beantwoord

OV voor "buitenlanders"

Waarom is het zo moeilijk voor buitenlanders om een OV kaart te kopen. Ik wil een Dal Kaart kopen met 60+ korting maar moet daarvoor een Nederlandse bankrekening hebben en een "chip kaart" (wat is dat nou weer?) Waarom kan dat allemaal niet gewoon met een Credit Card zoals die over de hele wereld gebruikt wordt? Nederland loopt behoorlijk achter in service voorziening voor overseas visitors!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 24 juli 2017, 16:32

Welkom op het NS Serviceforum Alfie. Er is zeer weinig vraag naar online betalen met creditcard en het is voor oNS relatief duur om deze betaalmogelijkheid te gaan aanbieden. Van de reizigers uit het buitenland die een persoonlijke ov-chipkaart (met of zonder abonnement) willen aanschaffen komt 95% uit België, Duitsland of Luxemburg. Zij kunnen via Pay-pal betaling op de site van ov-chipkaart een persoonlijke ov-chipkaart aanschaffen en er bij ons eventueel een abonnement op laten zetten. Voorlopig bieden we alleen iDeal aan en dat gaat op korte termijn ook niet veranderen.
Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
De OV-chipkaart en de abonnementen zijn producten voornamelijk bedoeld voor binnenlandse reizigers. Omdat de NS ook graag zijn geld wil hebben, kun je alleen met een Europese bankrekening een abonnement afsluiten. De kosten van het betalen met creditcard zijn erg hoog, vandaar dat er voor dit systeem is gekozen.
Reputatie 7
Badge +3
Sowieso zijn abonnementen alleen te koop met een chipkaart omdat ze persoonlijk zijn en er daarom dus een naam en foto op moet staan. Daarnaast zijn veel abonnementen niet geldig in de spits en dat kan alleen gecontroleerd worden met chipkaarten.
Dat laatste is echt onzin, "vroeger" controleerde de conducteur dat gewoon en het % zwartrijders lag op 1,5 buiten de 3 grote steden.

Los daarvan kan je er juist mee doorreizen in de spits...

@Slidestops de hele wereld gebruikt credit cards, vraag maar eens aan toeristen hoe zij Nederland vinden waar amper met credit cards betaald kan worden, ze lachen ons uit, vinden dat onbegrijpelijk.

Je kan daar ook een toeslag voor rekenen.

En met alle respect, er zijn zoveel buitenlanders in Nederland zonder NL rekening, dat is een gat in de markt.
Badge +3
Vanaf 1 januari 2018 wordt het in de hele EU verboden om toeslagen te berekenen voor het gebruik van een creditcard. Dus NS zal moeten stoppen met het berekenen van de toeslagen.
https://www.creditcardvergelijking.nl/vraag/extra-geld-betalen-voor-gebruik-creditcard/
Reputatie 7
Badge +3
@MvanGelder
Vroeger was er geen middagspits. De middagspits is met papieren kaartjes niet te controleren omdat je dan niet weet hoe laat iemand vertrokken is.

@iMark
Weer zo'n typisch EU-diktaat. Niemand is verplicht om creditcards te accepteren dus als de kosten niet meer worden doorberekend zullen bedrijven dergelijke kaarten gewoon niet meer accepteren.
Badge +3
Inderdaad is niemand verplicht creditcards te accepteren. Maar je hebt als spoorwegmaatschappij een gaatje in je hoofd als je dat niet meer zou doen. Het wordt voor NS pas echt een probleem wanneer Nederlandse klanten met creditcards zouden gaan betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zou je een gaatje in je hoofd hebben als je als bedrijf €3 kosten moet betalen voor een kaartje van €4 en dat niet doet?
@MvanGelder
Vroeger was er geen middagspits. De middagspits is met papieren kaartjes niet te controleren omdat je dan niet weet hoe laat iemand vertrokken is.

@iMark
Weer zo'n typisch EU-diktaat. Niemand is verplicht om creditcards te accepteren dus als de kosten niet meer worden doorberekend zullen bedrijven dergelijke kaarten gewoon niet meer accepteren.

Je praat weer wartaal Tamzin, vroeger hoefde je niet in te checken, dan was de tijd dat je in de trein aanwezig was gewoon bindend. Dan kan natuurlijk ook voor de middagspits. Heel simpel, als iemand om 16.10 in de trein zit met een kortingskaartje, kreeg je een boete.
Reputatie 7
Badge +3
Voor het OV-chipkaarttijdperk was er helemaal geen middagspits.

