beantwoord

OV Fiets betalen?

Hallo, wat zou het handig zijn als je de OV fiets ook zou kunnen betalen met je OV-Chipkaart i.p.v. een aparte factuur en afboeking?
Zou dit in de nabije toekomst mogelijk zijn?
icon

Beste antwoord door Robert B 9 mei 2018, 20:57

Helaas wordt voor fiets-gerelateerde producten een ander systeem gebruikt.

De producten 'OV-fiets' en 'Stallen op rekening' e.d. staan dus eigenlijk helemaal niet op je ov-chipkaart en kunnen dus ook geen aanspraak maken op het saldo (dat wél op de kaart zelf staat).

Ze zijn enkel gekoppeld aan het *nummer* van de kaart, in combinatie met het door jou aangegeven IBAN rekeningnummer voor automatische incasso achteraf.

Op dit moment is het technisch dus onmogelijk voor consumenten. Wellicht dat met www.ns.nl/flex daar verandering in kan komen (door de systemen te koppelen). Op dit moment kan dat namelijk ook al bij een NS Business Card.

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Je zult dan én de sleutel moeten laten scannen (of terug steken in een selfservice stalling) én je kaart ook nog eens een keer om 'af te rekenen'. Ik voorzie dat veel mensen dat gaan vergeten met alle gevolgen van dien, tenzij je niet naar buiten mag zonder dat te doen.

En nogmaals, het product OV-fiets staat dus niet fysiek op je kaart dus kan het saldo niet aanspreken.

Maar wat dan als je bij het inleveren te weinig saldo blijkt te hebben? Dan moet er in de stalling ook weer een oplaadpunt komen, anders mag je de fiets niet inleveren!

Wees blij dat het gewoon een (maandelijkse) incasso is dus eigenlijk, net als automatisch opladen dat pas een week of twee later afgeschreven wordt, maar je dus altijd gewoon kunt reizen (of in dit geval zonder € 20,- saldo een fiets mag huren)!

Ik wil liever helemaal geen ongebruikt saldo op mijn kaart in ieder geval 😛
Ik zie het probleem niet, gewoon bij het terug brengen je kaart scannen en bij het halen 20 euro van je kaart tegoed halen, net als bij het reizen.
Badge +3
Een ander probleem is dat je voor het terugbrengen van een OV-fiets je chipkaart meestal niet hoeft te laten scannen. Je levert de sleutel in en klaar.

Als die stap wel nodig zou zijn (je chipkaart laten scannen) dan zou het in principe wel mogelijk zijn, maar dan moet je bij het huren van een OV-fiets wél een borg betalen (bijv. € 20,-) omdat van tevoren natuurlijk niet bekend is hoeveel dagen je de fiets gaat gebruiken (of hem sowieso ooit terugbrengt)🤔
Heel jammer en toch wel erg vreemd dat dit niet mogelijk zou zijn!?
Reputatie 4
JBa schreef:

@RailRunner15 Is dit wellicht ook iets wat in de toekomst wel mogelijk gemaakt kan worden, zie dit nml. wel vaker voorbij komen op het forum. Of zijn er beperkingen waardoor dit niet is en/of beperkingen waarom dit niet op de OV chipkaart mag?

Dat deel van de systemen ken ik eigenlijk niet echt. Van wat ik heb begrepen heeft het te maken dat TLS geen banklicentie heeft, daarom kan je eigenlijk niet met je OV-chip betalen. Daarom kan je bijvoorbeeld ook niet stallen vanaf je OV-chip saldo.
@RailRunner15 Is dit wellicht ook iets wat in de toekomst wel mogelijk gemaakt kan worden, zie dit nml. wel vaker voorbij komen op het forum. Of zijn er beperkingen waardoor dit niet is en/of beperkingen waarom dit niet op de OV chipkaart mag?
Badge +3
Helaas wordt voor fiets-gerelateerde producten een ander systeem gebruikt.

De producten 'OV-fiets' en 'Stallen op rekening' e.d. staan dus eigenlijk helemaal niet op je ov-chipkaart en kunnen dus ook geen aanspraak maken op het saldo (dat wél op de kaart zelf staat).

Ze zijn enkel gekoppeld aan het *nummer* van de kaart, in combinatie met het door jou aangegeven IBAN rekeningnummer voor automatische incasso achteraf.

Op dit moment is het technisch dus onmogelijk voor consumenten. Wellicht dat met www.ns.nl/flex daar verandering in kan komen (door de systemen te koppelen). Op dit moment kan dat namelijk ook al bij een NS Business Card.

Reageer