opzeggen van NS fietskluis

• 1 februari 2021
  • 21 reacties
  • 397 Bekeken

Reputatie 5

Weet niet of dit de juiste plek is voor mijn “ervaring”, anders moet iemand het maar verplaatsen.

Ik had een abonnement voor een fietskluis op station R'dam Lombardijen. Aangezien we die niet maar gebruiken, heb ik die opgezegd volgens de voorwaarden ; uiterlijk 5 dagen na vervaldatum melden dmv aangetekende brief samen met de kluis-sleutel.

Vervaldatum was 25 januari, dus op 23 januari aan aangetekende brief verstuurd. Al op 27 januari (!) een brief van NS Fiets met een aanmaning plus dreigement dat incassobureau wordt ingeschakeld !!

Gebeld met klantenservice die doodleuk vertellen “Het kan tot 6 weken duren voordat je verzoek is afgehandeld” !! 

Hoe zit het dan met die opzegtermijn van 5 dagen ?!

En niemand weet waar de brief is. PostNL zegt terecht dat het gaat om een postbus dus dat er geen handtekening gezet wordt voor de brief en NS zegt dat het wel 6 weken kan duren.

Advies van NS is om maar gewoon te betalen en dan af te wachten tot de brief eindelijk wordt behandeld en ze hopelijk je geld terug storten. 

Service ??

21 reacties

Opzeggen kan inderdaad tot 5 werkdagen na de contractverlenging. Het moment waarop je de brief stuurt is leidend, niet wanneer deze behandeld wordt. Het kan inderdaad zijn dat de brief later wordt behandeld dan dat deze binnenkomt. Als je de brief op 23 januari hebt gestuurd en je abonnement is verlengd op 25/26 januari dan ben je gewoon op tijd met het opzeggen. Omdat je contract nog niet is beëindigd per de verlengdatum wordt de factuur wel automatisch gemaakt. Het gegeven advies klopt, wanneer de brief wordt behandeld zal je abonnement per de verlenging worden beëindigd en krijg je het betaalde bedrag weer terug. 

Reputatie 5

Toch vind ik het niet netjes om mij dan op 27 januari (2 dagen na vervaldatum) al een aanmaning te sturen met dreigementen over incassobureau en €40 boete aan incassokosten …  

Proces verdient geen schoonheidsprijs. 

Ik kan mij voorstellen dat die eerste betalingsherinnering erg hard binnenkomt. Dat proces verloopt automatisch en staat los van de onbehandelde brief die we van je hebben. Het is een eerste van 3. Als deze niet wordt betaald volgt er een een brief met een nieuwe betalingsherinnering en daarna een nieuwe e-mail met een laatste betalingsherinnering. Als er na die laatste mail niet wordt betaald in de daarin gestelde termijn wordt een betaling pas doorgezet naar een incassobureau. In ieder geval mijn excuses voor het ongemak en hopelijk wordt jouw brief snel behandeld!

Ik kan mij voorstellen dat die eerste betalingsherinnering erg hard binnenkomt. Dat proces verloopt automatisch en staat los van de onbehandelde brief die we van je hebben. Het is een eerste van 3. Als deze niet wordt betaald volgt er een een brief met een nieuwe betalingsherinnering en daarna een nieuwe e-mail met een laatste betalingsherinnering. Als er na die laatste mail niet wordt betaald in de daarin gestelde termijn wordt een betaling pas doorgezet naar een incassobureau. In ieder geval mijn excuses voor het ongemak en hopelijk wordt jouw brief snel behandeld!

Je als bedrijf verschuilen achter automatische processen vind ik een zwaktebod. Er zou dan kritisch naar die automatische processen dienen te worden gekeken.

Reputatie 5

Op zich heb ik geen probleem met een aanmaning als ik echt in gebreke zou blijven. Maar wat ik niet snap is dat er al na 2 dagen een aanmaning wordt verstuurd.

En dat terwijl bekend is dat behandeling van opzeggingen door NS Fiets heel lang duurt. Dit is letterlijk uit de chat vanochtend met klantenservice NS ;

Goedemorgen, vervelend dat je een aanmaning hebt ontvangen. Wanneer heb je de brief verstuurd? Het kan tot 6 weken duren voordat je verzoek is afgehandeld.

Op zich heb ik geen probleem met een aanmaning als ik echt in gebreke zou blijven. Maar wat ik niet snap is dat er al na 2 dagen een aanmaning wordt verstuurd.

En dat terwijl bekend is dat behandeling van opzeggingen door NS Fiets heel lang duurt. Dit is letterlijk uit de chat vanochtend met klantenservice NS ;

Goedemorgen, vervelend dat je een aanmaning hebt ontvangen. Wanneer heb je de brief verstuurd? Het kan tot 6 weken duren voordat je verzoek is afgehandeld.

Dan zou je als bedrijf dus een dergelijke brief voor verzending moeten onderscheppen en een aangepaste handmatige brief verzenden. Doe ik ook dagelijks bij mijn werkgever.

