beantwoord

Overstap in spits door storing

• 17 januari 2020
  • 8 reacties
  • 137 Bekeken

Goedendag, ik reis met een dalvrij abonnement. Vanmiddag om 15.14 de trein van Rotterdam naar Deurne met overstap in Helmond. De trein Eindhoven Venlo reed niet verder dan Helmond. Hierdoor moest ik naar het andere perron, waarvoor ik uit en weer in moest checken (inmiddels 16.30, dus geen dal meer). Het zal niet veel zijn, maar uit principe wil ik hier niks voor betalen. Hoe vraag ik hiervan mijn geld terug?

icon

Beste antwoord door Loes 17 januari 2020, 17:56

Als de trein keert in Helmond, kan het goed zijn dat deze op spoor 1 is binnengenomen. Om naar het andere perron te komen, moet je door de poortjes. 

Als het goed is, heeft u gewoon op uw korting gereist, want uw lange afstandskorting blijft actief max 35 minuten na uitchecken en geeft bij inchecken "overstap" aan. Dus als het goed is heeft u de normale prijs betaald, alleen in twee etappes.

Bekijk origineel

8 reacties

Vraagje: Waarom moest je in Helmond in en uitchecken? Dat zou toch niet moeten als je van het ene perron naar het andere gaat.

Als de trein keert in Helmond, kan het goed zijn dat deze op spoor 1 is binnengenomen. Om naar het andere perron te komen, moet je door de poortjes. 

Als het goed is, heeft u gewoon op uw korting gereist, want uw lange afstandskorting blijft actief max 35 minuten na uitchecken en geeft bij inchecken "overstap" aan. Dus als het goed is heeft u de normale prijs betaald, alleen in twee etappes.

Badge +3

Rotterdam - Deurne (2e klas, 40% korting) kost € 13,08

Bij uitchecken in Helmond reken je € 12,60 af (poortje weet niet dat je verder reist)

Voor het stukje Helmond - Deurne (incheck binnen 35 minuten na je uitcheck) betaal je dan nog € 0,48 van je saldo of op je factuur.

Zie je Reishistorie in Mijn NS. Normaal kost dat € 1,56.

Edit: Oh wacht Dal Vrij, dan betaal je natuurlijk niets.

Hoe vraag ik hiervan mijn geld terug?

Niet. Ik ga er vanuit dat u minder dan 35 minuten uitgecheckt was. :relaxed:  Dan is uw volledige rit tot Deurne gratis met Dal VRIJ.

Met Dal Vrij Flex kunt u zelfs in de spits overstappen tussen vervoerders met behoud van 100% korting. Met een klassiek Dal Vrij moet u bij een overstap tussen vervoerders in de spits het volle tarief betalen bij de nieuwe vervoerder.

Hoe vraag ik hiervan mijn geld terug?

Niet. Ik ga er vanuit dat u minder dan 35 minuten uitgecheckt was. :relaxed:  Dan is uw volledige rit tot Deurne gratis met Dal VRIJ.

.…

Met een klassiek Dal Vrij moet u bij een overstap tussen vervoerders in de spits het volle tarief betalen bij de nieuwe vervoerder.

Bedankt voor het antwoord! Ik ben 10 seconden uitgecheckt geweest, ik heb door te rennen geprobeerd dit zo kort mogelijk te houden. Ik weet eigenlijk niet het verschil met flex dal vrij en klassiek, ik reis pas sinds 2 weken met de trein. Als ik klassiek heb betaal ik dus wel voor de overstap? Of dan ook niet omdat het dezelfde vervoerder betreft? 

Badge +3

Ook niet omdat het dezelfde vervoerder betreft.

Bij een overstap bij dezelfde vervoerder in de spits moet u nooit bijbetalen. Niet met Flex en niet met een klassiek abonnement. Enkel als de overstap meer dan 35 minuten inneemt, wordt dit als twee afzonderlijke reizen gezien.

Edit: Tochjo was weeral sneller.

@Jeroen Mikkers,

U kunt in Mijn NS zien of u een klassiek of een Flexabonnement hebt.

Zoals hierboven al aangegeven, Jeroen Mikkers, kun je zelf controleren welk tarief je hebt betaald. Als je teveel kosten hebt gemaakt kun je via onze Klantenservice wellicht nog restitutie krijgen. 

Reageer