beantwoord

OV-verklaring fiscus

  • 13 November 2020
  • 37 reacties
  • 1708 Bekeken

In het topic wat vanmorgen door het beheer is gesloten over de OV-verklaringen die NS aan de Nederlandse fiscus levert, stelde ik in mijn reactie nog een tweede, aanvullende vraag welke onbeantwoord is gebleven.

 

https://community.ns.nl/abonnementen-2/ov-verklaring-belastingdienst-67067?postid=473660#post473660

 

NS heeft een uitgebreid privacy statement waarin alle verwerkingen en uitwisselingen van persoonsgegevens zijn gedocumenteerd. Als ik daarin zoek op het woord ‘belasting’, kom ik geen enkele referentie naar deze uitwisseling van informatie met de fiscus tegen. Ik wil daarom graag vragen:

  • Wisselt de NS persoonsgegevens uit met de fiscus;
  • Indien ja, op basis van welke grond/verplichting;
  • Indien ja, welke informatie wordt er precies met de fiscus uitgewisseld?

Laten we de discussie die afgesloten is niet opnieuw opstarten overigens, want mijn vragen zijn serieus, en ik wil er graag antwoord op. Als prive en zakelijk abonnementhouder behoor ik ook tot de groep waarover gegevens wordt verzonden namelijk.

icon

Beste antwoord door Rizana NS 20 November 2020, 21:34

Bekijk origineel

37 reacties

Nou, dan zijn we d’r uit denk ik Laura. Eventuele OV-verklaringen die NS niet correct weet aan te leveren zijn op te vragen bij fg@ns.nl.

Ik heb direct al een antwoord en die is als volgt; dat de reisgegevens en de factuur met abonnementskosten worden gesplitst en op die manier de wijze wordt aangehouden die ik hierboven beschreef.

Het is wat jaren terug dat sinterklaas op mijn raam heeft geklopt, maar er heeft hier nog nooit een trein aan de deur staan kloppen. Oke, te goedkoop. Dank voor de bevestiging tho :wink:

Klopt als een trein, Henk_NL! :)

Update 14.12: Ik heb een reminder naar de betreffende persoon gestuurd.

Ik durf inmiddels voorzichtig de conclusie te trekken dat, wat betreft OV-verklaring voor abonnementshouders:

 

> NS voor (op zijn minst) zeven jaren terug OV-verklaringen zou kunnen genereren op basis van haar administratie;

> klanten inzage kunnen vragen in deze administratie om zo zelf voor (op zijn minst) zeven jaren terug aan te kunnen tonen aan de fiscus dat ze een NS abonnement hadden.

 

Prachtig resultaat, waarvoor dank Laura en collegae. Mocht ik mij vergissen, dan hoor ik dat graag :grinning:

Ik krijg op mijn laatste vraag niet zo snel antwoord. Dit vergt wellicht wat meer uitzoekwerk. Uiteraard blijf ik jullie op de hoogte houden.

Levert NS, los van onroerende zaken, uberhaupt iets dat onder de 10-jaren-termijn valt? Kan het me zo snel niet inbeelden.

 

Ik ga er even over nadenken en kom evt. terug in dit topic of per mail mochten er nog vragen zijn. Dank voor nu in ieder geval.

NS geeft dus aan bepaalde persoonsgegevens te verwerken t.b.v. de leveveringen aan de fiscus. Dank voor de toelichting. Aangezien het altijd om historische gegevens gaat (voorgaand belastingjaar) ben ik nog benieuwd, hoe lang houdt NS deze gegevens in haar administratie? Gezien de Awr-verwijzigingen zou ik zeggen zeven jaren, correct? Dat houdt dus ook (impliciet) in dat ik als klant inzage kan vragen in deze gegevens onder de GDPR, correct?

