OV-verklaring fiscus | NS Community
beantwoord

OV-verklaring fiscus

  • 13 November 2020
  • 37 reacties
  • 1703 Bekeken

In het topic wat vanmorgen door het beheer is gesloten over de OV-verklaringen die NS aan de Nederlandse fiscus levert, stelde ik in mijn reactie nog een tweede, aanvullende vraag welke onbeantwoord is gebleven.

 

https://community.ns.nl/abonnementen-2/ov-verklaring-belastingdienst-67067?postid=473660#post473660

 

NS heeft een uitgebreid privacy statement waarin alle verwerkingen en uitwisselingen van persoonsgegevens zijn gedocumenteerd. Als ik daarin zoek op het woord ‘belasting’, kom ik geen enkele referentie naar deze uitwisseling van informatie met de fiscus tegen. Ik wil daarom graag vragen:

  • Wisselt de NS persoonsgegevens uit met de fiscus;
  • Indien ja, op basis van welke grond/verplichting;
  • Indien ja, welke informatie wordt er precies met de fiscus uitgewisseld?

Laten we de discussie die afgesloten is niet opnieuw opstarten overigens, want mijn vragen zijn serieus, en ik wil er graag antwoord op. Als prive en zakelijk abonnementhouder behoor ik ook tot de groep waarover gegevens wordt verzonden namelijk.

icon

Beste antwoord door Rizana NS 20 November 2020, 21:34

Bekijk origineel

37 reacties

Nee, we openen niet opnieuw de discussie, maar ik help je nog even met je vraag. 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1605039675318/content/assets/ns-nl/privacy/ns-privacy-statement pagina 38:

"Welke persoonsgegevens gebruiken wij?

NS moet voldoen aan verschillende wettelijke verplichtingen. Hiervoor kan het noodzakelijk zijn dat wij persoonsgegevens verwerken zoals uw contactgegevens of transactiegegevens.

Waarvoor gebruiken wij uw persoonsgegevens?

De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van een wettelijke verplichting

Wij dienen te voldoen aan wettelijke verplichtingen die op ons rusten. Hier valt te denken aan bijvoorbeeld belastingwetgeving en spoorwegwetgeving.”

Daarom gaf ik ook expliciet aan dat ik niet opnieuw de oude discussie wil opstarten, maar dit lijkt mij een separate vraag die gewoon gesteld kan worden. Of moet ik hem rechtstreeks bij de DPO neerleggen?

 

Het is een wettelijke verplichting dus, begrijp ik goed? Het is mij niet direct bekend dat er een wettelijke verplichting is voor NS om deze gegevens uit te wisselen met de fiscus, zodoende?

Daarom gaf ik ook expliciet aan dat ik niet opnieuw de oude discussie wil opstarten

Excuus, het woord 'niet’ gemist. 

 

Het is een wettelijke verplichting dus, begrijp ik goed? Het is mij niet direct bekend dat er een wettelijke verplichting is voor NS om deze gegevens uit te wisselen met de fiscus, zodoende?

Zo lees ik het wel. Ik ga vragen aan mijn collega @Rizana NS of ze dit iets verder uitpluist, aangezien mijn dienst er nu op zit. 

No worries, ik dacht al, volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd haha.

 

Voor zover mij bekend is er voor OV-bedrijven geen wettelijke verplichting om deze informatie door te geven, maar is dit vanuit gemak voor klant en OV-bedrijf zo ingericht. Alleen de klant heeft vanuit de Nederlandse wetgeving gezien de verplichting om zaken aan te leveren aan de fiscus.

 

Hoor het wel of Rizana iets kan vinden. Mocht het complex zijn, laat het dan ook weten en bespaar je de tijd, dan ga ik zelf wat mailen namelijk.

Excuses voor mijn late reactie, Henk_NL.

 

Dit is inderdaad wel een lastige. Ik heb jouw vragen bij de Juridische afdeling neergelegd, omdat zij hier veel meer over kunnen zeggen dan ik. 

Als ik een reactie heb, dan laat ik het weten. Alvast bedankt voor je geduld! :blush:

Badge +3

Ik struikel nog steeds over dit https://community.ns.nl/abonnementen-2/ov-verklaring-belastingdienst-67067?postid=473560#post473560

Ik kan helaas niets anders melden dat wij die niet gaan leveren. Dit mogen wij niet omdat wij geen beschikking hebben over een BSN nummer van de reiziger. Je kan als reiziger de facturen en reishistorie downloaden en opsturen. Ik had liever wat anders gecommuniceerd.

Maar dat ging toch ‘vaak’ prima zonder BSN vanaf 2016? En wil je mijn BSN, ook prima, maar wel meteen vernietigen!

