beantwoord

OV kaart vergeten, hoe bewijzen abonnementhouder?

• 3 maart 2020
  • 19 reacties
  • 342 Bekeken

Dag,

Hopelijk kunnen jullie me helpen met mijn vraag. Morgen wil ik reizen maar ik heb mijn OV kaart helaas niet bij me. Ik heb een Dal Voordeel abonnement, en zou via de NS-app graag een e-ticket kopen met 40% korting voor mij en een medereiziger. Is deze geldig zonder dat ik mijn OV kaart bij me heb? Kan ik via de NS-website laten zien dat ik een abonnementhouder ben?

Groetjes,

Evelien

icon

Beste antwoord door Thom 3 maart 2020, 22:58

Koop gewoon twee e-tickets tegen vol tarief, dan heeft u beide een geldig vervoersbewijs en dat moet u hebben. Met een verhaal over een verwijzing kunt u uw reis niet betalen. Vervolgens vraagt u gewoon de meerprijs terug bij Klantenservice en dat wordt voor normaal toegekend, omdat u het dan kunt bewijzen. Voor uw samenreiziger is het ingewikkelder. U kunt het altijd vragen, maar een nee is denkbaar en zeer waarschijnlijk. 

Als u reist en een verhaal moet houden, zit u al bij voorbaat fout. U moet zelf zorgen voor een geldig vervoersbewijs en dat kunnen tonen. Dat geldt altijd en voor iedereen.

Het bespaart een boete. levert het meeste op, en voorkomt ‘verhalen’ in de trein

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Evelien,

Helaas heb je op die manier geen geldig vervoersbewijs. Je zult echt met je OV-chipkaart moeten in- en uitchecken om die korting te kunnen krijgen. Inloggen op de website is leuk, maar er staat bv. geen foto bij, dus wie zegt dat het wel jouw account is? Als je lief lacht, is er misschien wel een conducteur te vinden die het op deze manier accepteert, maar ik zou het er toch maar niet op wagen.

edit: De reacties hieronder zijn een stuk beter ...

Badge +3

Het kan tot drie keer per jaar (studenten 1 keer per jaar)

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Je medereiziger heeft helaas pech (geen samenreiskorting mogelijk).

Reputatie 7
Badge +4

Koop gewoon twee e-tickets tegen vol tarief, dan heeft u beide een geldig vervoersbewijs en dat moet u hebben. Met een verhaal over een verwijzing kunt u uw reis niet betalen. Vervolgens vraagt u gewoon de meerprijs terug bij Klantenservice en dat wordt voor normaal toegekend, omdat u het dan kunt bewijzen. Voor uw samenreiziger is het ingewikkelder. U kunt het altijd vragen, maar een nee is denkbaar en zeer waarschijnlijk. 

Als u reist en een verhaal moet houden, zit u al bij voorbaat fout. U moet zelf zorgen voor een geldig vervoersbewijs en dat kunnen tonen. Dat geldt altijd en voor iedereen.

Het bespaart een boete. levert het meeste op, en voorkomt ‘verhalen’ in de trein

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Reputatie 7
Badge +3

Het kan tot drie keer per jaar (studenten 1 keer per jaar)

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Je medereiziger heeft helaas pech (geen samenreiskorting mogelijk).

Maar dat is wel achteraf terug vragen. Je kan niet een kaartje met 40% korting kopen. Je moet dan een vol tarief kaartje kopen (bij de automaat of een e-ticket) of vol tarief reizen op een andere (bv een anonieme) OV-chipkaart en dan kun je achteraf voor jezelf het teveel betaalde bedrag terug vragen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt voor jou zelf geen ticket met samenreiskorting kopen zonder dat jij met iemand meereist met een abonnement. Als je zelf een abonnement met 40% korting hebt, dan dien je daar mee in- en uit te checken om korting te krijgen. Een medereiziger kan alleen met samenreiskorting reizen als jij ingecheckt bent. Heb je geen abonnement bij je dan zullen jullie allebei een vol tarief kaartje moeten kopen. Achteraf kun je wel de gemiste korting terug vragen via de link van @Robert B Voor jouw medereiziger kun je niets terugvragen.

Dank allen!

Reputatie 7
Badge +3

Zit er nog 's over na te denken, maar dit systeem is natuurlijk wel ontzettend fraudegevoelig. Je kunt als abonnementhouder dus drie keer per jaar van een willekeurig (anoniem) vervoersbewijs geld terugkrijgen, of je nou zelf gereisd hebt of niet.

Reputatie 7
Badge +3

Zit er nog 's over na te denken, maar dit systeem is natuurlijk wel ontzettend fraudegevoelig. Je kunt als abonnementhouder dus drie keer per jaar van een willekeurig (anoniem) vervoersbewijs geld terugkrijgen, of je nou zelf gereisd hebt of niet.