Ik heb het antwoord bijna compleet, maar ik stuur voor nu alvast wat ik heb voor je! :)

 

De gegevens worden maximaal 10 jaar bewaard. Er zijn vanuit de fiscale wetgeving verschillende bewaartermijnen. Technisch is het voor ons niet mogelijk om hier een onderscheid in te maken. Wel worden de gegevens na maximaal 27 maanden uit de actieve systemen verwijderd en in het archief geplaatst. 
Tot dit archief is geen toegang mogelijk tenzij hier een specifieke reden voor is (doel zoals een aanvraag vanuit de belastingdienst of een specifiek inzageverzoek). Wanneer er een inzageverzoek is, dan wordt door ons aangegeven dat wij (bijvoorbeeld) nog facturen hebben van een bepaalde periode. De facturen zelf kunnen dan, indien gewenst, door de betrokkene worden opgevraagd.
(Let wel op dat er een verschil is tussen factuurgegevens en reisgegevens. Op de factuur staat enkel het verschuldigde bedrag en waarvoor (bv €20,- voor reizen met NS of abonnement OV vrij), reisgegevens zijn de transactiegegevens (van A naar B op een bepaalde datum). Facturen bewaren we om belastingtechnische redenen, reisgegevens in principe niet (bewaartermijn= 18 maanden). Wanneer klanten inzage willen kunnen ze een inzage verzoek doen. Het formulier hiervoor staat hier. )

 

Wat ik nu nog eigenlijk wil weten, en jullie vast ook wel, is hoe dit dan zit met de nieuwe NS Flex facturen, waar de reisgegevens op beschreven staan. Ik hoop dat ik de rest van je vragen naar tevredenheid heb kunnen beantwoorden Henk_NL! :)

Rustig aan, ik hoor van je :)

Ome Henk! ;) Goede vraag, die ik even heb uitgezet en ik heb al antwoord. Ik stel daar zelf nog wat vervolgvragen op, dus ik hoop binnenkort een duidelijke uitleg te kunnen geven. 

Ik ben erg benieuwd wat NS ongevraagd met de fiscus deelt over mij. Vandaar de vragen. Geocachen is geen hobby van mij haha :)

 

De link met het Twitter verhaal mis ik verders. Ben benieuwd naar de antwoorden van NS!

Badge +3

Wist niet dat jij dat was :sweat_smile:

 

Moet nog verzinnen of ik zin heb om wat contacten af te stoffen, heb wat afspraken buiten de deur deze week, misschien tik ik wat mailtjes in de trein. Eerst eens zien met welk antwoord NS komt denk ik, ik stel de vragen met een reden namelijk.

Badge +3

Ehh (off topic) https://www.geocaching.com/geocache/GC44DYJ

Vele verzoekschriften hebben het College van B&W Wildervanck al bereikt: Wanneer komt er weer een nieuw avontuur van Ome Henk en Tante Jo? Hier zijn ze eindelijk: ze hebben weer een aantal reizen gemaakt en nu kunnen wij daar ook weer van meegenieten.

Henk Flex op de back burner natuurlijk. Als het NS en GVB al niet lukt… :sweat_smile:

Los van mijn vervolgvragen vind ik het volgende overigens ook nog wel interessant. Als NS stelt dat het leveren van deze informatie is o.b.v. een wettelijke verplichting (Awr 47, 52, 53), ben ik wel benieuwd waarom de fiscus dit blijkbaar niet eist van Arriva, Qbuzz en EBS. Zou de fiscus of Financien ook een community forum hebben ? :joy:

Kan je hier iets mee, Henk_NL?

Jazeker, al vind ik de verwijzing naar de Awr-artikelen wel creatief gevonden. Ik vraag me toch af of dat ook een basis is voor specifiek de OV-verklaringen, maar dat is wat off-topic. Mag ik via jou wat vervolgvragen stellen?