Dus als een reiziger zélf zo’n verklaring wil van NS (omdat de Belastingdienst dat wil/eist) is daar toch geen bezwaar tegen om het (zonder BSN, dat weten we immers niet) naar de klant zelf te sturen?

Om de schuld dan af te schuiven op de reiziger of de Belastingdienst (er is geen match dus het gaat blijkbaar mis) is onzin. Het is jarenlang goed gegaan.

Fijn dat de engelstalige pagina nog gewoon de juiste info geeft. Het woordje ‘vaak’ ineens even spontaan achteraf toevoegen op een webpagina ontslaat de NS niet ineens van hun eerdere verplichtingen/toezeggingen (of wettelijke dingen, zoals @Henk_NL al aangaf).

Geen idee of de ‘media’ (zag Telegraaf al voorbij komen) er iets mee kunnen of gaan doen.

Topic open en game on dus! :rolling_eyes:

Dit gaat het topic achterna waarbij er incasso's plaatsvinden zonder dat er facturen ter inzage zijn voor de klant. Die facturen op verzoek even nasturen was in dat geval (probleem speelt bij velen al een half jaar) dan geen enkel probleem maar nu ineens wél! Waarom dan (en waar staat dat?!) nu ineens niet meer mogelijk per e-mail (of post)?

Nee, want dat had nooit gemogen! En zakelijke klanten dan? Ja Robert, die krijgen alleen een voorblad (mét precies alle gegevens die NS zo eng vindt om per mail te versturen er op!) Nooit de volledige factuur met reistransacties als bijlage in een mail!

Dat durven we niet.. Yeah right! Henk_NL kom er maar in, ik kan het zelf niet controleren of je allen een ‘voorblad’ krijgt… :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Wel een zwaktebod dat NS een discussie afkapt waarin de administratieve incompetentie van NS wordt besproken.

Excuses voor mijn late reactie, Henk_NL.

 

Dit is inderdaad wel een lastige. Ik heb jouw vragen bij de Juridische afdeling neergelegd, omdat zij hier veel meer over kunnen zeggen dan ik. 

Als ik een reactie heb, dan laat ik het weten. Alvast bedankt voor je geduld! :blush:

Laat maar weten, ik wilde ongeveer dezelfde mensen mailen anders gok ik zo 😂

Badge +3

Wel een zwaktebod dat NS een discussie afkapt waarin de administratieve incompetentie van NS wordt besproken.

Topic sluiten is inderdaad een zwaktebod. Totale verbazing was mijn eerste (instinctieve) reactie ook, want er stonden nog wat ontbeantwoord(bar)e vragen open toch?!

Topic closed? No deal. Game on! :sleeping:

 

Ik ben er ook niet van gecharmeerd, maar de vragen in dit topic ontstonden vanuit een andere gedachte en invalshoek. Bespaar het me alsjeblieft dat ik meerdere topics moet openen omdat ze telkens gesloten worden omdat men een discussie wil afkappen die ik expliciet niet wil aanwakkeren.

Reputatie 7
Badge +3

De vragen liggen nu blijkbaar bij de Juridische Afdeling. Benieuwd of ze tot meer in staat zijn dan het toevoegen van het woord “vaak” aan voorwaarden.

Ik struikel nog steeds over dit https://community.ns.nl/abonnementen-2/ov-verklaring-belastingdienst-67067?postid=473560#post473560

Ik kan helaas niets anders melden dat wij die niet gaan leveren. Dit mogen wij niet omdat wij geen beschikking hebben over een BSN nummer van de reiziger. Je kan als reiziger de facturen en reishistorie downloaden en opsturen. Ik had liever wat anders gecommuniceerd.

Ik heb dit even nagevraagd gezien ik het zelf ook even niet snapte. Erryt had de vraag waarop hij antwoordde geïnterpreteerd als waarom wij de OV-verklaring niet naar de belastingdienst sturen. Het gegeven antwoord is dan ook niet geheel juist gezien het niet een geval is dat dit niet mag, maar dat er dus geen garantie is dat de opgestuurde gegevens correct gekoppeld worden aan de juiste persoon, door de afwezigheid van een BSN aan onze kant. Zie het gemarkeerde antwoord van Laura. Waarom een OV-verklaring op verzoek niet meer gestuurd wordt naar een klant zelf hebben we geen antwoord op.

De reden waarom wij het topic hebben gesloten is omdat het gemarkeerde antwoord in het gelinkte topic de woordvoeringslijn is die wij hebben gekregen. Zoals ook al aangegeven snappen we dat dit niet het antwoord of de reactie is die jullie graag hadden willen zien, maar wij kunnen niets anders aangeven. Om valse hoop op verdere informatie uit onze kant te voorkomen is daarom het topic gesloten.

Reputatie 7
Badge +3

Om valse hoop op verdere informatie uit onze kant te voorkomen is daarom het topic gesloten.

