beantwoord

Oudejaarsavond speciale regeling - niet voor dal abonnement

• 31 december 2018
  • 35 reacties
  • 1099 Bekeken

Doordat de NS vandaag eerder stopt met treinen heb ik vandaag een vroegere trein genomen om ook thuis te komen.
ik vind het dan niet eerlijk dat ik met mijn abonnement nu het volledige tarief moet betalen. Kan ik mijn geld terug vragen?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 2 januari 2019, 17:55

Hallo MathieuS, welkom op onze Community!

Ik vind het jammer om te lezen dat je dit zo ervaart. Door de andere leden is er ook al aangegeven wat hier de reden van is. Dit is omdat we ons personeel ook de gelegenheid willen geven om nieuwjaar met vrienden en familie te vieren. Daarnaast is het zo dat het gehele openbaar vervoer niet meer rijdt na 20.00 uur. Ik begrijp dat als je het Dal Vrij abonnement hebt dat het dan lastig wordt om hier nog gebruik van te maken. Wel is het zo dat je 1 januari hier de hele dag gebruik van kunt maken. Ik zal in ieder geval je signaal over deze situatie aankaarten, zodat dit kan worden meegenomen in de verbetering van onze processen.
Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De NS bepaalt de daluren en koop je een abonnement dan ga je akkoord met de voorwaarden en met het gegeven wanneer deze uren gelden het heeft dan weinig zin zich achteraf te beklagen over de invulling hiervan door NS voor deze ene dag.
De voorwaarden zijn al heel gunstig voor wie het zich kan met de nadruk op kan veroorloven in de daluren te reizen voor het werk.
Het is prettig als je werkverkeer in deze uren valt maar moet dan niet miepen dat dat voor deze dag niet geld.
Inkorting dienstregeling op oudejaarsavond is niet gecommuniceerd op moment van aanschaf Dalvrij abonnement en een enorme teleurstelling om tegen onverwachte extra kosten aan te lopen in een toch al dure maand.

Nogmaals, al sinds de vorige eeuw ligt het OV op oudejaarsavond vanaf 20.00 uur stil, dat weet iedereen en dat had je weken geleden in de reisplanner kunnen zien. Dat jij niet de moeite neemt om te kijken hoe het OV op oudejaarsavond geregeld is, betekent niet dat NS zich maar aan jou moet aanpassen?

Onderstaand de feestdagenregeling voor het geval dat. Je kunt maar niet goed genoeg geinformeerd zijn.
https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html
Reputatie 5
Badge
Ik was één van de reizigers die met de allereerste NS trein van 2019 heb gereisd (1 januari 1:00 nachtnet, vertrek Rotterdam CS). Omdat het druk was, gelijk een behoorlijk vertraagde trein. Slecht begin van 2019 qua NS.

Opmerkelijk. Deze trein heeft met maximaal 3 minuten vertraging gereden halverwege de route. Die 'behoorlijke vertraging' kan ik niet plaatsen.
De gehele dag kunnen reizen met korting op de zogenaamde brugdagen en gedurende de vakantiemaanden juli en augustus kan nog altijd met een Voordeelurenabonnement en daar maken nog veel reizigers gebruik van. Dit abonnement kan echter niet meer worden aangeschaft.😭

https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html
De NS bepaalt de daluren en koop je een abonnement dan ga je akkoord met de voorwaarden en met het gegeven wanneer deze uren gelden het heeft dan weinig zin zich achteraf te beklagen over de invulling hiervan door NS voor deze ene dag.
De voorwaarden zijn al heel gunstig voor wie het zich kan met de nadruk op kan veroorloven in de daluren te reizen voor het werk.
Het is prettig als je werkverkeer in deze uren valt maar moet dan niet miepen dat dat voor deze dag niet geld.

Inkorting dienstregeling op oudejaarsavond is niet gecommuniceerd op moment van aanschaf Dalvrij abonnement en een enorme teleurstelling om tegen onverwachte extra kosten aan te lopen in een toch al dure maand.
Reputatie 5
Ik was één van de reizigers die met de allereerste NS trein van 2019 heb gereisd (1 januari 1:00 nachtnet, vertrek Rotterdam CS). Daarvoor met RET een gratis metro genomen, met "gelukkig nieuwjaar" bij de openstaande poortjes. Bij de NS trein een norse, onvriendelijke controle. Omdat het druk was, gelijk een behoorlijk vertraagde trein. Slecht begin van 2019 qua NS.

De avondspits op 31 december als spits aanmerken past helemaal in dit plaatje. NS zou Oud&Nieuw als kans moeten zien in klantenbinding ipv als een noodzakelijk kwaad.
Reputatie 5
Reputatie 2
Hou er wel rekening mee dat de spits drukker zal zijn als dalvrij geldig wordt in de oudejaarsspits.
En wat doen we met dalvoordeel? Die dan ook maar korting geven in de oudejaarsmiddagspits?
Wie gaat de door NS misgelopen inkomsten betalen, daaraan al gedacht?

