OV-verklaring fiscus | NS Community
beantwoord

OV-verklaring fiscus

  • 13 November 2020
  • 37 reacties
  • 1703 Bekeken

In het topic wat vanmorgen door het beheer is gesloten over de OV-verklaringen die NS aan de Nederlandse fiscus levert, stelde ik in mijn reactie nog een tweede, aanvullende vraag welke onbeantwoord is gebleven.

 

https://community.ns.nl/abonnementen-2/ov-verklaring-belastingdienst-67067?postid=473660#post473660

 

NS heeft een uitgebreid privacy statement waarin alle verwerkingen en uitwisselingen van persoonsgegevens zijn gedocumenteerd. Als ik daarin zoek op het woord ‘belasting’, kom ik geen enkele referentie naar deze uitwisseling van informatie met de fiscus tegen. Ik wil daarom graag vragen:

  • Wisselt de NS persoonsgegevens uit met de fiscus;
  • Indien ja, op basis van welke grond/verplichting;
  • Indien ja, welke informatie wordt er precies met de fiscus uitgewisseld?

Laten we de discussie die afgesloten is niet opnieuw opstarten overigens, want mijn vragen zijn serieus, en ik wil er graag antwoord op. Als prive en zakelijk abonnementhouder behoor ik ook tot de groep waarover gegevens wordt verzonden namelijk.

icon

Beste antwoord door Rizana NS 20 November 2020, 21:34

Bekijk origineel

37 reacties

Badge +3

Wist niet dat jij dat was :sweat_smile:

 

Ik ben erg benieuwd wat NS ongevraagd met de fiscus deelt over mij. Vandaar de vragen. Geocachen is geen hobby van mij haha :)

 

De link met het Twitter verhaal mis ik verders. Ben benieuwd naar de antwoorden van NS!

Ome Henk! ;) Goede vraag, die ik even heb uitgezet en ik heb al antwoord. Ik stel daar zelf nog wat vervolgvragen op, dus ik hoop binnenkort een duidelijke uitleg te kunnen geven. 

Rustig aan, ik hoor van je :)

NS geeft dus aan bepaalde persoonsgegevens te verwerken t.b.v. de leveveringen aan de fiscus. Dank voor de toelichting. Aangezien het altijd om historische gegevens gaat (voorgaand belastingjaar) ben ik nog benieuwd, hoe lang houdt NS deze gegevens in haar administratie? Gezien de Awr-verwijzigingen zou ik zeggen zeven jaren, correct? Dat houdt dus ook (impliciet) in dat ik als klant inzage kan vragen in deze gegevens onder de GDPR, correct?

Ik heb het antwoord bijna compleet, maar ik stuur voor nu alvast wat ik heb voor je! :)

 

De gegevens worden maximaal 10 jaar bewaard. Er zijn vanuit de fiscale wetgeving verschillende bewaartermijnen. Technisch is het voor ons niet mogelijk om hier een onderscheid in te maken. Wel worden de gegevens na maximaal 27 maanden uit de actieve systemen verwijderd en in het archief geplaatst. 
Tot dit archief is geen toegang mogelijk tenzij hier een specifieke reden voor is (doel zoals een aanvraag vanuit de belastingdienst of een specifiek inzageverzoek). Wanneer er een inzageverzoek is, dan wordt door ons aangegeven dat wij (bijvoorbeeld) nog facturen hebben van een bepaalde periode. De facturen zelf kunnen dan, indien gewenst, door de betrokkene worden opgevraagd.
(Let wel op dat er een verschil is tussen factuurgegevens en reisgegevens. Op de factuur staat enkel het verschuldigde bedrag en waarvoor (bv €20,- voor reizen met NS of abonnement OV vrij), reisgegevens zijn de transactiegegevens (van A naar B op een bepaalde datum). Facturen bewaren we om belastingtechnische redenen, reisgegevens in principe niet (bewaartermijn= 18 maanden). Wanneer klanten inzage willen kunnen ze een inzage verzoek doen. Het formulier hiervoor staat hier. )

 

Wat ik nu nog eigenlijk wil weten, en jullie vast ook wel, is hoe dit dan zit met de nieuwe NS Flex facturen, waar de reisgegevens op beschreven staan. Ik hoop dat ik de rest van je vragen naar tevredenheid heb kunnen beantwoorden Henk_NL! :)

Levert NS, los van onroerende zaken, uberhaupt iets dat onder de 10-jaren-termijn valt? Kan het me zo snel niet inbeelden.

 

Ik ga er even over nadenken en kom evt. terug in dit topic of per mail mochten er nog vragen zijn. Dank voor nu in ieder geval.

Ik krijg op mijn laatste vraag niet zo snel antwoord. Dit vergt wellicht wat meer uitzoekwerk. Uiteraard blijf ik jullie op de hoogte houden.

Ik durf inmiddels voorzichtig de conclusie te trekken dat, wat betreft OV-verklaring voor abonnementshouders:

 

> NS voor (op zijn minst) zeven jaren terug OV-verklaringen zou kunnen genereren op basis van haar administratie;

> klanten inzage kunnen vragen in deze administratie om zo zelf voor (op zijn minst) zeven jaren terug aan te kunnen tonen aan de fiscus dat ze een NS abonnement hadden.

 

Prachtig resultaat, waarvoor dank Laura en collegae. Mocht ik mij vergissen, dan hoor ik dat graag :grinning:

Klopt als een trein, Henk_NL! :)

Update 14.12: Ik heb een reminder naar de betreffende persoon gestuurd.

Het is wat jaren terug dat sinterklaas op mijn raam heeft geklopt, maar er heeft hier nog nooit een trein aan de deur staan kloppen. Oke, te goedkoop. Dank voor de bevestiging tho :wink:

Ik heb direct al een antwoord en die is als volgt; dat de reisgegevens en de factuur met abonnementskosten worden gesplitst en op die manier de wijze wordt aangehouden die ik hierboven beschreef.

Nou, dan zijn we d’r uit denk ik Laura. Eventuele OV-verklaringen die NS niet correct weet aan te leveren zijn op te vragen bij fg@ns.nl.

Reageer