Reputatie 5

Dan zou je als bedrijf dus een dergelijke brief voor verzending moeten onderscheppen en een aangepaste handmatige brief verzenden. Doe ik ook dagelijks bij mijn werkgever.

Of de opzegtermijn (van 5 dagen ?!) verlengen als je toch weet dat behandeling weken gaat duren. En zeker niet na 2 dagen al gaan aanmanen en dreigen.

Het kwam op mij - als NS klant - heel onsympathiek over.

Badge +3

Ik zou het niet afwachten en die herinnering gewoon betalen, (ruim) voordat het incassotraject gestart wordt. De hoofdsom terug krijgen is meestal niet zo’n probleem, maar die €40 incassokosten is vaak heel erg lastig als ze het eenmaal uit handen gegeven hebben.

Wellicht kan je bij de klantenservice een aantekening laten maken om het niet zo ver te laten komen, maar ja, geautomatiseerde systemen hè? NS heeft er een handje van om een bestaande factuur eerst betaald te willen krijgen, verrekenen of laten vervallen is blijkbaar lastig.

NS heeft er een handje van om een bestaande factuur eerst betaald te willen krijgen, verrekenen of laten vervallen is blijkbaar lastig.

Is NS toevallig in de leer geweest bij de fiscus? Die zijn daar ook zo goed in. ‘Betaalt u de aanslag maar even, gireren we het volgende maand terug’.

Heel vervelend verhaal dit. Ik heb mijn fietskluissleutel ook al meer dan een week geleden aangetekend opgestuurd naar NS fiets. Ook bij mij lijkt de track-en-trace niet te werken (ik kan PostNL daarnaast ook niet over bereiken of de brief nu kwijt is of dat er inderdaad niet getekend wordt bij de postbus, al blijkt uit andere posts op dit forum dat hun track-en-trace wel werkt en dat er getekend wordt door NS Fiets). Heb zelf nog geen aanmaningen e.d. ontvangen, maar vrees na jouw bericht het ergste...

Ik ben benieuwd hoe dit verder verloopt, kun je ons op de hoogte houden?

Groeten, Chantal

Reputatie 5

Nou, dit is echt niet te geloven !!

Ondanks het feit dat ik ruim op tijd aangetekend heb opgezegd en de sleutel heb teruggestuurd en ook nog op aanraden van NS klantenservice (what's in a name) de €109 voor verlenging maar heb betaald, na bedreiging van NS Fiets met een incassobureau en extra kosten, krijg ik nu dus een brief van NS Fiets dat ik €53 (!?) terugkrijg voor ‘4 maanden gebruik’ ! Dit is echt om te huilen …

@Maxime NS 

Moet ik nou echt weer met NS klantenservice gaan onderhandelen of kan een moderator hier misschien tussenbeide komen ?? Jullie klantenservice heeft me overigens verzekerd dat er een aantekening in het dossier staat over die betaling van €109 op hun advies.

Ik heb trouwens wel PostNL aan de telefoon gehad en die zeggen dat bij een postbus geen handtekening gezet kan worden, dus hoe kan NS Fiets dan om aangetekend versturen vragen ?

Raar dat PostNL dat beweerd. Ik verstuur (op contract) vaak genoeg aangetekend, en krijg zowel bij postbussen met afhaal als bezorg gewoon handtekeningen te zien. 

Nou, dit is echt niet te geloven !!

Ondanks het feit dat ik ruim op tijd aangetekend heb opgezegd en de sleutel heb teruggestuurd en ook nog op aanraden van NS klantenservice (what's in a name) de €109 voor verlenging maar heb betaald, na bedreiging van NS Fiets met een incassobureau en extra kosten, krijg ik nu dus een brief van NS Fiets dat ik €53 (!?) terugkrijg voor ‘4 maanden gebruik’ ! Dit is echt om te huilen …

@Maxime NS

Moet ik nou echt weer met NS klantenservice gaan onderhandelen of kan een moderator hier misschien tussenbeide komen ?? Jullie klantenservice heeft me overigens verzekerd dat er een aantekening in het dossier staat over die betaling van €109 op hun advies.

Ik heb trouwens wel PostNL aan de telefoon gehad en die zeggen dat bij een postbus geen handtekening gezet kan worden, dus hoe kan NS Fiets dan om aangetekend versturen vragen ?

We hebben als Moderators niet meer mogelijkheden dan onze collega's bij de Klantenservice. Ik zou je toch willen adviseren om eerst contact met de Klantenservice op te nemen, ook omdat we slechts beperkt actief zijn. Ik zou er vandaag niet meer aan toekomen en heb dinsdag pas mijn volgende dienst.

Reputatie 5

Nou, bijna 3 weken verder en zelfs het beloofde bedrag is niet overgemaakt, laat staan de €109 voor verlenging die ik op advies van klantenservice betaald heb om ellende met incasso te voorkomen.