Bij de middagspits zullen mensen met papieren kaartjes gewoon claimen dat ze op tijd waren vertrokken maar onderweg een trein hebben gemist en dat het daardoor na 16.00 uur is geworden. Totaal oncontroleerbaar.
Je praat weer wartaal Tamzin

Iedereen probeert hier zijn/haar bijdrage te leveren en doet dat (hoop ik) naar volle vermogen. Laten we het dus een beetje vriendelijk houden :8
Welkom op het NS Serviceforum Alfie. Er is zeer weinig vraag naar online betalen met creditcard en het is voor oNS relatief duur om deze betaalmogelijkheid te gaan aanbieden. Van de reizigers uit het buitenland die een persoonlijke ov-chipkaart (met of zonder abonnement) willen aanschaffen komt 95% uit België, Duitsland of Luxemburg. Zij kunnen via Pay-pal betaling op de site van ov-chipkaart een persoonlijke ov-chipkaart aanschaffen en er bij ons eventueel een abonnement op laten zetten. Voorlopig bieden we alleen iDeal aan en dat gaat op korte termijn ook niet veranderen.
Voor het OV-chipkaarttijdperk was er helemaal geen middagspits.

Bij de middagspits zullen mensen met papieren kaartjes gewoon claimen dat ze op tijd waren vertrokken maar onderweg een trein hebben gemist en dat het daardoor na 16.00 uur is geworden. Totaal oncontroleerbaar.

Je leest niet eens jammer, de tijd dat je in de trein zit telt, als je dan een kaartje met korting hebt in de spits, krijg je gewoon een boete.

Hell makkelijk te controleren dus.
Reputatie 7
Badge +3
Je snapt het niet. Ik vertrek om 14.00 en moet om 15.50 aankomen. Omdat ik onderweg een aansluiting mis of omdat er een wisselstoring is ontstaat er een halfuur vertraging en daardoor wordt de aankomst 16.20 uur. Moet ik dan halverwege 2,5 uur op een station gaan zitten wachten tot het 18.30 uur is alvorens verder te mogen reizen?
Het is heel simpel, met papieren kaartjes bepaalde de tijd dat je in de trein was of je recht had op korting.

Ik heb een VDU, ging ik om 8.00 weg moest ik een kaartje voltarief kopen, was ik na 9 uur nog in de trein kon ik een kaartje met korting kopen voor het traject na 9.00

In jouw vb, als je niet overstapte bleef je kortingskaartje gewoon geldig, de normale aankomsttijd was immers 15.50, heb je vertraging en je mist een overstap moet je inderdaad een nieuw kaartje kopen of lang wachten (net als met de OV chipkaart trouwens voor het rit naar reis principe werd ingevoerd. En dan kan je achteraf altijd naar de klantenservice gaan en het hele verhaal uitleggen.

Ik zeg niet dat ik hier voorstander van ben, maar het is vrij makkelijk controleerbaar.
Traject staat op het kaartje en de tijd dat je instapt doet er niet toe, alleen de tijd dat je gecontroleerd wordt (en je kreeg gewoon een boete als je al voor 9 uur was ingestapt, wat de conducteur vrij makkelijk kon herleiden)
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat er dan heel veel gewonden onder de conducteurs gaan vallen. Wat jij voorstelt kan theoretisch maar is praktisch onuitvoerbaar.
Tamzin, dit was de praktijk.

Maar goed ik laat het hierbij verder.
Waarom zou je een gaatje in je hoofd hebben als je als bedrijf €3 kosten moet betalen voor een kaartje van €4 en dat niet doet?

Waarom moet dat 3 Euro kosten? Normaal gesproken kost betalen met credit card slechts 0,3%!!
Badge +3
Precies. Tamzin plukt maar wat bedragen uit de lucht. Winkeliers betalen een percentage, niet een vast bedrag.

Creditcardmaatschappijen zullen wel gek zijn om vanaf 1 januari 2018 idioot hoge bedragen aan hun klanten als NS te gaan doorberekenen. Dan raken ze marktaandeel kwijt. Het is voor Mastercard en Visa een uitgelezen kans om meer te gaan concurreren met andere betaalmogelijkheden zoals de debetcard (in Nederland beter bekend als de PINpas) Lagere opbrengst per transactie wordt dan gecompenseerd door een groter volume aan transacties.
Badge +3
Ik haak even in, met name voor de 'buitenlanders'.

