voorwaarden staat:
Bij jaarlijkse betalingen zal de eventuele automatische
incasso worden stopgezet en wordt een deel van
het door u betaalde bedrag teruggestort. Voor
iedere maand tussen het begin van het lopende
Abonnementsjaar en het moment van beëindiging
betaalt u 1/10 van het abonnementsgeld met
een maximum van 10/10. De rest van het door
u betaalde bedrag voor het lopende
Abonnementsjaar, krijgt u terug.

Is er iets veranderd waar ik niet van op de hoogte ben gebracht? Ik heb hier nadrukkelijk navraag naar gedaan, omdat ik op het punt sta een abonnement aan te schaffen en ik waarschijnlijk tussendoor het abonnement op moet zeggen (door regelgeving van de overheid die nog niet vastgelegd is).
Een jaarabonnement heeft toch een looptijd van een jaar en kan dus toch pas na een vol jaar beëindigd worden? Dat je het eerder kunt opzeggen staat daar in feite los van.

Bijkomend probleem voor Wouterv zal ook nog zijn dat het abonnement pas daadwerkelijk beëindigd is als het ook fysiek van de OV-chipkaart is verwijderd. Tot dat moment loopt het abonnement gewoon door (dus ook de kosten).
Hertog, dat is dus niet waar. Wat als iemand na drie maanden uit dienst moet en het woon-werkverkeer dus ophoudt?

Een jaarabonnement is maandelijks even duur als een maandabonnement, pas na 11 maanden haalt een jaarabonnement houder er voordeel uit omdat er maar voor 10 maanden betaald hoeft te worden. Iemand die 6 maanden een maandabonnement heeft of 6 maanden een jaarabonnement dat opgezegd wordt betaald dus hetzelfde bedrag.

Ik snap niet waarom Femke NS lijkt te zeggen dat wel voor een volledig jaar betaald moet worden *zucht* waarom wordt er altijd zoveel onduidelijkheid gecreëerd?
Hier, uit de voorwaarden:

U heeft een NS-Jaarabonnement 2e klas.
Na 6 maanden zegt u het jaarabonnement
op. Het betaalde bedrag = € 3.451,- Het
bedrag van een maandabonnement =
€ 359,50,- Het aantal maanden gereisd =
6 maanden. Het restitutiebedrag = € 3.451,-
minus € 2.157,- (6x het bedrag van 6 volle
maandabonnementen) = € 1.294,-
Reputatie 6
Badge +2
Het hangt van het abonnement af, zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/looptijd-abonnementen-dagkaarten-1990.
De nieuwe abonnementen moeten minimaal een jaar afgenomen worden? WAAROM? :S Dat is toch niet redelijk in de huidige economie waar vaste banen niet voor het oprapen liggen?

Ik heb al jaren een abonnement, wordt geforceerd over te stappen en wordt tegelijkertijd geforceerd om minimaal een jaar af te nemen?

De NS vindt het niet nodig mij hierover TE INFORMEREN?

Wat is de NS voor een bedrijf die totaal niet vanuit het perspectief van de klant denkt?

Wat als ik nu het traject Amsterdam–Nijmegen bereis en over drie maanden van mijn werkgever naar Amsterdam–Groningen moet? De NS kan dan wel direct alle jaarabonnementen af gaan schaffen, want dit slaat helemaal nergens op.

Ik kan dat toch helemaal niet bekostigen?
Beste Femke, NS,

Kan je mij zonder haken en ogen, kleine lettertjes, in kleutertaal vertellen of ik bij aanschaf van een weekend vrij langstuderen abonnement deze na een half jaar op kan zeggen zonder dat ik het hele jaar betaal?

Dit is namelijk wel wat mij vanochtend aan de telefoon voor dit specifieke abonnement is vertelt.

Het tweede half jaar ben ik 1. geen student meer, 2. Niet in Nederland waardoor ik geen gebruik kan maken van het product.

Alvast dank,
Reputatie 3
Badge
De OUDE jaarabonnementen kun je vanaf drie maanden na de ingangsdatum weer opzeggen, en dan krijg je ook een deel van je geld terug, resp. worden de automatische incasso's gestaakt. Dat staat in deze voorwaarden.

Voor de NIEUWE abonnementen gelden andere voorwaarden, en daar kan het niet meer.

Dus het categorische antwoord dat je hoe dan ook voor een heel jaar blijft betalen was wat al te kort door de bocht. Het hangt ervan af onder welke voordelen het 'langstudeerabonnement' valt, waar de vragensteller het over heeft. Uit Femkes antwoord begrijp ik dat het onder nieuwe voorwaarden valt.
Het is om misselijk van te worden. Kut NS, ik heb hier specifiek naar gevraagd en krijg gewoon weer een verkeerd antwoord.
Reputatie 3
Badge

Wat als ik nu het traject Amsterdam–Nijmegen bereis en over drie maanden van mijn werkgever naar Amsterdam–Groningen moet? De NS kan dan wel direct alle jaarabonnementen af gaan schaffen, want dit slaat helemaal nergens op.