Als dit vaker gaat voorkomen dan is dat het einde van deze community.

In plaats van problemen op te lossen krijgen we dit. Wat een aanfluiting. (Uiteraard niet persoonlijk bedoeld richting @Stijn NS.)

Waarom heeft NS eigenlijk geen antwoord op de vraag waarom een OV-verklaring op verzoek niet gestuurd kan worden? 

Deze situatie is de slechtst denkbare. Een belastingbetaler is aan de goden overgeleverd en kan niet zelf controleren of het proces correct verloopt. Een wanneer het proces niet goed loopt is NS niet in staat om het te corrigeren. Als nietsvermoedende burger denk je op basis van bijgevoegd overzicht op https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/hoe-vraag-ik-een-ov-verklaring-aan.htm toch echt dat je abonnementgegevens aan de fiscus worden doorgegeven:

Als klant heb ik dan liever dat ik net als bij Qbuzz of EBS mijn overzicht zelf kan maken in plaats van dat aan NS over te laten.

Het lijkt verdacht veel op de onmacht van NS wanneer er iets misloopt bij de vernieuwing van een OV-chipkaart. Ook dan NS zelf geen correcties uitvoeren. Wat een raar bedrijf eigenlijk met zulke slecht ingerichte processen. 

Wie gaat bij NS de administratieve processen eens onder de loep nemen en concluderen dat bij zoveel onkunde dit soort processen maar beter via de website van OV-chipkaart kunnen lopen?

Badge +3

Dan liever zoals bij Arriva, gewoon zelf (voorafgaand aan je aangifte) de ov-verklaring kunnen aanvragen (beter nog, elk jaar toegestuurd krijgen)…

En er dus niet op vertrouwen dat NS die automatisch verstrekt aan de Belastingdienst (en als dat wél gebeurt, dat deze het correct verwerkt en dus succesvol aan jouw persoontje weet te koppelen).

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er anno 2020 handiger (en voor de vervoerder goedkoper) dan zelf je OV-verklaring genereren via de website van ov-chipkaart? 

Ik zou als vervoerder die hele service stoppen en alles via de website van ov-chipkaart laten regelen. De belastingbetaler is zelf verantwoordelijk voor het leveren van de juiste stukken. Leg de verantwoordelijkheid dan ook neer bij de belastingbetaler zelf.

No worries, ik dacht al, volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd haha.

 

Voor zover mij bekend is er voor OV-bedrijven geen wettelijke verplichting om deze informatie door te geven, maar is dit vanuit gemak voor klant en OV-bedrijf zo ingericht. Alleen de klant heeft vanuit de Nederlandse wetgeving gezien de verplichting om zaken aan te leveren aan de fiscus.

 

Hoor het wel of Rizana iets kan vinden. Mocht het complex zijn, laat het dan ook weten en bespaar je de tijd, dan ga ik zelf wat mailen namelijk.

 

Inmiddels heb ik een reactie ontvangen en het klopt dat er gegevens aan de Belastingdienst worden verstrekt. Het volgende heb ik ontvangen:
 
Op basis van de artikelen 47, 52, 53 van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen (AWR) zijn wij als vervoerder, indien wij hierom door de 
Belastingdienst worden verzocht, verplicht om deze gegevens aan te leveren. 
 
De persoonsgegevens en OV-gegevens moeten worden aangeleverd. Onder persoonsgegevens wordt verstaan: Naam Adres Woonplaats (NAW) gegevens en 
geboortedatum. Onder Openbaar Vervoer (ov) gegevens wordt verstaan de gegevens van zowel Maandkaarten als Jaarkaarten. De Belastingdienst is geïnteresseerd in de 
reisafstand van het traject zoals deze in de maandkaart of jaarkaart wordt genoemd. Verder moet de periode (begindatum-einddatum) waarvoor de kaart is verstrekt worden geleverd.
 
Kanttekening: Omdat er voor de koppeling van gegevens door de belastingdienst geen unieke sleutel beschikbaar is (NS gebruikt NSR-nummer, belastingdienst BSN) bestaat de kans dat de belastingdienst 
voor een deel van de aangiftes geen koppeling kan leggen. Het is dan aan de belastingplichtige om te bewijzen dat hij/zij een OV-abonnement heeft gehad.

 

Kan je hier iets mee, Henk_NL?

