Prijs Traject Vrij met regionale vervoerder duurder bij korter traject

  • 24 november 2014
  • 9 reacties
  • 260 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Zojuist ontdekte ik een vreemde situatie in abonnementenland.
Voor een Traject Vrij Jaar abonnement Arnhem - Enschede kun je kiezen uit twee routes:
1. Alleen reizen met NS, dus via Deventer. Trajectlengte 106TE
2. Gebruik maken van de Syntustrein tussen Zutphen en Hengelo. Trajectlengte 82TE

De prijzen van een enkele reis zijn zoals verwacht: de langere reis (meer kilometers) is duurder. Optie 1 kost vol tarief € 17,20, en optie 2 vol tarief € 14,75. Tot zo ver niets nieuws onder de zon.

De NS-site vermeldt echter dat de prijzen van een Traject Vij jaar zijn:
Optie 1: € 318,- per maand
Optie 2: € 337,58 per maand
De reis over minder kilometers is dus bij het nemen van een abonnement duurder, terwijl dat bij losse kaartjes niet het geval is. Wie weet waarom deze mijns inziens kromme situatie ontstaat?
En een tweede vraag: waarom kan een Traject Vrij abonnement duurder zijn dan een Altijd Vrij? Dat gaat toch geen enkel mens aanschaffen?

Even gecheckt of deze situatie zich ook voordoet bij andere trajecten waar 'in het midden' gebruik gemaakt wordt van een andere vervoerder:
Arnhem - Borne: Ja (zelfde trein als hierboven)
Arnhem - Baarn via de Valleilijn: Nee
Arnhem - Harderwijk via Valleilijn: Nee, maar de prijs scheelt niet veel (78 tegen 106TE)
Dieren - Geldermalsen: de abonnementen zijn ongeveer even duur, met routes van 72 en 100TE (via Opheusden resp. via 's Hertogenbosch)
Zutphen - Geldermalsen: soortgelijke situatie
Lage Zwaluwe - Tiel: ook hier scheelt de prijs niets (76 tegen 92TE)
Het lijkt er bijna op dat het langeafstandstarief niet meer geldt bij trajectabonnementen... ofzo...

9 reacties

Het lijkt er meer op dat andere vervoerders hogere tarieven hanteren per tariefeenheid, wat in feite ook zo is. Daar kan NS dus niets aan doen.
Reputatie 6
Badge +2
waarom kan een Traject Vrij abonnement duurder zijn dan een Altijd Vrij? Dat gaat toch geen enkel mens aanschaffen?
Het is inderdaad heel vreemd. Een reden om het toch te nemen kan zijn dat je het ook al in het eerste jaar mag omzetten naar een goedkoper traject.
Reputatie 6
Badge +2
Zojuist ontdekte ik een vreemde situatie in abonnementenland.
Voor een Traject Vrij Jaar abonnement Arnhem - Enschede kun je kiezen uit twee routes:
1. Alleen reizen met NS, dus via Deventer. Trajectlengte 106TE
2. Gebruik maken van de Syntustrein tussen Zutphen en Hengelo. Trajectlengte 82TE

De prijzen van een enkele reis zijn zoals verwacht: de langere reis (meer kilometers) is duurder. Optie 1 kost vol tarief € 17,20, en optie 2 vol tarief € 14,75. Tot zo ver niets nieuws onder de zon.

De NS-site vermeldt echter dat de prijzen van een Traject Vij jaar zijn:
Optie 1: € 318,- per maand
Optie 2: € 337,58 per maand
De reis over minder kilometers is dus bij het nemen van een abonnement duurder, terwijl dat bij losse kaartjes niet het geval is. Wie weet waarom deze mijns inziens kromme situatie ontstaat?

Vreemd genoeg maken de vervoerders niet bekend hoe dit merkwaardige tariefsysteem in elkaar zit. Ik weet wel dat bij reizen met alleen NS € 318 per maand het maximum is.

Overigens moet je bij de prijsvergelijking voor de enkele reis met meerdere vervoerders beide richtingen bekijken (al maakt dat in dit geval niet veel uit).
Reputatie 6
Badge +1

Het is inderdaad heel vreemd. Een reden om het toch te nemen kan zijn dat je het ook al in het eerste jaar mag omzetten naar een goedkoper traject.

Dat klopt wel, maar dan kies je toch altijd voor het goedkoopste (= in dit geval langste) traject? Wie gaat er nu meer betalen voor iets wat ook goedkoper kan?
Reputatie 6
Badge +2

Het is inderdaad heel vreemd. Een reden om het toch te nemen kan zijn dat je het ook al in het eerste jaar mag omzetten naar een goedkoper traject.

Dat klopt wel, maar dan kies je toch altijd voor het goedkoopste (= in dit geval langste) traject? Wie gaat er nu meer betalen voor iets wat ook goedkoper kan?

Je moet ook laten meespelen wat je handiger/comfortabeler vindt, onder andere waarbij de dienstregeling beter uitkomt, en vooral ook van/naar welke tussenstations je wilt kunnen reizen. En je moet nooit de duurste route kiezen (het is absurd dat die mogelijkheid wordt aangeboden), want vrije routekeuze kost hetzelfde.
Reputatie 6
Badge +1

Je moet ook laten meespelen wat je handiger/comfortabeler vindt, onder andere waarbij de dienstregeling beter uitkomt, en vooral ook van/naar welke tussenstations je wilt kunnen reizen. En je moet nooit de duurste route kiezen (het is absurd dat die mogelijkheid wordt aangeboden), want vrije routekeuze kost hetzelfde.

Ja klopt, maar blijft de vraag staan waarom een korter traject duurder is dan het langere. Zeker als je nooit onderweg wilt uitstappen (ik zou niet weten waarom je tussen Zutphen en Hengelo zou willen uitstappen als je er niet woont) is het toch vreemd dat een abonnement over een korter traject duurder is, als dit bij enkele reis of retour niet het geval is?
Reputatie 6
Badge +2
(..) is het toch vreemd dat een abonnement over een korter traject duurder is, als dit bij enkele reis of retour niet het geval is?
Ja, ik ben ook benieuwd naar het tariefsysteem voor Traject Vrij bij meerdere vervoerders. Misschien is er bij Traject Vrij een ongunstiger systeem van langeafstandskorting, en komt het in dit geval alleen door de regel dat bij reizen met alleen NS € 318 per maand het maximum is.
Reputatie 6
Badge +1
Ja klopt, maar blijft de vraag staan waarom een korter traject duurder is dan het langere. Zeker als je nooit onderweg wilt uitstappen (ik zou niet weten waarom je tussen Zutphen en Hengelo zou willen uitstappen als je er niet woont) is het toch vreemd dat een abonnement over een korter traject duurder is, als dit bij enkele reis of retour niet het geval is?

Tot nu toe ben ik nog niet achter een bevredigend antwoord gekomen...
Wellicht dat een van de ns moderators van dit forum een antwoord heeft. Desondanks kan het ook lonen bij de regionale vervoerder na te vragen hoe zij hun prijs samenstellen.

Reageer