Deze vragen worden beantwoord door de eerste zin. Reizigers met dalvrij of -voordeel betalen niet het volle tarief. Door het geven van korting wordt het wel drukker in de trein en behaalt de NS extra omzet.

De middagspits op oudejaarsdag was op z’n minst zo’n 30% rustiger dan normaal dus kwa kapaciteit lijkt aanpassing makkelijk mogelijk.
De NS zet korting in om meer reizigers te krijgen in de rustige uren (dal) en dagen (weekend). Oudejaarsmiddag past helemaal in dat plaatje, en het zou voor de hand liggen die niet als spits te zien. Aan de andere kant wil NS op dat moment i.p.v. meer reizigers, juist zo min mogelijk materieel en personeel inzetten.
@MathieuS dat er op oudejaarsdag andere reizen gemaakt dan voor woon-werk is een aanname van jou.
Hou er wel rekening mee dat de spits drukker zal zijn als dalvrij geldig wordt in de oudejaarsspits.

De NS geeft zelf aan dat dienstregeling wordt gewijzigd om zo Oud&Nieuw met familie te kunnen voeren. Dit gaat ook op voor reizigers.
De middagspits op oudejaarsdag was op z’n minst zo’n 30% rustiger dan normaal dus kwa kapaciteit lijkt aanpassing makkelijk mogelijk.
Veel Dalvrij abonnement houders reizen dalvrij ivm budget concerns. Vervoersdiensten zijn in Nederland 35 procent duurder dan gemiddeld in de Europese Unie.
Reputatie 7
Badge +2
@MathieuS dat er op oudejaarsdag andere reizen gemaakt dan voor woon-werk is een aanname van jou.
Je had ook voor 16 uur de trein kunnen nemen, dan had je niet voor het volle pond hoeven reizen. Of ligt jouw uurloon hoger dan de kosten voor je treinrit?
En wat doen we met dalvoordeel? Die dan ook maar korting geven in de oudejaarsmiddagspits?
Ik zal in ieder geval je signaal over deze situatie aankaarten, zodat dit kan worden meegenomen in de verbetering van onze processen.

Hi Miriam, bedankt. Hoor graag als dit proces ook echt wordt aangepakt.

De mede-reizigers die reageren hebben mogelijk geen Dalvrij abonnement en moeite gehad om op tijd Oud&Nieuw te vieren met familie en vrienden — tegen extra kosten ondanks dat treinen veel leger zijn dan in een gebruikelijke spits en veel andere mede reizigers ook een ander reisdoel hebben dan woon-werk (zoals aangegeven in voorgaande reacties).
Goed om te horen dat de NS rekening houdt voor haar personeel - hopelijk volgend jaar ook voor haar Dalvrij reizigers.

groet
Hallo MathieuS, welkom op onze Community!

Ik vind het jammer om te lezen dat je dit zo ervaart. Door de andere leden is er ook al aangegeven wat hier de reden van is. Dit is omdat we ons personeel ook de gelegenheid willen geven om nieuwjaar met vrienden en familie te vieren. Daarnaast is het zo dat het gehele openbaar vervoer niet meer rijdt na 20.00 uur. Ik begrijp dat als je het Dal Vrij abonnement hebt dat het dan lastig wordt om hier nog gebruik van te maken. Wel is het zo dat je 1 januari hier de hele dag gebruik van kunt maken. Ik zal in ieder geval je signaal over deze situatie aankaarten, zodat dit kan worden meegenomen in de verbetering van onze processen.
Reputatie 7
Kregen gisteravond van NS op het perron pardoes gratis upgrades naar de 1e klas aangeboden. Voelden ons terdege even door NS met NS verbonden 😊

Ach wat leuk zeg. Dat is dan toch wel weer een leuke doch aardige attentie. 😌

Oudejaarsdag is geen normale maar hooguit een speciale werkdag - wat het reisschema van NS zelf bevestigd. Veel bedrijven sluiten eerder als ze al open zijn.Als je ooit gaat werken kom je er wel achter dat oudjaar een gewone werkdag is die je een vakantiedag kost als je vrij wil zijn. Er zijn geen "gewone" en "speciale" werkdagen.

We dwalen af en je aanname is onjuist (ik werk).

NS maakt er een speciale werkdag van met een speciaal werkrooster en een speciale dienstregeling dat impact heeft op producten die het verkoopt.
Reputatie 7
Badge +3
Oudejaarsdag is geen normale maar hooguit een speciale werkdag - wat het reisschema van NS zelf bevestigd. Veel bedrijven sluiten eerder als ze al open zijn.
Als je ooit gaat werken kom je er wel achter dat oudjaar een gewone werkdag is die je een vakantiedag kost als je vrij wil zijn. Er zijn geen "gewone" en "speciale" werkdagen.
Kregen gisteravond van NS op het perron pardoes gratis upgrades naar de 1e klas aangeboden. Voelden ons terdege even door NS met NS verbonden 😊
“Jij hebt 2 maanden een dalvrij abonnement “
”Het traject dat ik gisteren reisde (oudejaarsavond/dag?), reis ik meestal in weekenden”

Klopt. Mijn reisdoel was gisteren ook anders. Verder kunnen nieuwe gebruikers ervaringen altijd verfrissend zijn om (Dalvrij) producten verder te verbeteren.

