beantwoord

Opzeggen voordeelurenkaart en onterechte incasso

• 9 september 2014
  • 20 reacties
  • 1100 Bekeken

Helaas heb ik vandaag mee moeten maken dat er een incassobureau een sms had gestuurd.Wat bleek was dat een voordeelurenkaart die ik vorig jaar voor een kamerbewoner van mij heb afgesloten voor hem, nog niet betaald is.Ik heb hem destijds mijn rekeningnummer laten gebruiken voor een automatische incasso. Nu zie ik hem al tijden niet meer en heb keurig het voordeelurenabonnement opgezegd, na een mail van de ns dat ie anders verlengd zou worden.Hiervan ook een bevestiging per mail van ontvangen.Er stond inderdaad bij dat de bestelling met zijn kaart moest worden opgehaald....Dit heb ik hem ook per mail laten weten.Nu is de OV kaart dus niet in mijn bezit...en wat denk je..de bestelling word niet opgehaald en dus word er geld afgeschreven van mijn rekening, terwijl de kaart dus niet in mijn bezit is.Na wat op en neer gemailed met de klantenservice krijg ik nog een laatste mail van ze dat ik alsnog iets van 37 euro kan betalen en dat het abonnement dan opgezegd word (als die bestelling dan word opgehaald dan).Vreemd dat ik dus een opzegging niet kan bevestigen en toch voor iets met betalen wat niet in mijn bezit is, nl. het voordeelurenabonnement wat gelieerd is aan de OV kaart van mijn voormalige kamerbewoner. ? Nu dus een incassobureau die een brief op mijn oude adres schijnt te hebben gestuurd.Het lijkt de wereld op z'n kop maar iemand met enige rechtskennis moet mij toch kunnen vertellen hoe ik ooit van die automatische incasso van de NS af kan komen.
De bedoeling is goed geweest en nu zit ik toch in mijn hoofd met gerechterlijke stappen omdat mijns inziens de incasso niet terecht is evenals de automatische incasso die ik vorig jaar aan de NS voor een product niet in mijn bezit en op naam van mijn voormalig kamerbewoner, die per mail van alles op de hoogte is maar die kennelijk de bestelling niet wil ophalen om zodanig nog een tijdje op mijn kosten te kunnen reizen.Snap niet dat een bedrijf aan dergelijke praktijken meewerkt .Het opzegproces is niet waterdicht.Wees dus gewaarschuwd als je ooit voor je vriendin of kennis ooit een dergelijk cadeautje bij de NS koopt.Wat gaat de NS doen om hieraan een eind te maken ?
icon

Beste antwoord door Ramon NS 9 september 2014, 10:14

Dag wgrmdeboer, ik heb je een privébericht gestuurd, dan ga ik proberen een oplossing hiervoor te zoeken.
Bekijk origineel

20 reacties

U hebt zelf uw bankrekeningnummer laten koppelen aan het abonnement van uw vorige kamerbewoner.
Voor het incasseren van het verschuldigde abonnementsgeld kent NS één bankrekeningnummer; inderdaad dat van u.

Het abonnement is indertijd op de OV-chipkaart gezet van die kamerbewoner. dat staat als doorlopend abonnement (reisproduct) op die OV-chipkaart.
En de procedure is nou eenmaal dat al u een abonnement opzegt het uiteindelijk pas beëindigd wordt als dat reisproduct ook daadwerkelijk van de bewuste OV-chipkaart wordt verwijderd.
Zo lang dat niet gebeurt, kan dat abonnement dus gewoon gebruikt blijven worden en is het dus ook logisch dat NS daar een vergoeding voor vraagt.
Voor de betaling van die abonnementskosten heeft u een incassomachtiging afgegeven op uw bankrekening.
Logisch dus dat NS - omdat uw ex-kamerbewoner het reisproduct nog niet van zijn OV-chipkaart heeft verwijderd - dus bij u aan de deur klopt om de kosten te incasseren.
Kennelijk heeft u dat op een of andere manier niet voldaan, waarna NS - omdat U betalingsplichtig bent door het afgeven van die machtiging - uiteindelijk een incassobureau inschakelt om alsnog (zij het met de nodige extra incassokosten) de vereschuldigde abonnementskosten bij u te innen.

Zoals u ziet is het opzegproces wel degelijk waterdicht. U zegt het abonnement op en krijg te horen dat het pas definitief is beëindigd als het ook daadwerkelijk van de OV-chipkaart is verwijderd. Waar zit in deze regeling het lek?

