beantwoord

Overstap van Jaartrajectkaart naar Traject Vrij Jaar

• 13 augustus 2014
  • 5 reacties
  • 1307 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Mijn jaartrajectkaart zal binnenkort verlopen. Via NS heb ik een brief ontvangen dat dit product niet meer zal worden verkocht. Het alternatief hiervoor zal een traject vrij abonnement zijn. Normaal gesproken werd de jaartrajectkaart jaarlijks verlengd en kreeg je een acceptgirokaart toegestuurd. Om een traject vrij abonnement te kunnen verkrijgen moet ik opnieuw een abonnement aanvragen, waarom moet dit? Kan het oude product niet worden overgezet worden naar een nieuw product/nieuwe kaart? En waarom kan de betaling niet via een acceptgiro gaan? Dan kan mijn werkgever het bedrag ineens voor mij betalen. Indien ik kies voor het nieuwe product, dan gaat de betaling via Ideal en dan moet ik zelf het bedrag betalen. Er kan wel gekozen worden voor het feit dat de werkgever betaalt, maar dan is de werkgever gelijk eigenaar van de kaart. Ik kan dan niet meer prive op een ander traject kunnen reizen aangezien de rekening naar de werkgever zal gaan, omdat men de eigenaar van de kaart is. Dan moet ik voor privereizen weer een nieuwe ov chipkaart moeten kopen, dus weer extra kosten. Graag een reactie.
icon

Beste antwoord door Tochjo 14 augustus 2014, 00:04

Uw jaartrajectabonnement verloopt op de einddatum. Het wordt niet automatisch omgezet in het nieuwe abonnement Traject Vrij, omdat de voorwaarden daarvan zo anders zijn dat u zelf opnieuw die voorwaarden moet accepteren.

U kunt niet per acceptgiro betalen, omdat NS de kosten voor reizen buiten uw traject achteraf verrekent. Deze kosten worden vervolgens per automatische incasso van uw rekening afgeschreven. NS zou natuurlijk ook daarvoor acceptgiro's kunnen sturen, maar heeft kennelijk besloten die mogelijkheid niet te bieden.

Ik begrijp dat uw werkgever de reiskosten voor u betaalt en tot op heden het abonnement bekostigde. De kosten voor reizen buiten uw traject kwamen voor uw rekening. Voor deze situatie heeft NS eigenlijk de Business Card ingevoerd. Deze wordt door uw werkgever verstrekt en betaald, eventueel ook met een Traject Vrij-abonnement hierop. Als u dan privé buiten uw traject reist, dan kunt u dit in Mijn NS aangeven. De kosten voor die reizen worden dan van uw loon ingehouden. Deze constructie vereist wel medewerking van uw werkgever; het zou kunnen dat die hiervan afziet vanwege alle bijkomende handelingen.

Blijft over dat u inderdaad zelf het abonnement aanschaft en de kosten hiervan bij uw werkgever declareert. Dat is ook veruit het handigst bij reizen buiten uw traject: die worden dan ook van uw rekening geïncasseerd.
Bekijk origineel

5 reacties

De belangrijkste reden dat u het abonnement opnieuw moet aanvragen is dat de voorwaarden drastisch zijn gewijzigd (in uw nadeel). U moet daarom expliciet aangeven dat u hiermee akkoord gaat.
Overigens is er al door veel mensen op gewezen dat al een hoop ellende zou kunnen worden voorkomen als de NS twee rekeningnummers zou hanteren:
Een eerste voor het incasseren van de vaste kosten voor uw traject (uw werkgever).
Een tweede voor het incasseren van de variabele kosten voor de privéreizen (uzelf).

De NS wil hier echter niet aan.
Badge +3
Uw jaartrajectabonnement verloopt op de einddatum. Het wordt niet automatisch omgezet in het nieuwe abonnement Traject Vrij, omdat de voorwaarden daarvan zo anders zijn dat u zelf opnieuw die voorwaarden moet accepteren.

U kunt niet per acceptgiro betalen, omdat NS de kosten voor reizen buiten uw traject achteraf verrekent. Deze kosten worden vervolgens per automatische incasso van uw rekening afgeschreven. NS zou natuurlijk ook daarvoor acceptgiro's kunnen sturen, maar heeft kennelijk besloten die mogelijkheid niet te bieden.

Ik begrijp dat uw werkgever de reiskosten voor u betaalt en tot op heden het abonnement bekostigde. De kosten voor reizen buiten uw traject kwamen voor uw rekening. Voor deze situatie heeft NS eigenlijk de Business Card ingevoerd. Deze wordt door uw werkgever verstrekt en betaald, eventueel ook met een Traject Vrij-abonnement hierop. Als u dan privé buiten uw traject reist, dan kunt u dit in Mijn NS aangeven. De kosten voor die reizen worden dan van uw loon ingehouden. Deze constructie vereist wel medewerking van uw werkgever; het zou kunnen dat die hiervan afziet vanwege alle bijkomende handelingen.

Blijft over dat u inderdaad zelf het abonnement aanschaft en de kosten hiervan bij uw werkgever declareert. Dat is ook veruit het handigst bij reizen buiten uw traject: die worden dan ook van uw rekening geïncasseerd.
Prachtig, het hele bedrag vooraf betalen, even 2.000 euro (of meer) reserveren met de hoop dat je werkgever dat snel terug betaald.
Welkom op het forum Myl99!

Het antwoord van Tochjo is correct. Verder kan je bij Traject Vrij Jaar kiezen voor betalen in termijnen. In één keer het gehele bedrag vooruit betalen is dus niet noodzakelijk, maar het kan wel.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Reageer