beantwoord

Opzeggen Voordeelurenkaart en hoe verder met OV chipkaart?

Ik heb nu nog een Voordeelurenabonnement dat niet meer rendabel is. Dat wil ik opzeggen. Kan dat gewoon per e-mail? Want ik heb geen zin om een betaalnummer te bellen om een abonnement op te zeggen.

Het nieuwe jaarabonnement gaat op 16 juni in. Kan ik dan nog voor deze datum opzeggen? Of zit ik er minstens een maand extra aan vast? Want ik ontving de brief vandaag pas en dan ben je dus altijd te laat als er een maand opzegtermijn is.

Kan ik de kaart nog wel gebruiken als OV chipkaart? Of komt deze te vervallen en moet ik een nieuwe kaart aanvragen?

Overigens las is ergens dat NS gaat stunten met de prijs van abonnementen om zoveel mogelijk mensen aan de OV-chipkaart te helpen. Waarom geldt die stuntprijs (die ongeveer de helft zou zijn van wat ik moet betalen) niet voor bestaande klanten?
icon

Beste antwoord door Anonymous 20 mei 2014, 23:20

NS officials hebben "NS" achter hun naam staan en "moderator" naast hun avatar.
Ik ben dus geen NS official.

Even op een rijtje, hoe je je abonnement kunt opzeggen:
1. telefonisch
2. per e-mail (via) EVA
3. schriftelijk (ouderwetse brief).

De officiële opzegtermijn is 1 maand. Dus opzeggen per 16 juni is formeel niet meer haalbaar.

In mijn eerdere reactie heb ik getracht aan te geven dat opzeggen per telefoon het snelste gaat.
Misschien dat je dan zelfs voor elkaar krijgt dat het nog per 16 juni opgezegd kan worden; anders in ieder geval per 16 juli.

Via EVA een mailtje sturen gaat wat moeizamer.
Op de eerste vraag "U zegt" vul je gewoon e-mail in en op de vervolgvraag "ja", dan volgen nog enkele vragen over naam, e-mailadres e.d., waarna je je verhaal kwijt kunt.
Afhandelingstijd e-mail ca. 5 dagen. En met wat heen en weer geschrijf ben je al snel enkele weken verder en is 16 juni ook snel gepasseerd.

En zoals gezegd is de ouderwetse brief ook nog mogelijk. Afhandelingstijd daarvan is ca. 4-6 weken.

Vandaar dat ik me afvroeg of het niet voordeliger zou kunnen zijn een paar euro aan telefoonkosten uit te geven. Is de zaak sneller geregeld en loop je niet de kans dat de opzegging - door vertraagde afhandeling van e-mail en briefpost - pas per 16 augustus gerealiseerd kan worden.

In een andere topic las ik dat er meer klachten bij NS binnen komen dat de brieven zo laat verstuurd worden, waardoor op tijd opzeggen lastig is. Een moderator antwoordde daar dat NS van plan is binnenkort de brieven eerder te gaan versturen en ook de opzegtermijn te gaan verkorten tot 2 weken.

En als je dat nou allemaal eens meeneemt in je overwegingen dan kun je dat tijdens een telefoontje keihard aanvoeren en je daarop beroepen, wat in een (langdurige) e-mail wisseling moeilijker zal zijn en waarbij termijnen al sneller overschreden worden.

Houd er overigens wel rekening mee dat het abonnement pas definitief beëindigd is als je het ook conform de aanwijzingen in de bevestigingsbrief of bevestigings email fysiek van de OV-chipkaart hebt verwijderd. Veel mensen lezen daar nog wel eens overheen, waardoor het abonnement gewoon geactiveerd blijft.

Overigens wordt bij het aanmaken van die brief over de verlenging doorgaans ook meteen een incasso-opdracht aangemaakt, die door klantenservice niet ongedaan kan worden gemaakt.
Houd er dus rekening mee dat die verschuldigde €60 in eerste instantie geïncasseerd zal gaan worden en dat ca. 3 weken na het definitief beëindigen van het abonnement (verwijderen van OV-chipkaart) restitutie van de resterende maanden zal plaatsvinden.

Voor alle zekerheid nog even de gegevens van de Klantenservice

Ik hoop dat ik nu voldoende duidelijk ben geweest en je deze reactie wel kunt ervaren als antwoord op jouw vragen.

Bekijk origineel

12 reacties

Wat is voordeliger, een paar Euro voor een telefoongesprek of €5 - €10 voor de tijd die je nodig hebt om het abonnement - wat je kennelijk niet gebruikt - op andere wijze op te zeggen
Overigens is de opzegtermijn 1 maand, dus of 16 juni haalbaar is?
Schriftelijk of via EVA vrij zeker niet.
Telefonisch met een beetje coulance misschien wel.

