beantwoord

Opzeggen of opschorten Trajectvrijkaart

  • 18 maart 2020
  • 8 reacties
  • 820 Bekeken

Ik wil graag mijn trajectvrij abonnement opschorten. Ik kan er vanwege de corona-maatregelen nu in het geheel geen gebruik van maken. Ik ben van mening dat het mogelijk moet zijn voor forensen om hun kosten tijdelijk terug te brengen. NS zelf schaalt zelf immers ook af.

NS, hoe gaan jullie hier mee om?

icon

Beste antwoord door Momo 18 maart 2020, 09:04

Heeft u een jaarabonnement of een maandabonnement? Dat maakt verschil in uw mogelijkheden. Bij een jaarabonnement kunt u optie 1 hieronder volgen.

  1. Klassieke doorlopende jaarabonnementen: deze zijn het eerste abonnementsjaar niet op te zeggen, na het het eerste jaar zijn deze maandelijks opzegbaar en dan alleen per de datum van de maand dat ze begonnen zijn.  Wel kunnen ze op elk willekeurig moment gewijzigd worden naar NS Flex (met of zonder abonnement) ook in het eerste abonnementsjaar. Daarbij wordt het oude abonnement beeindigd en worden niet gebruikte maar wel betaalde dagen en/of maanden terug betaald.
  2. Klassieke maand abonnementen: deze zijn niet stop te zetten.

 

Regulier stopzetten van een jaarabonnement moet via de klantenservice. Wijzigen naar NS Flex kan via uw MijnNS account. In beide gevallen moet de wijziging/beeindiging nog wel worden opgehaald bij een automaat.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Op dit moment is er nog niets bekend over het restitueren/compenseren van abonnementshouders, maar er zijn alternatieven voor u.

Bij een Traject Vrij jaarabonnement kunt u deze omzetten naar een NS Flex zonder abonnement, u krijgt dan een gedeelte van het geld terug waarmee u niet heeft gereisd. U moet dan wel langs de kaartautomaat om uw Traject Vrij te verwijderen en om NS Flex op te halen. Zodra u weer gebruik wilt maken van het abonnement, kunt u het abonnement weer terug wijzigen naar Traject Vrij door contact op te nemen met de klantenservice of door een nieuw abonnement aan te vragen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

Als u een maandabonnement hebt of als de optie hierboven niet lukt kunt u proberen om contact op te nemen met de klantenservice om te vragen of uw abonnement uit coulance eerder beëindigd kan worden, het is geen recht dat u heeft maar blijft coulance.

Door de drukte is het advies om contact op te nemen via de chat door op de 'Chat met NS' knop te drukke of via Twitter/Facebook. Het kan even duren voordat u een antwoord krijgt. 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft u een jaarabonnement of een maandabonnement? Dat maakt verschil in uw mogelijkheden. Bij een jaarabonnement kunt u optie 1 hieronder volgen.

  1. Klassieke doorlopende jaarabonnementen: deze zijn het eerste abonnementsjaar niet op te zeggen, na het het eerste jaar zijn deze maandelijks opzegbaar en dan alleen per de datum van de maand dat ze begonnen zijn.  Wel kunnen ze op elk willekeurig moment gewijzigd worden naar NS Flex (met of zonder abonnement) ook in het eerste abonnementsjaar. Daarbij wordt het oude abonnement beeindigd en worden niet gebruikte maar wel betaalde dagen en/of maanden terug betaald.
  2. Klassieke maand abonnementen: deze zijn niet stop te zetten.

 

Regulier stopzetten van een jaarabonnement moet via de klantenservice. Wijzigen naar NS Flex kan via uw MijnNS account. In beide gevallen moet de wijziging/beeindiging nog wel worden opgehaald bij een automaat.

Goedemorgen HNadEem. Welkom bij de NS Community.

Zolang er geen reisverbod geldt worden de abonnementskosten niet vergoed. Zoals aangegeven door loklok8 en Momo kan je wel per direct overstappen naar NS Flex zonder abonnement om zo de kosten te drukken. Uit coulance mag dit ook binnen het eerste contractjaar gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Uit coulance mag dit ook binnen het eerste contractjaar gebeuren.

Overstappen naar NS Flex kon altijd al binnen het eerste contractjaar, daar is geen coulance voor nodig. Of bedoel je dat er nu coulance is bij regulier stopzetten?

 

Kan het ophalen van de wijziging/beeindiging overigens ook bij de automaatjes in winkels of moet je daarvoor echt naar een kaaartautomaat op een station?

Je hebt gelijk! Het ophalen van een beëindiging of wijziging kan ook bij de kleine gele terminals bij bijvoorbeeld de Albert Heijn. Je hebt zo alleen geen keuze wát je ophaalt. Alles wat de status "klaar om op te halen” heeft wordt bij die automaten opgehaald. Bij onze eigen automaten kan je hier wel voor meerdere opties kiezen indien van toepassing.

Reputatie 7
Badge +3

Dat scheelt weer, hoef je niet speciaal naar een station maar kun je ook naar de supermarkt ervoor. Niet iedereen woont zoals ik bijna naast een station. Nou ja naast, 1 a 2 minuutjes fietsen.

Badge +3

Veel automaten in supermarkten zijn inmiddels aangepast, en tonen per op te halen product of je dat wilt (JA/NEE). Bij een overstap naar Flex zal je tot wel 6 ‘bestellingen/handelingen’ moeten laden:

  • Vevangen doorlopend (klassiek) abonnement door eentje met een einddatum (bijv. 25 maart als NS Flex op de 26e ingaat)
  • Automatisch opladen stopzetten
  • Saldo van kaart verwijderen
  • Flex componenten laden: Reizen op Rekening NS (trein) en Reizen op Rekening NS (bus tram metro)

Ik begreep wel dat een wissel naar Flex pas per de ingangsdatum daarvan opgehaald kan worden. Dan is de eerste stap dus gewoon het wissen van het huidige abonnement.

Reputatie 6

Goedemorgen HNadEem. Welkom bij de NS Community.

Zolang er geen reisverbod geldt worden de abonnementskosten niet vergoed. Zoals aangegeven door loklok8 en Momo kan je wel per direct overstappen naar NS Flex zonder abonnement om zo de kosten te drukken. Uit coulance mag dit ook binnen het eerste contractjaar gebeuren.

Dat is heel merkwaardig. NS biedt een dienstverlening aan die verre is van de dienstverlening die is beloofd ten tijde van het afsluiten van het abonnement. NS vraagt - en krijgt -  hiervoor begrip. 

Begrip moet echter van twee kanten komen. Halsstarrig vasthouden aan ‘je kunt nog steeds met de trein reizen’ (al ben je onredelijk veel langer onderweg) laat zien dat NS weinig begrip op brengt voor haar klanten. 

 

Reageer