Overstappen van Vervoerder (Arriva NS) in spits met dalvrij is afhankelijk van soort abonnement

• 6 januari 2019
  • 9 reacties
  • 747 Bekeken

Afgelopen week gestart met treinen na jaren in de auto op en neer gereden te hebben vanuit de Achterhoek naar Utrecht.

Ik reis van station Didam naar Utrecht op en neer met een Dalvrij abonnement.
Didam -> Arnhem (Arriva)
Arnhem -> Utrecht (NS)

Dalvrij: vrij reizen behalve de spitsuren: maandag t/m vrijdag van 06:30 - 09;00 en 16:00 - 18:30

Ik had een jaarabonnement Dalvrij gekocht echter bleek vrijdag dat bij een overstap in Arnhem in de spits de OV-Chip-paal aangaf "Instaptarief" en ik moest betalen voor het laatste stuk Arnhem -> Didam.

Situatie:

15:25: inchecken NS Utrecht : "Dal vrij 1e klasse"
16:12: uitchecken NS Arnhem : "Dal vrij 1e klasse Prijs 0,- "
16:12: inchecken Arriva Utrecht : "Reizen op saldo"
16:25: uitchecken Arriva Didam : "Ritprijs 4,84"

Nagevraagd bij de NS hoe dit kon want ik had begrepen dat tegenwoordig de instaptijd van de reis wordt genomen ongeacht de vervoerder.

Dit blijkt onjuist te zijn het is afhankelijk van het type abonnement:

Met een dalvrij jaar-abonnement: Per vervoerder wordt bij inchecken bepaald of het spits is of niet. Overstappen in de spits naar een andere vervoerder kost je het spitstarief.
Met een dalvrij flex-abonnement: De inchecktijd bij de eerste vervoerder bepaald de korting voor de gehele reis. Overstappen van vervoerder in de spits is "gratis".

Overstappen van een dalvrij jaarabonnement naar een dalvrij flexabonnement kun je trouwens zelf regelen in "mijn NS"

Daarnaast geeft de Ov-Chip-Paal nu aan bij inchecken: "Reizen op rekening Trein" in plaats van "Dal vrij 1e klasse". Ik dacht dat er daar wat mis was gegaan maar dat komt omdat de rekening pas aan het einde van de maand wordt opgemaakt. Bij het overstappen van vervoerder in Arnhem geeft hij nu aan "Overstap ok".

Hopelijk helpt dit topic mensen die in een vergelijkbare situatie zitten.

Daarnaast zou ik nogmaals een oproep willen doen aan alle vervoerders om zo snel mogelijk een eind te maken aan al die overstap in-uit-check onzin. Ik zie nog steeds geen enkele toegevoegde waarde aan het in en uitchecken in Arnhem. Het Reizen op rekening geeft in mijn geval aan dat het mogelijk is om aan het eind van de maand de prijs te bepalen op basis van Didam->Utrecht. Dan is het dus mogelijk om de overstap in Arnhem eruit te filteren. Ik zou zeggen alle oude abonnementen er zo snel mogelijk uit en dan die overstap-palen verwijderen😎

9 reacties

Maar het tegenovergestelde is dan natuurlijk zeker ook waar! Begin namelijk ook vaak later. Vertrek dan om 08:45 uit Duiven (in de spits) stap over in Arnhem vertrek 09:01 (na de spits) Dan zal ik nu zeker wel het volle tarief voor de hele reis moeten betalen.
Badge +3
Wat is het verschil dan tussen die twee abonnementen ?
Het verschil zit hem in het Reizen op Saldo (RoS, klassieke abonnementen) en Reizen op Rekening (RoR, o.a. NS Flex).

Bij RoS check je in bij de desbetreffende vervoerder, die geen rekening houdt met een eerdere incheck bij een vorige vervoerder (bijv. een incheck in Hilversum buiten de spits), en kijkt naar de geldigheid en voorwaarden van je abonnement op dat moment. Als dat in de spits is, betaal je dus met een dalurenabonnement gewoon voltarief.