Het lijkt er inderdaad op dat u slachtoffer bent geworden van uw eigen goedheid door iemand anders te helpen en ter wille te zijn.
Feit blijft dat u ten behoeve van die ex-kamerbewoner financiele verplichtingen op uw naam bent aangegaan en daarom daarop aangesproken zal blijven worden tot die persoon het abonnement ook daadwerkelijk van zijn/haar OV-chipkaart heeft (laten) verwijderen.

Het is in feite dus geen zaak van NS, want die spreekt u aan op de overeenkomst die u met hen bent aangegaan. Het is een zaak tussen u en uw voormalige kamerbewoner. Die loopt nog steeds rond met een OV-chipkaart met daarop een abonnement waarvoor u financieel aansprakelijk bent.
U zult dus die voormalige kamerbewoner daarover moeten aanspreken.
En als u al van plan bent gerechtelijke stappen te ondernemen, dan denk ik dat u die richting die voormalige kamerbewoner zal moeten doen. Die zal de OV-chipkaart bij u moeten inleveren, zodat u het abonnement kunt verwijderen en hem/haar zal u eventueel voor alle kosten aansprakelijk moeten stellen.
Een juridische procedure tegen NS heeft u bij voorbaat al verloren, omdat u met hen een overeenkomst bent aangegaan, waarvan u de verplichtingen niet nakomt.
U zou eens bij een juridisch loket langs kunnen gaan en deze casus aan hen kunnen voorleggen.
NS lijkt er in haar abonnementsvoorwaarden van uit te gaan dat de Wet van Dam (stilzwijgend verlengde abonnementen moeten, met een opzegtermijn van een maand, altijd via hetzelfde kanaal kunnen worden opgezegd als waarlangs het contract is aangegaan) op hen niet van toepassing is, wellicht dat juristen hier anders over denken.
[quote=Hertog]U hebt zelf uw bankrekeningnummer laten koppelen aan het abonnement van uw vorige kamerbewoner.
Voor het incasseren van het verschuldigde abonnementsgeld kent NS één bankrekeningnummer; inderdaad dat van u.

Het abonnement is indertijd op de OV-chipkaart gezet van die kamerbewoner. dat staat als doorlopend abonnement (reisproduct) op die OV-chipkaart.
En de procedure is nou eenmaal dat al u een abonnement opzegt het uiteindelijk pas beëindigd wordt als dat reisproduct ook daadwerkelijk van de bewuste OV-chipkaart wordt verwijderd.
Zo lang dat niet gebeurt, kan dat abonnement dus gewoon gebruikt blijven worden en is het dus ook logisch dat NS daar een vergoeding voor vraagt.
Voor de betaling van die abonnementskosten heeft u een incassomachtiging afgegeven op uw bankrekening.
Logisch dus dat NS - omdat uw ex-kamerbewoner het reisproduct nog niet van zijn OV-chipkaart heeft verwijderd - dus bij u aan de deur klopt om de kosten te incasseren.
Kennelijk heeft u dat op een of andere manier niet voldaan, waarna NS - omdat U betalingsplichtig bent door het afgeven van die machtiging - uiteindelijk een incassobureau inschakelt om alsnog (zij het met de nodige extra incassokosten) de vereschuldigde abonnementskosten bij u te innen.

Zoals u ziet is het opzegproces wel degelijk waterdicht. U zegt het abonnement op en krijg te horen dat het pas definitief is beëindigd als het ook daadwerkelijk van de OV-chipkaart is verwijderd. Waar zit in deze regeling het lek?Het lek zit er dat ik niet in de gekegenheid ben de opzegging definitief te maken

Het lijkt er inderdaad op dat u slachtoffer bent geworden van uw eigen goedheid door iemand anders te helpen en ter wille te zijn.
Feit blijft dat u ten behoeve van die ex-kamerbewoner financiele verplichtingen op uw naam bent aangegaan en daarom daarop aangesproken zal blijven worden tot die persoon het abonnement ook daadwerkelijk van zijn/haar OV-chipkaart heeft (laten) verwijderen.

