Skip to main content

Voor studenten is er een studenten ov jaarkaart, maar voor scholieren is er niet zoiets. Is er wel een OV jaarkaart voor algemeen gebruik en zo ja hoeveel kost die dan? Onze kosten liggen nu vaak erg hoog, het gaat niet alleen om vervoer naar school met de trein, maar ook naar sporttraining en dergelijke.

Met NS Flex Altijd Vrij kan onbeperkt met de trein gereisd worden. Dit abonnement kost 353,80 euro per maand. Daarnaast bestaat het Netabonnement, waarmee onbeperkt met bus, tram en metro gereisd kan worden. Voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar kost dit 221,40 euro per maand (of 2214 euro per jaar).

Samen dekken deze abonnementen dus in principe al het openbaar vervoer af. De prijs voor deze combinatie is echter zo hoog dat er vermoedelijk een goedkopere oplossing is, afhankelijk van welke reizen precies gemaakt gaan worden.

Wat in uw situatie een betere oplossing is, kunnen we pas bepalen met meer informatie: welke reizen gaan gemaakt worden, van waar naar waar, hoe laat en hoe vaak?


Tja, dat zijn forse prijzen. Zijn er echt scholieren die zoveel moeten reizen? 


Welkom bij de NS Community @Sylvie B!

Voor sporttraining e.d. zal een stad/ster/regio abonnement voor bus/tram wel volstaan (een paar tientjes per maand, met mogelijk nog wat korting voor jongeren). Onder andere Utrecht en Almere hebben zulke abonnementen (ook geldig in trein).

Naar school met de trein? Kijk gerust naar Traject Vrij. Voor jongeren die ergens ver weg op een speciale school zitten (denk aan CIOS sportopleiding of een conservatorium) zijn er wel vergoedingen vanuit de opleiding zelf.

Vervoer van/naar school voor kinderen met een beperking gaat via de gemeente, maar dat speelt hier waarschijnlijk niet.


Voor studenten is er een studenten ov jaarkaart, maar voor scholieren is er niet zoiets. 

De politiek heeft dit zo besloten omdat studenten geen kinderbijslag krijgen en de ouders van scholieren wel. De ouders van scholieren worden geacht eventuele reiskosten van de kinderbijslag te betalen.

Daar komt bij dat overal in Nederland alle niveau's van de middelbare school binnen een straal van maximaal 12 kilometer (fietsafstand) bereikbaar zijn. Als de ouders dan toch kiezen voor een school die verder weg ligt dan moeten ze de reiskosten zelf betalen.

Als er een aantoonbare noodzaak is om een verder weg gelegen (speciale) school te bezoeken kunnen ouders met een laag inkomen eventueel bijzondere bijstand voor de reiskosten aanvragen bij de gemeente.

Later is er besloten dat MBO'ers van 16 en 17 wel een SOV-kaart te geven omdat de afstanden naar MBO-scholen in de meeste gevallen veel groter zijn dan 12 kilometer en hun reiskosten dus fors hoger kunnen oplopen.

NS blijft verder buiten deze discussie. Omdat het bij scholieren om spitsvervoer gaat geeft NS zelf geen kortingen..Als de politiek toch kortingen voor scholieren wil dan zal de politiek dus ook de kosten daarvan moeten betalen en daar is de politiek zoals gezegd niet toe bereid.

​​​​


Tja, dat zijn forse prijzen. Zijn er echt scholieren die zoveel moeten reizen? 

Een van mijn kinderen moest voor de middelbare school een kwartier met de trein, in de spits, dat tikte aardig aan. NS gaf toendertijd nog korting op jaarabonnement via de school. Dat is niet meer. Fietsen was geen optie, want er was geen rechtstreekse route en er moest met een pont de rivier over.


Ik wil de discussie niet aangaan over verschillen tusssen scholieren of studenten, dat is niet waarom ik dit noemde maar alleen als voorbeeld voor wat ik zoek. Helaas is het niet altijd mogelijk om een school binnen 12 km en talenttraining voor bepaalde sporten te combineren, dus wij zitten vast aan een reis van minimaal een half uur met de trein en daarnaast nog 2 keer 15 minuten fietsen. Een traject vrij optie is er niet, omdat dit geen standaard traject is. Daarnaast zijn er nog trainingen in verschillende andere steden met vaak reizen in de spits. Daarom zijn bijna alle opties niet mogelijk (zoals de genoemde optie in Utrecht). Maar 575 euro is nog wel beduidend meer als we nu kwijt zijn. Was er vroeger niet een ov jaarkaart voor zo'n 300 gulden per jaar, ik had gehoopt dat zoiets er nu nog zou zijn maar dan wel minder als 575, dat is voor bijna iedereen te duur. Dank jullie voor het meedenken. Ik denk dat ik maar zo veel mogelijk blijf brengen en halen.


