beantwoord

Overstappen met abonnement gaat fout

• 11 april 2019
  • 14 reacties
  • 509 Bekeken

Reputatie 2
Ik heb een dalvrijabonnement. Vandaag begon ik mijn reis in de dalperiode (15:59). In de spits checkte ik uit en een minuut later weer in, dus ruim binnen de 35 minuten. Toen bleek er vol tarief te worden gerekend. Hoe kan dat? Het is wel eens eerder gebeurd, maar toen zat er een tramrit tussen. Dan zou het ook niet moeten gebeuren.

.
icon

Beste antwoord door Dennis 12 april 2019, 09:38

201904 12 9:37
Met de bus gereisd in Heerenveen? Zie https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/bug-van-rit-naar-reis-45192.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
€2,40 is precies de prijs van Centraal naar Lelylaan. De normale route is via Schiphol. Mogelijk brengt het systeem de omweg in rekening bij van rit naar reis als die uit de uit- en incheck in Centraal blijkt. Er blijven dan wel wat vragen liggen. Grappige casus.

Waarom deed u die uit- en incheck? Zonder dat was het gedeelte van Centraal naar Lelylaan geen logische route geweest vanaf Heerenveen, Uit- en inchecken op Centraal is wel logisch en het systeem ziet het kennelijk dan als een nieuwe rit, want u vervolgt de rit naar Lelylaan niet via een logische route vanaf Heerenveen .Formeel is die uit- en incheck op Centraal niet onlogisch.

Voor mij is dit nieuw. Het zou betekenen dat je je met Dalvrij moet houden aan een logische route tussen Heerenveen en Lelylaan bij van rit naar reis. Bij mijn weten kon ik altijd kostenloos onderbreken.

Als u niet had uit- en ingecheckt op Centraal, ingecheckt had in Heerenveen en uitgecheckt in Lelylaan dan was de €2,40 niet berekend, alleen dan was het gedeelte Centraal-Lelylaan niet via de kortste weg geweest. Had u dit uit- en inchecken gedaan en verder gereisd naar Den Helder, dan was er niets berekend. Ik blijf me afvragen of dit zo is ingebouwd.

Kennelijk brengt het systeem de omweg wel in rekening, op basis van de uitcheck in Lelylaan en reist u tot Centraal uiteraard gratis. Helemaal onlogisch is het niet, want je moet formeel aan het einde van je rit wel uitchecken op Centraal als je daarna 'terug' reist. Ik kan me niet voorstellen dat een conducteur die u controleert tussen Centraal en Lelylaan met een incheck in Heerenveen met afgekocht reisrecht, u er op zal aanspreken dat u in Centraal had moeten uit- en inchecken. Kennelijk is het zo wel in het systeem van van rit naar reis geïmplementeerd.

Wij vinden dit niet raar maar wel heel bijzonder. Al moet dit haast de gedachte zijn die er achter zit. Anders zou het zo niet in rekening zijn gebracht. Onlogisch is het niet.

Edit: Dennis heeft mogelijk de oplossing hieronder.
Reputatie 2
Ik checkte op Centraal uit en in om even naar buiten te gaan. Toen ik incheckte wist het systeem niet of ik naar Lelylaan of Den Helder zou gaan. Er werd toen al vol tarief aangegeven.
Of ik terug of verder reis heeft geen invloed op de prijs. Als ik zonder abonnement van Lelylaan naar Sloterdijk reis, daar uit- en incheck en direct terug reis kost de terugweg zelfs niets, omdat de hele reis, 6 km, binnen de minimumafstand valt.
Reputatie 7
Badge +3
Wellicht kloppen de tijden van de poortjes niet en gebeuren transacties in de verkeerde volgorde.
Reputatie 7
Badge +4
Dat hij toen al vol tarief aangaf is vreemd, want je had ook naar Den Helder kunnen gaan. Grappige vraag. Dan zou mijn verhaal van het bij de uitcheck berekenen bij van rit naar reis niet op gaan. Krijgen meer mensen deze melding in deze situatie?
Reputatie 6
Badge +2
201904 12 9:37
Met de bus gereisd in Heerenveen? Zie https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/bug-van-rit-naar-reis-45192.
Reputatie 7
Badge +4
Hm, Dennis, dat is wel een mooie. 😉
Reputatie 2
Inderdaad heb ik in Heerenveen een stukje met Arriva gereden. Het probleem is dus bekend, en na meer dan een jaar nog niet opgelost.
Ik zie dat er in het andere topic nooit is aangegeven dat er een oplossing is voor dit probleem. Ik wil het graag uitzoeken. Willen reizigers die hetzelfde probleem als Alex1 ervaren mij een privébericht sturen met hun naam, adres, woonplaats, geboortedatum en kaartnummer? Dan ga ik dit intern aankaarten.
Badge +3
Het lijkt dus vooral op te treden bij vrij reizen abonnementen (met name Dal Vrij) met voorafgaand aan de treinreis een busrit (Arriva, Connexxion). Laten dat toevallig nu ook treinvervoerders zijn.. 🤔

Zou handig zijn als iemand het ook kon testen met Syntus/Keolis (dus Blauwnet), ook al is dat strikt genomen geen vervoerder maar een handelsnaam. Of met Qbuzz of R-net bussen naar het station.
Ik heb helaas niets meer vernomen van reizigers die dergelijke problemen ervaren. Mochten er alsnog problemen zijn dan kan dat hier in dit topic worden aangegeven, een van de moderators pakt het dan graag op.
Badge +3
Ik neem aan dat deze kwestie nog wel door NS wordt opgepakt, ondanks dat er geen andere reizigers zich gemeld hebben? De door Alex1 gemaakte reis kan immers prima worden gereconstrueerd aan de hand van de informatie in dit topic, dus het lijkt me dat het probleem zonder aanvullende informatie best kan worden gevonden en opgelost.
Als ik een dergelijke situatie wil aankaarten wordt er altijd gevraagd om gegevens zodat dit kan worden uitgezocht. Daarom vroeg ik ook om gegevens van reizigers zodat ik deze situatie kan onderbouwen. Zonder onderbouwing is het lastig, zo niet onmogelijk om het goed te laten uitzoeken. Dat betekent helaas dat er, zonder gegevens, geen oplossing gaat worden gevonden voor de situatie.
Reputatie 2
Afgelopen dinsdag was het weer raak. Na 2 busritjes met Arriva van Deventer naar Gorssel en van Gorssel naar Zutphen nam ik de trein naar Amsterdam, de planner stuurde me via Zwolle. In Almere Centrum moest ik overstappen naar een trein die om onduidelijke redenen aan het andere perron stond. € 6,40 te veel betaald. Is er al een formulier om het teveel betaalde te claimen?

Afgelopen dinsdag was het weer raak. Na 2 busritjes met Arriva van Deventer naar Gorssel en van Gorssel naar Zutphen nam ik de trein naar Amsterdam, de planner stuurde me via Zwolle. In Almere Centrum moest ik overstappen naar een trein die om onduidelijke redenen aan het andere perron stond. € 6,40 te veel betaald. Is er al een formulier om het teveel betaalde te claimen?

Heel vervelend Alex! Je kan hiervoor contact opnemen met de klantenservice. Je kan contact met de klantenservice opnemen via: Facebook, Twitter, Chat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Reageer