Het is in feite dus geen zaak van NS, want die spreekt u aan op de overeenkomst die u met hen bent aangegaan. Het is een zaak tussen u en uw voormalige kamerbewoner. Die loopt nog steeds rond met een OV-chipkaart met daarop een abonnement waarvoor u financieel aansprakelijk bent.
U zult dus die voormalige kamerbewoner daarover moeten aanspreken.
En als u al van plan bent gerechtelijke stappen te ondernemen, dan denk ik dat u die richting die voormalige kamerbewoner zal moeten doen. Die zal de OV-chipkaart bij u moeten inleveren, zodat u het abonnement kunt verwijderen en hem/haar zal u eventueel voor alle kosten aansprakelijk moeten stellen.
Een juridische procedure tegen NS heeft u bij voorbaat al verloren, omdat u met hen een overeenkomst bent aangegaan, waarvan u de verplichtingen niet nakomt.[het is niet mijn abonnement en hoe kan men mij verplichten iets te betalen wat ik zelf niet afneem
Goed, even een reactie op mijn eigen bericht dus en dat van Hertog waar ik eigenlijk een reactie op wil geven.
Hoe is het mogelijk dat ik dan altijd aan een betalingsverplichting vast zou zitten voor een product wat niet in bezit is van mijzelf.....En over een eventuele rechtszaak tegen mijn voormalig kamerbewoner....wat als de man vertrokken is naar het buitenland of niet te vinden is door vrouwe justitia.....De NS is in deze de partij waar ik een geschil mee heb , daar zij van mijn rekening bedragen willen afschrijven tot in lengte van dagen.Vreemder is dat reeds een incassobureau door hen in de hand is genomen daar ik in mijn laatste Email aan hen in de gelegenheid word gesteld alsnog een bestelling op te halen met de OV kaart die niet in mijn bezit is tot 19 september.Kan dus nog steeds , maar zaak ligt reeds bij het incassobureau dus.Beetje vreemd
Terwijl NS het abonnement ook van afstand gewoon kan blokkeren.

En bij een opzegging zou men dat standaard moeten doen.
Misschien kan je de kaart als gestolen registreren? Wel triest dat het zo moet, slecht systeem.
Dag wgrmdeboer, ik heb je een privébericht gestuurd, dan ga ik proberen een oplossing hiervoor te zoeken.
Wat gaat de NS doen om hieraan een eind te maken ?

Om te beginnen zou je via "Mijn NS" deze kaart kunnen laten registreren als verloren kaart.
Ramon,

Dit is geen oplossing maar een voorstel om alsnog te betalen evenals de incasso.Heb het incassobureau mail gstuurd dat ik in bezwaar ga.Kom met een oplossing bevredigend voor de klant.Ik ben zelf geen klant van de NS, heb slechts iemand geholpen aan een abo voor EEN jaar, en niet voor langer.
Je kunt zo'n abonnement niet voor een jaar aanschaffen. Het is een doorlopend abonnement. Je had bij het aanvragen van het abonnement beter moeten opletten wat je je op je hals haalde. Het eenvoudigst is het toch echt als je het oplost met degene waarvoor je het abonnement hebt aangevraagd.
Ramon,

Dit is geen oplossing maar een voorstel om alsnog te betalen evenals de incasso.Heb het incassobureau mail gstuurd dat ik in bezwaar ga.Kom met een oplossing bevredigend voor de klant.Ik ben zelf geen klant van de NS, heb slechts iemand geholpen aan een abo voor EEN jaar, en niet voor langer.

Ramon geeft inderdaad niet meteen een oplossing; dat kan hij ook niet op basis van de door jou in dit topic aangedragen gegevens. Hij weet alleen - net als ieder ander - dat je er kennelijk ingeluisd bent door een vorige kamerbewoner.

Wat Ramon echter wel aanbiedt - en wat jou kennelijk ontgaat - is dat hij bereid is (als moderator, dus medewerker van NS Klantenservice) te zoeken naar een oplossing.

Maar zoeken naar een oplossing betitel jij bij voorbaat als als zijnde geen oplossing.
Dan rijst bij mij alleen nog maar de vraag of je jouw probleem eigenlijk wel opgelost wil zien.

Gelukkig heeft Ramon jou ook nog een privéberichtje gestuurd, waaruit overduidelijk blijkt dat hij - als hij volledig op de hoogte is van jouw probleem - best bereid zal zijn om te zien of er van NS uit iets aan gedaan kan worden.

Maar dan moet jij niet gaan beweren dat dat geen oplossing is.

Juridisch gezien heb jij nou eenmaal een doorlopend abonnement met NS afgesloten en daarmee ben JIJ een overeenkomst met NS aangegaan. Terecht dus dat NS bij jou aan de deur klopt voor de abonnementskosten.
En een vordering die al uit handen is gegeven aan een incassobureau, zoals in dit geval, kan door de opdrachtgever (in dit geval NS) altijd teruggetrokken worden.

En zoals Theofiel al eerder aangaf zou je je bij een juridisch loket eens kunnen laten voorlichten hoe het in dit geval zit met jouw aansprakelijkheid.

