beantwoord

Prijs verhoging

Ik krijg bericht dat mijn trajectkaart 7.3% duurder wordt. Is dat niet een belachelijje prijsverhoging?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 31 juli 2016, 15:50

Hallo Peterpost, ook namens NS welkom op het Serviceforum.
Ook ik heb deze situatie even bekeken en dit heeft inderdaad te maken met het feit dat de tariefeenheden zijn gestegen van 16 naar 17. Dit is per 1 januari 2016 ingegaan, maar omdat je abonnement wordt verlengd merk je dit nu. Naast de tariefeenheden is dit abonnement ook al 2,2% gestegen in prijs. Deze tariefwijziging is gebaseerd op de verwachte inflatie van 2016 (1,2%). Daarnaast stijgt de gebruiksvergoeding die NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail voor het gebruik van het spoor.

Ik snap dat dit een forse verhoging is, maar hoop toch dat je het abonnement blijft voortzetten.
Bekijk origineel

16 reacties

@Ik spoor

Eerlijker? -- Hoofddorp - Amsterdam RAI is 15,8km. Tot vorig jaar werden daar 16 tariefeenheden voor gerekend. Vanaf dit jaar worden er 17 tariefeenheden voor gerekend, dus betaal je voor ruim een kilometer te veel.
Reputatie 7
Badge +3

Ik mag toch hopen dat NS u hier voor die tijd uitvoerig over heeft geïnformeerd, omdat dit gevolgen heeft voor zowel de reizen binnen (of de reizen die dat voorheen waren) als buiten uw afgekochte traject.

Volgens mij is geen enkele Traject Vrij abonnementhouder hierover geïnformeerd. Ik in ieder geval niet en er hebben eerder dit jaar op dit forum al meer klanten hierover vragen gesteld.
Zelf heb ik een Traject Vrij van De Vink naar Delft Zuid en heb hier dus ook mee te maken. De enige reden dat ik hier van op de hoogte ben is door dit forum en dat dat ik zelf ben gaan kijken bij de prijzen of en wat het verschil is tussen een abonnement tot Delft of Delft Zuid.
Mijn abonnement loopt tot 24 augustus en ik heb niet eens zoals wel zou moeten 6 weken ervoor een vooraankondiging van verlenging en de nieuw prijs ontvangen (reeds in een ander topic aangekaart en een prive bericht naar Sivan hierover gestuurd). Bij mij zal het gaan om een verhoging van 6.5% ipv 2 %
Dit is nu precies wat ik bedoel. Het is dus gewoon accepteren ofwel pikken of stikken. Een echte keus is er niet.
Kwalijk, maar het sluit helaas aan bij de bedroevende informatievoorziening van NS over abonnement(svoorwaard)en in het algemeen en Traject Vrij in het bijzonder.
Reputatie 7
Badge +3
Leuk dat NS 1,2% inflatie berekend terwijl die volgens het CPB -0,3% is.
Reputatie 4
Deze tariefwijziging is gebaseerd op de verwachte inflatie van 2016 (1,2%).
Leuk dat NS 1,2% inflatie berekend terwijl die volgens het CPB -0,3% is.
Juist, ik was net bezig dit bericht te posten: http://www.volkskrant.nl/economie/leven-wordt-voor-het-eerst-in-dertig-jaar-goedkoper~a4351971/ Er is deflatie NS, worden onze abonnementen nu goedkoper?
Hoi Peterpost en welkom op het forum!
Zou je ons nog wat meer willen vertellen, bijvoorbeeld op welk traject je reist?

Er is sinds afgelopen januari een nieuwe manier van afstand berekenen van kracht. Waar eerder sommige stations vielen onder een gemeenschappelijk 'tariefpunt', is de afstand tussen alle stations nu minimaal één tariefeenheid. Meer informatie over tarieven en tariefeenheden vindt u op http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten-2016.html.