Dus maar weer gebeld … weer hele verhaal verteld en dame heeft gebeld met haar financiële collega's. Ze gaat alle gegevens doorgeven aan hun en dan wordt het ‘uitgezocht’ (?) en hopelijk eindelijk geregeld.

Maar weer wachten dus.

Het ergste is dat we nog een fietskluis hebben die eind dit jaar afloopt en die we gaan opzeggen. Misschien maar 3 maanden van te voren doen, dan hebben ze ruim de tijd om het af te handelen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je nu al weet dat je die andere kluis eind van het jaar wil opzeggen zou ik dat zeker ruim op tijd doen.

Nou, bijna 3 weken verder en zelfs het beloofde bedrag is niet overgemaakt, laat staan de €109 voor verlenging die ik op advies van klantenservice betaald heb om ellende met incasso te voorkomen.

Dus maar weer gebeld … weer hele verhaal verteld en dame heeft gebeld met haar financiële collega's. Ze gaat alle gegevens doorgeven aan hun en dan wordt het ‘uitgezocht’ (?) en hopelijk eindelijk geregeld.

Maar weer wachten dus.

Het ergste is dat we nog een fietskluis hebben die eind dit jaar afloopt en die we gaan opzeggen. Misschien maar 3 maanden van te voren doen, dan hebben ze ruim de tijd om het af te handelen.

Gezien het feit dat NS het weer vrolijk laat afweten. Zou ik zeker een klacht indienen bij de

OV-ombudsman. Ik heb daar wel goede ervaringen mee. Zij hebben in ieder geval ook andere ingangen om je probleem op te lossen.

Contact kan via deze link: https://www.ovombudsman.nl/

Reputatie 5

Als je nu al weet dat je die andere kluis eind van het jaar wil opzeggen zou ik dat zeker ruim op tijd doen.

Tsja, een betere oplossing zou zijn dat NS Fiets zich aan zijn eigen regels houdt ; nl. opzeggen ‘uiterlijk 5 dagen na vervaldatum’ en dan ook die aangetekende brieven op tijd behandelen en niet 2 dagen na vervaldatum al gaan dreigen met incassobureau.

Reputatie 3

Raar dat PostNL dat beweerd. Ik verstuur (op contract) vaak genoeg aangetekend, en krijg zowel bij postbussen met afhaal als bezorg gewoon handtekeningen te zien. 

Het is inderdaad een misverstand dat het sturen van aangetekende brieven naar een postbus (of antwoordnummer) niet mogelijk zou zijn of dat hier niet voor getekend hoeft te worden.

https://www.postnl.nl/klantenservice/advies-opties-bij-versturen/aangetekend/postbus/

Ik heb zelf voor een werkgever o.a. aangetekende post op een tweetal postbussen ontvangen en we kregen daar afhaalberichten voor. Probleem was dat de afhaalberichten samen met de gewone post naar het buitenland werden doorgestuurd, maar de aangetekende post zelf wel in Nederland en België bleef liggen. Dat is allemaal retour afzender gegaan.

Bij mijn privé postbus kan ik aangetekende brieven met een afhaalbericht aan het postnl loket op de locatie ophalen. Gebeurt trouwens zelden. 

Als de post niet terugkomt, dan heeft iemand van NS voor ontvangst getekend. Dat er vervolgens binnen NS niet bekend is waar die brief is of wie er heeft getekend is weer een ander probleem.

Reputatie 5

Toch vreemd dat als ik de QR code van mijn verzend-bewijs scan, nog steeds krijg “bezorgtijd nog niet bekend” … de aangetekende brief met sleutel is dus blijkbaar wel afgeleverd, maar er is dan niet getekend ?

Reputatie 5

Nou, weer een week verder en niks gehoord uiteraard … dus maar weer gebeld naar ‘klantenservice’.

Die kunnen blijkbaar niet in de gegevens kijken (?) en dus doorverbonden naar een collega die dat wel kan. Moest toch weer hele verhaal uitleggen, men snapt ook niet waarom ik maar €93 terug zou krijgen (wat trouwens ook niet gebeurd is). Ik zou €40 borg en de €109 verlenging (op advies van klantenservice betaald ivm dreigen met incasso bureau) moeten krijgen. 

Hij gaat ook alweer alles noteren en doorgeven en het zou nu voor 4 april geregeld moeten zijn. Weer een maand verder. De tranen schieten je in de ogen bij deze service-verlening.

Heb ook maar het verhaal bij de OV Ombudsman ingediend. Ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +3

NS Fiets en zich aan de eigen regels houden. Laat me niet lachen.

Een paar jaar geleden heeft NS Fiets de gebruiksvoorwaarden van de OV-Fiets gewijzigd zonder zich aan de procedure voor het wijzigen van de gebruiksvoorwaarden te houden. Het lijkt niet dat ze ooit iets leren van dit soort ergerniswekkende monopolistengedrag bij NS.

https://community.ns.nl/ov-fiets-48/incasso-zonder-facturen-36496

En natuurlijk het topic gesloten voor verder commentaar. Het valt me nog mee dat het topic nog steeds te vinden is.

Reageer