beantwoord

OV-kaart en 60+ korting

  • 6 March 2023
  • 5 reacties
  • 285 Bekeken

Ik heb een hoop vragen tegelijk en kom er dus online niet uit:

ik had een anonieme OV-kaart en een daluren-abbonement.

Mijn kaart is verlopen en dus door jullie stopgezet. Ik kan nu dus ook geen gebruik meer maken van mijn dalurenkorting, terwijl ik daar wel voor betaal. Dus ik wil een nieuwe, maar weet niet wat wijsheid is gezien het volgende:

ik reis niet veel met de trein en zou eigenlijk “ouderwets” gebruik maken van de 7 dagkaarten die je vroeger voor 60+ (ben ik sinds kort) kunt kopen. Maar die bestaan niet meer? Wat is het alternatief?

En om het helemaal ingewikkeld te maken zou ik graag aanstaande zaterdag al met de trein reizen en gebruik maken van korting. Kortom: wat moet ik hier allemaal mee?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 March 2023, 14:08

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan het verhaal niet helemaal volgen. Stond het dalurenabonnement op een andere (persoonlijke) OV-chipkaart dan de anonieme? Heb je van NS nooit bericht gekregen dat je kaart vernieuwd moest worden?

Reputatie 7
Badge

Wat is verlopen? De anonieme chipkaart of het daluren abbonement? Bij een verlopen anonieme chipkaart krijgt u geen bericht. Bij het daluren abbonement had u een bericht moeten krijgen.

Goedemiddag Betglas en welkom bij de NS Community.

Zoals al is aangegeven zou je een bericht horen te krijgen als een persoonlijke OV-chipkaart verloopt, of hoort er automatisch een vernieuwende kaart aangemaakt en opgestuurd te worden, mits er een foto bij ons bekend is. Helaas wordt dit proces vaak niet goed opgestart.

Wat nu de precieze situatie is vind ik echter ook onduidelijk. Het beste advies wat ik kan geven is om contact op te nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen mee kijken met jouw abonnement, wat de situatie is van de huidige OV-chipkaart en eventueel helpen met het toevoegen van Keuzedagen en er eventueel voor zorgen dat je komend weekend alsnog gebruik kan maken van je korting. Mits er een abonnement actief is. Je kunt ze telefonisch, via chat, Twitter en Facebook benaderen. Zie deze pagina voor alle contactdetails daarvan.

Reputatie 7
Badge +3

Een NS dal-uren abonnement kan alleen op een persoonlijke kaart staat, niet op een anonieme. Als deze persoonlijke kaart verloopt en je hebt een NS abonnement zou je hier bericht van moeten krijgen (NS vraagt dan een nieuwe foto toe te sturen) of als er eens toestemming is gegeven de oude foto opnieuw te gebruiken krijg je vanzelf een nieuwe kaart in de bus. Helaas gaat dit al ruim een half jaar niet goed.

In het geval het niet goed gaat moet je zelf op de website van OV-chipkaart kaartvernieuwing aanvragen. Hievoor is het nodig dat je een account hebt of aanmaakt bij OV-chipkaart en de (bijna) verlopen kaart moet daar gekoppeld zijn. Voor de kaartvernieuwing betaal je €7,50 en dit kun je terug krijgen van NS als je een abonnement hebt. Bij kaartvernieuwing wordt het abonnement overgezet op de nieuwe kaart. Een nieuwe kaart heb je vaak binnen enkele dagen in de bus, zou misschien dus nog moeten lukken om deze zaterdag binnen te hebben. Via de NS klantenservice kunnen vervolgens Keuzedagen worden aangevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

Let op, keuzedagen kunnen alleen toegevoegd worden op de dag dat het dal voordeel abonnement (of een voorgaand abonnement) is afgesloten. Was dat op 5e dan kun je pas op 5 april keuzedagen krijgen. 

Reageer