 

NS geeft dus aan bepaalde persoonsgegevens te verwerken t.b.v. de leveveringen aan de fiscus. Dank voor de toelichting. Aangezien het altijd om historische gegevens gaat (voorgaand belastingjaar) ben ik nog benieuwd, hoe lang houdt NS deze gegevens in haar administratie? Gezien de Awr-verwijzigingen zou ik zeggen zeven jaren, correct? Dat houdt dus ook (impliciet) in dat ik als klant inzage kan vragen in deze gegevens onder de GDPR, correct?

 

Dank alvast,

Ome Henk.

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij ook onduidelijk of het onwil, onkunde of ongeïnteresseerdheid is.

Mijns inziens zou de NS deze verklaring altijd ook nog aan de abonnementhouder moeten sturen, zodat de abonnementhouder het bewijs in handen heeft en gedoe met de gegevensoverdracht tussen NS en de Belastingdienst geen negatieve gevolgen meer heeft voor de abonnementhouder. Ik begrijp niet waarom NS dat niet meer doet en dat ook blijft weigeren nu er problemen blijken op te treden.

 

Geheel eens. Ik snap het ook niet. Misschien komt het inderdaad doordat NS deze gegevens niet meer heeft?

Badge +3

Volgens mij geeft NS pas sinds 2016 de gegevens aan de Belastingdienst door. In het verleden heb ik als houder van een jaartrajectabonnement zelf de OV-verklaring ontvangen, die ik indien nodig aan de Belastingdienst kon sturen:
 

 

Mijns inziens zou de NS deze verklaring altijd ook nog aan de abonnementhouder moeten sturen, zodat de abonnementhouder het bewijs in handen heeft en gedoe met de gegevensoverdracht tussen NS en de Belastingdienst geen negatieve gevolgen meer heeft voor de abonnementhouder. Ik begrijp niet waarom NS dat niet meer doet en dat ook blijft weigeren nu er problemen blijken op te treden.

Overigens zijn er hierover in het verleden ook wel topics geweest, zoals deze. Nu lijken het er wel wat meer te zijn.

Volgens mij levert NS al vele jaren gegevens aan de belastingdienst aan en is het tot op heden altijd goed gegaan.  (Ik kan mij over dit aspect van de dienstverlening tenminste geen topics herinneren).

 

Vraag is dus: Wat is er dit jaar verandert t.o.v. al de jaren hiervoor waardoor er opeens geen koppeling van gegevens gemaakt kunnen worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Kanttekening: Omdat er voor de koppeling van gegevens door de belastingdienst geen unieke sleutel beschikbaar is (NS gebruikt NSR-nummer, belastingdienst BSN) bestaat de kans dat de belastingdienst voor een deel van de aangiftes geen koppeling kan leggen. Het is dan aan de belastingplichtige om te bewijzen dat hij/zij een OV-abonnement heeft gehad.​​​​​​

Deze kanttekening beschrijft precies waar sommige belastingplichtigen problemen mee hebben. Wanneer er geen koppeling gelegd kan worden beland je in een vicieuze cirkel. Je hebt als belastingplichtige de plicht om aan te tonen dat je een OV-abonnement hebt gehad. Maar hoe toon je dat aan als de Klantenservice van de vervoerder geen verklaring kan of wil afgeven? En hoe en wanneer krijg je als belastingplichtige te horen dat de koppeling van de gegevens is mislukt zodat je tijdig in actie kunt komen?

Een systeem moet zo ontworpen zijn dat er handmatig correcties kunnen worden uitgevoerd wanneer er onverhoopt iets misgaat. Dat correctiemechanisme lijkt hier te ontbreken.

No worries, ik dacht al, volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd haha.

 

Voor zover mij bekend is er voor OV-bedrijven geen wettelijke verplichting om deze informatie door te geven, maar is dit vanuit gemak voor klant en OV-bedrijf zo ingericht. Alleen de klant heeft vanuit de Nederlandse wetgeving gezien de verplichting om zaken aan te leveren aan de fiscus.

 

Hoor het wel of Rizana iets kan vinden. Mocht het complex zijn, laat het dan ook weten en bespaar je de tijd, dan ga ik zelf wat mailen namelijk.