Reputatie 7
Badge +3

Kanttekening: Omdat er voor de koppeling van gegevens door de belastingdienst geen unieke sleutel beschikbaar is (NS gebruikt NSR-nummer, belastingdienst BSN) bestaat de kans dat de belastingdienst voor een deel van de aangiftes geen koppeling kan leggen. Het is dan aan de belastingplichtige om te bewijzen dat hij/zij een OV-abonnement heeft gehad.​​​​​​

Deze kanttekening beschrijft precies waar sommige belastingplichtigen problemen mee hebben. Wanneer er geen koppeling gelegd kan worden beland je in een vicieuze cirkel. Je hebt als belastingplichtige de plicht om aan te tonen dat je een OV-abonnement hebt gehad. Maar hoe toon je dat aan als de Klantenservice van de vervoerder geen verklaring kan of wil afgeven? En hoe en wanneer krijg je als belastingplichtige te horen dat de koppeling van de gegevens is mislukt zodat je tijdig in actie kunt komen?

Een systeem moet zo ontworpen zijn dat er handmatig correcties kunnen worden uitgevoerd wanneer er onverhoopt iets misgaat. Dat correctiemechanisme lijkt hier te ontbreken.

Volgens mij levert NS al vele jaren gegevens aan de belastingdienst aan en is het tot op heden altijd goed gegaan.  (Ik kan mij over dit aspect van de dienstverlening tenminste geen topics herinneren).

 

Vraag is dus: Wat is er dit jaar verandert t.o.v. al de jaren hiervoor waardoor er opeens geen koppeling van gegevens gemaakt kunnen worden. 

Badge +3

Volgens mij geeft NS pas sinds 2016 de gegevens aan de Belastingdienst door. In het verleden heb ik als houder van een jaartrajectabonnement zelf de OV-verklaring ontvangen, die ik indien nodig aan de Belastingdienst kon sturen:
 

 

Mijns inziens zou de NS deze verklaring altijd ook nog aan de abonnementhouder moeten sturen, zodat de abonnementhouder het bewijs in handen heeft en gedoe met de gegevensoverdracht tussen NS en de Belastingdienst geen negatieve gevolgen meer heeft voor de abonnementhouder. Ik begrijp niet waarom NS dat niet meer doet en dat ook blijft weigeren nu er problemen blijken op te treden.

Overigens zijn er hierover in het verleden ook wel topics geweest, zoals deze. Nu lijken het er wel wat meer te zijn.

Mijns inziens zou de NS deze verklaring altijd ook nog aan de abonnementhouder moeten sturen, zodat de abonnementhouder het bewijs in handen heeft en gedoe met de gegevensoverdracht tussen NS en de Belastingdienst geen negatieve gevolgen meer heeft voor de abonnementhouder. Ik begrijp niet waarom NS dat niet meer doet en dat ook blijft weigeren nu er problemen blijken op te treden.

 

Geheel eens. Ik snap het ook niet. Misschien komt het inderdaad doordat NS deze gegevens niet meer heeft?

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij ook onduidelijk of het onwil, onkunde of ongeïnteresseerdheid is.

Kan je hier iets mee, Henk_NL?

Jazeker, al vind ik de verwijzing naar de Awr-artikelen wel creatief gevonden. Ik vraag me toch af of dat ook een basis is voor specifiek de OV-verklaringen, maar dat is wat off-topic. Mag ik via jou wat vervolgvragen stellen?

 

NS geeft dus aan bepaalde persoonsgegevens te verwerken t.b.v. de leveveringen aan de fiscus. Dank voor de toelichting. Aangezien het altijd om historische gegevens gaat (voorgaand belastingjaar) ben ik nog benieuwd, hoe lang houdt NS deze gegevens in haar administratie? Gezien de Awr-verwijzigingen zou ik zeggen zeven jaren, correct? Dat houdt dus ook (impliciet) in dat ik als klant inzage kan vragen in deze gegevens onder de GDPR, correct?

 

Dank alvast,

Ome Henk.

Los van mijn vervolgvragen vind ik het volgende overigens ook nog wel interessant. Als NS stelt dat het leveren van deze informatie is o.b.v. een wettelijke verplichting (Awr 47, 52, 53), ben ik wel benieuwd waarom de fiscus dit blijkbaar niet eist van Arriva, Qbuzz en EBS. Zou de fiscus of Financien ook een community forum hebben ? :joy:

Badge +3

Ehh (off topic) https://www.geocaching.com/geocache/GC44DYJ

Vele verzoekschriften hebben het College van B&W Wildervanck al bereikt: Wanneer komt er weer een nieuw avontuur van Ome Henk en Tante Jo? Hier zijn ze eindelijk: ze hebben weer een aantal reizen gemaakt en nu kunnen wij daar ook weer van meegenieten.

Henk Flex op de back burner natuurlijk. Als het NS en GVB al niet lukt… :sweat_smile:

Moet nog verzinnen of ik zin heb om wat contacten af te stoffen, heb wat afspraken buiten de deur deze week, misschien tik ik wat mailtjes in de trein. Eerst eens zien met welk antwoord NS komt denk ik, ik stel de vragen met een reden namelijk.

Reageer