beantwoord

Overstap van Traject Vrij naar Dal Vrij

• 31 oktober 2018
  • 13 reacties
  • 361 Bekeken

Goedemiddag,

Momenteel heb ik een Traject Vrij abonnement voor traject Almere Centrum - Schiphol, deze loopt inmiddels langer dan een jaar.
Omdat ik flexibel ben in werktijden denk ik erover om over te stappen naar een Dal Vrij abonnement.
Hierover heb ik de volgende vragen en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast excuses voor de vele vragen :-)

1. Mijn huidige abonnement loopt langer dan een jaar, indien ik overstap naar Dal Vrij, begint de telling dan opnieuw en kan ik Dal Vrij pas na een jaar opzeggen?
  2. Is het mogelijk om Dal Vrij weer om te zetten in een Traject Vrij als ik toch liever in de spits wil kunnen reizen? En begint de telling van een jaar weer opnieuw of is de startdatum van mijn Dal Vrij kaart dan geldig als 'startdatum' (ivm evt. opzeggen? ik werk als uitzendkracht)
  3. Klopt het dat je niet met korting reist in de spits?
  4. In 2019 wordt de BTW verhoogd, indien ik mijn abonnement om zet naar Dal Vrij, wordt dan naast de BTW verhoging, begin 2019 ook al direct de verhoging doorgevoerd die elk jaar plaats vindt bij een abonnement?
  5. Worden reizen die niet binnen mijn Dal Vrij vallen, gewoon aan het einde van de maand afgeschreven zoals dat nu het geval is bij mijn Traject Vrij abonnement?
  6. Wat is het verschil tussen Flex Dal Vrij en gewoon Dal Vrij?
Een hele waslijst maar ik vind het prettig de antwoorden op 'papier' te hebben en ik heb geen social media accounts.

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp en kennis.
icon

Beste antwoord door Thom 31 oktober 2018, 12:32

1. Nee, de ingangsdatum van uw eerdere abonnement is bepalend. U kunt uw nieuwe abonnement per maand opzeggen, net als Dalvrij nu.
  2. Ja, dat kan, ook dan geldt de oorspronkelijke ingangsdatum, maar u kunt maar eenmaal per jaar downgraden naar een goedkoper abonnement. Een duurder abonnement nemen, kan altijd. Als u dit allemaal van plan bent, raad ik u aan naar een Flexabonnement te kijken.
  3. U reist niet met korting bij inchecken in de spits, wel als u er buiten incheckt en binnen een half uur gaat reizen. Dan reist u met korting en mag u uw reis in de spits afmaken bij dezelfde vervoerder.
  4. Bij een jaarabonnement blijft dezelfde maandtermijn gelden waarmee u het afsloot.
  5. Nee, met een normaal abonnement reist u op saldo. Met een Flex Dalvrij reist u op rekening en wordt het aan het eind van de maand verrekend.
  6. Dalvrij Flex is na een maand per dag opzegbaar en dus niet voor een jaar. Bij Flex Dalvrij reist u op rekening en bij het normale abonnement op saldo, als dat nodig is.
Edit: Momo geeft hieronder een wijziging aan. Mogelijk is het dus bij een traditioneel abonnement toch weer voor een jaar. Helemaal een argument om voor Flex te kiezen, dan zit u nergens aan vast.

TrajectVrij is nog niet als Flexabonnement beschikbaar. U reist dan echter wel op rekening en niet op saldo.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
  1. Nee, de ingangsdatum van uw eerdere abonnement is bepalend. U kunt uw nieuwe abonnement per maand opzeggen, net als Dalvrij nu.
  2. Ja, dat kan, ook dan geldt de oorspronkelijke ingangsdatum, maar u kunt maar eenmaal per jaar downgraden naar een goedkoper abonnement. Een duurder abonnement nemen, kan altijd. Als u dit allemaal van plan bent, raad ik u aan naar een Flexabonnement te kijken.
  3. U reist niet met korting bij inchecken in de spits, wel als u er buiten incheckt en binnen een half uur gaat reizen. Dan reist u met korting en mag u uw reis in de spits afmaken bij dezelfde vervoerder.
  4. Bij een jaarabonnement blijft dezelfde maandtermijn gelden waarmee u het afsloot.
  5. Nee, met een normaal abonnement reist u op saldo. Met een Flex Dalvrij reist u op rekening en wordt het aan het eind van de maand verrekend.
  6. Dalvrij Flex is na een maand per dag opzegbaar en dus niet voor een jaar. Bij Flex Dalvrij reist u op rekening en bij het normale abonnement op saldo, als dat nodig is.
Edit: Momo geeft hieronder een wijziging aan. Mogelijk is het dus bij een traditioneel abonnement toch weer voor een jaar. Helemaal een argument om voor Flex te kiezen, dan zit u nergens aan vast.

TrajectVrij is nog niet als Flexabonnement beschikbaar. U reist dan echter wel op rekening en niet op saldo.
Reputatie 7
Badge +2

Gezien het antwoord in onderstaand topic is dat recent veranderd. Dit staat alleen (nog) niet duidelijk aangegeven in de productvoorwaarden.

