beantwoord

OV Vrij overstap en opzeggen, de kleine lettertjes


Reputatie 4
Kan de NS verduidelijken wat er met de onderstaande voorwaarden bedoelt wordt? Ik wordt gedwongen een "nieuw abonnement" met "nieuwe voorwaarden" aan te schaffen (OV-jaar naar OV Vrij), onderdeel van die voorwaarden is dat het abonnement niet in het eerste jaar opgezegd mag worden?

Overstap van OV-Jaarabonnement naar OV Vrij*
"Omdat OV Vrij een nieuw abonnement is met nieuwe voorwaarden, kan alleen u dit abonnement bestellen. U moet persoonlijk met deze voorwaarden akkoord gaan."

Artikel 5 Duur, beëindiging en terugbetaling, misbruik en fraude*
* Een Abonnement voor onbepaalde tijd kan gedurende het eerste Abonnementsjaar niet worden opgezegd.

BTM Vrij Particulier als onderdeel van het hoofdabonnement OV Vrij>(Voortijdige) beëindiging*
* BTM Vrij Particulier kan niet in het eerste jaar na de ingangsdatum worden beëindigd.

NS: wat bedoelen jullie met deze voorwaarden, dat mensen die moeten overstappen aan een nieuw jaarabonnement vastzitten, of mag het OV Vrij abonnement na overstap wel elke maand opgezegd worden?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 4 juli 2016, 14:41

Het protocol bij Klantenservice is dusdanig dat klanten in de door jouw geschetste situatie áltijd in het eerste contractjaar mogen opzeggen. We kunnen dit niet aanpassen in de voorwaarden, maar hierbij dan zwart op wit de toezegging.
Bekijk origineel

10 reacties

Ik ga hier achtergrondinformatie over inwinnen. Ik kom er op terug.
Reputatie 6
Badge +1
In het geval van Traject Vrij is op dit forum aangegeven dat klanten die verplicht overgingen van jaartraject naar Traject Vrij in het eerste jaar van hun nieuwe abonnement zouden mogen opzeggen.
Reputatie 4
Ah inderdaad, daar had ik niet aan gedacht. Andere topics waar het aangegeven staat voor het Jaartrajectabonnement>Traject Vrij:

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-trajectvrij-na-overstap-jaartrajectkaart-3300
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/overstappen-naar-traject-vrij-opzeggen-4405
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-traject-vrij-jaar-5815
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-beeindigen-jaar-3960
https://forum.ns.nl/archief-43/overstap-jaartrajectkaart-naar-traject-vrij-2636
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-abonnement-binnen-1-jaar-opzeggen-8195

Dan nog: ik heb niks over de overstap OV-jaarabonnement>OV Vrij kunnen vinden, maar aangezien het een vergelijkbare situatie is lijkt het mij dat de OV-jaarabonnementhouders ook van de uitzondering op de voorwaarden gebruik mogen maken.

Ik ben benieuwd naar uw terugkoppeling Klaas-Jan NS, het verbaasd mij dat hier niet al iets voor is vastgelegd richting de klant.
De regel is bij trajectkaart ook nooit officieel gecommuniceerd. Ik vraag met ook wel af of de NS dit bij opzeggingen altijd netjes gemeld heeft.
Reputatie 4
Badge
In het begin stond ergens in een overstap pdf of op de website duidelijk vermeld dat je bij overstappen van jaartraject naar traject vrij direct maandelijks mocht opzeggen. Toen ik overstapte (een dikke maand voor het einde van de overstap cyclus) was dat op de nieuwe NS website niet meer terug te vinden. In ieder geval heb ik de toezegging niet op papier. Je zou dit in de papieren brief die ik over de overgang heb gekregen verwachten, maar dat staat er niet in.

Hoe het voor OV vrij is geregeld, weet ik natuurlijk niet.
Het zou wel heel raar zijn als dat in dit geval niet zou gelden. Als je uit eigen beweging een abonnement op- of afwaardeert (bijvoorbeeld Dal Voordeel naar Dal Vrij oid.) gaat het eerste jaar ook niet opnieuw in.
Reputatie 4
De regel is bij trajectkaart ook nooit officieel gecommuniceerd. Ik vraag met ook wel af of de NS dit bij opzeggingen altijd netjes gemeld heeft.
Dit brengt slechte herinneringen naar boven, aan "klantenservice" medewerkers die na 12 jaar klant zijn de telefoonverbinding verbreken met de boodschap dat ik geen bestaande klant was en vast zat aan een jaarabonnement na een overstap. Wat een belachelijke en klantonvriendelijke situatie was dat. Toen ging het ook om een OV-jaarabonnement en toen ging het zèker niet netjes.
Reputatie 4
Ik ga hier achtergrondinformatie over inwinnen. Ik kom er op terug.
We zijn inmiddels 5 werkdagen verder, wat kan u over de situatie vertellen?
Het protocol bij Klantenservice is dusdanig dat klanten in de door jouw geschetste situatie áltijd in het eerste contractjaar mogen opzeggen. We kunnen dit niet aanpassen in de voorwaarden, maar hierbij dan zwart op wit de toezegging.
Reputatie 4
Hartelijk dank voor het inwinnen van de informatie.

Reageer