beantwoord

OV voor "buitenlanders"

Toon eerste bericht

41 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ben net terug uit Rusland waar je als buitenlander gewoon 40 roebel aan de buschauffeur geeft of 45 roebel aan de balie van de metro. Dan kan je verder onbeperkt reizen zo lang je maar niet uitstapt of boven komen (voor bus resp. metro). Voor nog géén euro reis je je helemaal suf.
U vergelijkt appels met peren. Heeft U zich wel eens verdiept in wat de gemiddelde modale Rus verdient? Voor hen is die 40 of 45 roebel helemaal niet zo weinig.

Wat overigens niet weg neemt dat het gewone treintarief in Nederland inderdaad wel heel erg hoog is.
Ik haak even in, met name voor de 'buitenlanders'.

Als credit card zo lastig is -en ik heb het al zo vaak gezegd- Go for PayPal!

Dat biedt voor zowel de verkoper als de koper vrijwel dezelfde opties als iDeal (voorheen Equens en zo), maar is vrijwel gratis, inclusief de implementatie in het systeem!

NS krijgt (als seller) min of meer een garantie, en de koper hoeft zich ook niet rot te zoeken naar iDeal of telebankieren naar NL via zijn eigen (buitenlandse) bank, voor zover dat al kan (95% vanuit BE, D of LX geloof ik niets van, want anderen geven het gewoon op en tellen niet mee, dus zo rekenen we dan maar?)

De klant moet een PayPal accountje aanmaken (of al lang hebben en dat zijn er veel), koppelen aan zijn debit/credit card en klaar. Volkomen robuust, transacties zijn instantaan en veiliger dan iDeal (mijn mening)! De wisselkoers is hun winst, hoeft NS niets aan te doen.

@Klaas-Jan NS jij zegt "dat zal niet zo snel gebeuren" maar ook al heb ik er verder niets mee te maken of over te zeggen.. Ik verwed gerust een etentje met je dat PayPal wel moet lukken nog, voor 2018. :D

Ik kan met paypal over de hele wereld betalen vanuit Astralie, maar niet bij de NS in Nederland. Daar nemen ze alleen Paypal vanuit Belgie, Luxemburg en Duitsland. WHY??
Ben net terug uit Rusland waar je als buitenlander gewoon 40 roebel aan de buschauffeur geeft of 45 roebel aan de balie van de metro. Dan kan je verder onbeperkt reizen zo lang je maar niet uitstapt of boven komen (voor bus resp. metro). Voor nog géén euro reis je je helemaal suf.
U vergelijkt appels met peren. Heeft U zich wel eens verdiept in wat de gemiddelde modale Rus verdient? Voor hen is die 40 of 45 roebel helemaal niet zo weinig.

Wat overigens niet weg neemt dat het gewone treintarief in Nederland inderdaad wel heel erg hoog is.

Russen betalen minder natuurlijk! Dit was mijn voorbeeld om aan te geven dat het A) voor buitenlanders wel mogelijk is om zonder problemen te reizen en 😎 de Russen het ook zo doen maar dan goedkoper. Zij hebben niet dat gedoe zoals wij hier.
Reputatie 4
Als u wilt kunt u in de bus, tram, metro ook met uur- of dagkaartjes reizen. Sterker nog, deze optie wordt voor buitenlandse toeristen juist aangeraden. Een GVB-kaartje voor een uur kost € 2,90 en een dagkaartje € 7,50 (er zijn verder nog meerdagenkaarten tot en met 7 dagen). Die zijn net zo simpel als het systeem in de Russische metro. Het nadeel is wel dat het niet een erg eerlijk systeem is: een reis van Amsterdam Centraal naar Gein kost even veel als een reis van Amsterdam Centraal naar de Dam, namelijk € 2,90. Dan is de OV-chipkaart toch een stuk eerlijker: € 0,89 voor het instappen + € 0,15 voor elke kilometer.

Indien u wel eens met de Russische spoorwegen heeft gereisd kunt u vast beamen dat het kopen van een treinkaartje in Nederland een stuk eenvoudiger is dan in Rusland.
Het kopen is makkelijk zat (alhoewel, opladen samenreiskorting, daluren, voordeeluren) maar het gebruik is niet echt simpel, zeker niet voor toeristen.

En ja wat is eerlijk aan de OV Chipkaart, dat je per km betaalt ? Ik denk dat je met een vaste prijs goedkoper uit gemiddeld bent. 2,90 voor een los kaartje is natuurlijk absurd duur.

Een los kaartje in de metro van Parijs kost hoeveel ? 1,50 ? Daar kan je redelijk ver mee reizen.
Reputatie 4
Met een vaste prijs betalen de mensen die een kort traject afleggen voor de mensen die een langer traject afleggen. Het (eerlijke) vaste tarief per kilometer (in plaats van per zone in de tijd van de strippenkaart) was een van de hoofdargumenten voor de invoering van de OV-chipkaart.

De OV-chipkaart is bedoeld voor mensen die met enige regelmaat gebruik maken van het OV. Toeristen zijn beter af met een uur-, dag- of meerdagenkaart.
Volgens mij waren er andere argumenten voor de invoering......

Voor de trein heb je die kaarten niet.

