beantwoord

per ongeluk ingecheckt, niet mogelijk meer uit te checken

• 9 augustus 2017
  • 5 reacties
  • 396 Bekeken

ik wilde vandaag naar Deventer met mijn keuzedag. Aan de achterkant van Amsterdam CS wilde ik mijn kaart bekijken, ik kon dat alleen door in te checken. Met als gevolg dat er EUR 10 werd afgeschreven, weer uit checken lukte niet. De keuzedag ophalen wel, bij een andere automaat bleek nog steeds dat er instaptarief was afgehaald. Hoe kan ik de EUR 10 terug krijgen?
icon

Beste antwoord door Thom 9 augustus 2017, 19:16

Uw kaart bekijken doet u niet door in te checken maar door te kijken op het automaat. U kunt wel kijken of uw keuzedag er op staat. Dan moet u na negen uur inchecken, u ziet dan een mededeling over de keuzedag en als u dan meteen weer uitcheckt, staat uw keuzedag er kennelijk op maar heeft u hem niet verbruikt. Het kan zo wel maar even op het automaat kijken is veel beter, zeker als u nog een beetje aan het systeem van in- en uitchecken moet wennen.

Als er een keuzedag op had gestaan, had er alleen tien euro mogen worden afgeschreven als u incheckte tussen 06.35 en 08.55 Dan wordt uw keuzedag namelijk niet geldig gemaakt en reist u op saldo. In dat geval wordt er tien euro afgeschreven. Reist u na 08.55 uur en heeft u een geldige keuzedag op uw kaart gezet, dan mag u gratis reizen.

Er zijn twee kanten aan de poortjes. Aan de buitenkant kunt u alleen inchecken en aan de binnenkant alleen uitchecken. Heeft u aan de buitenkant ingecheckt en ook aan de buitenkant proberen uit te checken? Dat lukt inderdaad niet. Ik ben bang dat dat het geval was.
Een keuzedag haalt u normaal op buiten de poortjes, op het automaat. Inchecken met het doel een keuzedag binnen de poortjes op te halen, komt me merkwaardig voor. Ik neem haast aan dat u door de poortjes bent gelopen om een automaat te bereiken. Dan had u moeten inchecken en weer uitchecken, dan was het tientje weer teruggestort.

Uw foutje is waarschijnlijk ontstaan door onbekendheid met de werkwijze. Dat kan gebeuren. Als u klantenservice belt, krijgt u waarschijnlijk uw geld terug. Doe het wat later op de avond, het is vaak druk. 030-7515155.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Dat is vreemd want normaal kan je binnen 60 minuten weer naar buiten. Het paaltje/poortje zegt dan "Incheck geannuleerd".

Maar ik denk dat je keuzedag dat verhinderde. Normaal kan je die ook ophalen buiten de poortjes, maar ik ken de situatie aan de IJzijde van A'dam niet. Na enkele dagen (waarschijnlijk morgen al) kan je de gemiste uitcheck corrigeren via Mijn NS of www.uitcheckgemist.nl Je kunt ook bellen met 030 751 5155 (24 uur per dag).
Reputatie 7
Badge +4
Uw kaart bekijken doet u niet door in te checken maar door te kijken op het automaat. U kunt wel kijken of uw keuzedag er op staat. Dan moet u na negen uur inchecken, u ziet dan een mededeling over de keuzedag en als u dan meteen weer uitcheckt, staat uw keuzedag er kennelijk op maar heeft u hem niet verbruikt. Het kan zo wel maar even op het automaat kijken is veel beter, zeker als u nog een beetje aan het systeem van in- en uitchecken moet wennen.

Als er een keuzedag op had gestaan, had er alleen tien euro mogen worden afgeschreven als u incheckte tussen 06.35 en 08.55 Dan wordt uw keuzedag namelijk niet geldig gemaakt en reist u op saldo. In dat geval wordt er tien euro afgeschreven. Reist u na 08.55 uur en heeft u een geldige keuzedag op uw kaart gezet, dan mag u gratis reizen.

Er zijn twee kanten aan de poortjes. Aan de buitenkant kunt u alleen inchecken en aan de binnenkant alleen uitchecken. Heeft u aan de buitenkant ingecheckt en ook aan de buitenkant proberen uit te checken? Dat lukt inderdaad niet. Ik ben bang dat dat het geval was.
Een keuzedag haalt u normaal op buiten de poortjes, op het automaat. Inchecken met het doel een keuzedag binnen de poortjes op te halen, komt me merkwaardig voor. Ik neem haast aan dat u door de poortjes bent gelopen om een automaat te bereiken. Dan had u moeten inchecken en weer uitchecken, dan was het tientje weer teruggestort.

Uw foutje is waarschijnlijk ontstaan door onbekendheid met de werkwijze. Dat kan gebeuren. Als u klantenservice belt, krijgt u waarschijnlijk uw geld terug. Doe het wat later op de avond, het is vaak druk. 030-7515155.
Hallo HansNiemeijer17,

Welkom op het NS Serviceforum!

Ik zie dat Robert B en Thom al een uitgebreid antwoord hebben gegeven op je vraag. Je kunt inderdaad het beste contact opnemen met de klantenservice om de extra kosten te vergoeden die je hebt gemaakt.
Reputatie 1
Dat is vreemd want normaal kan je binnen 60 minuten weer naar buiten. Het paaltje/poortje zegt dan "Incheck geannuleerd".

Op stations als Amsterdam moet je er dan wel opletten dat je aan de juiste kant van het poortje de incheck annuleert. Anders geeft 'ie inderdaad een error. Op sommige plekken is het een soort éénrichtingsverkeer. Dus als je wil annuleren moet je uitchecken aan de kant waar je zou zijn als je het station uitloopt.

Dat is op Amsterdam wel verwarrend, want de poortjes worden tot nu toe nog in beide richtingen gebruikt.

Bij een incheckpaaltje maakt dit allemaal geen verschil.
Beste Robert,

Het is ook verwarrend, de automaten zijn verschillend: aan de IJ-zijde kun je geen producten zoals een keuzedag ophalen, aan de kant van het Stationsplein wel.

Reageer