Bij RoR gaan alle transacties naar NS, en bepaalt het systeem later welke reis (incl. overstappen) je gemaakt hebt, met bijbehorende prijs.

Dat is ook de reden dat regionale abonnementen niet goed samen gaan met Flex op één kaart. NS heeft namelijk geen benul van je streekvervoer-abonnementen en op welke tijdstippen je daarmee voltarief, met korting of vrij zou kunnen reizen.

Voor bus/tram/metro gaat het meestal wél goed, want dan wordt Flex 'overruled' door het andere (kortings)abonnement. Maar die reizen zijn dan wél op saldo, en komen ook niet op je Flex factuur terug. NS krijgt namelijk nooit te weten dat je die reizen gemaakt hebt, of ziet hooguit dat er geen gebruik gemaakt is van RoR/Flex, en laat het aan de betreffende streekvervoerder over wat je daar eventueel voor moet betalen (van je saldo dus).

Voor de rest.. wat @Thom hierboven zegt 😛 😃 😂
Reputatie 7
Badge +4
Klopt.
Lees ik dit nu goed?

Met een dalvrij abonnement wordt mijn reis opnieuw bepaald als ik van vervoerder wissel.
Dus NS check in tijdens daluren reizen voor abonnements kosten maar bij overstap van NS naar Arriva tijdens de spits moet ik de reis betalen als reizen in de spits.

Maar met een dalvrij flex abonnement wordt het als overstap gezien en blijf ik dalvrij reizen ?

Wat is het verschil dan tussen die twee abonnementen ?

Had altijd een dalvrij en reis dagelijks van Duiven naar Hilversum. Ben voor 06:30 in Arnhem dus check daar ook in voor dalvrij tarief. Smiddags voor 16:00 weer vertrek uit Hilversum dus tot aan Arnhem dalvrij. Laatste stuk van Arnhem naar Duiven tijdens spits uit checken en inchecken bij Arriva dus vol tarief. Zo reis ik al jaren voor ongeveer € 150,- per maand tussen Duiven en Hilversum dus behoorlijk gunstig. Sinds een paar maanden abonnement gewijzigd naar eerste klas. Paar tientjes meer maar ok je gund jezelf ook wel eens wat. Omdat Breng Arriva geen 1ste klas kent, ja ze hebben een paar stoeltjes met een andere stofje bekleed en noemen dat eerste klas, heb ik een extra OV chipkaart 2de klas aangeschaft. Niet dat ik niet genoeg bespaar tov met de auto te gaan, maar om bijna het dubbele te betalen voor een leer overtrokken stoel die bijna toch altijd door spoor personeel wordt bezet, vind ik ook wat overdreven.

Maar als ik het goed begrepen heb kan ik de dagelijkse € 2,80 ook nog besparen door over te stappen van dalvrij naar dalvrij flex?
Reputatie 7
Badge +3
Oplossingen lijken me vrij simpel: inmiddels hebben ze al genoeg data verzameld om te bepalen hoeveel % van reizigers via Zutphen of Doetichem reist. Gebruik dat percentage als verdeelsleutel en je bent klaar. Daarnaast levert het ook veel geld op omdat de helpdesks niet meer overvraagd worden met gedoe rondom foutieve in-uit checks bij overstappen.
Die percentages veranderen vaak weer omdat ze afhankelijk zijn van de dienstregeling. Van Nijmegen naar Maastricht was het vroeger bijv. handiger om via Den Bosch te gaan maar sinds een jaar is het juist handiger om via Venlo te gaan omdat je in Den Bosch geen aansluiting meer hebt.

En met verdeelsleutels hebben de regionale maatschappijen zeer slechte ervaringen. Bij de invoering van de OV-chipkaart bleek dat de verdeelsleutels die NS daarvoor hanteerde NS zelf jarenlang zwaar bevoordeeld hadden. NS was in feite zowel speler als scheidsrechter en dat werkt niet.

