beantwoord

Overstappen met OV Vrij abonnement

• 5 februari 2019
  • 3 reacties
  • 70 Bekeken

Ik heb een OV Vrij abonnement en ik merk dat ik niet hoef uit- en in te checken van trein naar metro en vice versa. Ik kom dus gewoon door een poortje voor NS-vervoer met een correcte uitcheck, terwijl ik ben ingecheckt voor metro. En andersom.
Vraag: ben ik formeel wel verplicht om uit- en in te checken bij overstap naar een andere vervoerder, specifiek met dit abonnement?
icon

Beste antwoord door Thom 5 februari 2019, 08:01

U bent bij elke reis en bij elke vervoerder verplicht in- en uit te checken, ook met dit abonnement. U bent daar zelf mee akkoord gegaan bij de aanschaf ervan. U heeft echter geen voordeel bij bijvoorbeeld 'vergeten uit te checken' en er zal geen sprake van een boete van vijftig euro zijn om die reden. De bedoeling van de chipkaart is niet dat u door het poortje komt, maar dat u het correcte bedrag afrekent. Met uw abonnement is dat altijd nul, dus de tolerantie is groter. Zonder geldige incheck heeft u in principe ook geen geldig vervoersbewijs. U hoeft zich al met al geen zorgen te maken als het een keer mis gaat. Normaal is in - en uitchecken bij dezelfde vervoerder altijd mogelijk, op een enkel verwarrend knooppunt na, hier uitgebreid besproken. 😉
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U bent bij elke reis en bij elke vervoerder verplicht in- en uit te checken, ook met dit abonnement. U bent daar zelf mee akkoord gegaan bij de aanschaf ervan. U heeft echter geen voordeel bij bijvoorbeeld 'vergeten uit te checken' en er zal geen sprake van een boete van vijftig euro zijn om die reden. De bedoeling van de chipkaart is niet dat u door het poortje komt, maar dat u het correcte bedrag afrekent. Met uw abonnement is dat altijd nul, dus de tolerantie is groter. Zonder geldige incheck heeft u in principe ook geen geldig vervoersbewijs. U hoeft zich al met al geen zorgen te maken als het een keer mis gaat. Normaal is in - en uitchecken bij dezelfde vervoerder altijd mogelijk, op een enkel verwarrend knooppunt na, hier uitgebreid besproken. 😉
En zonder check-ingegevens gaan de vervoerders ook moeilijk doen over Geld Terug bij Vertraging.
Hallo T. Halys en welkom bij de NS Community.

Zoals Thom al aangeeft dien je bij elke reis gewoon in- en uit te checken, ook al heb je een OV-vrij abonnement.

Reageer