Oudejaarsdag is geen normale maar hooguit een speciale werkdag - wat het reisschema van NS zelf bevestigd. Veel bedrijven sluiten eerder als ze al open zijn.
Reputatie 7
Badge +2

Toevallig heb ik in de oudejaarsspits gereisd en was het minder druk dan op gewone werkdagen.klopt. Het leek wel weekend zo rustig was het. Extra reden om te herzien of spitstarief dan wel nut heeft.

Jij hebt 2 maanden een dalvrij abonnement en vindt dat alles maar op de schop moet om het aan jouw reisritme aan te passen? Het traject wat ik gisteren reisde, reis ik meestal in weekenden en dan zitten die treinen bomvol dagjesmensen. Dan maar spitstarief invoeren voor de weekenden en deze voor oudejaarsdag afschaffen? Nogmaals oudejaarsdag is een gewone werkdag als deze niet in het weekend valt en dan zijn er spits- en daltijden.
Toevallig heb ik in de oudejaarsspits gereisd en was het minder druk dan op gewone werkdagen.

klopt. Het leek wel weekend zo rustig was het. Extra reden om te herzien of spitstarief dan wel nut heeft.
Reputatie 7
Badge +2

”... geld terugvragen omdat er in de oudejaarsmiddagspits tegen de volle prijs gereisd moest worden? Dat er op oudejaarsavond na 20.00 uur geen OV rijdt, is al heel veel jaren...”Geen idee of iets wel of niet al jaren bestaat. Dat is nu niet echt een argument.
In de afgelopen jaren viel oudejaarsdag overigens in het weekend wat onder het Dalvrij abonnement valt. Ik heb mijn Dalvrij abonnement pas 2 maanden en ervaar dit als enorm gebruiksonvriendelijk en onlogisch. Zoals Dennis ook zegt zou het netter zijn als er op oudejaarsavond geen middagspits tarief zou zijn.

vanaf 1963 is er een oudejaarsregeling voor het ov las ik elders...

Je hebt zelf gekozen voor dat abonnement met bijbehorende voorwaarden dus om nu achteraf te gaan miepen...
Vandaag kun je in ieder geval de hele dag van je abonnement gebruik maken, dat ook maar aanpassen?
Reputatie 7
Badge +2
Toevallig heb ik in de oudejaarsspits gereisd en was het minder druk dan op gewone werkdagen. Blijkbaar hebben mensen rekening gehouden met de oudejaarsdienst. Wel waren er mensen die al voor 18 uur fietsen mee namen.
@MathieuS

Dan kun je aan de gang blijven en gaan mensen om steeds meer uitzonderingen bedelen. Er zijn ook mensen die graag op vrijdag wat vroeger op weekend willen, etc.

Hoewel er vast nog bedrijven in Nederland zijn die een 36- of 37-uur werkweek kennen; en het weekend dus feitelijk eerder begint en hier dus ook wat voor valt te zeggen; is de NS duidelijk en heeft het een volledige standaard dienstregeling.
De dienstregeling is op oudejaarsavond speciaal waardoor ook de spitstarieven speciaal kunnen worden aangepast m.i.
Reputatie 7
Badge +3
@MathieuS
Dan kun je aan de gang blijven en gaan mensen om steeds meer uitzonderingen bedelen. Er zijn ook mensen die graag op vrijdag wat vroeger op weekend willen, etc.
”... geld terugvragen omdat er in de oudejaarsmiddagspits tegen de volle prijs gereisd moest worden? Dat er op oudejaarsavond na 20.00 uur geen OV rijdt, is al heel veel jaren...”

Geen idee of iets wel of niet al jaren bestaat. Dat is nu niet echt een argument.
In de afgelopen jaren viel oudejaarsdag overigens in het weekend wat onder het Dalvrij abonnement valt. Ik heb mijn Dalvrij abonnement pas 2 maanden en ervaar dit als enorm gebruiksonvriendelijk en onlogisch. Zoals Dennis ook zegt zou het netter zijn als er op oudejaarsavond geen middagspits tarief zou zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Even serieus, waarom geld terugvragen omdat er in de oudejaarsmiddagspits tegen de volle prijs gereisd moest worden? Dat er op oudejaarsavond na 20.00 uur geen OV rijdt, is al heel veel jaren, dus zou je daar rekening mee kunnen houden.
Reputatie 7
Badge +3
Verbijsterd over deze geitenwollen sokken zin.

Reageer