Je zou eens onder het kopje abonnementen moeten kijken op de website van NS, daar zie je eventuele aanbiedingen.
En wat er eventueel nog in het vat zit i.v.m. het vervangen van de huidige papieren kaartjes door papieren kaartjes in een nieuwe vorm is volgens mij nog niet bekend.
Vergeet net dat een abonnement altijd geld kost en als je er vrijwel geen gebruik van maakt zoals met je huidige voordeelurenabonnement blijft het de vraag of het - zelfs bij een speciale aanbieding voor 1 jaar - nog wel rendabel is.

Maar die afweging is uiteraard geheel aan jou. Zeg je het huidige abonnement op en schaf je een ander abonnement aan. En op welke wijze zeg je het op.

Overigens kan je de OV-chipkaart altijd blijven gebruiken voor reizen op saldo, ook als het abonnement verwijderd is. Uiteraard uitsluitend tot de geldigheidsdatum die op de kaart staat.

Beste Hans,

Ben jij een NS-official op dit forum?

Ik waardeer het dat je een zeer uitgebreid antwoord typt... alleen is het eigenlijk geen antwoord op mijn vragen. Tenminste... ik ervaar het niet zo.

Behalve dan natuurlijk dat ik de fysieke kaart kan blijven gebruiken voor reizen op saldo nadat het voordeeluren product er vanaf is gehaald... want die info kon ik nergens vinden.
NS officials hebben "NS" achter hun naam staan en "moderator" naast hun avatar.
Ik ben dus geen NS official.

Even op een rijtje, hoe je je abonnement kunt opzeggen:
1. telefonisch
2. per e-mail (via) EVA
3. schriftelijk (ouderwetse brief).

De officiële opzegtermijn is 1 maand. Dus opzeggen per 16 juni is formeel niet meer haalbaar.

In mijn eerdere reactie heb ik getracht aan te geven dat opzeggen per telefoon het snelste gaat.
Misschien dat je dan zelfs voor elkaar krijgt dat het nog per 16 juni opgezegd kan worden; anders in ieder geval per 16 juli.

Via EVA een mailtje sturen gaat wat moeizamer.
Op de eerste vraag "U zegt" vul je gewoon e-mail in en op de vervolgvraag "ja", dan volgen nog enkele vragen over naam, e-mailadres e.d., waarna je je verhaal kwijt kunt.
Afhandelingstijd e-mail ca. 5 dagen. En met wat heen en weer geschrijf ben je al snel enkele weken verder en is 16 juni ook snel gepasseerd.

En zoals gezegd is de ouderwetse brief ook nog mogelijk. Afhandelingstijd daarvan is ca. 4-6 weken.

Vandaar dat ik me afvroeg of het niet voordeliger zou kunnen zijn een paar euro aan telefoonkosten uit te geven. Is de zaak sneller geregeld en loop je niet de kans dat de opzegging - door vertraagde afhandeling van e-mail en briefpost - pas per 16 augustus gerealiseerd kan worden.

In een andere topic las ik dat er meer klachten bij NS binnen komen dat de brieven zo laat verstuurd worden, waardoor op tijd opzeggen lastig is. Een moderator antwoordde daar dat NS van plan is binnenkort de brieven eerder te gaan versturen en ook de opzegtermijn te gaan verkorten tot 2 weken.

En als je dat nou allemaal eens meeneemt in je overwegingen dan kun je dat tijdens een telefoontje keihard aanvoeren en je daarop beroepen, wat in een (langdurige) e-mail wisseling moeilijker zal zijn en waarbij termijnen al sneller overschreden worden.

Houd er overigens wel rekening mee dat het abonnement pas definitief beëindigd is als je het ook conform de aanwijzingen in de bevestigingsbrief of bevestigings email fysiek van de OV-chipkaart hebt verwijderd. Veel mensen lezen daar nog wel eens overheen, waardoor het abonnement gewoon geactiveerd blijft.

Overigens wordt bij het aanmaken van die brief over de verlenging doorgaans ook meteen een incasso-opdracht aangemaakt, die door klantenservice niet ongedaan kan worden gemaakt.
Houd er dus rekening mee dat die verschuldigde €60 in eerste instantie geïncasseerd zal gaan worden en dat ca. 3 weken na het definitief beëindigen van het abonnement (verwijderen van OV-chipkaart) restitutie van de resterende maanden zal plaatsvinden.

Voor alle zekerheid nog even de gegevens van de Klantenservice

Ik hoop dat ik nu voldoende duidelijk ben geweest en je deze reactie wel kunt ervaren als antwoord op jouw vragen.

Dank je wel!

