beantwoord

Overstappen van weekend vrij naar dal voordeel

• 28 december 2019
  • 12 reacties
  • 180 Bekeken

Beste lezer,

Ik ga overstappen van weekend vrij naar dal voordeel in verband met de aanschaf van een auto. Ik heb deze wijziging aangevraagd via NS.nl en krijg het volgende bericht: 

Wijzigingen activeren

Uw wijzigingen maakt u definitief door deze vóór 11 januari 2020 te activeren. Dit kunt u doen bij de NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt. Kijk voor een overzicht van de ophaalpunten op ov-chipkaart.nl/adresvinder. U kunt 15 minuten na ontvangst van dit bericht uw wijzigingen activeren.

Ik betaal tevens nog 17 euro verlengkosten. Betekend dit dat ik tot 11 januari ook gratis in het weekend kan reizen, tot ik de wijzigingen definitief maak aan een kaart automaat? Of krijg ik straks een na heffing als ik bijvoorbeeld 4 januari met dit (oude) abbonement gratis reis. 

Groet, 

Joost 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 29 december 2019, 17:27

Excuus, ik zie nu dat ik in mijn bericht een fout heb geplaatst (zal dit ook even aanpassen). Je abonnement zal ingegaan zijn op een 1e van de maand, dat zal niet per se 1 januari te zijn geweest. Gebaseerd op de prijs die je nog moet betalen, lijkt het erop dat dit 1 april is. €17 is namelijk ongeveer 4/12e van €52, dus met die €17 betaal je nog voor de resterende vier maanden van het Dal Voordeel jaarcontract.

Het verschil tussen de datum waarop je het moet ophalen en waarop je het in laat gaan zit hem dus in de minimumtijd die wij geven om een wijziging te bevestigen van twee weken. Normaal gezien moet je dat uitvoeren vóór de werkelijke wijzigingsdatum, maar als die datum minder dan twee weken in de toekomst ligt, krijg je alsnog twee weken de tijd. Als jij de wijziging gisteren hebt aangevraagd, is 11 januari precies twee weken verder.

Je oude abonnement zal nog actief blijven totdat je de wijziging werkelijk activeert, maar op het moment dat je dat pas ná 1 januari doet, zal er ook weer een nieuwe maand aan Weekend Vrij kosten worden afgeschreven. De oude situatie (Weekend Vrij abonnement) zal namelijk door blijven lopen totdat je de wijziging activeert.

Als je er nog steeds niet uitkomt wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice via een van de andere kanalen. Mijn dienst zit er over enkele minuten namelijk op.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Hi Joost,

Zodra je de wijziging ophaalt bij een servicepunt wordt je huidige Weekend Vrij met einddatum 2030 of zoiets beëindigd én wordt er een tijdelijk Weekend Vrij op je kaart gezet dat geldig is tot 11 januari (of de door jouw gekozen einddatum). Plus je nieuwe abonnement natuurlijk met de juiste ingangsdatum.

Dat komt dus goed. Via https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm kan je dat eventueel zelf ook checken na het ophalen van de wijziging.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Reputatie 5

Het hangt ervan af welk soort ABO U heeft, FLEX of niet, maar ik gok op niet-FLEX.

Met FLEX kunt U per dag wisselen (na tenminste 1 maand gebruik), met de oude soort enkel op de dag dat het ooit is gestart en die vermeldt u niet. Kan dus best zijn dat dat de 11 e was, en pas vanaf dan kan de wijziging ingaan. Er wordt dan niet (of werd-mogelijk is dat nu gewijzigd omdat NS van zinnens is alles naar FLEX over te zetten maar ingangsdatum per persoon niet duidelijk gecommuniceerd) een deel van een maand vergoed of berekend. En elke wijziging daarbij moet op de kaart worden geladen, ook als het definitief opzeggen betreft, doet u dat niet dan blijft het oude gewoon doorlopen.

Goedemorgen joost.eijkenboom en welkom bij de NS Community!

Ik zie dat Robert B en bahnrider je al van een antwoord hebben voorzien. Kom je er hiermee uit?

Hallo @Stijn NS en andere, 

Bedankt voor jullie antwoorden. 

Het is mij nog niet helemaal duidelijk. 

@Robert B Mijn gekozen einddatum is niet 11 januari, maar 1 januari. 

@bahnrider Ik heb inderdaad geen flex abbonement. Ik heb geen enkel idee wanneer mijn oude abbonement ooit gestart is, hoe kan ik dat vinden? Is dat dus eventueel die 11 januari? (of een andere 11e van de maand?) En zo ja, waar zijn dan die extra 17 euro voor? 

Groet, 

Joost 

Oké, duidelijk. Jouw abonnement is in dat geval oorspronkelijk ingegaan op een 1e van de maand van januari. Bij een wijziging of beëindiging krijg je echter minimaal twee weken de tijd om het te bevestigen. Ik vermoed dat je de wijziging gisteren hebt aangevraagd, gezien twee weken na gisteren 11 januari oplevert. Vandaar dat je de wijziging vóór die datum moet bevestigen.

Als je hebt aangevraagd om de wijziging van kracht te laten gaan per 1 januari, is het verstandig om het ook vóór 1 januari op te halen, zodat je ook werkelijk vanaf 1 januari gebruik maakt van het nieuwe abonnement.