Dank voor de tip! 😉

Reputatie 7
Badge +4

Moet de naam op de e-ticket niet overeenkomen met die op het abonnement? Dat lijkt me toch wel.

Reputatie 7
Badge +3

Moet de naam op de e-ticket niet overeenkomen met die op het abonnement? Dat lijkt me toch wel.

Het hoeft geen e-ticket te zijn:

Vervangend vervoerbewijs

Ben je jouw OV-chipkaart met abonnement thuis vergeten? Reis dan met een andere OV-chipkaart, koop een eenmalige chipkaart of bestel eenvoudig online een e-ticket. Zo reis je met een geldig vervoerbewijs en krijg je geen boete.

Reputatie 7
Badge +3

Met een e-ticket zul je daar inderdaad tegenaan lopen, maar met een kaartje uit de automaat weer niet.

Reputatie 7
Badge +4

Je krijgt dan de situatie dat je met je eenmalige chipkaart/andere ov-chipkaart wel bent ingecheckt en met je normale abonnement dan niet kan zijn, wil je voor teruggave in aanmerking komen. Dat is te zien, want inchecken met het eenmalige chipkaartje is ook na e gaan door Klantenservice, net als een ander ov-chipkaart, ook als die anoniem is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt, maar er zijn toch best veel dagen in een jaar waarop ik niet reis en anderen wel :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Tja. 😉 Drie keer is te ruim dan. Eigenlijk zouden we deze discussie niet moeten voeren.

Badge +3

Dank voor de tip! 😉

Dit is zoals het werkt en daarmee zult u het moeten doen!

Ik ben al vaker op mijn vingers getikt over ‘loopholes’ (tot aan aanzet tot fraude toe, nooit mijn bedoeling ooit, en ook nooit tegen een systeem dat het als zoete koek slikt).

De afspraak sindsdien is dat ik dat soort dingen verder niet openbaar communiceer, dus ik gaf aan @Evelieen92 alleen maar een linkje voor wat je kunt doen zonder jouw NS abonnement voor die dag.

Lees en doe dus wat je wilt/goeddunkt. En die info kan van iedereen komen dus, niet noodzakelijk van mij of zo… :thinking:

Trouwens, alles wat ik hier zeg (en soms elders, hoi ^webdakjes) sta ik 100% achter, en als dat je in een specifiek geval een boete zou opleveren neem ik die graag op me, en corrigeer ik mijn info en/of verwijder ik alles wat er niet aan klopt. Beloofd!

Willekeurig recent voorbeeldje… 

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk ook niet mijn bedoeling om mensen aan te zetten tot fraude, maar aan de andere kant kan deze discussie NS misschien ook aan het denken zetten. Je zou er bv. voor kunnen kiezen om alleen e-tickets toe te staan, en deze moeten dan natuurlijk ook op dezelfde naam staan.

Reputatie 7
Badge +4

Helemaal mee eens, je kunt niet alles dichttimmeren, al is het is wel nodig. Sommigen grijpen elke mogelijkheid aan. NS is al wijzer geworden, is al strakker en Flex bevat veel aanpassingen ten goede op dit punt.

Reputatie 5
Badge

Dit is natuurlijk weer een van de laternietovernagedachte maatregelen uit het begin van die chipkrt voordat er zelfs nog maar e-ticketjes waren. In die tijd, gewenningsperiode, waren er massa´s+massa´s studentjes, bekend om hun slordigheid en achteraf grote bek dat het toch echt hun schuld niet was, die hier hele klaagverhalen gingen ophangen over de nu teveel betaalde eurootjes. Vanwege de druk van de publieke opinie (herinnert U zich nog de vele verhalen over hoe slecht die kaart wel niet was?) moest er toen ook hiervoor een compensatieregeling komen. De andere treintjesrijders waren het er niet mee eens en pasten veel strenger toe. Maar: OV-studkrt staan dus echt wel op een persoonl. chipkaart. Maar het ging om de ter vervanging gekochte kaartjes bij vergeten/kwijtraken, maar, in alle vooledigheid: OOK vanwege een batch superslecht geproduceerde kaarten die al na enkele maanden toen allerlei kuren gingen vertonen. En het zou best nog kunnen dat dit een overgeërfde maatregel was uit de tijd van voor die chipkrt.

Zelf heb ik bepaald geen medelijden of mededogen met die inhalige bedrijven die de reiziger op plek 987654 zetten en zichzelf op 123.

Reputatie 6

Volgens mij was die regel er al in de tijd, dat abonnementen nog gewoon kartonnen stamkaarten met foto plus een papiertje waren.

De maatregel is inderdaad te misbruiken, maar de NS dacht ook aan zijn trouwe klanten.

Reageer