ov chipkaart werkt niet in tram of bus | NS Community
beantwoord

ov chipkaart werkt niet in tram of bus


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hoi ik heb een ns flexabonnement waarbij ik de rekening van mijn gebruik eind van de maand krijg. Nu kan echter alleen inchecken bij de NS. Wat moet ik nu doen als ik de tram of de bus wil pakken? Hij geeft dan steeds geen saldo aan, wat logisch is omdat ik op niet op saldo reis en achteraf betaal. Als ik er saldo op moet zetten wat is dan nog het voordeel van dit flex abonnement?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 3 April 2022, 12:04

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

ALLE OV-zoals duidelijk te lezen in de algemene info-is op rekening en dat wordt dan ook getoond-in een of andere form-op het scherm. Je betaalt dus elke rit tesamen aan het eind v.d. maand. Eventuele kosten van een NS!!-abo worden vooraf betaald.

MAAR; als je eventueel nog een andere vorm van bustramABO had dan levert dat problems op-in een dergelijk geval moet je beleen naar servicecentrum en niet-trein-deel laten afsluiten, dan betaal je dat weer op saldo of met dat ABO

Reputatie 6

Hey TPTP, welkom bij de NS Community! Ik raad je in dit geval aan om contact op te zoeken met onze Klantenservice. Daar kan dan gekeken worden wat hier nu het probleem is. Het is mogelijk dat het Bus, Tram en Metro gedeelte van je Flex product uit staat en dit kan dan weer aangezet worden. 

De OV chipkaart hapert vaak in de bus of tram. Dit probleem speelt al heel lang maar NS doet er helemaal niets aan. 

Reputatie 7
Badge +4

Als hij hapert en BTM staat er op, moet u de kaart vervangen. U bent er zelf verantwoordelijk voor als hij niet werkt. Omdat je daar op een gegeven moment toch achter moet komen, vergoedt de NS die kosten bij het fout inchecken eenmalig. Vervanging kan via NS en ook via OV-chipkaart. De kosten zijn voor NS als de kaart nog geen twee jaar oud is.

Badge +3

In de bussen hier (Eindhoven) is de in/uitcheckapparatuur vervangen (de nieuwe apparatuur heeft o.a. een lezer voor e-tickets), en merk ik ook dat in/uitchecken wat moeite kost.

Voorheen hield/veegde ik gewoon mijn portemonnee (met de ov-chipkaart in zo’n stevig plastic hoesje) voor de lezer en was het goed, maar nu moet ik de kaart echt uit mijn portemonnee halen (en soms zelfs uit dat hoesje!) voordat het werkt.

Denk dus niet dat het aan jouw kaart ligt, met name als die bij trein (of ov-fiets e.d.) geen problemen geeft.

Reputatie 7
Badge +2

Denk dus niet dat het aan jouw kaart ligt, met name als die bij trein (of ov-fiets e.d.) geen problemen geeft.

Volgens TS geven de kaartlezers “Geen saldo” aan, dus dan is er inderdaad niks mis met de kaart zelf. (Want als die niet gelezen kon worden wisten de kaartlezers ook niet dat er geen saldo op staat). Eerder iets met het BTM-deel van Flex zoals m'n naamgenoot al antwoordde.

Wat de apparatuur betreft: kaartlezers in bussen die zijn aangepast voor OVpay reageren inderdaad een stuk trager op een aangeboden chipkaart.

Badge +3

Denk dus niet dat het aan jouw kaart ligt, met name als die bij trein (of ov-fiets e.d.) geen problemen geeft.

Volgens TS geven de kaartlezers “Geen saldo” aan, dus dan is er inderdaad niks mis met de kaart zelf. (Want als die niet gelezen kon worden wisten de kaartlezers ook niet dat er geen saldo op staat). Eerder iets met het BTM-deel van Flex zoals m'n naamgenoot al antwoordde.

Wat de apparatuur betreft: kaartlezers in bussen die zijn aangepast voor OVpay reageren inderdaad een stuk trager op een aangeboden chipkaart.

Ah, ik reageerde niet op TS maar op @Sneltrein54 (deze reactie).

Voor de rest (TS, 5 maanden geleden) checken stad/streekvervoerders soms eerst (onterecht) het saldo vóórdat NS Flex aangesproken wordt.

