Overgang 2-1 weekenddag buiten het weekend?

• 31 december 2014
  • 16 reacties
  • 516 Bekeken

Ik wilde gisteren een overgang 2-1 laden op mijn dal-vrij abonnement zetten. Normaal gesproken zou ik een "overgang 2-1 daluren" hebben opgeladen, maar ik zag dat de variant "toeslag 2-1 weekenddag" beschikbaar was, waarbij ik ook 'vandaag geldig' kon kiezen. Gisteren was een dinsdag, het viel me dus op dat dit mogelijk was. Voor de zekerheid belde ik met het nummer welke op de automaat stond om te vragen of het echt mogelijk was om op die dag (een dinsdag dus) te reizen met een "toeslag 2-1 weekenddag". De medewerker die ik aan de lijn kreeg antwoorde bevestigend, maar ik weet niet zeker of hij de vraag goed begrepen heeft.
Dus mijn vraag: is de "toeslag 2-1 weekenddag" soms ook op andere dagen geldig, bijvoorbeeld bepaalde feestdagen?
Of met andere woorden, kan ik er vanuit gaan dat als de automaat de optie 'vandaag geldig' geeft, dat dat dan ook gewoon klopt?

Dank alvast
S.

16 reacties

Bedankt voor alle reacties. Ik vind het inderdaad vreemd dat het uberhaupt mogelijk is om zo'n toeslag te kopen op een dag waarop het niet geldig is, terwijl het systeem dat makkelijk kan voorkomen (zoals bij een weekendretour).
Reputatie 6
Badge +2
Maar dat heeft weinig met Toeslag 2-1 Weekenddag te maken.

Ik ben niet erg bekend met dit reisproduct, maar op basis van deze pagina zou ik me kunnen voorstellen dat mensen met een jaartrajectkaart op een feestdag (waar in hun geval dus ook de periode tussen kerst en oudjaar onder valt) gebruik zouden kunnen maken van Toeslag 2-1 Weekenddag.

Nee, er staat zaterdag of zondag en dat is volgens mij precies wat wordt bedoeld. Een feestdag of vakantiedag op dinsdag is dat niet.

Ik ben niet erg bekend met dit reisproduct, maar op basis van deze pagina zou ik me kunnen voorstellen dat mensen met een jaartrajectkaart op een feestdag (waar in hun geval dus ook de periode tussen kerst en oudjaar onder valt) gebruik zouden kunnen maken van Toeslag 2-1 Weekenddag.
Reputatie 6
Badge +2
Dat is toch wat anders, want die haal je misschien voor het gemak van tevoren. Bovendien is die gratis. Het gaat hier om een toeslag voor een bepaalde dag, waarvan de automaat zou moeten kunnen weten dat dat een doordeweekse dag is, waardoor het product waardeloos is.

Maar hier deed zich de bijzondere situatie voor dat het voor de ene productgroep (daluren) een gewone werkdag was terwijl het voor de andere productgroep (voordeeluren) als feestdag telde.

Dat iets mogelijk is wil niet altijd zeggen dat je er ook gebruik van mag maken. Je kunt ook samenreiskorting laden voor 09:00 uur, maar er dan nog niet mee reizen.
Dat is toch wat anders, want die haal je misschien voor het gemak van tevoren. Bovendien is die gratis. Het gaat hier om een toeslag voor een bepaalde dag, waarvan de automaat zou moeten kunnen weten dat dat een doordeweekse dag is, waardoor het product waardeloos is.

Het ging inderdaad om een product dat alleen in het weekend geldig is, maar specifiek alleen op een weekdag geldig zou zijn. De juiste vergelijking zou zijn dat er een product "Samenreiskorting, alleen vóór 9:00 geldig" bij de kaartautomaat verkrijgbaar zou zijn.