Als credit card zo lastig is -en ik heb het al zo vaak gezegd- Go for PayPal!

Dat biedt voor zowel de verkoper als de koper vrijwel dezelfde opties als iDeal (voorheen Equens en zo), maar is vrijwel gratis, inclusief de implementatie in het systeem!

NS krijgt (als seller) min of meer een garantie, en de koper hoeft zich ook niet rot te zoeken naar iDeal of telebankieren naar NL via zijn eigen (buitenlandse) bank, voor zover dat al kan (95% vanuit BE, D of LX geloof ik niets van, want anderen geven het gewoon op en tellen niet mee, dus zo rekenen we dan maar?)

De klant moet een PayPal accountje aanmaken (of al lang hebben en dat zijn er veel), koppelen aan zijn debit/credit card en klaar. Volkomen robuust, transacties zijn instantaan en veiliger dan iDeal (mijn mening)! De wisselkoers is hun winst, hoeft NS niets aan te doen.

@Klaas-Jan NS jij zegt "dat zal niet zo snel gebeuren" maar ook al heb ik er verder niets mee te maken of over te zeggen.. Ik verwed gerust een etentje met je dat PayPal wel moet lukken nog, voor 2018. 😃
Reputatie 7
Badge +3

Waarom moet dat 3 Euro kosten? Normaal gesproken kost betalen met credit card slechts 0,3%!!

0,3% maar wel met een minimum van vaak €3.
Niet bij de supermarkt hier in het dorp (in Australie). Hier kan je met credit card alles kopen, zelfs een €1 item. Zouden ze daar dan €2 verlies op maken? Mijn ouwe moeder zei altijd "ik ben wel goed, maar niet gek!" Dat zal hier ook wel van toepassing zijn.

Maar waarom alleen Paypal vanuit Be/Du/Lux? Waarom niet gewoon van over de hele wereld, zoals bij E-Bay?
Ik haak even in, met name voor de 'buitenlanders'.

Als credit card zo lastig is -en ik heb het al zo vaak gezegd- Go for PayPal!

Dat biedt voor zowel de verkoper als de koper vrijwel dezelfde opties als iDeal (voorheen Equens en zo), maar is vrijwel gratis, inclusief de implementatie in het systeem!

NS krijgt (als seller) min of meer een garantie, en de koper hoeft zich ook niet rot te zoeken naar iDeal of telebankieren naar NL via zijn eigen (buitenlandse) bank, voor zover dat al kan (95% vanuit BE, D of LX geloof ik niets van, want anderen geven het gewoon op en tellen niet mee, dus zo rekenen we dan maar?)

De klant moet een PayPal accountje aanmaken (of al lang hebben en dat zijn er veel), koppelen aan zijn debit/credit card en klaar. Volkomen robuust, transacties zijn instantaan en veiliger dan iDeal (mijn mening)! De wisselkoers is hun winst, hoeft NS niets aan te doen.

@Klaas-Jan NS jij zegt "dat zal niet zo snel gebeuren" maar ook al heb ik er verder niets mee te maken of over te zeggen.. Ik verwed gerust een etentje met je dat PayPal wel moet lukken nog, voor 2018. :D

Hoop dat je gelijk krijgt Robert. Paypal zou voor iedereen te gebruiken moeten zijn, niet alleen voor Be/Du/Lux!! ook voor australiers!!
Badge +3

0,3% maar wel met een minimum van vaak €3.

"Vaak". Maar dus niet altijd. Het hangt helemaal af van het contract tussen de detailhandelaar en de creditcardmaatschappij. Jij hebt geen inzicht in de contracten die NS heeft en kunt daar geen zinnig oordeel over vellen. Voor transacties per pinpas moet ook betaald worden. Net als voor de verwerking van contant geld.
Zie ook mijn zojuist geplaatste vraag: waarom moeten wij hier in Nederland een zo ongelooflijk ingewikkeld en duur systeem hebben om het openbaar vervoer te mogen gebruiken? Ben net terug uit Rusland waar je als buitenlander gewoon 40 roebel aan de buschauffeur geeft of 45 roebel aan de balie van de metro. Dan kan je verder onbeperkt reizen zo lang je maar niet uitstapt of boven komen (voor bus resp. metro). Voor nog géén euro reis je je helemaal suf. Waarom een kaart (plastic) met zo verschrikkelijk veel uitzonderingen, regels, tijden? Het was toch bedoeld om het reizen makkelijker te maken?

Reageer