Als je saldo dus negatief is geworden (door bijv. een rit met een nachtbus, veerpont, of watertaxi waar Flex niet geldt) kan je niet meer inchecken. Vul het saldo aan tot 0 of meer en Flex BTM werkt weer prima!

Deze week nog iemand op Twitter geholpen met precies hetzelfde probleem.

Reputatie 7
Badge +2

Als je saldo dus negatief is geworden (door bijv. een rit met een nachtbus, veerpont, of watertaxi waar Flex niet geldt) kan je niet meer inchecken. Vul het saldo aan tot 0 of meer en Flex BTM werkt weer prima!

Huh, er zijn dus BTMs waarin het BTM-deel van Flex niet te gebruiken is maar de OV-chipkaart wel? (Anders zou het saldo immers ook niet negatief worden)

Wat is dat nu voor iets raars, een verhoogde ritprijs voor een nachtbus kan je toch ook gewoon op een factuur zetten? Als het om vaste tarieven gaat waar Flex niet mee overweg kan dan kunnen er zomaar meer plekken problemen opleveren, zoals de buurtbussen van Syntus Utrecht of de stadsbussen in Lelystad.

Badge +3

Huh, er zijn dus BTMs waarin het BTM-deel van Flex niet te gebruiken is maar de OV-chipkaart wel? (Anders zou het saldo immers ook niet negatief worden)

Wat is dat nu voor iets raars, een verhoogde ritprijs voor een nachtbus kan je toch ook gewoon op een factuur zetten? Als het om vaste tarieven gaat waar Flex niet mee overweg kan dan kunnen er zomaar meer plekken problemen opleveren, zoals de buurtbussen van Syntus Utrecht of de stadsbussen in Lelystad.

Bij sommige vervoerders/modaliteiten waar je met een ov-chipkaart terecht kunt wordt het saldo aangesproken, ongeacht of je NS Flex hebt.

Nachtbus is eigenlijk een slecht voorbeeld, want met 0 euro saldo (je kaartsaldo mag 4 euro in de min komen, en als je Flex + BTM hebt zou je saldo theoretisch op € 0,00 moeten staan) kom je inderdaad niet ver bij een hoger instap/rit tarief dan 4 euro.

Het gaat dus meestal om zaken zoals veerpontjes/watertaxi, waar je bij het opstappen de ‘ritprijs’ betaalt (van je saldo dus), en vervolgens niet hoeft uit te checken.

En zijn andere voorbeelden van trein (redelijk zeldzaam) waarbij je ineens saldo nodig hebt terwijl NS Flex gewoon zou moeten werken.

Laad maar eens Samenreiskorting bij een Arriva kaartautomaat terwijl je NS Flex hebt.

Bij een NS automaat krijg je die optie natuurlijk niet eens (want dat moet via Mijn NS of de NS app!), maar Arriva automaten staan het toe.

Vervolgens reis je op saldo (met wel keurig de Samenreiskorting, óók na overstappen naar NS buiten de spits).

Bij een BTM vervoerder die een negatief saldo weigert (ook al heb je NS Flex + BTM) gaat het vervolgens mis.

Heb het ook niet bedacht, en geen idee of dit speelde (in april) voor TS, maar @Sneltrein54 heeft een ander probleem, kaart ‘hapert’ bij bus/tram (nieuwe apparatuur?)

Reputatie 7
Badge +2

Het gaat dus meestal om zaken zoals veerpontjes.watertaxi, waar je bij het opstappen de ‘ritprijs’ betaalt (van je saldo dus), en vervolgens niet hoeft uit te checken.

Nou zijn die gelukkig vrij zeldzaam bij mijn weten.

Al kijk ik net toevallig even en zie dat Syntus Utrecht bij hun buurtbussen expliciet vermeld dat je pas sinds 10 juli 2022 met NS-flex in de buurtbus kunt reizen! Echter betaal je met flex daar kilometertarief i.p.v. een vast tarief per rit.

Bij die buurtbussen heb je overstaprechten en kan je deels buiten een abonnement reizen, dus zal daar ook gelden dat je gewoon uitcheckt. Dat suggereert dan een ander probleem, namelijk dat NS flex gewoon niet met een flatfare overweg kan. En dan is het een breder probleem wat ook zal spelen bij jouw voorbeeld van de nachtbus: die rekenen vaak ook een vast tarief per gebied met de chipkaart wat ook gewoon met in- en uitchecken gebeurt.

Reageer