Als ik naar London gaat, kan ik zonder problemen met de Oyster card reizen (dagkaartcap aanwezig) en zal ik wel gek zijn als ik losse kaartjes zal kopen. Jij wilt toeristen uitkleden 😃
Met een vaste prijs betalen de mensen die een kort traject afleggen voor de mensen die een langer traject afleggen. Het (eerlijke) vaste tarief per kilometer (in plaats van per zone in de tijd van de strippenkaart) was een van de hoofdargumenten voor de invoering van de OV-chipkaart.
Met een prijs per kilometer betalen mensen die verder weg wonen voor de omweg die de bus rijdt om de mensen die dichterbij wonen op te pikken. Net zo oneerlijk, alleen nu betalen de mensen die een langer traject afleggen voor de mensen die een korter traject afleggen. Het zonetarief was hierin een beetje een middenweg en echt niet zo slecht bedacht.
De hoofdreden voor invoering was trouwens een diepgeworteld wantrouwen tussen de ov-bedrijven onderling over de verdeling van de inkomsten. En aangezien ze zelf niet hoefden op te draaien voor de kosten, maar dat konden en mochten afwentelen op hun klanten, was het geen probleem om een miljard uit te geven aan een systeem om die verdeling op basis van de werkelijke reisgegevens te kunnen doen. Wat vervolgens toch weer tot nieuwe discussies leidde. En het is natuurlijk de natte droom van marketeers om je klanten op de voet te kunnen volgen.
Dat inderdaad ook nog, ik heb de keus tussen een snelbus en een normale bus, die laatste rijdt niet over de rijksweg en is dus duurder. Terwijl ze van A naar B gaan allebei.

Die problemen hebben mensen met de trein net zo goed bij verstoringen. Eerlijk....Dan praten we nog niet over de situatie in bepaalde gebieden waar de bus zo duur werd dat leerlingen hem niet meer namen en de Provincie nu zwaar op toelegt (Hoekse Waard) of de situatie in Brabant.
Reputatie 4
Volgens mij waren er andere argumenten voor de invoering......

Ik schrijf letterlijk "een van de hoofdargumenten." Daarmee geef ik aan dat er ook andere argumenten waren.

Voor de trein heb je die kaarten niet.

In de regio Amsterdam wel. Maar de discussie ging hier over het handige systeem in de Moskouse metro. Je kunt ook niet in een Russische trein stappen door een muntje in een poortje te stoppen. Het boeken van een trein is in Rusland stukken omslachtiger dan het kopen van een treinkaartje in Nederland.

Als ik naar London gaat, kan ik zonder problemen met de Oyster card reizen (dagkaartcap aanwezig) en zal ik wel gek zijn als ik losse kaartjes zal kopen. Jij wilt toeristen uitkleden :D

Absoluut niet. Een OV-chipkaart aanschaffen kost € 7,50. Daar moet saldo op gestort worden en er moet correct worden in- en uitgecheckt. Voor toeristen is het kopen van een meerdagenticket doorgaans voordeliger dan het aanschaffen van een OV-chipkaart.

Daarbij is € 34,00 voor een weekkaartje voor het GVB (€ 4,86 per dag) echt geen buitensporig hoog bedrag voor het onbeperkt kunnen reizen met bus, tram en metro. In Londen betaal je meer.
Reputatie 7
Badge +3
Het (eerlijke) vaste tarief per kilometer (in plaats van per zone in de tijd van de strippenkaart) was een van de hoofdargumenten voor de invoering van de OV-chipkaart.
En dat het eenvoudige, vaste tarief per kilometer niet is door gegaan hebben we te danken aan de reizigersorganisaties die perse een onzinnige stoet van abonnementen en kortingsproducten eisten.
Badge +3
Daarbij is € 34,00 voor een weekkaartje voor het GVB (€ 4,86 per dag) echt geen buitensporig hoog bedrag voor het onbeperkt kunnen reizen met bus, tram en metro. In Londen betaal je meer.
Daar heb je natuurlijk groot gelijk in. Een groot nadeel is echter dat deze weekkaarten alleen geldig zijn bij GVB en niet bij de andere vervoerders die in de regio actief zijn. Dat is in Londen veel beter geregeld.
Een overzicht met tarieven in Londen is hier te vinden:
http://content.tfl.gov.uk/adult-fares-2017.pdf
Reputatie 4
Ik ben inderdaad ook een groot voorstander voor het uitbreiden van het Amsterdam & Region Travel Ticket met minstens een vierdaagse en vijfdaagse variant! Als je mensen Amsterdam uit wilt lokken door plaatsen als Haarlem, Naarden en zelfs Lelystad aan te prijzen, dan moet je ze ook de mogelijkheid geven om die plaatsen in redelijk tijdsbestek te bezoeken.
Dat kan vrij eenvoudig door de mogelijkheid te bieden bv een DalVrij abonnement te laden op een anonieme kaart dan wel het aanschaffen van een persoonlijke kaart veel makkelijker en sneller te maken.

En dan is een nieuwe variant voor de hand liggender uiteraard want de meeste toeristen blijven geen maand.

Liefst een kaart die bij alle vervoerders geldig zijn, want de dag/weekkaarten van GVB, HTM en RET zijn niet bij andere vervoerders geldig en dat bedoelen we dus ook weer bij hoe moeilijk kan je het maken ?

met de RET kaart kan je bv niet naar Kinderdijk, want daar rijdt nu net Arriva (of je moet de waterbus nemen).
Reputatie 4
Het Amsterdam & Region Travel Ticket is ook geldig bij andere vervoerders dan NS en GVB: op de EBS-bussen naar Waterland, bussen van Connexxion... Misschien wordt het tijd voor een Rotterdam & Region Travel Ticket?
Heb je al voor 13,50, alleen niet voor de trein.

En die is wel voor alle vervoerders geldig. Het is niet heel duur, maar niet voor de trein dus je moet wel wat ritten maken om het eruit te halen.

Reageer