 

Inmiddels heb ik een reactie ontvangen en het klopt dat er gegevens aan de Belastingdienst worden verstrekt. Het volgende heb ik ontvangen:
 
Op basis van de artikelen 47, 52, 53 van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen (AWR) zijn wij als vervoerder, indien wij hierom door de 
Belastingdienst worden verzocht, verplicht om deze gegevens aan te leveren. 
 
De persoonsgegevens en OV-gegevens moeten worden aangeleverd. Onder persoonsgegevens wordt verstaan: Naam Adres Woonplaats (NAW) gegevens en 
geboortedatum. Onder Openbaar Vervoer (ov) gegevens wordt verstaan de gegevens van zowel Maandkaarten als Jaarkaarten. De Belastingdienst is geïnteresseerd in de 
reisafstand van het traject zoals deze in de maandkaart of jaarkaart wordt genoemd. Verder moet de periode (begindatum-einddatum) waarvoor de kaart is verstrekt worden geleverd.
 
Kanttekening: Omdat er voor de koppeling van gegevens door de belastingdienst geen unieke sleutel beschikbaar is (NS gebruikt NSR-nummer, belastingdienst BSN) bestaat de kans dat de belastingdienst 
voor een deel van de aangiftes geen koppeling kan leggen. Het is dan aan de belastingplichtige om te bewijzen dat hij/zij een OV-abonnement heeft gehad.

 

Kan je hier iets mee, Henk_NL?

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er anno 2020 handiger (en voor de vervoerder goedkoper) dan zelf je OV-verklaring genereren via de website van ov-chipkaart? 

Ik zou als vervoerder die hele service stoppen en alles via de website van ov-chipkaart laten regelen. De belastingbetaler is zelf verantwoordelijk voor het leveren van de juiste stukken. Leg de verantwoordelijkheid dan ook neer bij de belastingbetaler zelf.

Badge +3

Dan liever zoals bij Arriva, gewoon zelf (voorafgaand aan je aangifte) de ov-verklaring kunnen aanvragen (beter nog, elk jaar toegestuurd krijgen)…

En er dus niet op vertrouwen dat NS die automatisch verstrekt aan de Belastingdienst (en als dat wél gebeurt, dat deze het correct verwerkt en dus succesvol aan jouw persoontje weet te koppelen).

Reputatie 7
Badge +3

Om valse hoop op verdere informatie uit onze kant te voorkomen is daarom het topic gesloten.

Als dit vaker gaat voorkomen dan is dat het einde van deze community.

In plaats van problemen op te lossen krijgen we dit. Wat een aanfluiting. (Uiteraard niet persoonlijk bedoeld richting @Stijn NS.)

Waarom heeft NS eigenlijk geen antwoord op de vraag waarom een OV-verklaring op verzoek niet gestuurd kan worden? 

Deze situatie is de slechtst denkbare. Een belastingbetaler is aan de goden overgeleverd en kan niet zelf controleren of het proces correct verloopt. Een wanneer het proces niet goed loopt is NS niet in staat om het te corrigeren. Als nietsvermoedende burger denk je op basis van bijgevoegd overzicht op https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/hoe-vraag-ik-een-ov-verklaring-aan.htm toch echt dat je abonnementgegevens aan de fiscus worden doorgegeven:

Als klant heb ik dan liever dat ik net als bij Qbuzz of EBS mijn overzicht zelf kan maken in plaats van dat aan NS over te laten.

Het lijkt verdacht veel op de onmacht van NS wanneer er iets misloopt bij de vernieuwing van een OV-chipkaart. Ook dan NS zelf geen correcties uitvoeren. Wat een raar bedrijf eigenlijk met zulke slecht ingerichte processen. 

Wie gaat bij NS de administratieve processen eens onder de loep nemen en concluderen dat bij zoveel onkunde dit soort processen maar beter via de website van OV-chipkaart kunnen lopen?

Reageer