De €17 die je nog moet betalen zijn vermoedelijk de abonnementskosten van het nieuwe abonnement. Het Weekend Vrij abonnement zal je betaald hebben via een maandelijkse afschrijving, bij Dal Voordeel kan dit enkel via een jaarlijkse betaling. Die €17 zal dan zijn voor de resterende periode van het huidige contractjaar, voor het Dal Voordeel abonnement.

Badge +3

Let op een eventueel minteken bij die €17 want dat kan zomaar om een restitutie gaan van reeds betaalde abonnementskosten.

Dit gebeurt eigenlijk alleen bij een wisseling van een klassiek abonnement naar Flex. Voorheen ging dat per direct maar tegenwoordig kan je een datum kiezen tot 2 weken in de toekomst.

Dat bedrag is dan wat je terugkrijgt voor bijv. 11-31 januari.

@Stijn NS 

Als mijn abonnement oorspronkelijk op 1 januari is ingegaan, wil hem weer op 1 januari omzetten, begrijp ik niet goed waar ik 17 euro voor moet betalen. Ik moet zeggen dat ik die uitleg in het algemeen miste in het hele process, wellicht een puntje voor verbetering. Vandaar dat ik er van uit ging dat mijn abbo eigenlijk tot 11 januari geldig is (17 euro is ongeveer wat weekend vrij kost voor een halve maand). Om een sluitend antwoord hier op te krijgen, moet ik dan ergens anders zijn? Of kan jij mijn gegevens inzien? (hierbij heb je mijn toestemming als je die nodig hebt)

Ik moet begin januari nog een keer een reis door Limburg maken, dus als ik dan gratis kan reizen laat ik de auto mooi staan. 

@Robert B 

Het is helaas geen restitutie in dit geval. 

Groet, 

Joost 

Badge +3

Dan weet ik het ook niet. Blijkbaar heb je je abonnement dus per 1 januari gewijzigd en moet dit voor 11 januari bevestigen bij een automaat/servicepunt. Ik laat het verder aan Stijn over.

Excuus, ik zie nu dat ik in mijn bericht een fout heb geplaatst (zal dit ook even aanpassen). Je abonnement zal ingegaan zijn op een 1e van de maand, dat zal niet per se 1 januari te zijn geweest. Gebaseerd op de prijs die je nog moet betalen, lijkt het erop dat dit 1 april is. €17 is namelijk ongeveer 4/12e van €52, dus met die €17 betaal je nog voor de resterende vier maanden van het Dal Voordeel jaarcontract.

Het verschil tussen de datum waarop je het moet ophalen en waarop je het in laat gaan zit hem dus in de minimumtijd die wij geven om een wijziging te bevestigen van twee weken. Normaal gezien moet je dat uitvoeren vóór de werkelijke wijzigingsdatum, maar als die datum minder dan twee weken in de toekomst ligt, krijg je alsnog twee weken de tijd. Als jij de wijziging gisteren hebt aangevraagd, is 11 januari precies twee weken verder.

Je oude abonnement zal nog actief blijven totdat je de wijziging werkelijk activeert, maar op het moment dat je dat pas ná 1 januari doet, zal er ook weer een nieuwe maand aan Weekend Vrij kosten worden afgeschreven. De oude situatie (Weekend Vrij abonnement) zal namelijk door blijven lopen totdat je de wijziging activeert.

Als je er nog steeds niet uitkomt wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice via een van de andere kanalen. Mijn dienst zit er over enkele minuten namelijk op.

Badge +3

Het ging toch juist om een overstap van Weekend Vrij NAAR Dal Voordeel?

Anders zijn we allemaal op het verkeerde been gezet. Resterende maanden van Dal Voordeel is niet aan de orde.

Of gaat er bij een wijziging niet meer een nieuw jaar in, maar zit je gewoon het huidige jaar uit voor de prijs (naar rato) van het nieuwe abonnement?

Dat is dan nieuw, want Weekend Vrij is inderdaad een jaarabonnement (met maandbetaling) en Dal Voordeel ook een jaarabonnement maar dan betaal je in één keer. Maar dan zou Joost dus nu een Dal Vrij tot april gekocht hebben of zoiets.

Per maart 2020 verandert er wel iets las ik in een ander topic, voor Dal Voordeel. Dus misschien betaal je nu dan €17 en gaat daarna automatisch naar Flex (per maand)?

Waar de € 17,00 precies vandaan komt is helaas niet helemaal duidelijk. Er worden nooit kosten in rekening gebracht voor het overstappen zelf. Er wordt enkel gerestitueerd indien van toepassing. Hoe dit precies zit kan het beste uitgezocht worden in contact met onze klantenservice.

@Robert B 

Het gaat zeker over overstappen van weekend vrij NAAR dal voordeel (een downgrade dus). 

@Stijn NS Goed om te weten dat als ik NA 1 januari het activeer, ik alsnog 33 euro armer ben, dit staat overigens nergens in de email of website toen ik dit geregeld heb.

Tip voor NS: Kijk eens even naar dit process vanuit de gebruiker, ik was blij verrast dat het zo goed werkte in eerste instantie van de gebruikers kant. Alles kan snel en het is duidelijk. Maar zodra je even iets beter gaat kijken wat er nou precies aan de hand is begrijp je er direct niets meer van. Waar komt die 17 euro vandaan? En het feit dat die extra 33 euro voor mijn rekening komt als ik niet voor 1 januari activeer werd mij ook nergens verteld. 

Ik zal het verder afhandelen met de klanten service. 

Bedankt voor de tijd/energie allen! 

Reageer