Was er vroeger niet een ov jaarkaart voor zo'n 300 gulden per jaar

Klopt, maar dat was in de tijd dat de politiek de treinkaartjes nog subsidieerde.


Was er vroeger niet een ov jaarkaart voor zo'n 300 gulden per jaar

Klopt, maar dat was in de tijd dat de politiek de treinkaartjes nog subsidieerde.

Staat mij bij dat hij een stuk duurder was.


Was er vroeger niet een ov jaarkaart voor zo'n 300 gulden per jaar

Klopt, maar dat was in de tijd dat de politiek de treinkaartjes nog subsidieerde.

Staat mij bij dat hij een stuk duurder was.

Volgens mij was hij in het begin nog onder de 300 gulden.


Goedendag,

Wij hebben ook treinreizende scholier. Met in ons geval wel een flex abonnement. Nog steeds best duur vind ik. Maar goed. Mijn vraag is: weet iemand hoe vaak je zo’n abonnement kunt wijzigen per jaar? Oftewel, zou ik het bijvoorbeeld in de schoolvakanties stop kunnen zetten? Scheelt een hoop geld..

Hoor graag uw reacties, Dank! Tessa


Een wijziging van een NS Flex-abonnement naar een ander NS Flex-abonnement of naar NS Flex Basis (= zonder abonnement) kan op elk moment, mits er minimaal een maand verstreken is sinds de vorige wijziging. Wijzigen van NS Flex Basis naar een NS Flex-abonnement kan op elk moment. Dan hoeft er niet een maand gewacht te worden na de wijziging naar NS Flex Basis.


Tja, dat zijn forse prijzen. Zijn er echt scholieren die zoveel moeten reizen? 

In Zeeland ken ik er wel een paar…

Tot voor kort mensen die naar Kapelle Biezelinge moesten (Isaac Beeckman Academie, die nu gesloten is)

En de Calvijn College in Krabbendijke.

beide kosten 20-30 minuten reizen van €5,70 tot €8,30 vanuit Middelburg, dat telt snel op...

Maar goed er zijn gewoon middelbare scholen in de buurt, misschien zijn die dan wel niet zo specialistisch maar als de ouders het OV niet kunnen betalen is er niet echt een andere keuze. Ik denk ook niet dat dit vanuit school wordt betaald.

In dorpjes heb je vaak niet echt een keuze daarin en wordt je haast wel verplicht om het OV te gebruiken voor een middelbare school.


Tja, dat zijn forse prijzen. Zijn er echt scholieren die zoveel moeten reizen? 

In Zeeland ken ik er wel een paar…

Daar werd en wordt inderdaad een hoop gereisd. In Goes kwamen in "mijn tijd” bv. ook relatief veel scholieren met de trein uit bv. Middelburg, Souburg of Vlissingen.

Tot voor kort mensen die naar Kapelle Biezelinge moesten (Isaac Beeckman Academie, die nu gesloten is)

En de Calvijn College in Krabbendijke.

Ik geloof niet dat die naam snel verengelst zal worden… Ze schrijven zelf: Het Calvijn College

Maar goed er zijn gewoon middelbare scholen in de buurt, misschien zijn die dan wel niet zo specialistisch maar als de ouders het OV niet kunnen betalen is er niet echt een andere keuze. Ik denk ook niet dat dit vanuit school wordt betaald.

Dat hangt/hing van de school af. Toen ik op school zat, was er bij mijn weten onder bepaalde voorwaarden een bijdrage mogelijk. Maar dat kan natuurlijk allemaal veranderd zijn.


In principe is er overal in Nederland (behalve op de Waddeneilanden) een middelbare school op alle niveau's op maximaal 12 kilometer afstand (fietsafstand). De verste afstand van 12 km is ergens in Noord-Groningen als ik me goed herinner.

Maar bijv. reformatorische ouders willen vaak dat hun kind naar een reformatorische school gaat en dan kunnen de afstanden snel flink oplopen (zoals @Gorott al aangeeft), zeker als je buiten de Biblebelt woont.

Dat speelt ook bij andere "specifieke" scholen zoals bijv. scholen met bepaalde sportfaciliteiten, vrije scholen, Jenaplan scholen, Luzac, Yuverta, etc.

Dat verrre reizen is dan de keuze van de ouders en de overheid geeft daar in principe dan ook geen vergoeding voor anders reist straks de helft van de scholieren gesubsidieerd naar die "leuke eliteschool" 30 km verderop.

Sommige reformatorische scholen hebben wel iets van een reisfonds of hebben een zakelijk contract met NS (net als sommige bedrijven) wat het wel iets goedkoper maakt.


Reageer