Maar nogmaals, Ramon heeft aangegeven te zien of er een oplossing mogelijk is.
Aan jou of je daarover verder met hen in contact treedt, of dat je de juridische weg kiest.
Wat Ramon echter wel aanbiedt - en wat jou kennelijk ontgaat - is dat hij bereid is (als moderator, dus medewerker van NS Klantenservice) te zoeken naar een oplossing.

Wat jou volgens mij ontgaat is dat wgrmdeboer reageert op datgene wat Ramon tegen hem in een privébericht heeft verteld (in de openbare reactie van Ramon wordt immers niet gesproken over het alsnog betalen van het abonnementsgeld plus de incassokosten.
Hi,

Ramon heeft hier aangegeven naar een oplossing te zoeken (de oplossing die hij aandraagt in de mail naar mij is betalen (inclusief incassokosten)en dan wachten op restitutie van een deel van het abonnementsgeld) .Dit doe ik zelf ook...Heb NS klantenservice twee dagen geleden een mail daarover gestuurd.Hier wordt niet op gereageerd.
Teleurstellend....Nogmaals , waarom wordt ik verantwoordelijk gehouden voor een betaling van een voordeelurenkaart die niet van mijzelf is.Omgekeerde wereldverhaal mijns inziens.Heb het voordeelurenabonnement vorig jaar per Email afgesloten en 9 maanden later het abonnement weer opgezegd binnen de wettelijk gestelde termijn.Ook telefonisch is er toen contact geweest en de medewerker destijds duidelijk gemaakt dat ik de opzegging van het abonnement niet zelf kon bevestigen omdat de bijbehorende kaart niet in mijn bezit is.Dit was in april terwijl de voordeelurenkaart tot juli doorliep....Moet toch duidelijk zijn dat twee fases opzegbeleid niet werkt wanneer de betalende partij en de afnemende partij niet verenigd zijn in een persoon.En oh ja...Ramon heeft nooit verteld over een evt. terugtrekking van incassokosten door de NS.Hij vertelt juist dat deze ook betaald moeten worden !
Dat de kaart niet van u zelf is, doet er niet toe, u heeft een contract met de NS.

Los daarvan had de NS het abonnement moeten kunnen blokkeren, de klantenservice had u moeten vertellen dat dat alleen bij een automaat kan (de beëindiging) Die opzegging moet veel makkelijker worden gemaakt.
Hoi macca,

Ik heb een contract....? Met de NS ?Heb slechts eenmalig iets betaald voor iemand anders.Kan gezien worden als kado , wat mensen toch regelmatig aan elkaar geven...
Klantenservice heeft mij keurig duidelijk gemaakt dat de opzegging bij een automaat moet worden opgehaald dus wat dat betreft prima ! Heb ze toen ook gelijk duidelijk gemaakt dat ik zelf de opzegging niet definitief kon maken en dat nooit zelf zou kunnen.Een simpele blokkade van het abonnement had genoeg geweest nadat ik had aangegeven niet meer daarvoor wilde betalen (opgezegd)
Hallo,

Kan iemand van de NS vertellen waarom er nu weer een verlenging aankomt van ditzelfde abonnement voor 2015 ...? Ik wil geen abonnement en wil niet dat mijn bankrekening langer gebruikt wordt voor afschrijvingen betreffend dit abonnement ?
Ramon,

kan je me helpen dit abonnement stop te zetten voor dit jaar.Ik heb geen abonnement nogmaals (staat niet op mijn naam)maar moet wel betalen daar ik ooit een automatische incasso bestaat van mijn rekening betreffend dit abonnement.Wil je deze erafhalen en de collega's vertellen dat dit abonnement nietig is (heb vandaag weer een verlengingsbericht ontvangen van de collega's)
Groet,
Willem
Beste Willem,

Zou je mij (Klaas-Jan NS) een privébericht willen sturen? Graag met NAW-gegevens én OV-chipkaartnummer. Dan ga ik uiteraard alles even goed nakijken en help ik je verder. Alvast bedankt.
Hallo Klaas Jan

Abonnement en klasse:
Dal Voordeel, 2e klas

Dat nummer is geblokkeerd nu dus hoe een abonnement te plaatsen op een kaart die ' niet meer bestaat'
Beste Wgrmdeboer,

Ik heb je bericht aangepast in verband met het delen van privacygevoelige informatie. Je kunt mij of Klaas-Jan een bericht sturen door op onze naam en vervolgens op 'stuur bericht' te klikken.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Reageer