Maar wellicht bent u geholpen met een concreet voorbeeld. Als u eerder reisde van Delft Zuid naar Den Haag Laan van NOI betaalde u evenveel voor uw abonnement als iemand die reisde over het traject Delft-Den Haag HS. Dat kwam omdat Delft en Delft Zuid één tariefpunt vormden, en Den Haag CS, HS en Laan van NOI ook. Sinds 1 januari is het traject Delft Zuid - Laan van NOI in tariefeenheden langer geworden, en is daardoor de prijs gestegen. De prijsstijging gaat in bij het verlengen van uw abonnement. Wellicht heeft u te maken met een soortgelijke situatie?
Ik reis van Hoofddorp naar Amsterdam Rai. Neemt niet weg dat de verhoging hoog is.
Hoog en onnodig.
De software die NS gebruikt voor het berekenen van tarieven berekende in bepaalde gevallen te hoge tarieven bij stations die een gemeenschappelijk tariefpunt vormden. In plaats van die fout op te lossen heeft NS er per 1 januari voor gekozen de gemeenschappelijke tariefpunten af te schaffen.
Ik mag toch hopen dat NS u hier voor die tijd uitvoerig over heeft geïnformeerd, omdat dit gevolgen heeft voor zowel de reizen binnen (of de reizen die dat voorheen waren) als buiten uw afgekochte traject.
Reputatie 4
Ik reis van Hoofddorp naar Amsterdam Rai. Neemt niet weg dat de verhoging hoog is.
Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI waren vroeger één tariefpunt en dat is per 1 januari uit elkaar getrokken. Het klinkt misschien vreemd maar je hebt daardoor tot nu in feite altijd te weinig betaald omdat de afstand werd berekend van Hoofddorp tot Amsterdam Zuid.

Andersom betaalden mensen die van Weesp naar Amsterdam RAI reisden in het verleden te veel en die zijn nu wat minder gaan betalen.

Misschien vervelend, maar het nieuwe systeem is wel eerlijker.
Anders hadden de reizigers naar Amsterdam zuid weer minder betaald. Dat doen ze natuurlijk niet, want dat is een veel groter station. Dan had het eerlijker systeem minder geld opgebracht en dat is natuurlijk niet de bedoeling
Hallo Peterpost, ook namens NS welkom op het Serviceforum.
Ook ik heb deze situatie even bekeken en dit heeft inderdaad te maken met het feit dat de tariefeenheden zijn gestegen van 16 naar 17. Dit is per 1 januari 2016 ingegaan, maar omdat je abonnement wordt verlengd merk je dit nu. Naast de tariefeenheden is dit abonnement ook al 2,2% gestegen in prijs. Deze tariefwijziging is gebaseerd op de verwachte inflatie van 2016 (1,2%). Daarnaast stijgt de gebruiksvergoeding die NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail voor het gebruik van het spoor.

Ik snap dat dit een forse verhoging is, maar hoop toch dat je het abonnement blijft voortzetten.
Kan ik op dit traject bij een andere aanbieder terecht dan? Of heeft de NS een monopolie? Ik dacht zelf het laatste.
Hallo Peterpost, op het traject wat jij reist wordt de reisoptie met de trein aangeboden door oNS. Het is dus niet mogelijk om daarvoor bij een andere aanbieder een abonnement aan te schaffen. Je hebt echter natuurlijk zelf de keuze om wel of geen abonnement te nemen en om gebruik te maken van de trein of van een ander vervoersmiddel. Vandaar dat mijn collega aangaf dat we hopen dat je je abonnement blijft voortzetten.
Helaas hetzelfde hier meegemaakt, Peterpost. Kreeg op 1 augustus een mail van de NS dat mijn maandbedrag omhoog gaat per 7 augustus. De verhoging komt neer op 7,6%, heel fijn..
Ik weet niet of de abonnementen goedkoper worden, maar er wordt altijd wel gekeken naar deze prognose. Op 1 janauri zal gecommuniceerd worden wat er met de tarieven van 2017 gebeurt.

Reageer