beantwoord

ov verklaring belastingdienst

• 31 oktober 2020
  • 65 reacties
  • 1412 Bekeken

Hallo,

Vandaag ontving ik een brief van de belastingdienst dat de NS geen openbaarvervoerverklaring voor mij heeft doorgegeven aan de belastingdienst voor 2019, terwijl ik toen een Traject-vrij jaarabonnement had.

Hoe kan ik daar alsnog aan komen?

Vriendelijke groet,

Elianne Visser

icon

Beste antwoord door Laura NS 11 november 2020, 18:46

​Ik had graag iets anders gecommuniceerd, echter is dit wat ik vanuit NS meekrijg en hier kan ik zelf helaas weinig in betekenen. Het is echt wat het is, ben ik bang. Als men het hier niet mee eens is kan er natuurlijk een beroep worden gedaan op de OV ombudsman.

“NS heeft in maart 2020 de bij haar bekende abonnements- en klantgegevens opgestuurd naar de Belastingdienst. Omdat de Belastingdienst belastingplichtigen identificeert op basis van het BurgerServiceNummer(BSN) en NS dit persoonsgegeven niet van u heeft, kan de Belastingdienst geen garantie geven dat alle aangeleverde gegevens ook aan alle betreffende belastingplichtigen gekoppeld kunnen worden. Bij uw gegevens is dat waarschijnlijk niet gelukt en daarom vraagt de Belastingdienst u nu alsnog om bewijs van gemaakte reiskosten.”

@Tijdvoor, off-topic; Er is een nieuwe 10.1 te vinden op https://www.ns.nl/voorwaarden.html. Ik ga achter de link naar de cookies aan voor je.

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

65 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Volgens deze pagina:

Om reiskosten voor het openbaar vervoer af te trekken, heb je een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring nodig. Deze verklaring is het bewijs dat je met het openbaar vervoer hebt gereisd. Een aantal vervoersmaatschappijen geven deze gegevens al aan ons door. Kijk op de website van jouw vervoersbedrijf of zij deze gegevens aan ons doorgeven. Geven zij de gegevens niet door? Vraag dan de openbaarvervoerverklaring zelf aan bij jouw vervoerbedrijf. Studenten krijgen de verklaring bij de Dienst Uitvoering Onderwijs.

Als je geen openbaarvervoerverklaring krijgt omdat je met losse vervoersbewijzen of een OV-chipkaart reisde, kan je werkgever een reisverklaring afgeven. Je moet de losse vervoersbewijzen wel bewaren.

Voor meer dan 18 maanden geleden gemaakte reizen kan NS weinig voor je betekenen denk ik (AVG zit in de weg, dus dat weten ze niet meer…)

Maar goed, voor een deel van 2019 en een jaarabonnement zou NS nog iets kunnen betekenen. Zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-van-de-belastingdienst.html

Reputatie 7
Badge +3

NS geeft aan dat zij de abonnementsgegevens (van zowel maand- als jaarabonnementen) rechtstreeks aan de Belastingdienst verstrekt, daardoor is het niet nodig om een openbaarvervoerverklaring bij NS op te vragen. 

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-van-de-belastingdienst.html

Maar blijkbaar is dat nu niet gebeurd dus dan is logischer wijs de vraag van TS aan NS hoe zij hier alsnog aan komt. 

Badge +3

Van https://www.ns.nl/en/customer-service/refunds/requesting-an-ov-verklaring.html

Annual season tickets

If you travel with an annual season ticket, then NS provides the season ticket details directly to the Tax Authority, so you do not need to request an OV-verklaring, except when you need one for the period before 2016.

Dat zal dus wel mogelijk zijn, neem contact op met de klantenservice (telefoon, chat, Twitter of Facebook).

@Elianne: Ik kreeg deze brief van de Belastingdienst ook, en had heel 2019 een Dalvrij abonnement. Ik heb dat abonnement vanaf 2015 tot nu, en in eerdere aangiftes is dit altijd automatisch goed gegaan. Nu is er iets mis gegaan bij NS, of bij de Belastingdienst. Als abonnementhouder krijg je geen zicht op waar dit mis is gegaan. Ik heb gebeld met de klantenservice van NS, de medewerker vertelde mij 1) Er kan geen openbaarvervoerverklaring aan de klant worden verstrekt (mogelijk gaat het om een zeer magisch en geheim document, dat het niet door de abonnementhouder zelf maar wel door de belastingdienst bekeken mag worden.) 2) Er komen meer meldingen van abonnementhouders hierover binnen. 3) Er werd een notitie van gemaakt en de zaak zou z.s.m. opgepakt worden, ik krijg daar bericht over via mail. Dat klinkt vrij vaag natuurlijk maar meer krijg je niet voor elkaar via de telefoon. In de brief van de Belastingdienst staat dat je drie weken hebt om schriftelijk te reageren. Ik vertrouw erop dat NS haast maakt met het uitzoeken van deze kwestie. Misschien is het overigens misgelopen bij de Belastingdienst, waarschijnlijk verstandig als we ook contact opnemen met de Belastingtelefoon, drie weken zijn zo voorbij. Er zijn in ieder geval meer abonnementhouders met dit probleem.