Ik kan dat toch helemaal niet bekostigen?

In dat geval maakt het niet uit. U doet er goed aan Altijd Vrij te nemen, ongeacht of u naar Nijmegen of naar Groningen zou reizen. Dat is even duur als Traject Vrij op een van die trajecten, en u kunt door het hele land reizen. . .

Maar afgezien daarvan: Traject Vrij kunt u tussentijds altijd upgraden of downgraden. Alleen niet opzeggen. Dat staat ook in de voorwaarden.

En het betreft dus geen wijziging in de voorwaarden van een bestaand product, waarover NS u actief zou moeten informeren omdat een bestaande overeenkomst wordt gewijzigd. Het betreft voorwaarden bij een nieuw product, waarvan u kennis kunt nemen voordat u dat nieuwe product aanschaft en een nieuwe overeenkomst aangaat. Dat heeft NS heel slim aangepakt . . .
De NS is gewoon een * bedrijf. Waarom zegt de NS het contract met mij op? Om mij die * abonnementen door de strot te duwen. Zoals ik al eerder heb gezegd, zegt de NS gewoon "* you" tegen de klanten.

Iemand van de klantenservice die mij kan helpen een passend abonnement aan te vragen? Nee, want ze zeggen liever "* you"

En een Altijd Vrij abonnement IS GEEN ALTERNATIEF VOOR EEN OV-JAARABONNEMENT.

Mijn werkgever geeft geen vaste contracten, ik moet dus een tijd uit dienst om daarna weer in dienst genomen te worden. Wanneer, misschien dit jaar 3 maanden of volgend jaar 6 maanden, who knows.

Ondertussen moet ik wel reiskosten door gaan betalen? Ik word hier gewoon genaaid. Ja, ik ben boos 😠
Reputatie 2
De NS is gewoon een * bedrijf. Waarom zegt de NS het contract met mij op? Om mij die * abonnementen door de strot te duwen. Zoals ik al eerder heb gezegd, zegt de NS gewoon "* you" tegen de klanten.

Iemand van de klantenservice die mij kan helpen een passend abonnement aan te vragen? Nee, want ze zeggen liever "* you"

En een Altijd Vrij abonnement IS GEEN ALTERNATIEF VOOR EEN OV-JAARABONNEMENT.

Mijn werkgever geeft geen vaste contracten, ik moet dus een tijd uit dienst om daarna weer in dienst genomen te worden. Wanneer, misschien dit jaar 3 maanden of volgend jaar 6 maanden, who knows.

Ondertussen moet ik wel reiskosten door gaan betalen? Ik word hier gewoon genaaid. Ja, ik ben boos :@

Ik ga me niet actief in de discussie mengen maar wil wel vragen om op je taalgebruik te letten, snap de emotie/frustratie erachter, maar is niet voor alle gebruikers even prettig
Moet ik doen alsof het een prettige en gemoedelijke situatie/discussie is? Want dat is het niet, laat de NS dat maar een keer begrijpen. In de tussentijd ben ik :@

Rapporteer het maar, dan kunnen de moderators de gang van zaken achter de schermen eens goed bespreken. Zelf ben ik 10 jaar moderator geweest op een forum dus ken de gang van zaken wel.
Reputatie 3
Badge
Kijk eens in dit topic waar staat dat je in ieder geval bij Traject Vrij al direct kunt opzeggen als je al een oude stijl Jaartraject hebt.

Lijkt me dat er een dikke kans is dat dit ook geldt voor overstappers van het oude NS-Jaarabo naar Altijd Vrij, of straks van OV-Jaar naar de vervanger daarvan. Dan is die commotie in ieder geval uit de wereld. . .
Een medewerker heeft mij vandaag verteld dat voor mij weer een nieuwe drie-maanden periode geldt, maar dat zal vast wel weer lariekoek, apekool, dwaasheid, flauwekul, grote onzin, geklets, nonsens, onzin, prietpraat, zinloos gebazel zijn.
Dat is volgens mij dus ook precies waar het misgaat en waarom ik dit onderwerp aansnijd, aan de telefoon wordt vrolijk gezegd dat ik dit specifieke abonnement op kan zeggen na drie maanden. Vervolgens vraag je om schriftelijke bevestiging daarvan, dat kan of wil de beste man aan de andere kant van de lijn niet geven.
Vervolgens ga je op zoek naar een andere manier om die bevestiging te krijgen en blijkt dat de man uit z'n nek kletst. Iets waar ik al bang voor was bij de NS, anders was ik natuurlijk niet naar die schriftelijke bevestiging op zoek gegaan. Service van likmevestje weer bij de NS, as usual.
en om het nog leuker te maken..kom je vanaf een zakelijk abonnement..dan geldt die overgangsregeling niet want dat is alleen voor consumenten jaartraject naar consumenten traject vrij...wat een grote faalactie is dit

Reageer