Per vergissing reisproduct op persoonlijke OV chipkaart geladen en betaald.

• 31 augustus 2014
  • 10 reacties
  • 406 Bekeken

Ik heb online voor mijn zoon van 17 op vrijdag jl een traject maand vrij abonnement gekocht a €321,30 voor de periode van 1-9 tot 1-10 as.
Hij heeft zelf gisteren zonder mijn weten zelf op een NS station bij een automaat een altijd vrij abonnement op zijn kaart geladen en betaald geldig voor dezelfde periode.
Het traject vrij abonnement is juist en dient gebruikt te worden in deze periode.

Hoe kan ik de aankoop van het altijd vrij abonnement ongedaan maken en het geld ten bedrage van €393 teruggestort krijgen?
Aanvullend nog de vraag hoe het systeem "weet" bij het inchecken van welk product de reiskosten in mindering gebracht worden nu er 2 reisproducten op zijn OV chipkaart geladen zijn?

10 reacties

Volgens de NS zou deze combinatie technisch niet mogelijk moeten zijn, juist omdat het systeem niet in staat is te bepalen welk product moet worden gebruikt voor de reis.
De enige reden die ik kan bedenken waarom dit dan toch is gelukt is dat het Traject Vrij abonnement nog niet op de kaart staat (dat wil zeggen: nog niet is opgehaald) waardoor de kaart ten onrechte zou kunnen denken dat er geen conflict is. In dat geval verwacht ik dat er dus gereisd zal worden op het Altijd Vrij abonnement omdat dat dan als enige daadwerkelijk op de kaart staat.
Voor restitutie kunt u wachten tot morgen een moderator uw vraag opneemt of morgenochtend telefonisch contact opnemen met de klantenservice.
Ik heb de kaart vandaag gecheckt op een automaat op een NS station en beide producten zijn desalniettemin op de kaart geladen, alhoewel logischerwijs het Altijd Vrij abbo het Traject Vrij abbo overbodig zou moeten maken.
U hebt het abonnement dat u besteld hebt ook opgehaald op de OV-chipkaart van uw zoon, zonder dat hij daarvan wist?
Neen, hij heeft gisteren kennelijk beide producten geladen: het Traject Vrij opgehaald (was online betaald) en een Altijd Vrij geladen en bij de automaat betaald.
Geen idee hoe en waarom aangezien ik er niet bij was toen dit gebeurde.
En op mijn (doorvragen) krijg ik helaas geen eenduidige en consistente antwoorden....
In de titel van dit topic schrijft u weliswaar "per vergissing", maar ik denk eerder dat er een grote communicatiestoornis is tussen uw zoon en uzelf als ik uw reacties zo lees.

Nu beide abonnementen op de kaart blijken te staan is het enige wat u kunt doen de kaart van uw zoon innemen (om gebruik en verdere ellende door experimenten te voorkomen) en morgenvroeg als de wiedeweerga de klantenservice te bellen (030 751 51 55) en hen de situatie uit te leggen.

Hopelijk is men bereid om de aankoop van één van de abonnementen alsnog ongedaan te maken.
Doorgaans is NS daar niet zo makkelijk in; abonnementen die eenmaal zijn opgehaald en op de OV-chipkaart staan, draait men zelden of nooit terug.

Wachten op een moderator is weliswaar ook een mogelijkheid, maar kan zomaar enkele uren duren voor die zich op het forum meldt.
En in dit geval lijkt mij juist haast geboden, dus om 08:00 meteen bellen!
Beste lrp33,

Omdat beide producten via een andere weg zijn besteld (Altijd vrij via de kaartautomaat en Traject Vrij online), kunnen beide producten wel gelijktijdig op een kaart staan. Ik snap dat er maar een product gebruikt gaat worden en dat je graag restitutie wilt van een van de abonnementen. Zou je in een privebericht de gegevens van de kaart + NAW-gegevens kunnen sturen? Dan ga ik kijken wat er mogelijk is.

Ps. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'Abonnementen'.
Brian NS,

Wat betekent dat in concreto voor mensen die bijvoorbeeld Traject Vrij en Weekend Vrij willen combineren? Tot nu toe is hier steeds gezegd dat het niet mogelijk is om beide producten gelijktijdig op 1 kaart te laden. Ik begrijp uit je laatste reactie dat dit wel kan als je ze via verschillende wegen bestelt. Kun je ze in dat geval ook allebei gebruiken of betaal je in dat geval voor een abonnement waarmee je vervolgens niet kunt reizen?
@theofiel Bij de kaartautomaat kun je alleen een Altijd Voordeel maandabonnement of Altijd Vrij maandabonnement aanschaffen.
@theofiel Bij de kaartautomaat kun je alleen een Altijd Voordeel maandabonnement of Altijd Vrij maandabonnement aanschaffen.

En stel dat ik Online een Traject Vrij abonnement zou bestellen en bij de kaartautomaat Altijd Voordeel, omdat ik ook graag in de spits korting heb bij reizen buiten mijn traject. Worden dan inderdaad de beide abonnementen gecombineerd of is slechts een van beide abonnementen actief?
Beste lrp33,

Omdat beide producten via een andere weg zijn besteld (Altijd vrij via de kaartautomaat en Traject Vrij online), kunnen beide producten wel gelijktijdig op een kaart staan. Ik snap dat er maar een product gebruikt gaat worden en dat je graag restitutie wilt van een van de abonnementen. Zou je in een privebericht de gegevens van de kaart + NAW-gegevens kunnen sturen? Dan ga ik kijken wat er mogelijk is.

Ps. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'Abonnementen'.

PM verzonden

Reageer