beantwoord

OV-chipkaart (met Altijd Voordeel) kwijt; nieuwe OV-kaart geregeld. Duikt de oude op. Nu 2x betalen!

• 19 juni 2019
  • 9 reacties
  • 260 Bekeken

Beste NS,
Vorig jaar juni ben ik op ongelukkige wijze mijn OV-kaart (met Altijd Voordeel abonnement) kwijt geraakt. Details zijn hier niet gepast. Ik heb een nieuwe aangevraagd en er weer een Altijd Voordeel op laten zetten. Echter nog geen 2 weken later dook die oude kaart weer op. Die heb ik toen doorgeknipt, want opgeheven.
Wat blijkt echter: het abonnement is gewoon blijven doorlopen. Ik heb dus sindsdien 2x per maand het abonnement betaald. Suf, ik had dat kunnen zien op mijn afschriften, maar die blinken niet uit in helderheid, het valt gewoon niet op met die automatische incasso's. Onlangs, toen ik mijn Altijd Voordeel wilde stopzetten omdat ik dat niet meer nodig heb voor mijn werk, kwam jullie medewerker erachter. Zij heeft het toen tot 3 maanden terug kunnen terugdraaien en van die 3 maanden heb ik het onnodig / dubbel betaalde abonnementsgeld retour gehad (dank!). Je snapt: ik heb nu mijn bankafschriften tot juni 2018 uitgeplozen en inderdaad heb ik sindsdien 2x per maand ipv 1x per maand voor het Altijd Voordeel abonnement betaald. Is er nog een mogelijkheid om dit met terugwerkende kracht terug te vragen, uiteraard voorzien van alle bedragen/data/pasnummers?
icon

Beste antwoord door Denice NS 19 juni 2019, 19:15

Hi Christl. Welkom bij de Community.

Vervelend dat je dubbel hebt betaald! Ik vermoed dat je vorig jaar dan geen duplicaat hebt aangevraagd (nieuwe kaart + het Altijd Voordeel wat je al had er weer op) maar een nieuwe kaart + nieuw abonnement (nieuw contract). Daarmee komt het oude contract namelijk niet te vervallen maar blijft ook doorlopen en heb je dus 2 contracten naast elkaar lopen elk op een andere OV-chipkaart.

Heb je je verloren kaart toen der tijd ook geblokkeerd? (als gestolen/verloren opgegeven en daarmee ook het saldo dat er nog op stond terug gekregen)
Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Geld terug voor een dubbel abonnement wordt lastig. Ik herinner me een soortgelijk topic waarbij iemand 6 maanden te veel betaald had, en er uiteindelijk met de nodige moeite 3 maanden vergoed zijn, net als bij jouzelf dus. Wellicht is er nog iets te regelen omdat je oude kaart al veel eerder geblokkeerd was.

Overigens komen bij het aanvragen van een vervangende kaart (à €11) al je abonnementen daar automatisch op te staan, dus een tweede abonnement aanschaffen was niet nodig geweest. Vreemd dat dat wel gelukt is, want 2 dezelfde abonnementen op één kaart zou een foutmelding moeten opleveren.

Dit is een reizigersforum/community, dus kunnen we hier eigenlijk niet anders dan je toch naar de Klantenservice te verwijzen. Wellicht dat een moderator nog iets voor je wil uitpluizen.
Hi Christl. Welkom bij de Community.

Vervelend dat je dubbel hebt betaald! Ik vermoed dat je vorig jaar dan geen duplicaat hebt aangevraagd (nieuwe kaart + het Altijd Voordeel wat je al had er weer op) maar een nieuwe kaart + nieuw abonnement (nieuw contract). Daarmee komt het oude contract namelijk niet te vervallen maar blijft ook doorlopen en heb je dus 2 contracten naast elkaar lopen elk op een andere OV-chipkaart.

Heb je je verloren kaart toen der tijd ook geblokkeerd? (als gestolen/verloren opgegeven en daarmee ook het saldo dat er nog op stond terug gekregen)
Badge +3
Daar lijkt het wel op...

Die heb ik toen doorgeknipt, want opgeheven.
En dat lijkt dus erg op een kaartvervanging (duplicaat), maar kan dus ook een beëindiging zijn.

Als je € 7,50 betaald hebt voor de nieuwe, dan is het geen duplicaat. Dat kost namelijk € 11,- (en je abonnementen worden overgezet).
Wat dat betreft is het even afwachten tot @Christl weer van zich laat horen 🙂
Dag Robert en Denice, bedankt voor jullie snelle reacties. ik zal dit moeten uitzoeken, ik weet dit niet precies. Het zijn allemaal termen die ik niet direct paraat heb. Duplicaat, beëindiging, blokkeren. Het zijn geen dingen die ik dagelijks doe. Ik ga erin duiken, mede aan de hand van jullie info, en anders zal ik me zoals Robert voorstelt tot de Klantenservice wenden. Groetjes!
Badge +3
Je zei 'opgeheven' en dat kan 2 dingen zijn:
  • Je hebt (bij TLS/OV-chipkaart) aangegeven dat je de oude kaart niet meer wilt gebruiken (dus beëindigen) en ook geen vervangende wilt, maar die toch zelf apart gekocht hebt (€ 7,50) en daar een nieuw abonnement op aangevraagd hebt.
  • Je hebt aangegeven dat je kaart kwijt/gestolen/defect is en vraagt (daarom) een nieuwe aan (duplicaat) met alles er op, inclusief je abonnementen (€ 11,-).
Dank voor de uitleg, Robert!
Badge +3
Graag gedaan, en ook benieuwd naar hoe het verder afgelopen is.

De NS zal niet veel verder vergoeden dan 3 maanden dus...En ik vind daar wel iets van!
Als het NS Flex is kun je zelf nog online stoppen via mijn NS naar zonder abonnement. Maar dan nog is je contract nog niet officieel beëindigd. In dit geval kun je de gegevens nog bij de klantenservice van je kaart opvragen en via www.ovchipkaart.nl eerst de kaart gaan koppelen en dan melden als vermist dan is de keus of je de kaart wilt gaan dupliceren of dat je geen duplicaat wilt. Vervolgens kun je naar de kaartjesautomaat gaan op de NS Flex te beëindigen. Als het om een klassieke is dan hangt het van af of je een maand toen had afgesloten of voor een jaar. Het maandabonnement stopt automatisch. Maar anders als je voor een jaar hebt afgesloten zit dan niets anders op om een duplicaat aan te vragen. Dat kost dan € 11,00 omdat het produkt nog op je kaart staat. Vervolgens kun je eventueel gaan beëindigen. Maar het is niet slim om meteen een nieuwe OV kaart aan te vragen omdat je dan anders met 2 contracten zit. Je hebt dan 2x Altijd Voordeel afgesloten.

Reageer