Overigens is mijn klacht ook dat ze de brief 12 mei dateren, dus net op tijd om nog op te zeggen... maar blijkbaar wachten ze dan een weekje met verzenden zodat je nooit meer binnen de lopende maand kunt opzeggen.
Beste Franzki, Welkom op het NS Service Forum. Het antwoord van Hans is juist, maar ik heb daar ook nog een aanvulling op. Ook ik kan je helpen om het abonnement stop te zetten. Indien je mij via een privébericht je NAW-gegevens, OV-Chipkaartnr, geboortedatum en bankrekingnummer stuurt, wil ik graag kijken wat ik voor je kan doen.
Hallo Susan, Bedankt voor je reactie.

Inmiddels is het telefonisch vermoedelijk gelukt... ik heb in elk geval telefonisch toegezegd gekregen dat het abonnement met ingang van 16 juni wordt beëindigd.
Goed om te lezen Franzki! Kan ik nog iets anders voor je betekenen?
Nou Susan,

Om eerlijk te zijn blijkt het toch niet gelukt. Ik moet zelf de bestelling van mijn kaart verwijderen maar dat blijkt onmogelijk te zijn.

Ik ben vanavond naar het dichtstbijzijnde station met kaartautomaat gefietst en heb de instructies van de brief uitgevoerd. Ik bied de OV-kaart aan... ik tik op het scherm aan dat ik een bestelling wil ophalen... vervolgens krijg ik een progress-bar... en uiteindelijk de melding dat het niet mogelijk is om een bestelling op te halen.

Dat is dus erg vervelend... ik ben nu ruim op tijd om het abonnement te verwijderen maar jullie apparatuur weigert aan een tijdige opzegging mee te werken.

Kun jij zorgen dat het abonnement alsnog tijdig van mijn kaart wordt gehaald? Want dit is natuurlijk niet handig zo.
Nou Susan,

Om eerlijk te zijn blijkt het toch niet gelukt. Ik moet zelf de bestelling van mijn kaart verwijderen maar dat blijkt onmogelijk te zijn.

Ik ben vanavond naar het dichtstbijzijnde station met kaartautomaat gefietst en heb de instructies van de brief uitgevoerd. Ik bied de OV-kaart aan... ik tik op het scherm aan dat ik een bestelling wil ophalen... vervolgens krijg ik een progress-bar... en uiteindelijk de melding dat het niet mogelijk is om een bestelling op te halen.

Dat is dus erg vervelend... ik ben nu ruim op tijd om het abonnement te verwijderen maar jullie apparatuur weigert aan een tijdige opzegging mee te werken.

Kun jij zorgen dat het abonnement alsnog tijdig van mijn kaart wordt gehaald? Want dit is natuurlijk niet handig zo.

Juist dit weekend vindt er onderhoud plaats aan zowel de systemen bij NS als ook bij OV-chipkaart.nl
Gevolg daarvan is dat er geen bestellingenkunnen worden geplaatst en/of opgehaald kunnen worden.
En het verwijderen van een abonnement van de OV-chipkaart moet toch echt gebeuren bij zo'n NS kaartautomaat.
In de chip van de OV-chipkaart staan n.l. de gegevens van het abonnement (nodig bij het inchecken i.v.m. korting) en die gegevens moeten van de OV-chipkaart worden verwijderd.
Dat kan op geen enkele andere manier dan de kaart aanbieden bij een NS kaartautomaat en het ophalen van de klaar staande bestelling, zoals ook in de brief staat.

Naar verwachting zijn de systemen van zowel NS als ook OV-chipkaart.nl zondagmorgen vanaf 10.00 uur weer in bedrijf.

Mocht u een account hebben bij MijnNS, controleer dan voor u opnieuw naar het station gaat of u daar weer kunt inloggen. Door dat systeem onderhoud is n.l. MijnNS ook niet bereikbaar.
Om te voorkomen dat u weer opnieuw voor niets naar het station fiets is een check of MijnNS al weer bereikbaar is, wellicht wel zo handig.
Wat Geus hierboven heeft gezegd, klopt. Zou je het vandaag (of deze week) nogmaals willen proberen? Ik ga er vanuit dat het nu gewoon zou moeten lukken.
Beste Susan, ik wil mijn dalvoordeel online opzeggen vanwege een langdurig verblijf in het buitenland. Ik wil dit online regelen zonder dat ik naar een ophaalpunt hoef te gaan of het telefoonnummer te bellen.
Badge
Beste Eveline nieuwveld, stuur mij even een privébericht met hierin je persoonlijke gegevens en je kaartnummer. Kijk ik wat ik voor je kan betekenen! Een privébericht kun je sturen door op mijn gebruikersnaam te klikken en te kiezen voor 'Stuur bericht'.

Reageer