De enige reële optie om zo'n idee eventueel te kunnen uitvoeren is om de hele kaartverkoop (inclusief automaten, websites, etc.) en afrekening weg te halen bij NS en te laten afhandelen door een neutrale organisatie zoals Translink. Een dergelijke constructie vind je bijv. in Singapore waar je bij overstappen tussen verschillende metrovervoerders inderdaad niet hoeft uit/in te checken en de hele kaartverkoop en financiële afhandeling in het OV door een aparte organisatie gebeurt.

Een andere optie is om de reiziger altijd te verplichten via de kortste route te reizen maar dat pakt in een aantal gevallen weer erg ongelukkig uit voor de reiziger.

Dat zal niet snel gebeuren omdat in veel gevallen dan niet te achterhalen is via welke route er gereisd is en wie het geld krijgt. Van Utrecht naar Didam kun je inderdaad maar via één route maar bijv. van Arnhem naar Winterswijk kun je via Zutphen (sneller) of via Doetinchem (zonder overstap) en zal de ene reiziger voor het ene alternatief kiezen en de andere voor het andere alternatief.

Ben er idd ook bang voor omdat er nog niet genoeg vanuit de klant gedacht wordt ☹

Oplossingen lijken me vrij simpel: inmiddels hebben ze al genoeg data verzameld om te bepalen hoeveel % van reizigers via Zutphen of Doetichem reist. Gebruik dat percentage als verdeelsleutel en je bent klaar. Daarnaast levert het ook veel geld op omdat de helpdesks niet meer overvraagd worden met gedoe rondom foutieve in-uit checks bij overstappen.
Reputatie 7
Badge +3
Het klopt inderdaad, dat bij de oude abonnementen het moment van daadwerkelijke incheck bepalend is per vervoerder en bij Flex de eerste incheck. Gelukkig is dat al een verbetering. In ieder geval is er nu een keuze, al moet je wel weten dat dit verschil bestaat.
Dat is handig bij de grens om 6.30 uur maar juist weer niet bij de 9.00 uur grens. Voor de duidelijkheid zou het wel handig zijn de flex-implementatie uniform toe te passen.
Reputatie 7
Badge +3
Daarnaast zou ik nogmaals een oproep willen doen aan alle vervoerders om zo snel mogelijk een eind te maken aan al die overstap in-uit-check onzin. Ik zie nog steeds geen enkele toegevoegde waarde aan het in en uitchecken in Arnhem. Het Reizen op rekening geeft in mijn geval aan dat het mogelijk is om aan het eind van de maand de prijs te bepalen op basis van Didam->Utrecht. Dan is het dus mogelijk om de overstap in Arnhem eruit te filteren. Ik zou zeggen alle oude abonnementen er zo snel mogelijk uit en dan die overstap-palen verwijderen😎
Dat zal niet snel gebeuren omdat in veel gevallen dan niet te achterhalen is via welke route er gereisd is en wie het geld krijgt. Van Utrecht naar Didam kun je inderdaad maar via één route maar bijv. van Arnhem naar Winterswijk kun je via Zutphen (sneller) of via Doetinchem (zonder overstap) en zal de ene reiziger voor het ene alternatief kiezen en de andere voor het andere alternatief.
Reputatie 6
Badge
Het klopt inderdaad, dat bij de oude abonnementen het moment van daadwerkelijke incheck bepalend is per vervoerder en bij Flex de eerste incheck. Gelukkig is dat al een verbetering. In ieder geval is er nu een keuze, al moet je wel weten dat dit verschil bestaat.

Die overstappalen voor de verschillende treinvervoerders mogen van mij ook verdwijnen. Hopelijk gebeurt dat ooit en wordt het systeem ingericht vanuit klant-denken en niet vanuit vervoerdersperspectief. Het zou het OV weer wat aantrekkelijker maken en veel gedoe schelen met foutieve in- of uit-checks.

Reageer