Bij het wijzigen van je abonnement ga je weer een nieuw contract aan met de daarbij behorende voorwaarde dat het product het eerste jaar niet tussentijds opzegbaar is.
https://community.ns.nl/abonnementen-2/abonnement-dal-en-traject-samen-mogelijk-52086/index1.html#post351177

Bij een jaarabonnement blijft dezelfde maandtermijn gelden waarmee u het afsloot.
De nieuwe prijs voor lopende abonnementen gaat in op de verlengdatum, dit betreft de gewone verhoging van de tarieven als gevolg van de inflatie. Het hangt dus af van wanneer u het nieuwe abonnement afsluit.

Wat betreft de BTW verhoging is er nog wat onduidelijkheid voor lopende abonnementen met maandbetaling.
Voor lopende abonnementen met een jaarbetaling heeft de btw verhoging geen effect op het vastrecht. Voor lopende abonnementen met een maandbetaling is het op dit moment nog niet duidelijk wat het effect van de btw verhoging gaat zijn op het maandbedrag vanaf 1 januari 2019.

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html
Beste Thom en Momo,

Bedankt voor jullie hulp en antwoorden, het is nu een stuk duidelijker!

Groetjes,
Lisanne
Reputatie 7
Badge +4
Als er formeel niets is veranderd, neem ik aan dat het zolang nog hetzelfde blijft. Een beetje onduidelijk is het wel. Nu is de verhoging per 1 januari vanwege de inflatie 1,8 procent en er komt nog een aanpassing van 6 naar 9 procent BTW naast.

Ik zou wel graag een antwoord van NS ontvangen wat het betekent voor de reizigers met een bestaand jaarabonnement die per maand betalen.
@Thom Doel je dan op de prijs van het abonnement?
Reputatie 7
Badge +4
In principe het maandbedrag en/of de BTW. Concreet kost een Dalvrij tweede klas nu 102 per maand. Wordt dat bedrag dat je per maand betaalt dan ook verhoogd? Tot nu toe werden de prijsverhogingen aan het begin van het jaar niet doorgerekend en bleef het maandbedrag hetzelfde als bij het afsluiten.

De BTW is dan nog weer een ander verhaal.. In dit voorbeeld zit er zes procent BTW in, dat is ruwweg 6 euro. Bij de verhoging naar 9 procent zou dat de helft meer zijn. Wordt dit verrekend in het maandbedrag bij een bestaand abonnement?
Die inflatie wordt zover ik weet altijd pas doorgevoerd wanneer je abonnement wordt verlengd. Ik ga dit voor de zekerheid even navragen en daarbij ook het BTW bedrag.
Reputatie 7
Badge +2
De inflatieverhoging wordt inderdaad altijd pas doorgevoerd bij verlenging van je abonnement (bij mij in augustus), het nieuwe bedrag staat dan in de verlengingsmail.

Dat van de BTW verhoging ben ik ook benieuwd naar. De gelinkte pagina geeft aan dat zodra er uitsluitsel is betreffende de lopende abonnementen met een maandbetaling dit op die pagina gemeld zal worden. Ik zou het wel vreemd vinden dat er verschil zou zijn tussen lopende abonnementen met jaarbetaling en met maandbetaling.
Goedemiddag,

Ik las net het topic 'NS Flex is officieel van start!' en dit riep toch nog een vraag bij mij op.
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066/index2.html

Het is niet mogelijk om op dezelfde OV-chipkaart waar NS Flex op staat nog een ander abonnement te hebben staan. Bij meerdere abonnementen zal het NS Flex-abonnement altijd voorrang krijgen. Als u voor busreizen een ander abonnement wil gebruiken, dan zult u daar dus inderdaad twee OV-chipkaarten voor nodig hebben als u NS Flex wil gebruiken voor uw reizen per trein.
In de toekomst moet het wel mogelijk worden om NS Flex te combineren met abonnementen voor bus, tram en metro, maar het is nog niet duidelijk wanneer en hoe deze abonnementen eruit zullen zien.

Ik heb op mijn huidige OV chipkaart een abonnement staan om gratis op Schiphol te kunnen reizen met de bus, een 'JAS abonnement'. Begrijp ik goed dat ik dit abonnement dan niet op dezelfde ov chipkaart kan hebben als NS Flex?
@Momo en Thom: Ook ik heb bericht ontvangen dat er nog geen uitsluitsel is over het effect van de btw verhoging op de abonnementsprijzen. Zodra ik hier meer over weet kom ik hier op terug.

@lalali Het is aan te raden deze abonnementen niet te combineren op één kaart, dit kan namelijk voor conflicten zorgen. Laat het gerust weten als je verder nog vragen hebt.
Nog geen verder nieuwe omtrent het effect van de btw, maar ik blijf dit in de gaten houden.
Ik heb nogmaals een check gedaan, maar er is nog extra informatie over dit onderwerp.
Inmiddels staat op onze site het volgende aangegeven:

Heeft de verhoging van het btw tarief ook direct effect op de prijs van mijn lopende abonnement?
Voor lopende abonnementen met een jaarbetaling in 2018 heeft de btw verhoging geen effect op de abonnementsprijs;
Voor lopende abonnementen met een maandbetaling (alle NS Flex en een deel van de Reizen op Saldo abonnementen) geldt dat er vanaf 1 januari 2019 9% btw in de abonnementsprijs verrekend zit. Het maandbedrag voor deze abonnementen zal dus per 1 januari 2019 omhoog gaan.

Reageer