Badge +3

Verwacht vanuit de NS geen haast.

En ja, het onderwerp is al vaker voorbij gekomen

Zie hier bijvoorbeeld voor hoe je de molen in moet… Succes!

Ha Robert,

Dankjewel! Daar kan ik wat mee. Hopen dat 't helpt….

We krijgen hier helaas meerdere signalen over. Het probleem is aangemeld en we gaan kijken wat we hieraan kunnen doen. Ik durf hier helaas nog niets over te zeggen.

Zelfde ervaring vandaag 2 nov 2020. OV verklaring niet door NS aan belastingdienst geleverd over jaartraject abonnement 2019. Heb contact met beide gehad. Advies was om per post (!!!) aanvraag bij NS te doen voor OV verklaring en kopie van brief belastingdienst bijvoegen. Er is immers geen aanvraagmogelijkheid via de NS-site beschikbaar. Daarna bij ontvangst van OV verklaring moet deze per post (!!!) aan belastingdienst gestuurd worden. We zijn weer terug in de tijd en dat over een pré-Corona kwestie. Wordt nog wat voor de toekomst...

Ik vind het een vreemd verzoek. We zijn momenteel bezig om te bekijken wat er mis is gegaan en wat wij kunnen doen. Ik kan nog geen duidelijkheid hierover geven.

Badge +3

Dat antwoord over per post was van 3½ jaar geleden (mei 2017, belastingjaar 2016) maar zal op zich nog wel gelden, en is wellicht de snelste weg als NS op dit moment bezig is om te bekijken wat er mis is gegaan.

Op basis van mijn vraag aan de NS om een OV verklaring te ontvangen, aangezien ze deze niet aan de belastingdienst hadden gestuurd over de periode 2019, heb ik nu antwoord gekregen dat het de NS niet gaat lukken om mij de OV verklaring toe te sturen!! En dat gezien de termijn die de belastingdienst stelt ik op een andere manier moet antwoorden naar de belastingdienst (zelf verzamelen van de benodigde betaal en reis-gegevens). De NS bieden wel excuses aan voor het ongemak. Fijn, bedankt.

Gelukkig heb ik wel een klacht kunnen indienen over dit voorval… nota bene via de chat, want email, daar doen de NS niet meer aan. Het is nu in behandeling bij “complexe klachten”.

En nu is mijn reisgeschiedenis op Mijn NS ook maar tot van december tot juni 2019 terug te vinden, mis ik wel een paar maanden.. Gelukkig kan ik een 3e partij erbij betrekken: mijn bank! Daar kan ik de benodigde gegevens van betalingen wel vinden.

Op basis van mijn vraag aan de NS om een OV verklaring te ontvangen, aangezien ze deze niet aan de belastingdienst hadden gestuurd over de periode 2019, heb ik nu antwoord gekregen dat het de NS niet gaat lukken om mij de OV verklaring toe te sturen!! En dat gezien de termijn die de belastingdienst stelt ik op een andere manier moet antwoorden naar de belastingdienst (zelf verzamelen van de benodigde betaal en reis-gegevens). De NS bieden wel excuses aan voor het ongemak. Fijn, bedankt.

Gelukkig heb ik wel een klacht kunnen indienen over dit voorval… nota bene via de chat, want email, daar doen de NS niet meer aan. Het is nu in behandeling bij “complexe klachten”.

En nu is mijn reisgeschiedenis op Mijn NS ook maar tot van december tot juni 2019 terug te vinden, mis ik wel een paar maanden.. Gelukkig kan ik een 3e partij erbij betrekken: mijn bank! Daar kan ik de benodigde gegevens van betalingen wel vinden.

De website van de belastingdienst geeft het volgende.

NS-jaartrajectkaart
NS-jaarkaart
OV-jaarkaart

Als u gebruikmaakt van een NS-jaartrajectkaart, een NS-jaarkaart of een OV-jaarkaart, hoeft u geen openbaarvervoerverklaring aan te vragen. De NS verstrekt deze al aan de Belastingdienst.

NS moet dus gewoon een verklaring leveren. Niet wederom afschuiven op de klant gewoon leveren dus.