Maar hier deed zich de bijzondere situatie voor dat het voor de ene productgroep (daluren) een gewone werkdag was terwijl het voor de andere productgroep (voordeeluren) als feestdag telde.
Reputatie 6
Badge +2
Ter vergelijking: een Weekendretour voor België kan je alleen voor een weekenddag kopen.
Reputatie 6
Badge +2
Dat iets mogelijk is wil niet altijd zeggen dat je er ook gebruik van mag maken. Je kunt ook samenreiskorting laden voor 09:00 uur, maar er dan nog niet mee reizen.
Dat iets mogelijk is wil niet altijd zeggen dat je er ook gebruik van mag maken. Je kunt ook samenreiskorting laden voor 09:00 uur, maar er dan nog niet mee reizen. Ik zal het voorbeeld van bandoneon overigens doorgeven, want in principe zou door-de-weeks de optie voor het opladen van een weekendovergangsbewijs niet mogelijk moeten zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Ik wilde gisteren een overgang 2-1 laden op mijn dal-vrij abonnement zetten. Normaal gesproken zou ik een "overgang 2-1 daluren" hebben opgeladen, maar ik zag dat de variant "toeslag 2-1 weekenddag" beschikbaar was, waarbij ik ook 'vandaag geldig' kon kiezen. Gisteren was een dinsdag, het viel me dus op dat dit mogelijk was. Voor de zekerheid belde ik met het nummer welke op de automaat stond om te vragen of het echt mogelijk was om op die dag (een dinsdag dus) te reizen met een "toeslag 2-1 weekenddag". De medewerker die ik aan de lijn kreeg antwoorde bevestigend, maar ik weet niet zeker of hij de vraag goed begrepen heeft.
Dus mijn vraag: is de "toeslag 2-1 weekenddag" soms ook op andere dagen geldig, bijvoorbeeld bepaalde feestdagen?
Of met andere woorden, kan ik er vanuit gaan dat als de automaat de optie 'vandaag geldig' geeft, dat dat dan ook gewoon klopt?

Ik vrees dat het een onvolkomenheid van de software is, en dat iets te koop wordt aangeboden waar je niets aan hebt.

Je hebt overigens ook wel eens dat een onmogelijke/ongeldige/onzinnige optie wordt aangeboden, waarbij je als je die kiest alsnog de melding krijgt dat het niet kan (bijvoorbeeld een Superdagretour naar Essen (België)). Dat is weliswaar slordig, maar niet zo kwalijk als het verkopen van ondeugdelijke waar.
Reputatie 1
Je hebt gelijk Theofiel..
Vandaar ook mijn opmerking dat het niet helemaal correct is (en dus niet dat het niet correct zou zijn). Omdat dit forum ook wordt bezocht door mensen met "oude" abonnementen en mensen die gebruik maken van samenreiskorting, lijkt het me belangrijk dat de antwoorden zo correct mogelijk worden gefomuleerd, om verwarring bij andere lezers, die menen dat het antwoord ook op hun situatie van toepassing is, te voorkomen.
Reputatie 1
Ik zie nu ook dat meneer ook een 2-1 dag had kunnen laden.
Reputatie 1
het gaat om dal vrij dus geen voordeeluren abo.
Gisteren was het geen feestdag

Dat is niet helemaal correct. Voor abonnementen gebaseerd op daluren was gisteren inderdaad geen feestdag, voor abonnementen gebaseerd op voordeeluren en voor samenreiskorting was het dat echter wel.
Reputatie 1
Gisteren was het geen feestdag of weekenddag dus het antwoord was niet correct.
Wat je had kunnen doen is bij de automaat " vandaag eerste klas " kunnen laden.
Dit doe je door je kaart aan te bieden op de kaartlezer, dan zie je eerst op welke klasse je normaal rijdt.
Vervolgens kan je kiezen voor vandaag eerste klas.Deze blijft er dan 24 uur opstaan waarna het automatisch
weer terugspringt naar de orspronkelijke klasse

Reageer