Reputatie 7
Badge +3

Interessant is misschien wat een andere vervoerder als de RET te melden heeft over de openbaarvervoerverklaring: https://www.ret.nl/vraag-antwoord/vervoersbewijzen/abonnement/algemeen-abonnement/hoe-kom-ik-aan-een-ov-verklaring-voor-de-belastingdienst.html

Blijkbaar gaat het ook daar wel eens mis gezien de onheilspellende zin: “Mocht de belastingdienst toch vragen om een overzicht, dan maak je die zelf via je 'Mijn OV-chip' account op ov-chipkaart.nl.” 

Het is de vraag of dat in alle gevallen afdoende is. OV-chipkaart bewaart reisgegevens gedurende 18 maanden. Ik zou in ieder geval zelf een overzicht maken via OV-chipkaart. Alle kans dat de bij NS ontbrekende maanden dan gewoon in het overzicht staan. 

NS en administratie. Wat een treurigheid.

Badge +3

Ook bij OV-chipkaart kan je niet verder terug kijken dan pakweg mei 2019.

Reputatie 7
Badge +3

Die 18 maanden had ik al gemeld.

Badge +3

Die 18 maanden had ik al gemeld.

Ik reageerde op:

Alle kans dat de bij NS ontbrekende maanden dan gewoon in het overzicht staan

Dat staan ze dus niet.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar verkeerd begrepen. @Blink bedoelt dus de ontbrekende maanden voorafgaand aan de periode van 18 maanden. 

Het lijkt me een onhandige systeemkeuze dat alle gegevens ouder dan 18 maanden worden weggegooid wanneer die nog voor een belastingaangifte gebruikt moeten kunnen worden. Ik zou als klant graag een opt-in-mogelijkheid hebben om zo toestemming te geven mijn gegevens langer te bewaren.

Reputatie 4

NS en Belastingdienst zijn beide onderdeel van hetzelfde systeem iMark. Beetje knullig dat de communicatie intern of tussen beide partij niet vlekkeloos verloopt. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoelde een ander systeem: het systeem van TLS waarin reisgegevens bewaard worden. Er is nu voor ons besloten dat reisgegevens 18 maanden bewaard worden. Het ontbreekt aan de mogelijkheid om aan te geven dat je gegevens langer bewaard wilt hebben.

Wanneer er een hik zit in de aanlevering van gegevens door NS aan de Belastingdienst dan is er geen enkel terugvalscenario om fouten te corrigeren. Je voelt je volkomen machteloos als klant.

Ik begin me zo langzamerhand wel zorgen te maken over de kwaliteit van de administratieve processen bij NS. Dit is het zoveelste voorbeeld van een standaardhandeling die niet goed gaat.

Zoals ik al aangegeven heb: NS moet gewoon leveren. Zou de klant niets mee te maken moeten hebben. Dat gezegd hebbende NS is hier in gebreke en de klant kan hierdoor een belastingclaim krijgen. Ik denk dat het doorbelasten van de belastingclaim aan NS natuurlijk wel ergens door NS uitgesloten zal zijn. 

De klant zal dus hier dus wel degelijk last van krijgen.

Tsja en dan dit in de reactie van iMark:

Ik begin me zo langzamerhand wel zorgen te maken over de kwaliteit van de administratieve processen bij NS. Dit is het zoveelste voorbeeld van een standaardhandeling die niet goed gaat. 

Ik deel die zorgen met je. Als ik nu weer kijk hoe de korting op weekend Vrij bij Flex weer niet verwerkt is en nog wat andere zaken die op dit forum spelen .

Misschien dat Erryt een update kan geven wat NS in dit dossier aan het doen is.

Ik zie dat Erryt dienst heeft vandaag. Misschien kan hij daadwerkelijk een update geven. Misschien ook enige info waarom deze verklaringen niet zijn aangeleverd.

Ik zou heel graag een update willen geven, maar helaas kan ik alleen aangeven dat wij er nog steeds mee bezig zijn. Er zit spoed achter en hopelijk wordt het snel opgelost. 

Reputatie 4

@Erryt NS 

Kun je misschien aangeven wie ‘wij’ zijn. Het lijkt mij n.l. verstandig dat je op vrij hoog niveau binnen de organisatie overleg hebt met de belastingdienst om aan te geven dat de NS het systeem en/of de processen rondom het verstrekken van de verklaring niet op orde heeft en dat de NS, en niet de klant, volledig verantwoordelijk is voor eventuele gevolgen. 

Met "wij" bedoel ik de organisatie NS. 

Reputatie 7
Badge +3

De oplossing zal inderdaad snel moeten komen. Reisgegevens worden maar 18 maanden bewaard.

Wanneer NS dit niet oplost met de Belastingdienst en reizigers daar de dupe van zijn dan kan dat nog een behoorlijk vervelende aansprakelijkheidskwestie worden voor NS.